Nieuw beest!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bewap
    • Jun 2002
    • 239

citaat:en over het zwaar tillen aan die opmerking: wat weegt die digam nou ook alweer?
    9.5 kg weegt hij.

Volgens mij zijn er altijd wel toepassingen te bedenken voor zo'n versterker. Maar bij Powersoft hebben ze ook lichtere, zoals de Digam 7000, D1500, etc. Ze brengen gewoon zo'n model uit om een eventueel gat in de markt te vullen, en nu hebben ze gewoon een complete range voor iedereen. Of dat die K10 veel over de toonbank zal gaan is de vraag, maar ze hoeven nu de klant in ieder geval niet door te wijzen naar de concurrent.

En over het vermogen, de Digam 7000 nam volgens mij 4600 watt maximaal op, dat is dus eigenlijk teveel voor een normale 16A aansluiting. Ik denk dat deze versterker (K10) gewoon nog meer kan opnemen en dat je er dus gewoon een andere stekker op moet zetten. Maar misschien een idee om de resultaten af te wachten?

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:En over het vermogen, de Digam 7000 nam volgens mij 4600 watt maximaal op, dat is dus eigenlijk teveel voor een normale 16A aansluiting. Ik denk dat deze versterker (K10) gewoon nog meer kan opnemen en dat je er dus gewoon een andere stekker op moet zetten. Maar misschien een idee om de resultaten af te wachten?

Hoe zit het dan met veiligheids normen en eisen? Volgens mij zijn dit soort apparaten getest met een standaard lichtnet (230V-16A). En ik ben voor 1 versterker op 4ohm op twee dubbel (bijv. 18") subs van 2KW per stuk. 2ohm is niet het slimste qua dempingsfactor.

In bovenstaande posts had ik het over de grote hoeveelheid elco´s in die DIGAM, en ik dacht dat daardoor voor een korte periode wel even wat meer vermogen geleverd kan worden als die 3500 Watt die we uit 16A lichtnet halen. Hoe denken jullie hierover?

Mijn versterker is 2 x 1400W 4ohm en maar 2 x 1700W 2ohm. Volgens mij is de reden dat het 2ohm afgegeven vermogen maar zo´n stukje boven het op 4ohm afgegeven vermogen zit door de beperking van 16A 230V (3680W).

Wat is eigenlijk de meetmethode van "RMS (EIAJ)(1KHz, 1%THD)" vermogen. En dan vooral over hoe zo een periode? Wordt hier zoals dokter dB al aangaf:
      citaat: Hiervoor zijn speciale testsignalen verzonnen. stochastische ruis met bv crestfactor 2 (6dB).
      Of sineburst, 5 periodes uit, 1 periode aan, geschakeld door de nuldoorgang
      Of wordt er een andere methode gebruikt?

Groeten Martin
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• TlM
        • Apr 2004
        • 42

Amp Shootout op Live audio board.

Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• bewap
          • Jun 2002
          • 239

Ik had even zitten zoeken op de site van Powersoft, en ik had dit gevonden:

In deze documenten staan hun testmethodes, hoe lang de versterkers het vermogen kunnen leveren, ik had de documenten even snel doorgescand, en volgens mij kan een Digam zijn volle vermogen 5 sec leveren en daarna wordt de clip limitter in werking gesteld. Verbeter me als ik het fout heb begrepen.

citaat:slimste qua dempingsfactor
          Zelf maak ik gebruik van niet al te lange speakerkabels, dit helpt. En bij zo'n k10 met een dampingsfactor van 5000 maakt het eigenlijk niet zoveel uit, tenminste als het geen typefout is.
          Ik kan je wel vertellen dat zo'n Digam geen problemen heeft om in 2 ohm te draaien.

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Martin,
            Dat een versterker een stuk minder dan het dubbele vermogen aan de halve impedantie levert komt hoofdzakelijk door de inwendige weerstand van die versterker, er word doorgaans niet gemeten hoe de belasting is en die dan aanpassen aan de max. netstroom.
            De inw. weerstand en het inzakken van de voedingsspanning bij hogere belasting zijn de reden dus.
            Elke speakerkabel heeft een verslechterende invloed op de dempingsfactor, korter en dikker is beter, maar dat is geen nieuws denk ik.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaatat een versterker een stuk minder dan het dubbele vermogen aan de halve impedantie levert komt hoofdzakelijk door de inwendige weerstand van die versterker
              Maar van 1400 Watt op 4 ohm naar 1700 watt op 2 ohm lijkt me wel erg weinig. Je zou toch wel op zijn minst 2100 á 2200 Watt verwachten.
              Misschien is de versterker toch niet helemaal bedoeld om op 2 ohm te gebruiken en geeft de fabrikant voor de zekerheid een lager vermogen op?

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Ik snap het ook niet maar het is nou eenmaal zo, je ziet dit ook terug bij de HS serie van E&W (1350W 4ohm en 1800W 2ohm). Kijk zelf ook maar eens

Op zich wel een fijn versterkertje 2 x 1800W 2ohm of 3600W mono 4ohm met maar een gewicht van 17KG (switched mode power supply). Ik begin hierover in dit onderwerp omdat we het over geschakelde voedingen hebben die ook in de DIGAM zitten. Ik denk er namelijk aan om mijn PL3400 (2 x 1700W 2ohm) en 27Kilo grammetjes te gaan vervangen voor 2 HS-3600's die samen 34KG wegen maar wel samen zorgen voor 2 x 3600 4ohm wat wel fijn is voor mijn subs.

Mijn vraag is nu is dit wel verstandig om over te stappen op geschakelde voedingen voor het laag? Hier hoor ik namelijk verschillende geluiden over.

Even de prijzen, zo'n PL-3400 kost advies incl: 1300 Euro
                en een HS-3600 kost advies incl: 1360 Euro (2700 voor twee)

Hoe denken jullie hierover? en omdat we toch in het Digam onderwerp zitten nu de vergelijking: Zouden jullie 1 Digam kopen of 2 HS-3600's, want 1 eenheid lijkt wel erg fijn ipv 6 eenheden. Het enige waar ik mee zit is dat die HS-3600 wel echt de hele avond op zo ongeveer 3000 Watt kan spelen en die Digam blijkbaar niet

Oke genoeg getypt

De groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door Carl

Martin,
                  Dat een versterker een stuk minder dan het dubbele vermogen aan de halve impedantie levert komt hoofdzakelijk door de inwendige weerstand van die versterker, er word doorgaans niet gemeten hoe de belasting is en die dan aanpassen aan de max. netstroom.
                  De inw. weerstand en het inzakken van de voedingsspanning bij hogere belasting zijn de reden dus.
                  Elke speakerkabel heeft een verslechterende invloed op de dempingsfactor, korter en dikker is beter, maar dat is geen nieuws denk ik.
                  Welke inwendige weerstand?
                  1: die van de voeding? daar zijn juist de buff elco's voor om die serieele imp. te bypassen..
                  2: de versterker zelf? dan heb je wel een heel slechte dempingsfactor als het zelfs vermogen gaat kosten bij meer stroom...

Waar je bij conventionele voedingen een fixed PSU spanning had, kreeg bij een voeding die qua stroom ruim genoeg is, dubbel vermogen bij halvering van de bel. impedantie.
                  Met die geschakelde voedingen word eea gewoon aangepast.
                  Je hebt een energietransfer: er is een ideale belasting (spanning/stroom), daar word de SMPS voor ontworpen.
                  Als je de belasting veranderd (2 ohm bijv.) word de pwm aangepast, en gaat de PSU spanning omlaag.
                  We gaan dus steeds meer toe naar amps die hun vermogen kunnen leveren, ongeacht de belasting...[8D]

bij de weg: als je die pwm aanpast zal de SMPS minder efficient met de trafokern omgaan omdat het energietransfermoment korter maar wel heftiger is (teneinde een lagere uitgangs spanning, maar met wel meer stroom te bereiken)..
                  Dus de voeding heeft een ideaal belastingspunt (PWM signaal-dichtheid is dan ideaal, trafokern is ten alle tijde bezig met magnetische transfer).
                  Het is erg moeilijk om een SMPS voeding te ontwerpen die de dynamische belasting aankan van een audioversterker.
                  knoppen en waarden :)

Comment

• bewap
                    • Jun 2002
                    • 239

citaat:wel echt de hele avond op zo ongeveer 3000 Watt kan spelen en die Digam blijkbaar niet
                    Er zijn maar bar weinig versterkers die hun opgegeven vermogen daadwerkelijk ook afgeven. Ik zou maar eens goed kijken in je specs van je versterker of dat hij het daadwerkelijk geeft.

Bijvoorbeeld de Lab gruppen FP 6400: netspanning 230 V. Kan dus maximaal 3600 Watt opnemen (overigens is de versterker intern gelimiteerd op 20A max, dus 4600 watt max). Opgegeven maximale vermogen in 4 ohm bridge: 5000 watt. Je ziet dus dat ook de Lab gruppen zijn vermogen niet voor langere tijd kan geven. Zelfs bij een rendement van 100% zou dat niet lukken. Laat staan als we bijvoorbeeld rekenen met een rendement van 95% (of minder), dan blijft er nog minder over.

Nog een voorbeeld: de QSC PL 6.0 PFC: power requirements: 230 V, dus weer maximaal 3600 watt op te nemen vermogen. Opgegeven maximaal vermogen in 4 ohm bridge: 7000 watt. Dus weer hetzelfde verhaal.

Zal ik ook nog even kijken bij de andere fabricanten? Het is niet voor niets dat men zegt dat je tweemaal zoveel versterkervermogen moet hebben als RMS speakervermogen.
                    En ik snap je argwaan tegen het wat onbekende Powersoft maar je ziet dat ook andere fabrikanten het opgeven vermogen niet exact geven.

Het moraal van mijn verhaal: staar je niet blind op die cijfertjes. Fabrikanten proberen het allemaal leuker over te laten komen als het daadwerkelijk is, ze moeten het immers verkopen, daarvoor zijn het commerciele ondernemingen. Wat overigens niet wil zeggen dat het verkeerd is, want zoals de meeste fabricanten meten, zijn prima cijfertjes voor de praktijk. Maar wil je het daadwerkelijke RMS vermogen van je speakers bereiken dan moet je er gewoon het dubbele van het versterkervermogen opzetten, en daar komt nou die 2x regel vandaan.

Dus nu nog even terug komen op de HS-3600. In de specs staat niks over hoe ze het gemeten hebben, misschien dat ze nog ergens een andere datasheet hebben over hun testmethode. Maar ze meten die 3600 watt bijvoorbeeld bij 1 kHz, en dat heeft natuurlijk ook een positieve invloed op de uiteindelijke resultaten. En ook deze versterker zal waarschijnlijk geen rendement van 100% procent hebben dus het opgegeven vermogen zal waarschijnlijk ook niet voor een langere duur gehaald worden. Ik zou dus nog even verder zoeken naar verdere info over hun testmethodes, want de kans zit er in dat hij het ook gewoon niet haalt voor een langere duur.

citaat:want 1 eenheid lijkt wel erg fijn ipv
                    Met als nadeel een versterker van meer dan 50 cm diep, of te wel een behoorlijk diepe versterker. Met als nadeel daarop het probleem van een geschikte case om deze in te vervoeren. Als het aan mij lag hadden ze hem beter 2 he hoog kunnen maken dan was hij waarschijnlijk niet zo diep.

Comment

• nightline
                      • Oct 2002
                      • 1001

Inwendige weerstand van een versterker speelt wel degelijk een rol, iedere eindtor heeft een bep.inwendige weerstand. Met het toenemen van de collector emitter stroom stijgt ook het spanningsverlies over de transistor. Dit is ook de reden dat de betere merken zoveel transitors gebruiken. Tevens heeft iedere transistor nog een weerstand aan z´n uitgang, deze bepaald voor een groot gedeelte de dempingsfactor. Deze weerstanden maken de versterker ook enigzins kortsluit vast.

Groeten

Jack