Afstellen geluidsset met Smaart door Musicxtra
Collapse
X
-
Info: http://www.stageaccompany.com/suppor...ls_techdoc.pdf
(bevat typos, maar 1502 info komt overeen met andere documentatie die ik heb).As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Die peak wordt volgens het document teveel als die 200ms duurt. dat houdt die versterker al nooit vol. ik lees hier ook geregeld dat je nooit aan het volledige vermogen toekomt in de eerste plaats. in hoeverre is het dan belangrijk je aan die -3dB te houden?Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
@Metalteacher; zondag zijn we niet echt aan de limiters toe gekomen, ik vind dat in jouw geval ook niet zo belangrijk.
Je draait altijd zelf met de set en voor zover ik heb gehoord en gezien probeer je nooit het uiterste eruit te halen.
Daarbij, zelf heb ik allemaal identieke versterkers, of die nou op een 350Watt floortje, een 50 Watt hoogdrivertje of een dubbel 18 sub maakt mij niet uit.
En ik kan me echt niet heugen ooit een driver opgeblazen te hebben.
Je oren gebruiken is de beste tip die ik je in dit geval kan geven, je zou nog kunnen overwegen de limiters een keer in te stellen op het niveau waarvan jij denkt dat het mooi is geweest.
Maar, die limiter in de DCX is geen garantie op heel blijven, ding gaat de boel simpel comprimeren met als gevolg dat de pieken weliswaar weggewerkt worden maar het gemiddelde vermogen steeds hoger wordt.
En juist dat gemiddelde vermogen zorgt ervoor dat je drivers het loodje leggen, het gaat bij drivers immers om de warmte die afgevoerd moet worden, een piek van 2000 Watt met een duur van 10ms is daardoor een stuk minder vernietigend dan een gemiddeld vermogen van 500 Watt over een half uur.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dat is bij elke speaker of systeem verschillend. Dus zonder meten geen antwoord op te geven.Comment
-
Comment
-
Als het er puur om zou gaan de toppen ''op tijd'' te krijgen met de subs, dan heb je in de meeste gevallen waarbij je een br subje hebt en gewone simpele front geladen toppen geen enkele delay nodig. Een crossover geeft echter fasedraaiing aan het signaal.. Hoe veel de fase daarna nog draait is rechtstreeks afhankelijk van de orde van het filter, zo heeft een 48db filter veel meer fasedraai dan een 6db filter. Wat echter ook ontstaat door de crossover is group Delay, en die ga je proberen te compenseren, zodat de totale group delay van de sub klopt met die van de toppen rond het crossoverpunt. Hence we use delay to compensate.
De delay die je met je processor instelt vertraagt dus het signaal van bijv. de top in zijn geheel, door frequentie-onafhankelijke delay te introduceren, in de group delay plot zou dus de lijn in zijn geheel worden opgetild.
Een mooie grafische weergave van fasedraaiing door crossovers:
Hierboven een screenshot met de fase, en hieronder eentje met group delay.
Last edited by teunos; 26-06-13, 08:20.''diamonds are forever''Comment
-
Het lijkt me toch dat er wel overeenkomsten zijn tussen cross frequentie en delay. Een golf van 100Hz duurt 10ms.
Zijn er geen ongeschreven maatstaven dat een delay om sub en top te alignen niet boven een bepaald aantal msec kan of mag uitkomen in combinatie met de tijd die een golf nodig heeft?Comment
-
De fasedraaiing die een bepaald filter geeft is heel nauwkeurig te berekenen, daarmee weet je bij die frequentie dan de delay die nodig is om op dat punt de fasedraaiing op te heffen.
Probleem met alleen delayen is echter dat een fasedraaiing wat anders is als een delay.
In de praktijk spelen er meerdere factoren een rol, het akoestisch centrum van de verschillende drivers zitten niet op dezelfde afstand ten opzichte van de luisteraar, de massatraagheid van de drivers is verschillend, de constructie (band-pass, bass-reflex, etc.) zorgen allemaal voor verschillen. Uiteindelijk is het allemaal te berekenen maar het makkelijkst is dan toch echt gewoon meten.
Vaak is een delay voldoende om het fase gedrag te matchen maar vaak is het ook nodig om all-pass filters toe te passen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Sorry dat ik even inpik op dit topic, maar het gaat een beetje over het zelfde.
Zijn er looptijd verschillen merkbaar tussen merken en types processoren onderling? Of is dit verwaarloosbaar?
Zelfde met verschillende types/ merken versterkers. In mijn geval specifiek: 1 rack met 2x Qsc mx3000a vs 1 rack met 2x synq digit 3k6.Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
Er zitten wel degelijk verschillen in latency tussen processoren en versterkers, dat is iets waar je wel degelijk rekening mee dient te houden.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment