Toekomstige speakersystemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Ah, ok, maar ook het Axys DDC is voor spraaktoepassingen en DDS alleen voor subs(?). Tot nu toe alleen het RH IC2 en EAW Anya gevonden die DSA full-range toepassen voor live-toepassingen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by MusicXtra
      Ik ben bang dat, wanneer het vaker toegepast wordt er een zelfde probleem ontstaat als met 80% van de evenementen waar een line-array wordt ingezet, de spullen zijn er wel maar de kennis ontbreekt om het op de juiste manier in te zetten waardoor de kwaliteit vaak bedroevend slecht is.
      Ach, kom op, voor elke serieuze geluidsset is behoorlijk wat kennis nodig om het goed te laten klinken. Je moet het niet als beperking zien, maar als kans: straks kun jij degene zijn die met 1 type kast de markt kan bedienen met goed geluid onder alle omstandigheden voor de laagste prijs (omdat je maar 1 type kast in de opslag hebt staan). En zo heel moeilijk hoeft het niet te zijn voor de eindgebruiker: een fabrikant kan een aantal standaard settings meeleveren (1 kastje met grote verticale opening, 2 kastjes met kleine of grote hoek, enz.). Voor een VRX setje moet je nu ook al in de handleiding kijken welk kastje op welke setting moet staan.

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

@ PvG; Nee hoor, de target systemen ook. Heb her hele leuke resultaten mee gehoord (ook een keer wat minder, geen idee waar het aan lag.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Originally posted by Big Bang
          @ PvG; Nee hoor, de target systemen ook. Heb her hele leuke resultaten mee gehoord (ook een keer wat minder, geen idee waar het aan lag.
          Hmm. In de documentatie zie ik het target systeem telkens als banaan hangen, dus mijn conclusie was dat DDC/DDS niet werd toegepast bij het target systeem (iig niet de toppen). Misschien heb ik het mis. Mijn eis aan het systeem zou nl zijn dat de rigging zeer simpel is: stapelen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by PvG
            straks kun jij degene zijn die met 1 type kast de markt kan bedienen met goed geluid onder alle omstandigheden voor de laagste prijs (omdat je maar 1 type kast in de opslag hebt staan).
            Die kast heb ik al......
            Natuurlijk is het mogelijk om 'standaard' presets te maken voor iedere situatie maar dan moet de klant wel in staat zijn te beoordelen welke preset hij waar nodig heeft.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Originally posted by MusicXtra
              Die kast heb ik al......
              Helaas, Prospect top werkt niet (ground stacked) in een theater met oplopende tribune. Alleen als je 'm zou vliegen zou het kunnen werken. Meerdere toppen per kant zou onzin zijn, want 1 top geeft meer dan genoeg output.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Haha, inkoppertje, da's ook zo ongeveer de enige toepassing waarvoor hij niet bruikbaar is met 1 top per kant, dat is dus het compromis geweest tijdens het ontwerpen. Met twee toppen gespiegeld op elkaar zal het zeker wel gaan.
                Linksom of rechtsom, electronische of mechanische beamsteering, het blijft altijd zoeken naar het ideale compromis dus is er ook altijd wel een toepassing te bedenken waarvoor het systeem niet bruikbaar is.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

ik heb er ff goed over nagedacht, en de enige methode die mij bij dit probleem handig lijkt is een Bose 802, maar dan met mogelijkheid om, middels delay, de afstraalhoek terug te trekken, door alle 8 speakers een eigen processor en versterker te geven.

Comment

• Bazeman
                    • Apr 2004
                    • 112

ik heb er ff goed over nagedacht, en de enige methode die mij bij dit probleem handig lijkt is een Bose 802, maar dan met mogelijkheid om, middels delay, de afstraalhoek terug te trekken, door alle 8 speakers een eigen processor en versterker te geven.
                    Ja, en met Bose 802 kun je tegenwoordig aankomen door het om te bouwen naar Hi-tech systeem....

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Met 802s heb je geen controle over de hoek van de verticale spreiding als je maar 1 top per kant hebt, want je hebt maar 2 drivers boven elkaar (of je moet hem op z'n kant zetten).

De beperking zit in de hoogdrivers: als je tot 20kHz wilt blijven voldoen aan de koppelingsvoorwaarde tussen de hoogdrivers (< 1/2 lambda), is de maximale delay tussen 2 direct boven elkaar liggende drivers 1/2*1/20000=25us (ca 8.5mm virtuele kromming). De vraag is of je hiermee met een acceptabel aantal kanalen/drivers voldoende verticale spreiding kunt maken ingeval je slechts 1 top per kant wilt gebruiken. EAW Anya gebruikt - denk ik - 14 hoogdrivers/kanalen per kastje. RH IC2 slechts 4.

Comment

• Bazeman
                        • Apr 2004
                        • 112

Het is ook niet zo vreemd dat er na de 802 zoiets als Wave shape tranformers zijn uitgevonden en ontwikkeld die de beschreven natuurkundige problemen oplossen... Wat ik niet helemaal snap vanuit je eerste vraag in dit topic, waarom je eigenlijk vooral kijkt naar elektronische beamsteering terwijl je een Multi purpose inzetbaar systeem zoekt tov van je huidige "conventionele" systemen. Ik neem bij deze even aan dat je daar geen ArenA oid mee draait. Daarom heb ik ook in eerdere replies gevraagd om een iets meer afgebakend plaatje te geven wat jij verstaat onder Multi Purpose..

De EAW Anya en de andere "stuurbare" systemen (zoals je zelf vermeld vaak alleen voor spraak, achtergrond muziek bedoeld) zijn in mijn ogen zeker niet Multi Purpose... Ik denk niet dat je erg blij wordt als je maar 1 kastje gebruikt van het EAW systeem of elk ander line-array kastje, wel of niet stuurbaar.

Trouwens wel een hele "frapante" openingszin in de omschrijving van het EAW Anya systeem:
                        Magic

Anya is not a line array, and Adaptive Performance is not beam steering.
                        Kan iemand uitleggen wat het dan wel is??

Ook deze uitspraak maakt in mijn opinie dit systeem niet "Multi Purpose" want je kunt het "alleen" hangen:

Because Anya uses Adaptive Performance technology, arrays always hang in a straight, vertical line. Thus the rigging uses one configuration. There are no angles; there is no “J”.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by Bazeman
                          Kan iemand uitleggen wat het dan wel is??
                          Als je nou even de moeite had genomen om dat stukkie tekst van EAW te lezen waar je je quote vandaan hebt gehaald, dan had je het antwoord al gehad...

"Adaptive Performance puts all aspects of the loudspeaker’s performance – directivity, output and frequency response – onto the control surface. The control parameters do not simply point sound in a particular direction; they shape the total sound field in three dimensions simultaneously to meet user-defined goals.That is, each time a user assembles an array and connects that array to Resolution software, Adaptive Performance generates optimal control parameters for that exact instance – it solves that specific problem."

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bazeman
                            • Apr 2004
                            • 112

Ik heb het verder gelezen hoor...

Maar is wat er beschreven wordt geen "beam-steering" dan...? De verdere marketing technische omschrijving betekent inhoudelijk "gewoon" beam-steering in mijn visie, alleen heeft EAW er in dit geval weer een mooie nieuwe term voor bedacht. Niks mis mee, maar inhoudelijk wel alleen marketing technisch zinvol.
                            Last edited by Bazeman; 23-06-13, 13:40.

Comment

• timmetje
                              • Dec 2012
                              • 424

Ik lees in veel van je posts vooral een verzet tegen marketing...

Heeft dit te maken met het feit dat je vindt dat speakerfabrikanten gewoon hun producten moeten verkopen op basis van feiten en cijfers in plaats van mooie foto's en praatjes?

Daarnaast:

"The control parameters do not simply point sound in a particular direction; they shape the total sound field in three dimensions simultaneously to meet user-defined goals."

Lijkt mij meer een totaal processing-plaatje, incl. EQ, delays, etc...
                              Tim

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by PvG
                                Met 802s heb je geen controle over de hoek van de verticale spreiding als je maar 1 top per kant hebt, want je hebt maar 2 drivers boven elkaar (of je moet hem op z'n kant zetten).

okee, maar je begrijpt de gedachte.
                                Originally posted by PvG

De beperking zit in de hoogdrivers: als je tot 20kHz wilt blijven voldoen aan de koppelingsvoorwaarde tussen de hoogdrivers (< 1/2 lambda), is de maximale delay tussen 2 direct boven elkaar liggende drivers 1/2*1/20000=25us (ca 8.5mm virtuele kromming). De vraag is of je hiermee met een acceptabel aantal kanalen/drivers voldoende verticale spreiding kunt maken ingeval je slechts 1 top per kant wilt gebruiken. EAW Anya gebruikt - denk ik - 14 hoogdrivers/kanalen per kastje. RH IC2 slechts 4.
                                En wat Bose dan doet is er vreselijk veel hoog bij-in pompen, zodat in de fase-chaos op langere afstand genoeg hoog overblijft. o

Comment

Working...