Delay bij conferenties / uitvaarten e.d.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 388

Delay bij conferenties / uitvaarten e.d.

Bij conferenties en een aantal keer bij uitvaarten maak ik gebruik van een 6 tal kleine 10" speakers van AD. Tot nu toe gebruikte ik dit altijd zonder delay. In mijn amp-rack zit een DBX 260 dus ik zou delay kunnen toepassen op de verschillende speakers. Het uitrekenen van de delay e.d. gaat wel lukken maar ik vraag me af of het voor deze toepassing een echte meerwaarde is om te delay-en gezien het volume en afstand.

Kortom mijn vraag: Gebruikt er iemand delay bij dit soort toepassingen en zoja vanaf welke afstand.

Alvast bedankt.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Ik sta regelmatig met een koortje in een kerk en gebruik dan wel 'ns een delay set (met kerst/pasen ed als er opeens wel een hoop gelovigen zijn ;-) ). Speakers staan dan ca. 10...15m achter elkaar (ca 30...45ms delay). De verstaanbaarheid met delay is stukken beter zonder dat je het idee krijgt dat je naar speakers zit te luisteren.

Ik gebruik op de voorste set speakers ook al een delay om de afstand tot koor/combo te compenseren. Daardoor klinkt ook de begeleiding een stuk strakker. Ik gebruik hiervoor trouwens een digimixer (X32) en kan dus per input en/of output een delay instellen. (Soms zit het combo een stuk verder achter het koor en moet ik dus een delay op de combo inputs toepassen, zodat ook de monitoren voor het koor netjes time-aligned zijn.)

Mijn mening: als het kan, zeker doen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

Nog niet geprobeerd dus ben benieuwd hoe het gaat qua verstaanbaarheid. Zal het volgende keer uitproberen.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Alleen werkt uitrekenen van je delaytijd niet zo goed in deze.
        Meten met Smaart werkt veel beter, zeker omdat je dan zelf kunt bepalen waar de 'hotspot' zit.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Hitvision
          Het uitrekenen van de delay e.d. gaat wel lukken
          Nou dat is het moeilijkste van alles, hoeveel delay pas je toe en waarom, als je speakers aan de zijkant staan, dan moet je zo wie zo erg voorzichtig zijn.
          Voorzichtig beginnen met de hoeveelheid delay en de tijd nemen om door de zaal te lopen om te checken hoe het ook op andere plaatsen klinkt is toch wel erg belangrijk. Dus voordat je begint, een spraak opname als soundcheck en tijd.

Comment

• Hitvision
            • Jun 2003
            • 388

Werk zelf helaas niet met Smaart en omdat iedere 'venue' anders is zal ik dit toch op een andere manier moeten berekenen. Investeren in Smaart zal voor mij niet rendabel zijn gezien de klusjes die ik doe.

Heb je een andere suggestie om berekeningen te maken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Je wilt een stap maken in de kwaliteit maar dat mag niks kosten....
              De manier om het beter te berekenen is een plattegrond maken van de zaal, je speakers plaatsen, bepalen waar je je hotspot wilt hebben en het verschil in afstand van de speakers meten.

Comment

• Hitvision
                • Jun 2003
                • 388

Originally posted by DJ Antoon
                Nou dat is het moeilijkste van alles, hoeveel delay pas je toe en waarom, als je speakers aan de zijkant staan, dan moet je zo wie zo erg voorzichtig zijn.
                Voorzichtig beginnen met de hoeveelheid delay en de tijd nemen om door de zaal te lopen om te checken hoe het ook op andere plaatsen klinkt is toch wel erg belangrijk. Dus voordat je begint, een spraak opname als soundcheck en tijd.
                Door het ontbreken van b.v. Smaart zou ik inderdaad alleen delay berekenen van voor naar achter waarbij ik weerkaatsingen en versterking / uitdoving van links naar rechts buiten beschouwing laat. Wil ik dit ook kunnen berekenen dan ontkom ik niet aan een of ander progje denk ik. Iemand suggesties?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Andere mogelijkheid: Speakers in de zaal plaatsen, met een lasermeter in de hand op de hotspot gaan staan en het verschil in afstand meten.

Comment

• Hitvision
                    • Jun 2003
                    • 388

Originally posted by MusicXtra
                    Je wilt een stap maken in de kwaliteit maar dat mag niks kosten....
                    De manier om het beter te berekenen is een plattegrond maken van de zaal, je speakers plaatsen, bepalen waar je je hotspot wilt hebben en het verschil in afstand van de speakers meten.
                    Iets mag best geld kosten daar gaat het niet om maar omdat ik in de praktijk bij de activiteiten die ik doe weinig gebruik zal maken van Smaart vind ik de investering te groot. Het moet zich uiteindelijk wel terug verdienen. Ik wil dus NIET voor een dubbeltje op de eerste rang zitten zo zit ik niet in elkaar. Het moet alleen wel rendabel zijn.

Ik ben wel van het principe dat als ik een Opel nodig heb ik geen geld voor een Rolls ga uitgeven. Kortom geen bruiloften voor 100 man met een SD8.

Zelfde principe geld hier. Ik zou er te weinig gebruik van maken om het rendabel te maken.

Comment

• Hitvision
                      • Jun 2003
                      • 388

Andere mogelijkheid: Speakers in de zaal plaatsen, met een lasermeter in de hand op de hotspot gaan staan en het verschil in afstand meten.
                      Hehe hier nog niet aan gedacht. Is ook best een handige. Die heb ik nog wel liggen

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

En gebruik makend van de 260 en microfoon? (bv ECM800 die gebruik ik meestal bij een simpele LR opstelling)

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Dat is nou net het grote probleem.
                          Ik wil geen hotspot, maar een zo egaal mogelijke dekking over de gehele zaal.
                          Dus moet je compromis sluiten.

Met smaart beginnen heeft dus geen enkel nut, die afstand tot je meetmicrofoon kun je ook simpeler bepalen.
                          Maar wat als je de microfoon (hotspot) verzet, oeps dan klopt het niet meer, en wat dan?

Ik zou je wat inlezen over het haas effect, en dan merk je dat er nog iets anders meespeelt.

Comment

• Hitvision
                            • Jun 2003
                            • 388

Originally posted by DJ Antoon
                            Ik zou je wat inlezen over het haas effect, en dan merk je dat er nog iets anders meespeelt.
                            De materie en het effect zijn mij (bescheiden) bekend maar ik hoopte op simpele handvatten over hoe anderen dit doen zonder 1,5 uur je opstelling door te meten.

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Als de zaal behoorlijk breed is (bijv. links en rechts van het middenpad ieder 15 stoelen) en je speakers staan tegen de zijwand aan, dan is het effect van delay voor iedere stoel anders. dus eigenlijk niet zo zinvol gezien vanuit hotspot filosofie).
                              Wat wel scheelt, is dat de bron van het geluid wordt ervaren vanuit de eerste aankomst. (Haas effect)
                              Als je dus gewoon voor iedere 10 m afstand de zaal in zo'n 35 msec delay doet, wordt de spreker altijd ervaren als zijnde voorin de zaal. Dat vind ik de belangrijkste winst. (En ik werk er regelmatig mee met een aantal SX300 / ZX1 tjes Op mn 4 kan. versterker en Presonus mixer)
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...