gisteren een staging repetitie gehad.
een van de dingen die altijd terugkomen is het statievengebruik.
En dan vooral speciaal van de vocalisten. De dames en heren die er geen instrument bij spelen willen toch altijd een statief en laten die de hele avond pontificaal vooraan het toneel in het zicht staan.
Nou zit ik er op te trainen dat een statief een prop is. Iets wat je, als je het niet gebruikt, gewoon weg moet zetten. En de handeling van het wegzetten is ook een onderdeel van je act.
Nou heb ik al enkele jaren meestal geen microfoonstandaards staan omdat het automatisme niet meer aangeleerd wordt. En dat ene nummer dat ze hem wel graag willen hebben is dan maar jammer in plaats van de andere 40 op die avond.
enz enz. blah blah. genoeg hierover
__________________________________________________ ___________
maar een van de dingen die er uit kwam is de volgende vraag:
Waarom zetten PA bedrijven hengelstatieven bij vocalisten?
-Maar al te vaak kunnen de dames en heren al die gewrichten niet eens bedienen.
-Je kan er niet makkelijk mee manouvreren.
-Ik besef mij ineens al jaren op de rider te hebben staan wat wel en wat niet hengelstatieven moeten zijn. En dat (ook) daar nooit iemand naar kijkt.
en JA, ik vertel de dames en heren dat het nuttig is er zelf eentje te kopen waarmee je kan oefenen.
En dat dat er dan een met een ronde basis is. Maar dat is een non-technici verhaal.
om het af te ronden de master met de mikestand:
voor het forum dus de discussievraagen:
-waarom overal die hengel op? Is haast en efficiency bij de opbouw zo veel belangrijker dan het aanzicht tijdens de show? En waarom is zoiets op de rider zetten eigelijk ook nutteloos? (net als de preferred microfoon er op)
Is het optimale soort statief sowieso een issue wat mensen bezighoud? Het scheelt kilo's sjouwen namelijk. (Buiten zo veel mogelijk opclipmicrofoons gebruiken natuurlijk) ik gebruik verschillende stands voor verschillend gebruik. Een hele korte licht bij de hihat, een extra stevige voor de overheads. Een aanclip-hengel voor de kickmicrofoon. Een half hoge bij de sax. Een inbouw-voet bij de zang van de gitaar. enz
een van de dingen die altijd terugkomen is het statievengebruik.
En dan vooral speciaal van de vocalisten. De dames en heren die er geen instrument bij spelen willen toch altijd een statief en laten die de hele avond pontificaal vooraan het toneel in het zicht staan.
Nou zit ik er op te trainen dat een statief een prop is. Iets wat je, als je het niet gebruikt, gewoon weg moet zetten. En de handeling van het wegzetten is ook een onderdeel van je act.
Nou heb ik al enkele jaren meestal geen microfoonstandaards staan omdat het automatisme niet meer aangeleerd wordt. En dat ene nummer dat ze hem wel graag willen hebben is dan maar jammer in plaats van de andere 40 op die avond.

enz enz. blah blah. genoeg hierover
__________________________________________________ ___________
maar een van de dingen die er uit kwam is de volgende vraag:
Waarom zetten PA bedrijven hengelstatieven bij vocalisten?
-Maar al te vaak kunnen de dames en heren al die gewrichten niet eens bedienen.
-Je kan er niet makkelijk mee manouvreren.
-Ik besef mij ineens al jaren op de rider te hebben staan wat wel en wat niet hengelstatieven moeten zijn. En dat (ook) daar nooit iemand naar kijkt.
en JA, ik vertel de dames en heren dat het nuttig is er zelf eentje te kopen waarmee je kan oefenen.
En dat dat er dan een met een ronde basis is. Maar dat is een non-technici verhaal.
om het af te ronden de master met de mikestand:
voor het forum dus de discussievraagen:
-waarom overal die hengel op? Is haast en efficiency bij de opbouw zo veel belangrijker dan het aanzicht tijdens de show? En waarom is zoiets op de rider zetten eigelijk ook nutteloos? (net als de preferred microfoon er op)
Is het optimale soort statief sowieso een issue wat mensen bezighoud? Het scheelt kilo's sjouwen namelijk. (Buiten zo veel mogelijk opclipmicrofoons gebruiken natuurlijk) ik gebruik verschillende stands voor verschillend gebruik. Een hele korte licht bij de hihat, een extra stevige voor de overheads. Een aanclip-hengel voor de kickmicrofoon. Een half hoge bij de sax. Een inbouw-voet bij de zang van de gitaar. enz
Comment