processor of crossover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

citaat:Geplaatst door Ibvee

Intellivox werkt lekker hoor! wrom zou jij dan geen digitaal stuk in je speakers willen hebben (wat uitgebreid)?
    ja elk voordeel heb zn nadeel zeg maar!

Maar bij target is er meen ik echt verschillende processing per kast, dus moet je wel, anders krijg je zoveel luidsprekerkabels. en van deze kant ook niets ten nadele van het target/axys concept overigens, en ik ga ervan uit dat zij het echt wel voor elkaar hebben met processing en betrouwbaarheid...

off topic:
    Even voor de duidelijkheid: ik heb ook echt geen behoefte aan discussies over wie/wel/niet/wat/beter/slechter etc. Wil het graag constructief over onderwerpen hebben, waarbij iedereen z'n mening gerespecteert dient te worden
    on topic:

Ik moest heel toevallig van het weekend een processor resetten (aan/uit zetten), en toen deed hij het weer, zal het merk maar niet noemen.... software blijft gewoon nog moeilijk.
    Als dat ding in de lucht hangt.. wat doe je dan? tijdens een show even het PA laten zakken?

Conventioneel line array (met cylindrisch wavefront: adamson, vdosc, linex etc. etc.) heeft identieke processing, hooguit hier en daar wat levels (minimaal) anders....
    Dus dan is 1 centrale processor gewoon veel voordeliger. Plus als hij mocht uitvallen kan je zonder een set naar beneden te halen eea oplossen, desnoods draai je verder mono op 1 processor verder, of je laat een rackje brengen/neemt rackje/proc. extra mee....
    Ook prijstechnisch en conceptueel is de aanschaf van een PA veel meer doorzichtig/open. Je kan zelf keuzes maken over amps, processing etc. en hoeft daarmee niet op 1 paard te wedden, en daarmee je lot te verbinden aan een ander zijn reilen en zeilen...
    knoppen en waarden :)

Comment

• paul100
      • Jan 2004
      • 33

citaat:
      Maar bij target is er meen ik echt verschillende processing per kast
      Inderdaad amps en proc en speak in 1.
      Het leuke vind ik dat deze jongens steeds weer met wat nieuws komen. Het mooiste vind ik het beamstearing echt een leuk idee en naar horen zeggen werkt het ook nog.
      (Volgens meyer kan het allen binnen een bepaald freq gebied.)

Ik was zo nieuwschierig dat ik 2 jaar geleden ben gaan kijken(luisteren).
      Daar werd ik echter niet vrolijk van er was alleen maar mid aanwezig en erg veel daarvan
      kon het niet langer dan 10min volhouden en geloof mij ik ben wel wat gewend.

Maar ik ga er voor 100% van uit dat het aan de technicus lag.
      (dit fenomeen heb ik ook al diverse keren m et DE grote stacks van d&B mee gemaakt.)

Dus als je alles in het hout stop ben je echt niet gegarandeerd van een goede sound.
      maar meschien wel van een goede beveiliging en fasegedrag>

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

T klinkt best wel ok, en die beamsturing werkt ook goed. Hoe het helemaal precies met de targets zit weet ik niet, de intellivoxen wel. Maar ik moet zeggendat die target amps toch wel erg lux zijn hoor, daarnaast zijn dedicated amps, met dedicated proc's toch wel erg sjiek... iedere speaker eigen processing, met eigen versterker. Btw. bij de intellivoxen heb je wel een losstaande amp.
        De groeten => Micha

Comment

• PowerSound
          • Nov 2001
          • 1892

Iemand al gehoord en/of ervaring met XILICA processors ( http://www.xilica.com ) en LAKE CONTOUR ( http://www.contour.lake.com )processors ?
          PSL Bvba powered by
          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
          Yahama LS9-32 / MC7L-48
          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

jaja lake contour heeft clair in z'n i-4 systeem zitten....
            mooi hoor met dat touch screen, alleen was het bij mij 1x niet goed ingeregeld, maar dat lag meer aan de systeemtech denk ik, een kniftige zwitser Andere keer was het nl prima!
            zal ns kijken of ik een leuk fotootje op het net kan zetten

Comment

• BBQruud
              • Feb 2004
              • 43

Het Lake spul is met name interessant vanwege de filter algorithmen. Er wordt o.a. gebruik gemaakt van zgn. raised cosine filters, waardoor filtercurves gemaakt kunnen worden die met conventionele biquads niet mogelijk zijn. De filters zijn helaas wel performance intensief qua DSP power. Ik ben benieuwd naar de group delay tijden van dat spul.

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

En XILICA ? COmmunity is overgestapt naar deze processors. Ervaring ? 4in - 8out.
                PSL Bvba powered by
                Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

hee ruud, daar istie weer!...
                  leg eens uit, wat is dat raised cosine?

die xilica kennik overigens niet...

De toekomst van PA-processors volgens mij:
                  Een stripped pentium board (tientallen miljarden aan ontwikkeling voor een processor, en vanwege de grote afname goedkoop) met 8in/8uit converter/on-board?
                  Gestripte versie van windows erop of linux of wat dan ook, code op flashram....
                  Theoretisch is een risk processor waarschijnlijk beter/sneller voor filteralgorithmes, maar nou en, waarschijnlijk tog genoeg pauwah[8D]

Of is een dedicated dsp (nog steeds) beter, en zo ja waarom....

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

waarschijnlijk linux dan ik wil niet op een microsoft product vertrouwen in m'n eindtrap [xx(]
                    De groeten => Micha

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

citaate toekomst van PA-processors volgens mij:
                      Ik zie liever een soort van processorbak met ook, ja 8 in 8 uit. Met een paar zeer zware DSP's aan boord en nog een microprocessor voor de bedieningssoftware. Wel zou ik graag een display en instelmogelijkheden op het apparaat houden maar het beste lijkt het me om hier parallele een pc te prikken. Op de processor moet een aansluiting zijn voor de versterkers zodat je slim kunt limiten en een goede controle over je processor, versterkers en speakers hebt. Vervolgens moet je dan op afstand alles kunnen instellen met je PC en nog belangrijker moet je informatie over het RMS en piek vermogen van je versterkers op je scherm getoverd krijgen. Op die manier kun je je limiters beter instellen. Ik zit dan te denken aan twee limiters: eentje die de pieken in het gereel houd en eentje die het gemiddelde vermogen in bedwang houd. Als je het signaal van de versterkers terugkoppeld is het ook simpel om een vergelijk te maken tussen in en uitgaand signaal zodat je de vervorming kunt meten en desgewenst bij kunt regelen. In de meeste processors vind je alleen limiters terug en het lijkt mij juist wel leuk als er ook compressors in zitten. Als afronding nog een ongeveer 4tal microfooningangen zodat je het geluidsniveau in de zaal kunt monitoren (let op 4 ingangen zodat je op verschillende punten kunt kijken). Ooh ja er moet ook de mogelijkheid zijn om 1 output multiband te kunnen bewerken voor bijv. 2 weg kastjes die passief gefilterd zijn (dit kwam namelijk al eerder ter sprake hier op het forum). Oke dan zijn we er bijna alleen een geintegreerde "aphex of spl vitalizer achtig apparaat" zal ook wel leuk zijn.

Voor een betere verkoop lijkt het mij ook wel interressant om er wat leuke functies voor monitor mixes in te gooien zodat je er ook eentje kunt kopen om 8 monitoren aan te sturen en dan is multiband channel processing wel makkelijk voor al die twee weg kastjes. Oftewel er moeten ook goede feedback destroyers ingebouwd worden.

Volgens mij is het concept wel leuk zo, enig nadeel er zijn wel wat DSP's nodig maar die worden ook steeds goedkoper.

Is dit off topic "procesor of crossover" .... Neeeee de vraag is alleen een beetje geworden "hoe moet een processor er uitzien die crossover is toch al aan de kant schoven"

Groeten Martin
                      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• BBQruud
                        • Feb 2004
                        • 43

@Dokter dB
                        Hey Barny, raised cosine slaat niet zozeer op een bepaalde filter topologie, maar op een berekeningsmethode voor coefficienten van een bepaald type digitaal lowpassfilter, meestal als FIR geimplementeerd. Een dergelijk filter heeft een karakteristiek die zich volgens een bepaalde, door de ontwerper te specificieren rolloff faktor van unity gain naar nul beweegt. Dit gebeurt op een manier, die op een lineaire amplitude- en frequentieschaal een symmetrisch plaatje oplevert dat is gecentreerd rondom de cutoff frequentie (-6 dB punt). Eigenlijk in pure vorm dus geen audiofilter.
                        Het belangrijke punt hier is echter, dat het mogelijk is om met een dergelijke berekeningsmethode een bijna willekeurig steile overgang te maken van het ene niveau naar het andere.
                        Bijna alle filters die in moderne digitale controllers zitten, zijn biquads die de eigenschappen van analoge filters nabootsen. Dit is wiskundig betrekkelijk eenvoudig te doen via een bilineaire transformatie, die het S-domein omzet naar het Z-domein. De uitgewerkte berekeningen kunnen real time in een DSP of Risk processor worden uitgevoerd.
                        Hier is niets mis mee, maar behalve precisie en flexibiliteit voegt het niet echt iets toe aan analoge filtering. Dit is wel het geval bij FIR filters. eigenlijk kan elke denkbare frequentiecurve hiermee worden gerealiseerd. Zo kan bijvoorbeeld een rechthoekige hap uit de frequentiekarakteristiek worden gefilterd of een brickwall crossoverfilter worden gerealiseerd, en dit alles desgewenst ook nog eens met een perfekt lineaire fase. De raised cosine benadering houdt de wiskunde voor de processor binnen de perken, waardoor e.e.a. real time kan worden bediend. Nadeel van FIR's is echter de benodigde processing power en sterk oplopende group delay tijden bij lange filters. Kom eens langs als je in de buurt bent. Ik heb op de zaak twee platforms met DSP processoren waarop ik software ontwerp en test voor audio toepassingen. Hierop lopen ook FIR's en andere leuke algorithmen. Laatst trouwens ook nog een DSP apparaat van eigen makelij geinstalleerd in cafe de Paap in den Haag (jou wel bekend).

De PA processors blijven m.i. gewoon met DSP's werken, al dan niet aangevuld met een Risk processor o.i.d. voor het afhandelen van de user interface en evt. netwerkfunctionaliteit. DSP's zijn goedkoop (hooguit enkele tientallen Euri), erg krachtig en veelal voorbereid op multiprocessorsystemen. Daarnaast beschikken audio DSP's allemaal over serieele poorten die aansluiten op de interface standaards waar de meeste converters mee werken. Ook TDM signalen zijn hiermee te verwerken.
                        DSP's zijn allemaal zo ontworpen, dat ze de FFT en DFT gerelateerde bewerkingen erg snel kunnen uitvoeren (multiply accumulate) door een aangepaste busstruktuur en een hiervoor geoptimaliseerde rekeneenheid.
                        Groeten, Ruud[8D][8D]

Comment

• BBQruud
                          • Feb 2004
                          • 43

Xilica ken ik trouwens ook niet.[V]

Comment

• PowerSound
                            • Nov 2001
                            • 1892

citaat:Geplaatst door BBQruud

Xilica ken ik trouwens ook niet.[V]
                            [V] ?
                            PSL Bvba powered by
                            Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

hee ruud!
                              leuk, ik kom zeker even langs binnenkort, laat wel effe weten via peter ofzo
                              ben helemaal niet zo up to date in dsp land, en vind het errug interessant

maar in de paap geweest vanwege de geluidsoverlast? heb je een soort van limiter geinstalleert? ga wel eens kijken daaro!
                              groetjes en tot snel

Comment

• som
                                • Nov 2002
                                • 787

citaat:Geplaatst door BBQruud

@Dokter dB
                                Hey Barny, raised cosine slaat niet zozeer op een bepaalde filter topologie, maar op een berekeningsmethode voor coefficienten van een bepaald type digitaal lowpassfilter, meestal als FIR geimplementeerd. Een dergelijk filter heeft een karakteristiek die zich volgens een bepaalde, door de ontwerper te specificieren rolloff faktor van unity gain naar nul beweegt. Dit gebeurt op een manier, die op een lineaire amplitude- en frequentieschaal een symmetrisch plaatje oplevert dat is gecentreerd rondom de cutoff frequentie (-6 dB punt). Eigenlijk in pure vorm dus geen audiofilter.
                                Het belangrijke punt hier is echter, dat het mogelijk is om met een dergelijke berekeningsmethode een bijna willekeurig steile overgang te maken van het ene niveau naar het andere.
                                Bijna alle filters die in moderne digitale controllers zitten, zijn biquads die de eigenschappen van analoge filters nabootsen. Dit is wiskundig betrekkelijk eenvoudig te doen via een bilineaire transformatie, die het S-domein omzet naar het Z-domein. De uitgewerkte berekeningen kunnen real time in een DSP of Risk processor worden uitgevoerd.
                                Hier is niets mis mee, maar behalve precisie en flexibiliteit voegt het niet echt iets toe aan analoge filtering. Dit is wel het geval bij FIR filters. eigenlijk kan elke denkbare frequentiecurve hiermee worden gerealiseerd. Zo kan bijvoorbeeld een rechthoekige hap uit de frequentiekarakteristiek worden gefilterd of een brickwall crossoverfilter worden gerealiseerd, en dit alles desgewenst ook nog eens met een perfekt lineaire fase. De raised cosine benadering houdt de wiskunde voor de processor binnen de perken, waardoor e.e.a. real time kan worden bediend. Nadeel van FIR's is echter de benodigde processing power en sterk oplopende group delay tijden bij lange filters. Kom eens langs als je in de buurt bent. Ik heb op de zaak twee platforms met DSP processoren waarop ik software ontwerp en test voor audio toepassingen. Hierop lopen ook FIR's en andere leuke algorithmen. Laatst trouwens ook nog een DSP apparaat van eigen makelij geinstalleerd in cafe de Paap in den Haag (jou wel bekend).

De PA processors blijven m.i. gewoon met DSP's werken, al dan niet aangevuld met een Risk processor o.i.d. voor het afhandelen van de user interface en evt. netwerkfunctionaliteit. DSP's zijn goedkoop (hooguit enkele tientallen Euri), erg krachtig en veelal voorbereid op multiprocessorsystemen. Daarnaast beschikken audio DSP's allemaal over serieele poorten die aansluiten op de interface standaards waar de meeste converters mee werken. Ook TDM signalen zijn hiermee te verwerken.
                                DSP's zijn allemaal zo ontworpen, dat ze de FFT en DFT gerelateerde bewerkingen erg snel kunnen uitvoeren (multiply accumulate) door een aangepaste busstruktuur en een hiervoor geoptimaliseerde rekeneenheid.
                                Groeten, Ruud[8D][8D]
                                ligt het aan mij of zijn er meer mensen die van dit soort verhalen geen bal begrijpen[8D][:I]
                                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...