Toekomstige speakersystemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bazeman
    • Apr 2004
    • 112

Ik lees in veel van je posts vooral een verzet tegen marketing...

Heeft dit te maken met het feit dat je vindt dat speakerfabrikanten gewoon hun producten moeten verkopen op basis van feiten en cijfers in plaats van mooie foto's en praatjes?
    Geen "verzet" zoals in een ander topic vermeld. De melding van "feiten" in jouw verdere zin in dit verband die zijn er dus juist (vaak) niet. Ja elke fabrikant gebruikt marketing om te verkopen maar mijn constatering is dat het steeds vaker "misbruikt" wordt... Neem als voorbeeld de oneindige lijst van "verkeerd" gebruikte line-arraytjes grotendeels veroorzaakt door de "informatie" dat deze magisch voor alles gebruikt konden worden. Volgens mij moet de kennis van techneuten gebruikt worden om de aanhoorders (betalend publiek?) in dit geval, van het best mogelijke geluid te voorzien ipv een grote ego trip van merken en gebruikers. Helaas worden mijn algemene uitspraken en beweringen vaak (door sommige) direct betrokken op mijn werkgever ipv op "mijn" persoon als technisch ontwerper/onderzoeker.

Daarnaast:

"The control parameters do not simply point sound in a particular direction; they shape the total sound field in three dimensions simultaneously to meet user-defined goals."

Lijkt mij meer een totaal processing-plaatje, incl. EQ, delays, etc...
    Beam-steering kun je alleen doen met delays, EQ, levels enz.. Dus in echt technische zin is het hetzelfde als wat een andere, iets minder bekende? nederlandse fabrikant (Ik zal de naam, Duran-Audio, noemen anders is er mss weer gelijk een reden voor verwarring), eigenlijk al een paar jaar geleden geheel ontwikkeld heeft.

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by Bazeman
      Wat ik niet helemaal snap vanuit je eerste vraag in dit topic, waarom je eigenlijk vooral kijkt naar elektronische beamsteering terwijl je een Multi purpose inzetbaar systeem zoekt tov van je huidige "conventionele" systemen. Ik neem bij deze even aan dat je daar geen ArenA oid mee draait. Daarom heb ik ook in eerdere replies gevraagd om een iets meer afgebakend plaatje te geven wat jij verstaat onder Multi Purpose..
      Volgens mij had ik dat in mijn post #9 al gedaan. Welke info mis je nog? Meer afbakenen vwb toepassingen wil ik niet.

De EAW Anya en de andere "stuurbare" systemen (zoals je zelf vermeld vaak alleen voor spraak, achtergrond muziek bedoeld) zijn in mijn ogen zeker niet Multi Purpose...
      EAW Anya en RH IC2 zijn zeker niet bedoeld voor spraak/achtergrondmuziek: het zijn volwaardige live-PA-systemen. Ze hebben elk een net andere doelgroep: EAW Anya voor de Arena en RH IC2 voor het soort klussen dat ik doe. Met zoiets als het RH IC2 systeem zou ik 99% van mijn klussen moeten kunnen doen (tenminste als het goed klinkt en de beloftes waarmaakt). Dat vind ik dan een behoorlijk multi-functioneel systeem...

Ik denk niet dat je erg blij wordt als je maar 1 kastje gebruikt van het EAW systeem of elk ander line-array kastje, wel of niet stuurbaar.
      Ik denk dat je je even moet verdiepen in wat EAW met dit systeem wil (en kan?). Een "standaard" niet-stuurbaar line-array kastje kun je niet vergelijken met het EAW systeem. Bij één van de concerten waarbij Anya is gebruikt hing er 1 los kastje als infill. Hoe het klinkt? Ik heb het nog niet gehoord. Jij wel?

PS: Heren, zouden jullie het in mijn topic bij de (technische) inhoud willen houden? Bvd.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by PvG

PS: Heren, zouden jullie het in mijn topic bij de (technische) inhoud willen houden? Bvd.
        LOL

Ik zit me trouwens af te vragen waarom de CAL alleen voor spraak genoemd wordt. Is dat nou alleen voor spraak, of ook speciaal voor spraak? Ik bedoel: met subjes kunnen we al een array / endfire gebeuren regelen, waarvan we de openingshoek kunnen voorspellen / berekenen. CAL erboven, en we zijn electronisch richtbaar?
        Last edited by Gast1401081; 23-06-13, 17:08.

Comment

• Bazeman
          • Apr 2004
          • 112

Volgens mij had ik dat in mijn post #9 al gedaan. Welke info mis je nog? Meer afbakenen vwb toepassingen wil ik niet.
          Je hebt gelijk, ik had hier overheen gelezen, sorry.

EAW Anya en RH IC2 zijn zeker niet bedoeld voor spraak/achtergrondmuziek: het zijn volwaardige live-PA-systemen. Ze hebben elk een net andere doelgroep: EAW Anya voor de Arena en RH IC2 voor het soort klussen dat ik doe. Met zoiets als het RH IC2 systeem zou ik 99% van mijn klussen moeten kunnen doen (tenminste als het goed klinkt en de beloftes waarmaakt). Dat vind ik dan een behoorlijk multi-functioneel systeem...
          De EAW en RH schaarde ik ook zeker niet onder de spraak setjes, maar er waren er wel een paar aangehaald die ook "stuurbaar" waren. Dat bedoelde ik. De RH zou je in jouw toepassingen idd moeten kunnen gebruiken en de EAW ook, die er op papier, wel een stuk geavanceerder uitziet door de vele drivers die je voor "echt" goede beamsturing theoretisch ook nodig hebt. Zonder de geschikte onderlinge afstand van drivers kun je ook electronisch maar tot een bepaalde maximale kwaliteit komen qua spreiding en de homogeniteit daarvan. Wat ik me bij beide systemen wel af vraag, zeker bij de EAW is of de delay door alle "processing" niet een probleem zijn als je het voor "live" toepassingen gaat gebruiken..

Ik denk dat je je even moet verdiepen in wat EAW met dit systeem wil (en kan?). Een "standaard" niet-stuurbaar line-array kastje kun je niet vergelijken met het EAW systeem. Bij één van de concerten waarbij Anya is gebruikt hing er 1 los kastje als infill. Hoe het klinkt? Ik heb het nog niet gehoord. Jij wel?
          De opmerking over 1 kastje was tov het Anya systeem idd niet terecht. Of het in de praktijk "al" echt kan en geen "vreemde" bijverschijnselen optreden bekeken vanuit natuurkundig en electronisch aspect weet ik niet, ik heb het idd ook nog niet gehoord.
          Het is idd zeker interessante materie, ook al heb ik mijn twijfels of de EAW variant, die fysiek technisch het mooist in elkaar lijkt te zitten, in een paar jaar heel veel goedkoper worden.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Beam-steering kun je alleen doen met delays, EQ, levels enz.. Dus in echt technische zin is het hetzelfde als wat een andere, iets minder bekende? nederlandse fabrikant (Ik zal de naam, Duran-Audio, noemen anders is er mss weer gelijk een reden voor verwarring), eigenlijk al een paar jaar geleden geheel ontwikkeld heeft.
            Een paar jaar?
            De eerste beamsteering systemen van duran / axys zijn er inmiddels al bijna 20 jaar.
            Last edited by DJ Antoon; 23-06-13, 19:43.

Comment

• Bazeman
              • Apr 2004
              • 112

@DJ Antoon

Ze zijn er al heel lang mee bezig idd, maar het soortgelijke systeem/niveau waar EAW nu ook mee gekomen is, hebben ze sinds een paar jaar met de DDA software en de modeling daarmee.

Comment

• PvG
                • Sep 2012
                • 979

Voor de geïnteresseerden een filmpje van belabberde kwaliteit, maar wel met wat meer detail over het EAW Anya systeem: http://www.youtube.com/watch?v=5NFkTlExq18
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

@DJ Antoon

Ze zijn er al heel lang mee bezig idd, maar het soortgelijke systeem/niveau waar EAW nu ook mee gekomen is, hebben ze sinds een paar jaar met de DDA software en de modeling daarmee.
                  20 jaar geleden was het inderdaad nog wat "basic" wat betreft instel mogelijkheden. Maar de software om remote te kunnen instellen / simuleren is er ook al weer een hele tijd, echt veel langer als een paar jaar. Ik denk inmiddels ook al weer zeker 10 jaar.
                  Natuurlijk word deze elk jaar geavanceerder, daar word continu ontwikkeling in gedaan. Maar dat doet iedere fabrikant toch?

Toch leuk voor ze dat er nu weer een fabrikant voor hun systeem kiest. En het trukje met positie bepalen met behulp van IR was bij Duran >15 jaar geleden ook al bedacht, echter niet toegepast om een aantal redenen.

Comment

Working...