volgorde eq, fd, compressor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

citaat:Ik snap niet helemaal wat je bedoelt??? Wat ik al zei: Als je de EQ na de compressor doet hebben deze geen invloed op elkaar. Je kan dus EQen zonder dat er bij de compressor iets verandert. Het zal dus ook niet opeens sneller gaan pompen.
    Ik zal een voorbeeld geven van wat ik in mijn gedachte had/heb wat er volgens mij fout kan gaan,,,, ehhh... minder mooi kan gaan klinken.
    Je zei dat je de compressor ging gebruiken om te compressen en daarna met de EQ het geluid een plaats te geven in de mix waar hij lekker past.

tot nu toe niks mis mee, maar...

Als je nou bv. de keys pakt die je lekker comprest, in dit bandje ga je met je eq de keys een plaats geven, met andere woorden je haalt de bas eruit omdat dat toch maar in de weg zit bij de andere instrumenten en je doet er wat hoog bij om hem beter door de mix te laten komen (in het midden gebied zit al genoeg)

misschien heb je nu al een beetje in de gaten wat het gaat doen,, maar ik denk als hij lekker aan het spelen is en hij legt een mooie stevige bas toon neer dat de compressor daarop gaat compressen, met als gevolg dat het geluid zachter wordt. En dat door de frequenties die je nog geen eens hoort!

Wat je wel hoort zijn de hoge tonen dus die moet je in bedwang zien te houden, dus daar stel je je compressor op in, lijkt mij.

Maar ik ben erg nieuwsgierig of dit bij jou nou ook het geval is, zo niet bij welke instrumenten gebruik jij die volgorde dan?

Groeten uit Holland
    Marco

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Er zijn in de praktijk nog zoveel andere voorbeelden, uitzonderingen zijn er en zullen altijd blijven. Valt me eigenlijk tegen dat nog niemand gepost heeft dat een compressor voor en na de EQ misschien wel de oplossing is. Dit kan ook wel weer 10 reacties opleveren.
      Wat hier steeds vergeten wordt is dat een bepaalde behoefte of probleem je wel eens doet besluiten om van het alg. gangbare aftewijken. En daar kun je dan eindeloos over door o.h.ren.
      Btw Dig. mixers hebben echt wel voordelen.

m.v.g. Herman

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

citaat:Valt me eigenlijk tegen dat nog niemand gepost heeft dat een compressor voor en na de EQ misschien wel de oplossing is. Dit kan ook wel weer 10 reacties opleveren.
        Dit is dan de eerste...
        Wat een onzin joh!

Anders steek je er een rack met 20 toestellen tussen? Liefst 3 compressors, weliswaar van verschillende merken. Dan nog een EQ of 5.
        En tenslotte 3 masteringstoestellen....

Waar zijn we mee bezig jongens?

Comment

• DB
          • Jan 2004
          • 22

Beste Goentie

Ik zie dat je al heel veel reacties op je vraag hebt gehad, maar er zijn nu meer andere discussies ontstaan dan dat er op je vraag geantwoord wordt.

Voordat je deze dingen wilt gaan aanschaffen of huren, laten we het zo zeggen wilt gaan gebruiken, moet je je eerst even afvragen. Wat wil ik er mee, wat doet het en is er geen andere oplossing.

Nou ik neem dus aan dat je een band wilt gaan mixen, want als DJ heb je deze spullen niet echt nodig.

Een Feedback destroyer, klinkt leuk maar je hebt er zeer weinig aan. Namelijk hoe werkt zo ding, je signaal gaat door dit apparaat heen en kijkt over langdurige hoog freq. pieken aanwezig zijn. Zo ja dan gaat hij op deze freq. een filter toepassen. Gevolg, je EQ, van bijv. je stem wordt veranderd er worden bepaalde dingen namelijk uitgefilterd. Als het echt zou werken dan zou namelijk de "rondzinger" toch helemaal niet meer voorkomen?? of wel soms??

Kortom ik zou als ik jou was het geld wat je van plan was uit te geven aan een FD besparen en bijvoegen zodat je misschien een beter EQ kan kopen.

Ik zou niet voor ieder kanaal een apparte EQ kopen, ze zitten tenslotte al op je Tafel (hangt wel van merk tafel af hoe goed ze zijn) dus deze moet je gewoon gebruiken. Wat je wel kunt doen en wat ook zeker geen overbodige luxe is, is dat je een EQ koopt en deze plaatst voor je versterkers zodat je het totale zaal geluid kan beinvloeden. Truc is om dit af te stemmen op je belangrijkste bron.

Dan de compressor wat doet die, hij zegt het al hij compresst. Hij drukt dus het geluidssignaal in elkaar. De vraag is of je dat wilt je haalt namelijk de hele dynamiek (verschil tussen zachtste en hardste klanken) uit je bron. Het is alleen handig als je bijv. een zanger(es) hebt die met heel veel pieken zingt en het soort van "springerig" wordt om het beetje bij elkaar te houden.

Dus wat ik zou aanraden is om 1 EQ te kopen voor het totale zaal geluid en de rest met de tafel te doen en 1-3 compressoren, zodat mocht het voorkomen dat je bepaalde dingen wilt in compressen je het dan terplaatse insert.

De volg orde die je krijgt is dan Compressor --> EQ, dit heeft dus ook weer te maken met dat je compressor niet bepaalde dingen weer gaat compressen die jij net met je EQ erin hebt geschoven.

Mocht je het voor monitor mixen gaan gebruiken, dan is het nog steeds het zelfde alleen dan kom je aan meer EQ's, omdat je dan natuurlijk verschillende versterkergroepen krijgt.

Hoop dat het zo beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel
          Groeten DB

Comment

• Goentie
            • Apr 2003
            • 23

beste DB,

na al de reacties en discusies heb ik mijn antwoord hier wel in gevonden, maar toch bedankt voor je reactie. maar kmoet alleen de tijd nog vinden om naar de winkel te geraken.

bedankt voor de reacties iedereen.
            greetz

Comment

• zjeten
              • Mar 2003
              • 331

hallo
              ik heb juist een compressor limiter gekocht van beringher.
              (Autocom Pro-XL 2-channel Expander)
              ik weet hoe ik moet de gate ,expander gebruiken en ik weet hoe ik de peak limiter moet gebruiken.
              maar hoe stel je best de gain reduction in voor een drive in??
              hoe stel je het juist in,is het best dat hij compreseerd of is het betre an niet?hoe ga je best te werk?
              gelive iets meer uitleg over de compressor limiter gedeelte
              vriendelijke greoten
              jeffrey vancoillie
              ps:mischien stond dit beter bijn newbies maar,hier ging het al over compressors,dus ....

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaate volg orde die je krijgt is dan Compressor --> EQ, dit heeft dus ook weer te maken met dat je compressor niet bepaalde dingen weer gaat compressen die jij net met je EQ erin hebt geschoven.
                Maar als je inserts gaat gebruiken zit de compressor bij de meeste tafels dus tussen je gain en EQ in dus voor de EQ. En daar verander je dan niks an.

Groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

Working...