EQ aansluiten, ruis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Vreemd dat hier nog niemand reageert of je gain / volume wel klopt door je systeem?
    De SNR van een dbx is misschien wel wat minder, maar moet gewoon goed bruikbaar zijn. Het probleem ontstaat wel, als je na de eq onnodig veel versterkt, want dan versterk je ook de ruis.

Ik zou eens proberen om met meer gain door je eq's te gaan, en dan na de laatste eq het dusdanig te verzwakken dat je nog voldoende uitsturing kunt halen voor de toepassing. Mocht je PA toch niet vol open gaan omdat de situatie dat niet vraagt, dan is het zonde om zoveel headroom over te houden, gebruik dat dan om de ruisvloer omlaag te brengen.

Bij een bandje zie je dit soort problemen niet snel, in meer theater achtig gebruik veel sneller.

Dus input gain van je mengtafel omhoog totdat bij harde uithalen je kanaal net niet overstuurd. Dat 1 op 1 de eq in, kanaal fader dicht bij de 0 subgroep fader ook liefst dicht bij 0. Dan de master fader terugregelen (opregelen) totdat het systeem voldoende hard gaat. (Want je gebruikt een insertie voor de eq en die zit normaal voor de master fader)

Sommige eq's / randapparaten kun je instellen op -10dBV of +4dBu, dat kan ook veel helpen, al is dat in dit dbx geval volgens mij niet het geval...

Comment

• richardv
      • May 2014
      • 39

DJ Antoon: Dat is precies wat ik vanavond in de (lege) zaal geprobeerd heb en dat scheelt een heel stuk!
      Dus dank voor je tip!
      Moet wel eerlijk zijn dat de ruis mij nu wel minder opviel dan tijdens de test opstelling in een kleine loods.
      Maar zo hard mogelijk door de EQ heen (dus zo ver mogelijk van de ruisvloer af) is tot dusver de beste oplossing.

Uiteraard pas ik de opstelling zo aan dat het risico van rondzingen zo klein mogelijk is.
      Maar als je een toneel stuk uit versterkt waar men weigert headsetjes te dragen en je dus met een paar microfonen de boel staat te versterken dan neem van mij aan dat de grens snel bereikt wordt.
      Of een gezellig feest waarvan de gene met headset (drupje op het voorhoofd....) denk zich tussen het publiek te moeten bevinden en vrolijk pratend voor de speakers langs loopt dan wil je wel een eq gebruiken om de risico frequenties te dempen. Je voorkomt het dan nog niet voor de 100% maar het scheelt wel een stuk....

Ik heb beide eq's nu op 6 db staan. Dat is meer dan genoeg en scheelt ook een beetje ruis.

We komen steeds verder.....

Comment

• richardv
        • May 2014
        • 39

Inmiddels een Klark EQ gekocht.
        Ga we binnenkort proberen!

Wat ik mij nog afvroeg (was eigenlijk mijn topic vraag :-):
        De in- en uitgangen van de eq XLR gebalanceerd.
        Maar je insert is dat niet.
        Dus als je de eq via de insert laat lopen zal de impedantie wel goed zijn maar 100% gebalanceerd is het niet.
        Ik vermoed dat de koude kant aan massa hangt.

Wat is dan wijs? Wel via de insert omdat de lengte van de kabel maar kort is en je geen probleem hebt met verschillende impedantie.
        Of: je masterout van de tafel pakken en die er doorheen? De gehele weg is dan 100% gebalanceerd...
        Dat geld dan natuurlijk voor de master eq en niet voor de group eq.
        Qua signaal niveau moet je bij de laatste oplossing er wel om denken dat je hard genoeg uitstuurt zodat je wel zover mogelijk van je ruisvloer afblijft....
        Last edited by richardv; 14-01-17, 13:20.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dat je via de insert niet gebalanceerd bent kan geen kwaad, kabellengte is slechts kort en het is line-niveau.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

Kijk wel uit voor een overload op de inputs van die Klark: vind tie niet leuk
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by richardv
              Wat is dan wijs? Wel via de insert omdat de lengte van de kabel maar kort is en je geen probleem hebt met verschillende impedantie.
              Of: je masterout van de tafel pakken en die er doorheen? De gehele weg is dan 100% gebalanceerd...
              Het voordeel als insertie is dat je, mocht het toch nog wat harder moeten, je dat makkelijker op je tafel kunt doen, je houd ook meer overzicht over je signaal levels.

Comment

Working...