digitale tafel voor jeugdcentrum: X32 of si expression?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunrunner
    • Dec 2012
    • 48

Originally posted by renevanh
    Dit is een fout in je routing, je bent je monitor out (aka PAFL) naar de PA aan het sturen geweest, niet je L/R mix.
    Ik kan niet helemaal volgen, hoe bedoel je juist? Hoe moet je dit dan aanpassen? De handleiding was ook niet erg helpend, en qua routing waren het gewoon de fabrieksinstellingen.

Nog eens ter verduidelijking: ik duw op 'mix 1', alle faders worden geel en de solo knop licht automatisch op bij de fader die overeenkomt met de masterfader van mix 1 (op laag B). Pas als ik die solo knop uitzet / solo clr indruk kan ik de rest door de foh (L/R mix) horen. Hetzelfde geldt als ik op een van de 'fx 1/2/3/4' knoppen druk.

Comment

• gunrunner
      • Dec 2012
      • 48

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Die snap ik niet helemaal...Als de betreffende 'bus' indruk en dan op het betreffende kanaal de fader omhoog of omlaag duwt, heb je het zelfde effect als een roterende aux...
      Ja, ik kan hem dan wel meer gitaar geven bvb door die fader omhoog te duwen, maar vanaf dat ik op de knop 'mix 1/2/3/...' duw, krijg ik geen geluid meer door de foh (L/R mix).

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

Ik heb één keer eerder van een soortgelijke bug gehoord. Tafel teruggeven aan de dealer en zorgen dat je een werkende krijgt.

Andere mogelijkheid is dat je de monitor output naar l/r gepatched hebt? Dit hoort niet zo te zijn iig.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by gunrunner
          Vreemd ook dat ze niet voldoende plaats voorzagen voor bv. 2 lagen tape (laag A, laag B).
          Ik heb nog geen mixer (analoog als digitaal) gehad waarbij ik (makkelijk) twee lagen tape onder elkaar kon plakken. Het lukt ons prima om twee à drie layers (horizontaal over de lengte delen) op één stuk tape te schrijven. Moet natuurlijk niet met een lettertypegrootte van 48 pixels schrijven

Wel heel leuk om te lezen hoe een digitale beginner het werken op twee totaal verschillende digitale mixers door middel van één/twee demo(s) in live situaties ervaren heeft.

Comment

• desolation
            • Jun 2012
            • 706

Als de X32 te groot is, is er nog steeds de compact

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by gunrunner
              Ik kan niet helemaal volgen, hoe bedoel je juist? Hoe moet je dit dan aanpassen? De handleiding was ook niet erg helpend, en qua routing waren het gewoon de fabrieksinstellingen.
              In de 'fabrieksinstellingen' zijn output 15/16 je L/R.
              Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de vorige gebruiker de tafel als monitortafel gebruikt heeft en z'n PAFL naar 15/16 geroute heeft. Die output doet namelijk exact wat jij beschrijft. Ideaal als je monitors doet overigens.

Als je een bus of je L/R master selecteert, dan in het menu naar 'outputs' gaat, dan kun je daar je fysieke output toewijzen.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• gunrunner
                • Dec 2012
                • 48

Originally posted by renevanh
                In de 'fabrieksinstellingen' zijn output 15/16 je L/R.
                Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de vorige gebruiker de tafel als monitortafel gebruikt heeft en z'n PAFL naar 15/16 geroute heeft. Die output doet namelijk exact wat jij beschrijft. Ideaal als je monitors doet overigens.

Als je een bus of je L/R master selecteert, dan in het menu naar 'outputs' gaat, dan kun je daar je fysieke output toewijzen.
                Het voorbije weekend nog eens een show met de si expression gedaan. Het lag idd aan de routing instelling zoals hierboven beschreven (merci voor de tips!). Nu dit opgelost was, kon ik mij een accurater beeld vormen van de mixer. Wat mij alvast erg heeft geholpen was het opslaan van de soundcheck van de main act. Ik ben ook fan van hoe eenvoudig de grafische eq's en effecten te gebruiken zijn op de si expression (slechts 1 knop induwen). Ik herinner mij dat ik op de X32 door een aantal menu's moest gaan vooraleer ik iets kon aanpassen. Het blijft een moeilijke keuze!

Comment

• knorrepot
                  • Oct 2009
                  • 234

Heeft er toevallig iemand al ervaring met VCA's gebruik op een expression 1 of 2?

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by knorrepot
                    Heeft er toevallig iemand al ervaring met VCA's gebruik op een expression 1 of 2?
                    Ik denk het niet, want volgens mij zitten er die niet op.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Idd die zitten er niet op. En dat is voor mij de reden om geen Expression te kopen.

Comment

• knorrepot
                        • Oct 2009
                        • 234

Originally posted by frederic
                        Idd die zitten er niet op. En dat is voor mij de reden om geen Expression te kopen.

Jawel toch? De SI compact niet, maar de expression wel meende ik..
                        Kan het ook fout hebben

Comment

• Big Bang
                          • Apr 2008
                          • 652

Geen VCA's, die zitten wel op de Performer. Overigens kun je wel een van de 14 mix bussen als subgroep gebruiken.

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Afgelopen 4 dagen met een soul-bigband door Duitsland getourd. En natuurlijk vanalles tegengekomen qua mengtafels. Waaronder de X32.

Ik ga hier geen uitgebreide review geven maar ik denk dat ik wel kan vertellen wat ik van een dergelijke digi mixer verwacht. Dat is onder andere een aangename sound, soepele workflow en bedienbaarheid, acceptabele effecten, functionele layout.

Ik werk zelf vaak op een M480 van Roland die ik binnenste buiten ken en daarnaast werk ik ook op diverse Digico modellen en heb ik veel ervaring op Yamaha's.

Een tafel moet met wat korte uitleg zonder handleiding door een gasttechnicus te bedienen zijn. Ik begon die week op een Presonus Studio Live 24....nog wat. Werkte eigenlijk best prima in tegenstelling tot mijn verwachtingen. Aflezen van de EQ's is een beetje k*t en sommige bedieningselementen zijn niet even makkelijk. Maar daar gaat dit topic niet over.

Toen kwam de X32 daarover het volgende: voelt stevig aan, faders in orde, te gevoelige draaiknoppen zonder feedback (gain, eq) en juist retetraag in te draaien aux sends waarbij de intervallen niet te finetunen zijn...
                            Klankmatig best aardig in orde. Leuk die scribble strips maar wat een heksenwerk om dat makkelijk in te stellen. Ook de effecten waren acceptabel maar niet uitzonderlijk ofzo. Pluspunt zijn dat je de insert punten zelf kunt bepalen, ook voor effecten.
                            Compressors en gates was ik niet van onder de indruk. Traag en schreeuwerig.
                            De bedieningselementen/knoppen om secties in beeld te krijgen van wat je uitvoert (eq, compressie, sends, etc) zitten veel te versrpeid over de tafel. Ik heb te vaak twee handen nodig om dingen te wijzigen terwijl ik juist altijd een hand nodig heb om te mixen. Maar het grootste drama/downsight is wel de hele menu structuur en de manier waarop je dat moet bedienen. Vreselijk onoverzichtelijk met veel te veel mis informatie waar je niks mee kan.
                            Een matig zesje is mijn eindoordeel.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by Big Bang
                              Geen VCA's, die zitten wel op de Performer. Overigens kun je wel een van de 14 mix bussen als subgroep gebruiken.
                              De mixbussen kun je niet routen naar de L/R master

Comment

• Big Bang
                                • Apr 2008
                                • 652

Originally posted by frederic
                                De mixbussen kun je niet routen naar de L/R master
                                Niet waar. Lees hier voor meer informatie: http://www.soundcraft.com/products/k...e.aspx?pid=191

How do I create a subgroup on the Si Expression?
                                Subgroups work differently on digital consoles compares with analog ones. here's how you can set up something similar on the Si Expression:

You have 14 assignable busses. They can be any combination of pre or post-fader. Pre-fader are shown by the fader as yellow, post- fader are shown as green.

Let’s say you want to create a drums sub-group:

· Remove the input channels for each drum mic from the LR send. Let's say these are on channels 1-5. Do this by selecting each channel and pressing the LR button is not lit. Let's say these are on channels 1-5.

· Press the TOTEM/sends-on-faders MIX or BUS button for the post-fader mix you want to build e.g. Mix 11 (Si Compact MIX buttons are labelled BUS). The channels will now all glow green with FaderGlow.

· Hold down the ALT button and whilst holding down press ON for each of the drum channels you want to send to the sub-group. They should all come up to infinity.

· Release ALT and press SEL on the bus master [furthest right fader] and now press LR. You are now sending a post-fader 'subgroup' bus master to the LR mix.

· Press the sends-on-faders MIX button again to release it, and return to your mix or your page of bus masters

· To make access easier, use the layer assign to put the subgroup master on layer A if you like.

Comment

Working...