digitale tafel voor jeugdcentrum: X32 of si expression?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunrunner
    • Dec 2012
    • 48

    digitale tafel voor jeugdcentrum: X32 of si expression?

    Dag iedereen, in ons jeugdcentrum willen we overschakelen op digitaal.

    De techniek draait volledig op vrijwilligers, met zowel beginnende als meer ervaren techniekers. Er komen ook vaak gasttechniekers mee met artiesten. We hebben geen vaste installatie, dus alles moet voor elk optreden van nul opgebouwd en weer afgebroken worden. We doen optredens in de volledige zaal (op het podium, capaciteit 300man), en ook in de verkleinde zaal (gordijn dat helft vd zaal afsluit, capaciteit 100man), waardoor we ook geen vaste multi kunnen leggen (mobiel podium staat dan tegen een zijmuur).

    Sinds een dik jaar hebben we een mackie onyx 3280, een klark teknik square one dynamics (8 comp/gate), 2 drawmer ds201 (dual gate), een dbx 1231(eq voor foh), en een tc electronics m-one (dual fx). De tafel wordt gebruikt voor zowel FOH als monitortafel (6 monitors, meestal vragen de bands min. 24 mono kanalen).

    Dit is eigenlijk al een heel mooie set voor een jeugdhuis, maar het lastige is vooral het opbouwen en afbreken (zeker omdat we met vrijwilligers werken). Als er na een optreden in de volledige zaal nog een fuif is, staat de mengtafel in het midden van de dansvloer, en duurt het ongeveer een half uur eer die weg kan... We hebben ook een gebrek aan opbergruimte, onze mengtafel in flightcase past dus niet in het 'PA-kot' en staat dus gewoon tegen de muur in de zaal. Het is vooral hierdoor dat ik zat te denken om over te schakelen op een iets compactere digitale mengtafel. Het opstellen met digitale snake zou dan op minder dan 5 minuten gebeuren, en dan zouden we geen extra equalizers of effecten moeten bijhuren bij de meer veeleisende riders.

    Ons budget ligt in totaal rond/onder de 5000€ (incl. flightcase, digitale snake, etc.) en de nadruk ligt op gebruiksvriendelijkheid (vrijwilligers/gasttechniekers). Ikzelf heb nog nooit op digitaal gemixt, enkel via het internet opzoekwerk gedaan, vandaar ook deze post. We zoeken een compacte mixer met digitale snake (liefst 32mono kanalen), en gemotoriseerde faders. Uit mijn zoektocht kwamen de volgende tafels in aanmerking:

    Behringer X32

    + scribble strips, aparte faders voor groepen, opnamemogelijkheid
    - service na garantie schijnt nihil te zijn, vrij veel menu's nodig (bv. voor dynamics), merknaam

    Soundcraft si expression 2
    + menu's enkel gebruikt voor effecten/routing, lijkt vrij gemakkelijk ('analoog' gevoel?), merknaam, effecten lijken gemakkelijk in gebruik (tap tempo knop), betere service?
    - geen scribble strips, geen fixed faders voor groepen(?), opnamemogelijkheid?

    (de digitale tafels van roland en a&h vallen helaas buiten ons budget)

    Mijn vragen aan jullie:
    Wat zou de beste keuze zijn qua:
    - ridervriendelijkheid (denk aan 'no behringer', hoewel ik niet weet hoe de meeste techniekers staan tegenover de X32)
    - gebruiksvriendelijkheid (we werken met vrijwilligers en gasttechniekers)
    - duurzaamheid/service
    - klank
    - Opnamemogelijkheid zou een leuke extra zijn, maar is niet prioritair.

    Of denken jullie dat het beter is om bij analoog te blijven? Ik ben benieuwd naar jullie advies. Merci alvast!
  • FOHje
    • Mar 2013
    • 60

    #2
    Ik zelf als 15 jarige werk vaak met de X32, en dat gaat goed.
    en als een 15 jarige het kan...

    Comment

    • Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

      #3
      Een Si werkt makkelijker dan een X32...Je hoeft veel minder te selecteren als je iets wil doen zoals het gebruik van de EQ....Dat is iets wat mij opviel...

      Opname op een Si? No problem, je moet alleen een out bus pakken met een extern apparaat...

      Wat mij opviel aan een Si (Ik heb zelf een Compact16) dat je er zonder handleiding zo op weg tikt...En het ding klinkt ook goed. De prijs kwaliteit is in mijn ogen erg goed, evenals de service...

      En na verloop van tijd, als er weer centen zijn, kun je er een Stage Rack Mini bij kopen, kun je 32 in, 8 analoog uit en 4 AES-EBU uit draaien...
      Olaf Duffhuës

      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        met naburig PA verhuurbedrijf een deal afspreken inclusief onderhoud.

        Uiteindelijk gaan bijna al dit soort aankopen in vrijwilligersorganisaties voor gaas door gebrekkig onderhoud.

        Jaardeal met vast bedrag voor vast aantel avonden.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Ik heb zelf een X32 en werk zeer regelmatig met een Si Compact 32, in essentie gelijk aan de Si Expression.

          De Si draait in een poppodium op monitors. Zeer makkelijke tafel, maar erg beperkt qua mogelijkheden. Ergens op dit forum staat een hele uitgebreide vergelijking tussen de A&H GLD80 en de Si Compact 32: klik
          Ik kan nog meer dingen opnoemen die ik een minpunt vind dan daar beschreven, maar dan wordt het meer een persoonlijke lijst ergernissen in plaats van een zo objectief mogelijke review
          Zeer fijne tafel voor monitors overigens, zonder meer.

          Een tijdje terug heb ik de Si eens op FOH gebruikt (talkshow verhaaltje, geen zin om de MH3 plat te gooien). Wat mij toen opviel was toch best wel wat ruis op de main out. Hoe meer kanalen je van de mute afhaalt (met de faders dicht!), hoe meer die ruis werd. Ik was een beetje geschokt want dat was nogal onverwacht.


          De X32 heeft alle functies die de Si Expression (of Compact zoals ie eerst heette) ook, zonder uitzondering. Daarbij is de X32 wat configureerbaarder (meer opties en vooral meer voorkeuren als auto cancel voor je PFL zoals je die op een analoge bak vindt om in te stellen, zo simpel is het).
          Hardware: faders voelen cheap aan maar zijn tegelijk toch best solide, rotaries voelen niet cheap aan. Makkelijke alle info op het scherm, 12 rotaries en 24 knoppen volledig toewijsbaar, 6 mutegroepen.
          Software: stabiel (in ieder geval nog geen problemen mee gehad), intuïtief en vooral flexibel.
          Minpuntjes: headphone pre-amp heeft weinig power, EQs zijn niet ideaal.


          Kortom: het is nogal een verhaal over persoonlijke voorkeur.
          Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar ik zou absoluut aanraden zowel de Si als de X32 eens te proberen, bij voorkeur met een deel van de vrijwilligers en bij voorkeur met een productie of multitrack, gewoon om te kijken hoe het werkt. Als je een beetje in de buurt zit kom ik met alle plezier eens langs met de X32.
          Als ik de GLD had kunnen betalen had ik daar zeker voor gekozen, de X32 was voor mijn budget een prima alternatief.
          Last edited by renevanh; 13-10-13, 22:08.
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by showband
            met naburig PA verhuurbedrijf een deal afspreken inclusief onderhoud.

            Uiteindelijk gaan bijna al dit soort aankopen in vrijwilligersorganisaties voor gaas door gebrekkig onderhoud.

            Jaardeal met vast bedrag voor vast aantel avonden.
            2

            Mijn ervaring met ons jeugdhuis: wat fout kan gaan gaat fout, en wat kan breken, breekt.
            Ik ben ook eerder geneigd te adviseren om met een vaste PA firma een goeie prijs af te spreken.
            Als er geen mensen aanwezig zijn die ten gronde weten waar ze mee bezig zijn, zou ik ze zeker geen digitale mengtafels in handen stoppen van jeugdhuisleden.

            Waar je dan wel weer in kan investeren is een degelijke vaste frontset die aangepast is voor het jeugdhuis, waar een PA firma kan op inpluggen.
            Zo zal je de prijs kunnen zakken...

            En als je toch wil investeren in een digitale mengtafel: eerst enkele leden een opleiding geluidstechniek laten volgen, dan pas iets kopen.

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by Olaf Duffhuës
              Een Si werkt makkelijker dan een X32...Je hoeft veel minder te selecteren als je iets wil doen zoals het gebruik van de EQ....Dat is iets wat mij opviel...

              Opname op een Si? No problem, je moet alleen een out bus pakken met een extern apparaat...
              Graphic eq op Si is iets makkelijker, de gewone toonregeling/parametrische eq, maakt volgens mij helemaal niets uit. Bij beide mengtafels eerst kanaal selecteren en vervolgens aan de encoders draaien. (Ik gebruik nooit graphic eq...)

              Als je denkt aan multitrack opnamen dan heeft de X32 dit gewoon standaard aan board nu nog FW + USB, binnenkort enkel USB, kost dus niets extra's. Binnenkort komt er zelfs een nieuwe IO kaart waaraan je direct een harde schijf kunt hangen voor opnames.

              Mocht je ook nog denken aan ipad remote, vergeet dan de Si. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor jullie helemaal niet belangrijk is.

              Comment

              • Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

                #8
                EQ: Behringer: eerst de band selecteren; soundcraft: apparte encoders voor iedere band.

                De Behringer heeft meer mogelijkheden, maar ik heb zelf voor de SiEx 2 gekozen omdat deze niet veel onder doet en door iedere tech te bedienen is. Denk ook bijvoorbeeld aan de effecten, praktisch iedere serieuze tech is bekend met de lexicon effectenbakjes.

                iPad app is momenteel prut bij soundcraft, maar ik verwacht daar persoonlijk snel verbetering in.
                Last edited by Big Bang; 14-10-13, 09:11.
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by Big Bang
                  EQ: Behringer: eerst de band selecteren; soundcraft: apparte encoders voor ieder kanaal.
                  SiEx 2 aparte encoders per kanaal? Toch maar 1 encoder en zo ver als ik me herinner dan enkel voor de laag af.

                  Klopt wel dat je op de X32 ook nog de band moet selecteren, dat was ik even vergeten , dat is wel een pre voor de soundcraft.

                  Acceptatie voor de soundcraft is zeker nog wel hoger en als deze voldoende mogelijkheden heeft dan is het een prima ding.

                  Jammer alleen als de stroom eens uitvalt. (Helaas meegemaakt) dat je dan eerst de power knop op de soundcraft in moet drukken voordat deze opnieuw opstart, wel even schrikken als je bij de tafel terug komt en alles is donker. (Maar misschien is dit in software wel in te stellen, ik heb meer ervaring met mijn X32 als met de soundcraft)
                  Last edited by DJ Antoon; 14-10-13, 09:06.

                  Comment

                  • Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

                    #10
                    Ik bedoel idd encoders per band. Auto power-up is geloof ik aan te zetten in de instellingen inderdaad.
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                    Comment

                    • desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

                      #11
                      Originally posted by Big Bang
                      iPad app is momenteel prut bij soundcraft, maar ik verwacht daar persoonlijk snel verbetering in.
                      Dat verwachtte iedereen een jaar terug ook al

                      Het zijn beide ok tafels, maar de X32 bied toch een heel deel meer bang for your buck. Daarnaast is imho acceptatie in een jeugdcentrum naar mijn mening bullshit. Quasi iedereen die daar komt spelen is een kleine, beginnende groep, dan heb je echt niet te neuten dat je ENKEL SPEELT OP EEN HERITAGE 4000.

                      De X32 bied je ook de mogelijkheid tot het aansluiten van de ultranet personal mixers, een heel betaalbare en goede oplossing voor bv in-ear monitoring of repetities. Dat heeft de SI niet.
                      Ook kan je met 5000EUR prima een X32 + 2x S16 + flights + haspel CAT kabel aanschaffen, dat lukt je met de Expression niet want die is standaard niet voorzien van MADI kaart. Ook heeft de mini stagebox bij Soundcraft maar 8 outputs, met 2x S16 heb je 32in en 16 uit remote, die je ook nog eens kan opsplitsen als je dat verkiest.

                      Comment

                      • Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

                        #12
                        Originally posted by desolation
                        Dat verwachtte iedereen een jaar terug ook al

                        Het zijn beide ok tafels, maar de X32 bied toch een heel deel meer bang for your buck. Daarnaast is imho acceptatie in een jeugdcentrum naar mijn mening bullshit. Quasi iedereen die daar komt spelen is een kleine, beginnende groep, dan heb je echt niet te neuten dat je ENKEL SPEELT OP EEN HERITAGE 4000.
                        Het is niet zozeer rider acceptatie waar het over gaat, maar meer dat iedere tech op de SiEx zo vertrokken is zonder uitleg, en dat je bij de behringer er het eerste half uurtje toch naast zult moeten staan. Na de eerste 5 keer ben je dat toch snel beu.

                        De X32 bied je ook de mogelijkheid tot het aansluiten van de ultranet personal mixers, een heel betaalbare en goede oplossing voor bv in-ear monitoring of repetities. Dat heeft de SI niet.
                        Ook kan je met 5000EUR prima een X32 + 2x S16 + flights + haspel CAT kabel aanschaffen, dat lukt je met de Expression niet want die is standaard niet voorzien van MADI kaart.
                        Opletten: madikaart zit inbegrepen bij aanschaf mini stagebox
                        Ook heeft de mini stagebox bij Soundcraft maar 8 outputs, met 2x S16 heb je 32in en 16 uit remote, die je ook nog eens kan opsplitsen als je dat verkiest.
                        nope: 8 analoge outputs + 8 outputs over AES/EBU. En gezien veel processors tegenwoordig toch over aes ebu beschikken (zelfs de behringer), kun je die rustig meetellen). Sterker nog, ik kies er zelf graag voor om het pad tot aan de processors digitaal te houden, waarom zou je daar een extra DA-AD conversie tussen zetten?
                        Mijn antwoorden hierboven in het rood.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by Big Bang
                          Het is niet zozeer rider acceptatie waar het over gaat, maar meer dat iedere tech op de SiEx zo vertrokken is zonder uitleg, en dat je bij de behringer er het eerste half uurtje toch naast zult moeten staan. Na de eerste 5 keer ben je dat toch snel beu.


                          Dat valt best mee. Ik heb er gewoon gehad waarbij ik binnen 10 minuten niet meer nodig was.
                          Als de tafel voorbereid is, en alles is gepatched dan hoef je verder niets in te stellen, dat geld voor een andere tafel net zo goed. Mijn 1e keer op een SiEx was echt niet korter.

                          Maar ieder heeft zo zijn voorkeur, ik ben blij met de X32, met al zijn mogelijkheden en lcd's, waardoor ik eigenlijk nooit meer verkeerd grijp.

                          Comment

                          • timmetje
                            • Dec 2012
                            • 424

                            #14
                            Als jij er meer dan vijf keer een half uur naast moet staan is er toch iets mis met je cognitieve vermogens vrees ik...

                            Wat die X32 betreft: zo heel ingewikkeld is die tafel nu ook weer niet. Met mijn beperkte ervaring met digitale tafels was ik er met een kwartiertje al aardig in thuis. Het klopt dat de routing niet geheel intuïtief werkt, maar als je dat een keertje hebt gezien is dat ook geen probleem meer.

                            Overigens heb ik nooit op een Si gewerkt, dus dat vergelijk kan ik niet maken.

                            Rider-acceptatie is bij beide tafels in mijn ogen geen issue. De bands die daadwerkelijk met een rider op de proppen komen zetten daar echt geen X32/Si op...

                            Je moet je afvragen hoe vaak je daadwerkelijk 'serieuze' gast-techneuten over de vloer krijgt, en in welk segment je die moet plaatsen. Als dat 'de buurjongen van het achterneefje van de tante van de drummer' is, zal een Si of X32 echt geen enkel probleem opleveren. Als U2 of Metallica komt optreden... Enfin, de vergelijking is wat overtrokken, maar rider-acceptatie lijkt me -zoals gezegd- bij beide tafels echt geen probleem.

                            Workflow is en blijft een persoonlijk iets, en dat zul je onderling moeten uitvechten. Als alle 'in-house' techneuten er mee overweg kunnen, lijkt het mij aannemelijk dat ook de gast-techneuten zich er wel op zullen redden.

                            Daarnaast: als je van plan bent de analoge tafel te houden zou je die er ook nog neer kunnen zetten in het zeldzame geval dat een techneut echt niet op je digi-bak kan of wil mixen.
                            Last edited by timmetje; 15-10-13, 13:32.
                            Tim

                            Comment

                            • shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

                              #15
                              als echt iedereen op die tafel zou moeten werken zou ik lekker op analoog blijven.

                              L-rack kist ervoor maken zodat je 2 deksels erop kunt doen, en na de show ben je binnen 5 minuten weg (stroom + multi afkoppelen)
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                              Comment

                              Working...