Afstellen geluidsset met Smaart door Musicxtra

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Afstellen geluidsset met Smaart door Musicxtra

Naar aanleiding van alle testdagen, toch maar een afspraak gemaakt bij Sander. Zeer veel geleerd, waarvoor dank Sander. Weer nieuw besef gekregen dat naarmate het kennisniveau stijgt ook het besef stijgt van de hoeveelheid die ik nog niet weet. Ik moet zeggen dat lid worden van dit forum een van de betere beslissingen is geweest. Zeer veel geleerd hier van alle mensen hier die hun kennis altijd weer met veel liefde delen en klaarstaan om nitwits als mij steeds weer een stapje verder te helpen. Waarvoor allen dank, bij deze!! Ook de testdagen kijk ik met veel plezier op terug. Leuk om mensen van dit forum eens recht in de ogen te kunnen kijken. Set: Top MA5000I i.c.m. 2x SA GB152, Sub: MA9000I i.c.m 4x LAN L300. Processor DCX 2496. Kreeg de plotjes er niet in nog, maar misschien kan Sander die erbij zetten.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

. Processor DCX 2496.

Hoe bevalt die jou nu? Ik heb dat ding nu ook een maandje..geen verkeerd kastje voor de prijs volgens mij.
    Niet zo veel mogelijkheden als een profi lijkt me..is dat nog een probleempje geweest tijdens t instellen?

Wel een aardige set volgens mij....geloof dat ik in een ver verleden wel eens over dit systeem gespeeld heb met t bandje..
    Lukt het een beetje met het digitaal mixen over de presonus?

Ik heb destijds erg moeten wennen om de dynamiek te beteugelen van de toetsen. Uiteindelijk kwam dat omdat de toetsenist zijn piano geluid en bijbehorende aanslaggevoeligheid voor dat geluid heel hard had staan en de rest van zijn geluiden extreem zacht.
    En dan wil dat digitaal gaan kraken...analoog ook hoor maar dacht toen dat t aan de tafel lag..

Mooi dat je er weer wijzer van bent geworden..

Ik heb nog niet de tijd gehad om bij de forum meetings aanwezig te zijn..maar een aankomende meeting zal ik zeker bezoeken..of er eentje organiseren.... Wie weet... Had graag bij de subdag geweest in harderwijk..

Staat de set daar ook opgesteld voor de meeste tijd?
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Die DCX is best een redelijk apparaat, alle waar naar zijn geld maar het ding doet wat ie moet doen.
      Met een laptop programmeren is alleen lastig daar er alleen een RS232 aansluiting op zit en die al jaren niet meer op laptops te vinden zijn.
      Een RS323/USB converter heb ik nog nooit goed aan de praat gekregen, ben daar geloof ik niet uniek in, dus dat is eigenlijk ook geen optie.
      Qua bediening vanaf het front is het allemaal nogal priegelig, sommige dingen worden net ff anders genoemd dat ze eigenlijk heten, een low-shelve wordt ineens een LP en een hishelve een HP.
      Dat is in het begin dus even zoeken en werkt niet echt heel prettig maar uiteindelijk hoef je met de setjes waarvoor deze processor bedoelt is daar ook niet veel aan te veranderen.
      Ik zal later nog even de meetplotjes van de set van Metalteacher hier posten.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

Originally posted by MusicXtra
        Met een laptop programmeren is alleen lastig daar er alleen een RS232 aansluiting op zit en die al jaren niet meer op laptops te vinden zijn.
        Een RS323/USB converter heb ik nog nooit goed aan de praat gekregen, ben daar geloof ik niet uniek in, dus dat is eigenlijk ook geen optie.
        Ik gebruik hiervoor, en ook voor andere RS232 zaken, al jaren met succes (op verschillende laptops XP/Vista/W7) http://webshop.nedis.nl/nl-nl/zoeken?q=cn-104
        Verloop van 9p Sub D naar XLR en omgekeerd, via een vrij paar van de multi, laptop en DCX met elkaar verbinden en je kunt vanaf de FOH positie de DCX bedienen.
        Het bedienen via de laptop is wat eenvoudig uitgevoerd en kan niet alles wat met de knoppen op de DCX wel kan, dat is soms wat irritant.
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• teunos
          • Feb 2008
          • 352

Ik heb wel een RS232/USB verloopje dat perfect werkt. Aangeschaft bij de Farnell, deed het de eerste keer direct, en is het tot nu toe vlekkeloos blijven doen.
          EDIT: Deze:

Die DCX is best een leuk ding, zeker voor het geld is er gewoon niet beter te krijgen. Wil je hem upgraden dan zit je direct richting een prijskaartje dat minstens 3x zo hoog ligt.
          Het enige dat er echt aan ''ontbreekt'' zijn all-pass filters, verder zit er alles gewoon in.
          De nieuwe versie die momenteel in de winkel ligt heeft iets meer werkgeheugen dan de oudere versies en daarbij kun je ook gebruiken van een aantal extra 48db/oct filters voor hij door zijn processorkracht heen is.

Wat betreft issues zijn er eigenlijk voor het apparaat maar 2 problemen die zich kunnen voordoen, afhankelijk van de versie die je hebt. De allereerste versie wilde nog wel eens kuren hebben met een defecte voeding. 99 van de 100 keer een kwestie van alle condensatoren vervangen door iets hogere kwaliteit en hij doet het weer. Verder zit er een ribbon connector in waarvan de bovenklem los kan komen of de gehele stekker los van de print. Ook dit is simpel op te lossen door de connector opnieuw dicht te krimpen en met wat hot glue terug vast te zetten.

Alleen de limiters van het ding, zorg ervoor dat je die echt pas op de top in laat komen, want hij werkt wel, maar helemaal zuiver klinken doet hij niet 100%.
          Last edited by teunos; 24-06-13, 08:20.
          ''diamonds are forever''

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by teunos
            Ik heb wel een RS232/USB verloopje dat perfect werkt. Aangeschaft bij de Farnell, deed het de eerste keer direct, en is het tot nu toe vlekkeloos blijven doen.
            EDIT: Deze:

.
            mijn sweexen doet het ook al jaren, maar op mn allereerste XP - PC- (met volledig nieuwe software, maar bootleg)nwaren er wat probs. Na aanschaf van een echte MS-schijf was dat over.

probleem zit hem in de keuze van de COM-poort, baudrate's en zo, en als je dat niet in de gaten hebt ben je de lul.

Verder vind ik dat ding inderdaad okee, mits de voeding gechecked is, ander kan er een 14kHz fluittoontje ontstaan,., erg goed voor je tweeters..

Comment

• teunos
              • Feb 2008
              • 352

Edit: Domme vraag..
              Heb je ooit ge-experimenteert met maximale kabellengte?
              Last edited by teunos; 24-06-13, 09:32.
              ''diamonds are forever''

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

30 meter UTP er tussen levert op 115.200 baud nog geen (zichtbare) problemen op.

Volgens wikipedia: "By using low-capacitance cables, full speed communication can be maintained over larger distances up to about 1,000 feet (300 m)" (http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232)

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

eh, als RS232 en RS485 enzo linken aan ProfiBus etc, dan kan er nog heel wat gewonnen worden door de kabel goed te kiezen, zowel qua baudrate als qua lengte. Mbytes zijn goed mogelijk.

Maar ikzelf klungel nog steeds in die onderste regionen, ook al omdat de data die ik eroverheen blaas mini-filetjes zijn...

Geldt ook voor de DCX trouwens, die kun je op 38kbd prima laten rammelen.

Comment

• RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

Volgens mij bestaan er alleen domme antwoorden.

Kabellengte was voor mij destijds ook de vraag, eerst heb ik de 2 verloopjes gemaakt en die werkend gekregen ongeveer 2x 1,5m.
                    Daarna maar eens geprobeerd met een microfoonkabel van 10 meter ertussen en nog steeds alles OK.
                    Multikabel 50 meter ertussen, geen probleem, op het podium nog 10m microfoonkabel erbij, nog steeds geen enkel probleem.
                    Meer heb ik nooit nodig gehad, dus hier stoppen de experimenten.

Ik denk dat het te maken heeft met de relatief lage communicatiesnelheid (9600 baud als ik mij niet vergis).
                    Last edited by RonaldH; 24-06-13, 10:12.

Comment

• teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

Klinkt veelbelovend! net even een extra verloopje gekocht bij farnell, en meteen een hoop 5polige xlr. 4 aderige afgeschermde kabel en evt. utp heb ik nog wel liggen. Binnekort even solderen en dan kijken wat de resultaten zijn.

Momenteel schuift de laptop nog steeds op van FOH naar de rekken, en ben ook bezig geweest met een klein laptopje, routertje en dan virtual machine draadoos draaien maar dat was een beetje omslachtig.

Terug on-topic:
                      Sander's (musicxtra) metingen zagen er uiteindelijk goed uit, net setje.
                      Sander (metalteacher), waarom eigenlijk zulke zware versterkers op toch redelijk lichte toppen? (versterker van 2.5kw op 4 ohm, en toppen van 600 continue 1200W piek op 4 ohm)
                      ''diamonds are forever''

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Ik heb er van het weekeind gewoon utp kabel van 15 meter tussen gezet..werkt ook prettig en probleemloos.
                        Zelf gesoldeerd. Wat ook wel werkt. Maar het instellen is mijn inziens op het ding zelf inderdaad wat makkelijker.

Heb het eigenlijk alleen als controlemiddel gebruikt.

Ben overigens wel benieuwd naar de plotjes van t systeem.

Zit te denken om dat ook bij mijn systeem eens te laten doen. Dat doormeten...
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• RonaldH
                          • Aug 2009
                          • 274

Klinkt veelbelovend! net even een extra verloopje gekocht bij farnell, en meteen een hoop 5polige xlr. 4 aderige afgeschermde kabel en evt. utp heb ik nog wel liggen. Binnekort even solderen en dan kijken wat de resultaten zijn.
                          Ik heb 3-polige XLR gebruikt, pen 2, 3 en 5 (afscherming) van de 9-polige sub D gebruiken en gaan.

Comment

• drbeat
                            • Jun 2012
                            • 671

Originally posted by RonaldH
                            Ik heb 3-polige XLR gebruikt, pen 2, 3 en 5 (afscherming) van de 9-polige sub D gebruiken en gaan.
                            Gebruikt die aansluiting dan maar 3 polen? Dat wist ik niet.. Welke kleuren/poolnummers gebruik je dan? Die je nu verteld? Das wel erg gemakkelijk! Die ga ik nu ook maken :-)
                            Last edited by drbeat; 24-06-13, 11:26.

Comment

• RonaldH
                              • Aug 2009
                              • 274

@ drbeat, zal thuis even moeten kijken, ben nu aan het werk
                              Zo uit het hoofd:
                              XLR
                              1 - afscherming
                              2 - rood
                              3 - wit
                              Sub D
                              pin 2 rood
                              pin 3 wit
                              pin 5 afscherming
                              pin 7 doorverbinden met pin 8

Even experimenteren met 2 en 3 omwisselen ivm TxD en RxD, soms werkt rechtdoor, soms werkt kruisen van 2 en 3.
                              Last edited by RonaldH; 24-06-13, 19:22.

Comment

Working...