processor of crossover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:ligt het aan mij of zijn er meer mensen die van dit soort verhalen geen bal begrijpen
    Ik doe zelf een opleiding tot electronica insigneur (4e jaar) en daarbij komt wel een beetje informatica en embedded systems om de hoek kijken maar voor DSP's heb ik eigelijk geen vak gehad, wel heb ik fourrierreeksen e.d. gehad en de transformaties naar de verschillende domeinen.

Dus jaaah ik snap het redelijk, nee ik ben zelf niet genoeg programmeur om het zelf te doen. Maar mijn kameraad wel waar ik druk mee bezig ben zelf producten te ontwikkelen.

Dan een vraagje van mijn kant, tientallen euro's voor een DSP is dat 100, 1000 stuks of 1 stuk prijs. En wat is een goede ontwikkelomgeving om hiermee te gaan prutsen en expirimenteren, lijkt ons namelijk wel leuk.

PS. ik moet wel toegeven dat het een beetje off-topic begint te worden maar voor een paar van deze vraagjes open je geen nieuw topic, en ik vind dit nog altijd beter dan dat welles nietes gedonder waar soms 3 pagina's van vol staan.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

wat betreft die processoren: 8 in, 8 uit en een hoop dsp: doet mij sterk aan soundweb denken, niet??

Over die d&b's met ingebouwde amp/processor: die e-packs werken super goed, heel handig, apparte eq'q (4-bands parametrichs), delay, low pass etc. Heb er een half jaar mee moeten werken, en voor kleinere installaties is dat echt wel leuk werken. Je kan de e-packs trouwens ook ok pc aansluiten, en zo kan je alle functies van de verschillende e-pack aansturen via laptop. Lijkt me wel handig als je bijvoorbeeld monitormix gaat doen (12 db-max'en, een of twee e-18 subs voor drumfull, en nog 14 e-packs, 1 laptop en een hoopje netwerkkabel.
      Handig toch?
      "En Go"

Comment

• BBQruud
        • Feb 2004
        • 43

citaat:Geplaatst door mbottens

Dan een vraagje van mijn kant, tientallen euro's voor een DSP is dat 100, 1000 stuks of 1 stuk prijs. En wat is een goede ontwikkelomgeving om hiermee te gaan prutsen en expirimenteren, lijkt ons namelijk wel leuk.
        @mbottens:
        De genoemde prijsindicatie is voor kleinere aantallen. Een Analog Devices ADSP 21065L bijvoorbeeld, of de 21161 liggen in de orde van 35-40 Euro. Ook Texas Instruments heeft goede processoren in die prijsrange. De prijzen kunnen wel wat schommelen.
        Alle fabrikanten hebben starterkits voor hun processoren, veelal kompleet met converters, Flashram en SDRAM aan boord. Een ADSP 21161 EZkit van Analog Devices kost rond 500 Euro ex. Het board heeft Flash, SDRAM, 4in-8uit analoog (24 bits codec), TOSlink interface en SPDIF. Een ontwikkel/debug omgeving en voorbeeld software worden bijgeleverd. Groetjes, Ruud[8D][8D]

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

ja die kits worden goedkoop aangeboden, zodat de ontwikkelomgeving toegangkelijk is, uiteindelijk resultaat/doel meer dsp-verkoop...
          Dat maakt het dus ook interessant voor hobbyisten...
          Ik kom zeker even langs ruud, na volgend weekend, erg nieuwsgierig geworden[8D]
          knoppen en waarden :)

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:ligt het aan mij of zijn er meer mensen die van dit soort verhalen geen bal begrijpen
            Ik doe zelf een opleiding tot electronica insigneur (4e jaar) en daarbij komt wel een beetje informatica en embedded systems om de hoek kijken maar voor DSP's heb ik eigelijk geen vak gehad, wel heb ik fourrierreeksen e.d. gehad en de transformaties naar de verschillende domeinen.

Dus jaaah ik snap het redelijk, nee ik ben zelf niet genoeg programmeur om het zelf te doen. Maar mijn kameraad wel waar ik druk mee bezig ben zelf producten te ontwikkelen.

PS. ik moet wel toegeven dat het een beetje off-topic begint te worden maar voor een paar van deze vraagjes open je geen nieuw topic, en ik vind dit nog altijd beter dan dat welles nietes gedonder waar soms 3 pagina's van vol staan.

Groeten Martin
            ik doe iets met hydrauliek en step7 dingen, dus eigenlijk kan je mij qua deze stof indelen bij de afdeling gebruikers
            however is het wel intressant om dit te (proberen) te volgen,
            idd veel leuker dan 3 pags wellus-nietus[8D]
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• BBQruud
              • Feb 2004
              • 43

citaat:Geplaatst door dokter dB

ja die kits worden goedkoop aangeboden, zodat de ontwikkelomgeving toegangkelijk is, uiteindelijk resultaat/doel meer dsp-verkoop...
              Dat maakt het dus ook interessant voor hobbyisten...
              Ik kom zeker even langs ruud, na volgend weekend, erg nieuwsgierig geworden[8D]
              @dokter dB:
              OK doc, bel maar effe. Vanaf 20 mei lig ik even onder de wuivende palmen. Daarvoor of in juni is prima. Greetz, Ruud[8D][8D]

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

Ben vandaag even bij AED geweest, daar was Michael de boss van Lake. Demootje gekregen van de Lake MESA, 4 kanaals EQ. Ook met FIR processors. HEEL MACHTIG.
                Enig nadeel toch een serieuse latency voor de berekingen (loopt tot soms wel 10ms en meer !)

Al dan niet is Michael wel heel toffe gast, toert momenteel heel Europa door.
                PSL Bvba powered by
                L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                Yahama LS9-32 / MC7L-48
                Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

hmm haddik moeten weten, zat redelijk id buurt (net over grens in frankrijk)

10 ms is idd onoverkomelijk als je met de FIR laag genoeg (in frequentie) de groeplooptijd wil compenseren (meer coefficienten)
                  Maar verder klankmatig okee?

ik was bij ruud geweest, dat was ook te gek! die is erg ver met die dsp integratie. daar gaan jullie vast nog wat over horen binnenkort [8D][8D]

komt die lake contour kerel ook nog in nederland ergens demoen?

Comment

• PowerSound
                    • Nov 2001
                    • 1892

Kwam net van Nederland naar AED, en ja, die processors klinken gewoon STRAK. Moeilijk uit te leggen, maar die FIR filters zijn gewoon de toekomst. Ook interne WI-FI waarmee je met een tablet pc alles kan regelen ! GILLEN ! [][][^]

Michael zei ook dat een hele hoop grote amerikaanse L&G firma's overgestapt waren naar LAKE Contours.
                    PSL Bvba powered by
                    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                    Yahama LS9-32 / MC7L-48
                    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

citaat:Geplaatst door PowerSound
                      Michael zei ook dat een hele hoop grote amerikaanse L&G firma's overgestapt waren naar LAKE Contours.
                      ja ik zag ze voor het eerst bij clair... mooi spul hoor...

maar over FIR: ik denk ook dat er meer gebruik van gaat worden gemaakt in de toekomst.

Er is bij mijn weten nog nooit iemand geweest die heeft bewezen dat je fasegedrag van een eq (bijv een graphic) kan horen.
                      Het is ook moelijk te bewijzen want er veranderd zowiezo iets in klank, en dat is in veel hogere mate waarneembaar.
                      Dus het zal moeilijk aanwijsbaar zijn of de fase van de eq. ook nog hoorbare invloed heeft... dan is de 10ms of meer latency voor een graphic wel een redelijke aderlating, zonder echte winst...

Ik zie wel prachtige toepassingen in de eq van mengtafelkanalen. Dan kun je verschillende microfoons (geplaatst bij 1 bron) keurig bij elkaar optellen terwijl elk een verschillende eq instelling kan hebben.

Voor orkesten en andere multimic toepassingen zou dit denk ik een waanzinnige sprong vooruit zijn...
                      Je krijgt eigenlijk altijd een pure amplitudeoptelling (indien identieke mics uiteraard), en kan per mic equen wat je wil [8D]...

Of in crossovers: gedeeltelijk overlappen van drivers zonder filter-geintroduceerde lobing/comb filtering...
                      Hiermee kan anzienlijk meer rendement worden gehaald....
                      Dit word trouwens wel al langer gedaan (jbl etc), maar gezien de momentele dsp ontwikkelingen komt het eindelijk dichterbij de gewone mensch

Comment

Working...