Delay bij conferenties / uitvaarten e.d.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by DJ Antoon
    Met smaart beginnen heeft dus geen enkel nut, die afstand tot je meetmicrofoon kun je ook simpeler bepalen.
    Maar wat als je de microfoon (hotspot) verzet, oeps dan klopt het niet meer, en wat dan?
    Daarom kies je je hotspot zodanig dat het overal gemiddeld zoveel mogelijk klopt.
    Je kunt met dergelijke opstellingen nooit overal perfect geluid hebben, met geen enkele delay stack.
    Maar wanneer je in level steeds iets terugzakt en de juiste hotspots kiest voor je delaytijd zul je een heel acceptabel resultaat krijgen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by SPS
      Als de zaal behoorlijk breed is (bijv. links en rechts van het middenpad ieder 15 stoelen) en je speakers staan tegen de zijwand aan, dan is het effect van delay voor iedere stoel anders. dus eigenlijk niet zo zinvol gezien vanuit hotspot filosofie).
      Wat wel scheelt, is dat de bron van het geluid wordt ervaren vanuit de eerste aankomst. (Haas effect)
      Als je dus gewoon voor iedere 10 m afstand de zaal in zo'n 35 msec delay doet, wordt de spreker altijd ervaren als zijnde voorin de zaal. Dat vind ik de belangrijkste winst. (En ik werk er regelmatig mee met een aantal SX300 / ZX1 tjes Op mn 4 kan. versterker en Presonus mixer)
      Zo mooi en kort kon ik het niet omschrijven. Als je blieft, je handvat.

Als je delayed en de mogelijkheid hebt om remote (ipad. ) net voorbij je delay te luisteren, dan hoor je bij het goede delay volume level en de juiste delay tijd de delay speaker verdwijnen. Het beeld trekt dan naar voren. Als je dan nog wat rondloopt en experimenteert op andere plekken dan merk je gewoon wat je beste compromis is. Vaak is een beetje teveel delay niet zo'n probleem, maar als je al in een galmhok staat, is het wel oppassen.
      Last edited by DJ Antoon; 29-12-13, 15:20.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Ik neem de maten meestal met voetstappen (ca 1m). Omdat het toch een compromis is afhankelijk van luisterpositie, komt het niet zo nauw. Maar het verschil tussen wel/niet 10m compenseren hoor je wel degelijk.

Ik zet de speakers in de gangpaden recht naar achter gericht (kabels tapen...) of bij de wand, 45graden naar binnen gericht (als er maar 1 gangpad is; ik doe meestal muziek en daarom bijna altijd stereo). Ingeval van spraak (mono) kun je de speakers ook in het middenpad zetten en 45 graden naar buiten richten (dan heb je minder links/rechts timing verschillen).
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Gewoon wel doen, het komt de spraakverstaanbaarheid echt ten goede, en die investering van een paar 100 euro kan eventueel ook nog wel wat lager zijn als je een beetje lief bent hier ... ( de kerstman gooit nog wel eens dingen in mailboxen enzo..) .

Dat hotspot gebeuren hoor je eigenlijk alleen als je roze ruis aanzet, valt met de rest reuze mee. Maar vooral stemmen gaan er met stappen op vooruit.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by PvG
            Ik neem de maten meestal met voetstappen (ca 1m). Omdat het toch een compromis is afhankelijk van luisterpositie, komt het niet zo nauw.
            In mijn geval (conferenties/uitvaarten) gebruik ik ook meestel de voetstapmethode van PvG.
            Dit komt mede omdat ik mijn tijd liever besteed aan het zoveel mogelijk
            wegwerken van kabels en overige zaken (zeker bij uitvaarten).

Originally posted by PvG
            Maar het verschil tussen wel/niet 10m compenseren hoor je wel degelijk.
            Dit vraag ik mij al langer af. 10 mtr is ongv 3ms en ik weet niet of we dit nu wel
            zo duidelijk waarnemen.
            Ik houd m wel vast PvG om volgende keer eens te proberen.

Voor het glad trekken van de speakers kan mede een pulsetoon
            worden gebruikt.

grtz

Nes

ps. Ik mis de berekeningen van Daan, jammer hoor.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Tuurlijk kan het helpen. Maar de vraag is of je er altijd de tijd en spullen voor hebt. De verhuurbedrijven waarvoor ik dit soort klusjes doe, willen daar meestal echt geen extra amps voor meegeven en extra tijd voor inplannen. Als het allemaal wat groter wordt, is het een ander verhaal. Dan is het vaak simpelweg noodzakelijk.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by NesCio01

Dit vraag ik mij al langer af. 10 mtr is ongv 3ms en ik weet niet of we dit nu wel
                zo duidelijk waarnemen.

10 meter is 34 ms en dat merk je dus heel erg goed.
                Voor een paar tientjes koop je een lasermeter, ding meet op de mm nauwkeurig en scheelt lopen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by MusicXtra
                  10 meter is 34 ms en dat merk je dus heel erg goed.
                  Voor een paar tientjes koop je een lasermeter, ding meet op de mm nauwkeurig en scheelt lopen.
                  @@ps: telfoutje, sorry en bedankt voor het rechtzetten, Sander!

grtz

Nes

(lopen is wel goed voor me, overigens)
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401083
                    • Mar 2001
                    • 18

Originally posted by MacGyverSounds
                    Gewoon wel doen, het komt de spraakverstaanbaarheid echt ten goede, en die investering van een paar 100 euro kan eventueel ook nog wel wat lager zijn als je een beetje lief bent hier ... ( de kerstman gooit nog wel eens dingen in mailboxen enzo..) .

Dat hotspot gebeuren hoor je eigenlijk alleen als je roze ruis aanzet, valt met de rest reuze mee. Maar vooral stemmen gaan er met stappen op vooruit.
                    ter verduidelijking

Comment

• Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 388

Bedankt voor de reacties. Het gaat mij inderdaad met name om de verstaanbaarheid en het richtinggevoel t.o.v. de bron. Mijn eerste idee om van voor naar achterin de zaal te delay-en ga ik dan ook even uitproberen. Dat bedoelde ik met dat het uitrekenen wel gaat lukken. Met speakers tegen de zijwand naar achter toe delay-en. Ik ga het resultaat beluisteren.

Pas geleden bij een bijeenkomst geweest voor pak hem beet 250 mensen waar een 8 tal Tannoy's stonden opgesteld. Geluid voelde erg vreemd aan. Het was een niet zo'n diepe zaal van zeg 15 meter maar ontzettend breed! Meer dan 45 meter. Het waren 3 ruimtes bij elkaar getrokken in de breedte. Het gevolg was dat iedereen niet meer naar de spreker keek maar naar de speakers waar het geluid vandaan kwam. Voelde erg onnatuurlijk. Breede zaal maakt het dan nog wat lastiger maar goed toen ben ik hier wel meer over gaan nadenken. Normaal plaats ik de speakers en geef ze een goede richting mee maar om gebruik te gaan maken van delay had ik nog niet aan gedacht tot die bijeenkomst.
                      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

Working...