microfoonstatieven. Waarom niet nadenken over welke je gebruikt.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

microfoonstatieven. Waarom niet nadenken over welke je gebruikt.

gisteren een staging repetitie gehad.

een van de dingen die altijd terugkomen is het statievengebruik.
    En dan vooral speciaal van de vocalisten. De dames en heren die er geen instrument bij spelen willen toch altijd een statief en laten die de hele avond pontificaal vooraan het toneel in het zicht staan.

Nou zit ik er op te trainen dat een statief een prop is. Iets wat je, als je het niet gebruikt, gewoon weg moet zetten. En de handeling van het wegzetten is ook een onderdeel van je act.

Nou heb ik al enkele jaren meestal geen microfoonstandaards staan omdat het automatisme niet meer aangeleerd wordt. En dat ene nummer dat ze hem wel graag willen hebben is dan maar jammer in plaats van de andere 40 op die avond.
    enz enz. blah blah. genoeg hierover
    __________________________________________________ ___________
    maar een van de dingen die er uit kwam is de volgende vraag:
    Waarom zetten PA bedrijven hengelstatieven bij vocalisten?

-Maar al te vaak kunnen de dames en heren al die gewrichten niet eens bedienen.
    -Je kan er niet makkelijk mee manouvreren.
    -Ik besef mij ineens al jaren op de rider te hebben staan wat wel en wat niet hengelstatieven moeten zijn. En dat (ook) daar nooit iemand naar kijkt.

en JA, ik vertel de dames en heren dat het nuttig is er zelf eentje te kopen waarmee je kan oefenen.
    En dat dat er dan een met een ronde basis is. Maar dat is een non-technici verhaal.

om het af te ronden de master met de mikestand:

voor het forum dus de discussievraagen:
    -waarom overal die hengel op? Is haast en efficiency bij de opbouw zo veel belangrijker dan het aanzicht tijdens de show? En waarom is zoiets op de rider zetten eigelijk ook nutteloos? (net als de preferred microfoon er op)

Is het optimale soort statief sowieso een issue wat mensen bezighoud? Het scheelt kilo's sjouwen namelijk. (Buiten zo veel mogelijk opclipmicrofoons gebruiken natuurlijk) ik gebruik verschillende stands voor verschillend gebruik. Een hele korte licht bij de hihat, een extra stevige voor de overheads. Een aanclip-hengel voor de kickmicrofoon. Een half hoge bij de sax. Een inbouw-voet bij de zang van de gitaar. enz
    lekker belangrijk!
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

tenzij ze een instrument hebben zet ik altijd een recht statief voor vocalisten
    voor de kick heb ik een statief wat normaal een tafelstatief is voor studios, met zware voet
    voor de rest idd zoveel mogelijk clipons en dan een mix van lange en korte

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Denk dat dit voor een groot deel ook wel te maken heeft met flexibiliteit: een hengelstatief is vrijwel altijd en overal in te zetten.

Snelheid bij opbouw lijkt me niet zo relevant. Sterker nog, een statief met ronde basis staat sneller dan een statief met hengel...

Ik zette bij bandjes bij de lokale omroep vaak de tafelstatiefjes in voor bassdrum en gitaarversterkers bijvoorbeeld. Voor de rest gebruikten we wel hengelstatieven, maar dat kwam omdat er nu eenmaal niets anders beschikbaar was...
      Tim

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Ho Jonguh..;-) Niet iedereen over 1 kam scheren he..;-)

Ik ben zelfs voorstander van rondvoetjes bij de snare en Hihat...En ik heb statieven met hengel met lange én korte pootjes...Je leert het wel als je veel op kleine locaties bent geweest...;-)

En daarbij gebruik ik het liefst zoveel mogelijk klemmen die bijvoorbeeld op een bekkenstatief kunt klemmen en dan daar de microfoon op monteert...Wat ik ook vaak doe, 2 microfoons(snare en hi-hat) op 1 statief met een brugje...

Het ziet er zoveel mooier uit met zo min mogelijk statieven en het is sneller inpakken...

Beetje jammer dat er veel muzikanten juist vervelend zijn...Komen binnen, gooien hun gitaar stack het podium op of hun drumset en beginnen te repeteren...Repeteren moet je thuis doen..of wanneer het kan...Het gevolg er van is dat ze in de weg lopen..
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

waarom rondvoetjes bij de snare en Hihat?

in het woud van drumtroepjes kun je die kwijt? Ik heb juist het idee dat een dunpotig-statief makkelijker ergens tussen te prikken is.
          Hoe groot is zo een statiefbasis dan?

In principe probeer ik contragewichten te vermijden op sjouwtechnische gronden overigens.
          Maar voor leadzang hoort het eigenlijk. Hoewel ik snap als PA bedrijven die dingen niet bij zich hebben. ("neem ie er zelf maar een mee mevrouw de zangeres" )
          lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Een hengelstatief kun je bij vocalen makkelijk over de map met teksten plaatsen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Hoe groot is zo een statiefbasis dan?

Een hengelstatief kun je bij vocalen makkelijk over de map met teksten plaatsen.
              Wel ouderwets...een map...Je komt tegenwoordig veel Ipad's tegen daar heeft K&M ook een mooie oplossing voor...En daarbij moeten ze maar gewoon hun teksten en muziek uit hun hoofd kennen..
              Olaf Duffhuës

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Olaf Duffhuës
                http://produkte.k-m.de/en/Mic-stands...NE-STAND-black

Wel ouderwets...een map...Je komt tegenwoordig veel Ipad's tegen daar heeft K&M ook een mooie oplossing voor...En daarbij moeten ze maar gewoon hun teksten en muziek uit hun hoofd kennen..
                Niet alle hengelstatieven zijn even handig. Het grootste deel wat ik met een hengel gebruik heeft een gedeelde hengel. Die lange steel die achteruit steekt vind ik sowiezo al heel lelijk. Een korte hengel is in elk geval voldoende voor een staande sprekert (Ik doe geen bands,,,,)

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Tja, hier 1 kist met alle standaards voor bandjes en die gaat altijd helemaal mee. Alles met hengel, maar dan wel de inschuifbare hengel, kleine voet en verschillende hoogtes voor kick, snare, hat, overheads (grote voet), gitaar en vocals. Die hengel is bijna altijd nodig: de meeste van mijn muzikanten hebben een gitaar in hun handen en ik gebruik de hengel ook stiekum om te zorgen dat men op de juiste afstand voor de monitor gaat staan (sst, niet door vertellen ;-) ). Bij drums is de inschuifbare hengel erg handig om tussen alle rommel door te wroeten.

@Olaf: Huh? Snare en hat op 1 standaard? Daar zit bij mij meestal een halve meter tussen. Snare is sm57 bij de rand en hat is een c430 die aan de buitenkant van de drumkit staat (van snare af gericht en van binnen naar buiten van bovenkant hat). Hoe krijg je dat op 1 standaard?
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Even off-topic: probeer voor de grap eens een Beyer M201TG op snare

On topic: kleine statieven en tafelstatiefjes zijn ideaal rond het drumstel en de backline. Kick, snare (top en bottom), hihat, eventuele tom mics (als die geen clipje hebben) gaan allemaal met kleine statiefjes. Het ziet er een stuk netter uit, en als je drummer 10 van die frisbees heeft staan krijg je daar met geen goed fatsoen grote statieven tussen.

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

wat ik een ergernis vind aan dames die vocaleren bij coverbands (ik zie ze niet vaak, ben meer van festivalwerk) is dat die hengel volledig uitgeschoven word ipv het nodige stukje, waardoor je vanaf het scharnierpunt (k&m statief) een stok hebt hangen, (aan de achterkant van statief dus richting publiek) ziet er niet uit

oh en algemeen misbruik van de statieven: namelijk het statief proberen te buigen ipv het krukje (scharnierpunt) los te draaien en daarna weer vast
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Roeltej
                        • May 2001
                        • 761

Hmm, tja... uh... hengels, handig

Wij hebben zelf enkele van die simpele statieven die je met zo'n knijp ding hoger en lager kan zetten, nadeel is dat dat ding redelijk lomp is, en dat er mensen zijn die dat niet snappen :P
                        Vitality Show

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Terecht topic denk ik, er worden vaak echt lelijke en onhandige oplossingen gebruikt. (zijn dat dan wel oplossingen ??)

Wat me echter ook wel heel erg opvalt:
                          Zangers(essen) hebben heel vaak geen enkel idee van hoe of wat de techniek doet, hoe het werk, en wat ze hier zelf aan kunnen/moeten doen. Ik moet zeggen dat ik dit echt heel vreemd vind, aangezien zij toch echt volledig afhankelijk zijn van wat wij met de pa voor hen kunnen regelen.

Een zanger die dus niet weet hoe een microfoonstatief werk is dus eigenlijk heel raar.
                          Evenals zangers die vaak optreden die zelf geen microfoon in bezit hebben.

Ik vind dit echt erg opvallend en vreemd. En het zou denk ik goed zijn als meer zangers zich voor technische zaken zouden interesseren.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by Olaf Duffhuës
                            http://produkte.k-m.de/en/Mic-stands...NE-STAND-black

Het is heel hip om een Ipad op K&M-klem te gebruiken. Maar mijn band doet er niet aan mee.
                            1) JUIST: het grootste deel van je nummers hoor je uit het hoofd te kennen. Een papier per set op de vloer met setlijst en eerste regel van een nummer hoort voldoende te zijn. Alleen voor blazers kan het niet. (de partijen zijn los van elkaar te onlogisch om allemaal maar te onthouden) En bij verzoekjes of splinternieuw werk gebruik je een spiekbrief als houvast. Maar die print je zo groot dat ie gewoon op de grond kan liggen.
                            2) Ipads hebben een batterij en vage oplaadaansluiting = extreem link bij optredens. Nu zijn die dingen nog nieuw straks ga je als PA bedrijf huilende bandleden bedelend om een adapter langskrijgen. Mark my words.
                            3) Ipads zijn computers en DUS niet bedrijfszeker in verhouding tot papier.
                            4) Biergooien, omlopen en andere schade. Wie zal dat betalen? Kun je door?

Papier werkt altijd, is superieur leesbaar ondar alle lichtomstandigheden.
                            Bij invalklussen maak ik daarom altijd een half A4 boekje. (letters : arial 18 punten) Pleur dat laag achter de monitor. En klaar.
                            lekker belangrijk!

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

@PvG : Ik gebruik een AT ATM450, side adres mic..;-) In combinatie met : http://produkte.k-m.de/en/Mic-stands...HONE-BAR-black of : http://produkte.k-m.de/en/Mic-stands...HONE-BAR-black en als ik een ride 'underhead' pak : http://produkte.k-m.de/en/Mic-stands...E-HOLDER-black en die kan weer in combinatie met een brug je voor andere dingen gebruikt worden..;-)

@Speakertech : Ik gebruik alleen maar uitschuifbare hengels, dat achteruitsteken is inderdaad onhandig en lelijk. Alleen zijn er vaak, heel vaak, muzikanten die dat niet snappen...Die gasten zijn echt vaak niet zo slim als ze meestal beweren...;-)

@djspeakertje : Dan gebruik ik wel een medium 3 pootje...Die 201 is best zwaar..;-) Maar o zo goed!

Verder probeer ik voor zoveel mogelijk dingen een oplossing te zoeken, wat trouwens vaak lukt..;-) Alleen nog eens verdiepen in de 'cab grabbers' zijn we die stand ook af..;-)
                              Olaf Duffhuës

Comment

Working...