Opstart nieuw bedrijf - GESTART !!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StevenGeerts
    • Nov 2005
    • 101

Opstart nieuw bedrijf - GESTART !!!

Sommigen onder jullie hebben het wel gevolgd. De opstart van mijn nevenbedrijfje. Dankzij jullie werd een evenwichtige lijst opgesteld van benodigdheden. Daar werd zelf een kritische noot tussengegooid na overleg met leveranciers en vandaag is bijna al het materiaal geleverd. De eerste simpele opdracht werd 9 juli volbracht en daar heb ik reeds heel veel kunnen uit leren. Het gebruikte materiaal :

18 Parren 1000W
    2 Quadrant Dimmers LTB63
    1 Showtec Lightdesk pro 136 (omdat mijn "echte" tafel nog niet geleverd was)
    2 x 3m prolyte H30V
    3 x 2m prolyte H30V
    1 x 1m prolyte H30V
    4 Blinderstrips van 20 x 35w
    Harting 16, DMX kabels, 32A stroomkabels
    Lee Filters

Front belichting was niet nodig (overdag, vlak in de zon)

Last edited by StevenGeerts; 30-07-06, 20:51.
  • DJP-BIM
    • Jan 2004
    • 289

simpel, foto's uploaden naar server of naar imageshack.us

dan hier neerzetten, door op het icoontje met dat gele met zwarte bergje te klikken daar die URL van de foto inzitten en voila foto

ben nieuwsgierig
    bimshowequipment.nl

Comment

• StevenGeerts
      • Nov 2005
      • 101

Voila,

foto staat er al komt hij niet onmiddelijk in mijn topic. Er moet nog steeds op een link geklikt worden...niet erg handig..

Comment

• dj full effect
        • May 2006
        • 35

Originally posted by StevenGeerts
        Voila,

foto staat er al komt hij niet onmiddelijk in mijn topic. Er moet nog steeds op een link geklikt worden...niet erg handig..
        je moet ook deze link gebruiken:

full effect, just party!

Comment

• DJP-BIM
          • Jan 2004
          • 289

bimshowequipment.nl

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Zolang volgens jou frontlicht niet nodig is op deze buhne, dan wordt je geen concurent.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Studio Moved
              • Dec 2004
              • 75

Ik zie dat je sixbarren met slechts 1 haak opgehangen worden. Lijkt me totaal niet handig! En is ook niet zo veilig als met twee haken. Hierdoor komen ze ook schuin te hangen en dat ziet er totaal niet verzorgd uit. Hang ze de volgende keer allemaal met de contacten naar achter, is weer een stuk verzorgder...

Safety's zijn er denk ik wel gebruikt al zijn ze niet zo goed zichtbaar.

Kabels kan je nog beter afwerken (langs het statief naar beneden)

De blinders zou ik persoonlijk op zware baseplates zetten. Dan heb je geen bijzonder vreemde constructies nodig...

Als het budget het toelaat kan een hazer een mooie extra geven een je set.
              Last edited by Studio Moved; 30-07-06, 22:02.
              Studio Moved

Comment

• martijnwesterbrink
                • Dec 2003
                • 33

Originally posted by Studio Moved
                Ik zie dat je sixbarren met slechts 1 haak opgehangen worden.

Het spijt me wel, maar ik heb nog nooit iemand gezien die op het idee kwam een 6-bar (nota bene) met slechts 1 haak op te hangen!!!

Behalve dat het onveilig is staat het ook voor geen meter, geen simetrie en de balk komt scheef te hangen.. 1 zuchtje wind en alles hangt scheef..ziet er niet uit...

Je schreef veel geleerd te hebben..ik hoop dit ook

Er is schijnbaar een leuk budget om allerlei licht en geluid aan te schaffen..ik hoop dat je ernaast ook veel tijd gaat steken in het opdoen van ervaring..

Vind dit er erg vreemd uitzien....
                Succes!

Comment

• DJ-Ridoo
                  • Jun 2004
                  • 48

Een hazer?
                  Ja miss wel, maar er staat een rookmachine he. (onder keyboards)
                  ik denk een jem zr 33
                  Grtz

X-Plosion Events
                  DJ's - Parties - Karaoké

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Zoals er nog wat mensen hier al zeiden: het ziet er absoluut niet "pro" uit. Als ik dit zie dan denk ik: hobbyboeralarm!
                    En dat niet alleen van de geluids- en lichtifirma: voor die achterste spandoeken van sponsors staan instrumenten. Is de sponsor niet blij mee en het maakt de achtergrond zeer rommelig. Hetzelfde geldt voor dat logo in het midden! Geen truss of andere rommel voor een centerlogo! Of logo weg of aanpassen dat het tussen de truss past of truss aanpassen.
                    Als je de horizontale lijn van de trussen bekijkt waar je 6-bars aanhangen dan is die schots en scheef... trekt op niks en ziet eruit alsof het zeer onveilig en wankel staat.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Het stuk truss waar de middelste 6 bar aan hangt, hangt dat vast met een coupler aan de grote truss?
                      Voor de rest heb ik de zelfde opmerkingen als de rest, maar aangezien het de eerste keer was kan je hieruit een hoop leren.
                      Dus een extra haak aan je 6 barren (al is 1 haak en een safety wel toegestaan, mits de haak juist is berekend)
                      Je verticale trussen met de blinders aan op een baseplate op de grond plaatsen(zo kan je ook vermeiden dat ze voor het logo hingen).
                      Barren met de connectoren naar achter hangen indien mogelijk (zoals je rechtse bar dus).

ik heb ook nog een opmerking voor het geluids bedrijf(ik weet niet of hij meeleest), ik vind het erg raar dat je je versterkerrack aan de voorkant van het podium plaatst met de versterkers richting publiek.

Over de reclame, de man die die opgahangen heeft had op voorand al kunnen bedenken dat het er vol gitaar versterkers enz. ging staan.
                      exit night into LIGHT

Comment

• StevenGeerts
                        • Nov 2005
                        • 101

Hello,
                        Het ziet er inderdaad heel rommelig uit. Ik wou jullie eerst reacties laten geven alvorens zelf uitleg te gaan verschaffen.
                        Op de meeste punten hebben jullie wel gelijk. Toch geef ik wat meer duiding bij het geheel + lessons learned.
                        De Hazer - Voor wie goed kijkt, er staat inderdaad een JEM ZR33 op het podium.
                        Frontlicht, hier blijf ik bij. Totaal overbodig. Het optreden was om 19u00 gedaan en de band stond in het volle zonlicht.
                        Ik post nog wel een foto met de band op het podium om dit te bewijzen.
                        Ik had wel nog een sixbar mee voor het geval.

De truss...een heel verhaal. Ik had de vraag gekregen om een brug van 12m lengte te maken (had nooit maten van het podium gekregen)
                        Dit leek me nogal lang dus ik dacht, laat met 3 stukken van 3meter nemen. Voor het geval dat het podium nog kleiner ging uitvallen heb ik
                        het middelste stuk truss nog opgesplits in 2 + 1 (zo had ik het volledige bereik qua mogelijkheden).
                        Achteraf bleek dit een goede keuze want het podium was slechts 8meter breed en heb dus het voor het midden een stuk van 1 meter
                        gebruikt. Hij staat echter wel volledig pas. De Euroliften zijn met waterpassers uitgerust en de liften werden pas gezet !
                        Lesson Learned : Ik moet de exacte podiumafmetingen krijgen. Om een indicatie te krijgen, de exacte plaats en aanvangsuur heb ik pas gekregen
                        via een mail om 4u 's morgens van de dag dat het doorging !!!! ('k Heb die dus pas om 08 uur gelezen)

De Blinders. Hiervoor liet ik 2 stukken truss van 2m hangend naar beneden komen. Het effect blijf ik leuk vinden en hetis zeer stabiel, kan niet omvallen.

Lesson learned: Ik kan hiervoor gewoon 2 alu-buizen van 2m naar beneden laten komen. Veel lichter en zelfde resultaat.
                        De sixbarren. Hier geef geef ik iedereen gelijk. Het moeten 2 ophanghaken worden. Waarom heb ik het dan met 1 haak gedaan.
                        Simpel. Het zijn barren van Connex. Er is maar 1 bevestigingspunt voorzien (wist ik niet op voorhand) en aangzien ik al mijn materiaal slechts
                        2 weken op voorhand binnen had, heb ik die niet meer kunnen ombouwen. Nou 2 weken is lang zal je zeggen...de rest van het verhaal
                        zal wel duidelijk maken dat ik geen tijd meer over had.
                        Ik heb wel aan elke sixbar, langs weerzijden een safty gehangen dus aan veiligheid heb ik wel degelijk gedacht.
                        Trouwens, alle parren hebben afzonderlijk ook nog een safety zoals het hoort.
                        Had ik 4bars mee gehad (maar die zijn tot op heden nog neit geleverd), dan zou ik die zeker in het midden gehangen hebben. Vanwege het kleine podium en het feit dat
                        ik een middenstuk van 1m moest gebruiken, paste de sixbar van 2m er niet tussen en heb ik dus een stuk truss van 2m ervoor gemonteerd
                        met swivelcouplers.
                        De bedrading was inderdaad niet zo proper maar ook dat heeft een reden. De dimmers werden foutief geleverd. Ipv Harting16
                        kwamen ze met schuko's. De verdeler heeft in allerijl zelf overgangen gemaakt van Shucko naar H16. (zaterdag klaar, zondag al gebruiken, geen tijd om te testen).
                        Echter, enkele kanalen bleken niet te werken. Daarom heb ik zeer snel, rechtstreeks met Schuko, kabels moeten bij trekken.
                        Het concept dat ik had uitgewerkt qua kanaal mapping kon zelfs al niet meer. De band was toen al aan het soundchecken dus ik zat in tijdsnood.
                        Van stressen gesproken. Ik had zelfs nog geen flightcases voor de dimmers omdat ik die terug moest geven aan de leverancier.

Lessons learned: Dit soort klusjes doe ik voortaan met 2, zo is er meer tijd. Ook de stopcontacten op de barren moeten naar achter, da's inderdaad mooier. 4 barren zouden moeten gecombineerd worden. Parren ofwel uitgelijnd ofwel doelbewust in alle richtingen.
                        Nu was de uitlijning niet zo mooi.

Wat liep er nog fout waardoor ik in tijdsnood kwam...Er was niet voldoende stroom voorzien op het podium. Dus met de electricien nog kabel moeten bij trekken. Ik had die wel bij maar omdat mijn overgangen van 63A naar 32A nog niet geleverd waren, moesten we dus nog op zoek naar zo'n overgang.

Op de ZR33 stond nog geen stekker, die heb ik ter plaatse nog moeten monteren. (gelukkig had ik reserve stekkers bij).

In de week die voorafging heb ik dus 24 parren in elkaar moeten draaien (stekkers + lampen monteren), kleurfilters snijden,
                        flightcases gevuld (werden pas de dag voor de opdracht geleverd - Fabrikant was met verlof), stekkers aan dimmers gezet,een port-bagage gemaakt met Alu buizen omdat mijn
                        grote aanhangwagen nog niet geleverd werd (en heb vorige week vernomen dat ze 2maand achter zijn op schema).
                        Voor de boxcorners werden geen bouten geleverd dus die moest ik in een groothandel gaan zoeken (zaterdag kon ik niet meer
                        terecht bij de prolyte leverancier). Die bouten bleken 40mm lang te zijn. Heb er dus nog met de hand 5mm moeten afzagen omdat ze slechts 35mm lang mogen zijn, anders kan je geen hoek van 90° maken..
                        Kortom...deze opdracht kwam veeeeeel te vroeg maar ik kan het ook anders stellen. Het materiaal kwam vrij laat binnen.
                        Ik heb dus de kans niet gehad het te leren kennen. Uiteindelijk heb ik de dimmers dus voor de 1ste maal op het podium echt gebruikt (en geprogrammeerd met de handleiding erbij). Ook de rookmachine had nog nooit gewerkt.
                        De mensen hebben wel hun licht gekregen en qua veiligheid blijf ik erbij dat er niets fout kon gaan (zelfs al hingen de
                        barren slechts met 1 haak en 2 safety's vast).

Nu neem ik geen opdrachten meer aan tot al het materiaal in orde is, in flightcases zit, ik mijn transport heb en ik het ken. Dat was altijd al de bedoeling maar toen ik de 1ste opdracht aanvaardde was het ergens in de maand Maart en ik dacht dat tegen Juli alles wel in orde ging zijn.
                        De tijd heeft anders uitgewezen. Daarom dat alles er dus amateuristisch uitziet maar wees gerust, dat blijft niet zo !
                        De volgende foto's zullen er veel professioneler uitzien. Dat beloof ik plechtig.
                        Last edited by StevenGeerts; 31-07-06, 11:30.

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Originally posted by StevenGeerts
                          Wat liep er nog fout waardoor ik in tijdsnood kwam...Er was niet voldoende stroom voorzien op het podium. Dus met de electricien nog kabel moeten bij trekken. Ik had die wel bij maar omdat mijn overgangen van 63A naar 32A nog niet geleverd waren, moesten we dus nog op zoek naar zo'n overgang.
                          Die verloopjes zijn officieel niet toegestaan, lijkt me sterk dat je die zo kant en klaar van de fabriek geleverd kunt krijgen?

Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Even over die Barren: ik heb op mijn 4Barren ook altijd 1 haak gehad. Maar dit was wel een halfcoupler in het midden waardoor het dus altijd wel lekker stevig hing. Tegnwoordig (met T4's) gebruik ik wel altijd 2 haken hoewel ik wel de flexibilteit mis die ik met 1 haak had! Hiermee bedoel ik dus meer de dingen die je wel eens gedraaid of haaks doet. Safety was bij mij een 1m lange die 2x om de truss en 4bar ging.

Comment

• StevenGeerts
                              • Nov 2005
                              • 101

Die halfcoupler lijkt me inderdaad wel een goed idee. Alles hangt stevig vast, je kan de bar nog draaien en ik hoef niets om te bouwen. Ga ik zeker eens proberen.
                              Wat de verloopstukken van 63A naar 32A betreft hebben jullie een punt, de fabrikant wil het ook niet bouwen.
                              Daarom overweeg ik zelf een mobiel oplossinkje te bouwen met een flightcase koffer, 1 male 63A, 2 female 32A en 2 zekeringen (automaten) van 32A (3P+N).
                              DIt kan dan naast de hoofdkast geplaatst worden.

Comment

Working...