Het verhaal dat Jeroen gepost heeft lijkt me een heel deftige verklaring. Overeenkomend met wat ik in gedachten had en wat ik ook in het andere topic gezegd heb. We gaan niet weer de discussie over al dan niet DC beginnen. Hoe je het ook noemt, het signaal is afgetopt en op dat moment (en niet zoals een gewone golf oneindig kort) een constante spanning, die zal GEEN veranderend magneetveld opwekken en ook niet zorgen voor beweging, alleen voor warmteproductie. Het feit dat het effect eerst voorkomt bij een tweeter wordt blijkbaar door verschillende theorien verklaard. Volgens mij is het de samenloop van stijging van hogere frequenties en de efficientie die hoger ligt.
Eén ding ben ik wel niet van overtuigd :
"Clippen kan niet worden gedetecteerd door een elektronische of ingebouwde speaker-beveiliging en kan dus niet de schade voorkomen die ontstaat door clippen. "
Dat is onzin. Als je 2 signalen vergelijkt (input-output) kan iedere component (mixer, versterker,...) uitmaken als er al dan niet clipping ontstaan is.
Wat betreft het bewust toepassen van clipping : Bullshit. De bedoeling van een versterker is de amplitude laten verhogen. Punt. Niet meer. Als je er iets anders laat door doen (signaal aftoppen) wordt de 'versterker' voor een andere functie (waar ie niet voor gemaakt is) gebruikt.
En dat is MIJN gedacht.
Tiemen
Eén ding ben ik wel niet van overtuigd :
"Clippen kan niet worden gedetecteerd door een elektronische of ingebouwde speaker-beveiliging en kan dus niet de schade voorkomen die ontstaat door clippen. "
Dat is onzin. Als je 2 signalen vergelijkt (input-output) kan iedere component (mixer, versterker,...) uitmaken als er al dan niet clipping ontstaan is.
Wat betreft het bewust toepassen van clipping : Bullshit. De bedoeling van een versterker is de amplitude laten verhogen. Punt. Niet meer. Als je er iets anders laat door doen (signaal aftoppen) wordt de 'versterker' voor een andere functie (waar ie niet voor gemaakt is) gebruikt.
En dat is MIJN gedacht.
Tiemen

e meest voorkomende oorzaak van het doorbranden van een speaker komt doordat er een te "kleiee" versterker wordt gebruikt voor de speaker.
.
Comment