meyer sound LEO

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bazeman
    • Apr 2004
    • 112

Ohh wat lees ik hier... In de faq sheet op de site van meyer, over het LEO systeem:

How do delay tower requirements differ for LEO-M systems?Because of LEO-M’s exceptional long-throw capabilities, distances between stage and delay towers can be increased. In some instances, the first delay tower ring may be eliminated entirely, which can reduce system costs and setup times substantially.

Ik dacht net te hebben gelezen van je dat meyer geen delay stacks meer nodig heeft anno 2013, juni.. want door de problemen met "faseverschuiving" op te lossen is dit niet meer nodig.....

In een line "source" array wordt dit namelijk ook al lang gedaan, maar dan vooral akoestisch... bv in een ander "bekend" merk als L'acoustic, Adamason, oh ja en bij SP... Maar geen van alle systemen is in staat om de natuurwetten te buigen en ervoor te zorgen dat de wind geen invloed op je geluid hebben.

Voor de goede orde, ik heb de bewering die mensen hangen aan het meyer systeem over het niet verwaaien van het geluid, niet van mijzelf hoor... Deze bewering hoor ik en lees ik van de "kenners"

Comment

• Bazeman
      • Apr 2004
      • 112

O ja nog iets gevonden... Je had het over dat de 15" speakers niet hetzelfde bandje doen (1x 15" vroeger gefilterd met een 6dB filter ofzoiets.... Iets wat al decenia in "goede" hifi systemen gedaan wordt)

Natuurkundig betekent dit dat de spreiding in de opstelling zoals die van de LEO niet meer symmetrisch is. Kijk eens naar onderstaande plots, juist van de meyer site zelf... :

What is LEO-M’s horizontal coverage and is it well behaved?
      The horizontal coverage for LEO-M is similar to that of the M3D and is slightly narrower than MILO, but it is extremely well behaved as indicated in the following plots from MAPP Online Pro. Please note that all systems should be designed using MAPP
      Online Pro.

LEO-M Horizontal Coverage, 500 Hz (Left), 2 kHz (Right)

LEO-M Horizontal Coverage, 4 kHz (Left), 8 kHz (Right)

Ik zie ten eerste een symmetrisch uitziende plot... Dus blijkbaar gebruikt meyer het "truukje" van de filtering van een van de 15" speakers niet. Maar wat ik nog meer zie, heel vreemd.. , is dat bij 500Hz de spreiding smaller is dan bij 2kHz. De "echte" afmetingen staan er heel slim niet bij want dan kan je je schaalverdeling/zooming gebruken om het plaatje er zo mooi mogelijk uit te laten zien (een truukje die wij in onze brochures ook gebruiken, zoals zovelen) Maar ik zie toch echt op deze plaatjes al wat ik op grond van de fysieke spacing van de drivers verwachte... Ook erg opvallend dat de spreiding bij 8kHz tov 4kHz al echt een heel stuk smaller is, en de energie van de 8kHz ook echt een heel stuk terug gelopen is op afstand van de kast tov die 4kHz.... Uitleg??

Comment

• purplehaze
        • Jul 2004
        • 692

Originally posted by PvG
        Mac, het zou mij helpen als je het een en ander kunt uitleggen in (middelbare school) natuurkundige termen ipv zaken te bewijzen middels "volledige intimidatie" (dat is een techniek die je gebruikt om iets te bewijzen als "volledige inductie" niet werkt... universitair grapje ;-) ).
        +1
        en verder..gezellig topic om op de zaterdagmorgen achter een bakje koffie wakker te worden.

Comment

• Bazeman
          • Apr 2004
          • 112

1 een geluidssysteem kan een paar meter vooruit. Daarna houdt het op.
          Dus ik lees hieruit met mijn "beperkte kennis" volgens zeggen, dat een geluid systeem bepaald hoe geluidsgolven zich natuurkundig gedragen in de lucht? Of dat ik na een paar meter geen geluid meer heb?

Goh, ik dacht toch echt dat, vooral in de hoge frequenties, luchtdruk, luchtvochtigheid en temperatuur een directe invloed hebben hierop. En dat de invloed hiervan niet "magisch" opgelost kan worden door welke elektronische of akoestische oplossing dan ook, ook als de "faseverschuivings" problemen zijn opgelost.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by PvG
            Mac, het zou mij helpen als je het een en ander kunt uitleggen in (middelbare school) natuurkundige termen ipv zaken te bewijzen middels "volledige intimidatie" (dat is een techniek die je gebruikt om iets te bewijzen als "volledige inductie" niet werkt... universitair grapje ;-) ).
            sorry ben maar een HTS-er, wij hebben die intimidatie niet nodig. Wij bouwen het gewoon, en testen het proefondervindelijk.
            Maar alle Universitaire natuurkundigen bij elkaar : lees nou eerst Huygens - Licht als golfverschijnsel eens door.

Verder ik raak vreselijk opgefokt als er een concurrent op basis van valse gegevens zijn systemen erdoor wil duwen. Temeer daar er gewoon handigheidjes zijn die ze nog nooit gehoord hebben. Neem de MILO. Pas 10 jaar aan de top van de wereld, qua line-array's, alleen in Nederland wil het niet zo vlotten omdat daar de zelfbouwers erg actief zijn.

Voor alle duidelijkheid : sinds 10 jaar loop ik hier nu dingen te posten over live-array's, curve-linneaire arrays en weet ik veel. Ik heb een boel mensen een stukje kennis kunnen / mogen aanreiken, of op zn minst een basis gelegd voor meer kennis voor een ietwat hoger niveau in geluidstechniek.
            Maar als ik in het eerste postje ( ik vindt met dt - toch de vrijdagmiddagborrel iets te fanatiek ingenomen?) al 3 onzin opmerkingen zie staan, over natuurkundige wetten, en 1 beledigende opmerking - (opgepoetste plotjes- inderdaad, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten..) ja dan word ik ff chagerijnig.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
              Sta ik laatst weer op LasVegas McCarann - en daar hingen per monitor voor vluchtgegevens - weer geen SP mini's... en ik heb ook nog geen Chinese imitatie van de UPM-1P gezien. Verder zie ik weinig SP bij de shows daar, ook de bars en clubs doen het schijnbaar prima zonder SP. Wel kom ik dvd's tegen waar ome John persoonlijk bedankt wordt voor zijn inbrengdoor de artiesen in kwestie.
              Jammer dat het er wederom zo hard aan toe moet gaan op het forum.

Er zijn in las vegas ook diverse shows die het kunnen zonder meyer. En dat heb ik niet uit pers publicaties van de meyer site, maar gewoon omdat ik er zelf geweest ben.
              Dat SP daar misschien niet hangt, heeft zeker niet alleen met de kwaliteit te maken.
              Er hangt trouwens wel ergens een ander nederlands merk maar dat is off topic.

Ook is de kans groot dat er meer nederlands fabrikaat geluid op airports wereldwijd hangt als van meyer.
              En als john het met die uitlating niet eens is en mij voor het gerecht wil halen, laat hem maar komen.
              Ook ik hou niet van intimidatie.

En ik ben het verder wel voor een gedeelte met bazelman eens.
              Als het geen meyer systeem was geweest met die speaker bezetting dan was het hier al lang neergesabeld als niet kunnen werken door de gebruikte componenten.

Dus als je mij daarom nu ook wil aanvallen prima, ik reageer de laatste tijd al een stuk minder, dat word op die manier dan ook niet beter. Als bazelman er dadelijk ook genoeg van heeft, ben je die ook weer kwijt op het forum. Wie wordt dan de...

Ik wens allen vrede en goeds toe, het leven is kort. Ik heb helaas gisteren mijn lieve schoonmoeder verloren, ik hoopte even hier wat positieve afleiding te hebben, helaas.
              Last edited by DJ Antoon; 22-06-13, 10:06.

Comment

• Bazeman
                • Apr 2004
                • 112

Verder ik raak vreselijk opgefokt als er een concurrent op basis van valse gegevens zijn systemen erdoor wil duwen. Temeer daar er gewoon handigheidjes zijn die ze nog nooit gehoord hebben. Neem de MILO. Pas 10 jaar aan de top van de wereld, qua line-array's, alleen in Nederland wil het niet zo vlotten omdat daar de zelfbouwers erg actief zijn.
                Nogmaals, moeilijk lezen geloof, ik heb een vraag gesteld als TS of er iemand is die mij en andere feitelijk kan uitleggen wat er zo "revolutionair" aan het LEO systeem is. Dat ik werk bij een "concurrent" zoals jezelf zegt (maar waarin jezelf in een voorgaande post vooral vermeld dat wij helemaal geen concurrent zijn voor meyer, dus what the fuzz..) is denk ik nu wel bekend bij iedereen. Maar heb ik zelf in dit topic als eerste een aanhaling naar onze systemen gedaan? En ik heb al meerdere keren vermeld dat ik dit op persoonlijke titel doe en de vraag verder niets met SP te maken heeft. Ik laat het aan iedereen om zelf te beoordelen.

Je geeft aan dat er "handigheidjes" gebruikt worden die schijnbaar niemand anders weet. Als je die bv dan eens gedetailleerd uit zou leggen zouden wij met zijn allen mss begrijpen wat jij "weet" dat wij niet zien...

Wat bertreft MILO (jij haalt het aan, dus ik ga erop in) Als je echt vindt doordat er zoveel "zelfbouw" in nederland is en daardoor MILO in nederland niet zou aanslaan, noem ik een andere, misschien plausibele reden, waarom dat zo is.. Hoeveel Kilo kun je vaak in een gemiddeld theater ophangen aan PA? 500Kg? Hoelang moet een Line array minstens zijn om echt als een goed "line array" beschouwt te kunnen worden, 2m of meer? Als ik dan even de simpele rekensom maak met MILO, kan ik eigenlijk geen 5 kastjes ophangen in zo'n beetje 80% van alle theaterzalen... (Een MILO weegt 106Kg en is 37cm hoog). Array lengte is dan zelfs nog "maar" 1,85m lang.... Ook reken in dan nog niet het gewicht van het flyframe en dergelijk erbij. Trouwens die 500Kg in een gemiddeld theater in nederland of andere kleinere popzaal kan vaak niet eens. Zou dat misschien dan een van de redenen zijn dat MILO niet zoveel gebruikt wordt.... Ik laat het in het midden.
                Last edited by Bazeman; 22-06-13, 10:18.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ik heb geen specs. Maar het is niet zo vreselijk moeilijk :

Originally posted by Bazeman
                  Ga denk ik een "gevaarlijke" vraag stellen, maar doe het toch....

Ik zat net pas even goed in de specsheet van het LEO systeem van Meyer te kijken en eigenlijk viel mijn mond open van verbazing.... De LEO kast telt welgeteld 2x15" speakers en 2x compresiedrivers met een 4" diafragma. Mag ik vragen wat daar revolutionair aan is en hoe er gedacht wordt dat daar het beste geluid tot nu toe uit gerealiseerd kan worden???
                  Niet zo moeilijk, hebben ze al een paar keer eerder gedaan...Dat jij het niet kunt wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld het niet kan - overigens zijn ook Nexo en l'Acoustics onlangs met nieuwe versies van hun systemen gekomen, op basis van nieuwe drivers en overige technieken...

Ik zie hier vaak leden die al helemaal uit hun dak gaan van een kastje van 45kg of minder, terwijl deze kast met welgeteld 4 speakers 120kg schoon aan de haak weegt.
                  sja, ook interne stevigheid qua staal, een ingebouwde versterker (die trouwens maar voor het eerst in de geschiedenis NIET op 120V loopt) en wat ander belangrijk spul wat de zwaartekracht niet kan ontwijken, en je zit er zo aan.

Ook vindt ik het nog steeds heel bijzonder dat Meyer sound blijkbaar niet onderhevig is aan het feit dat hoog hoorns in een line array een maximale afstand van elkaar mogen hebben, doordat ze rechthoekige platte kasten hebben, zodat ook voor de hogere frequenties (~8kHz en hoger) de aansluiting tussen de hoorns er nog steeds is.
                  Dit is een korte verwijzing naar de hoogdriver-manifold-waveshaper-apparaatdingus, denk ik? Google eens op waveshaper, of REM.

Dat Meyer nog nooit "echte" gemeten 2 en 3D spreiding plots vrijgegeven heeft zegt volgens mij al genoeg. De gegevens in mapp zijn in ieder geval niet direct afkomstig van high-res metingen of in ieder geval (zwaar) gesmooth en aangepast.
                  Aangepast wijst op fraude, en dat is nou net waar ze een hekel aan hebben in California. Doen ze liever niet. Ik zou het er toch uithalen als ik jou was.

Ook horizontaal kan de spreiding van deze kast verre van ideaal en contant zijn. De 2x 15" speakers zitten zover uit elkaar dat 90 graden spreiding alleen nog bereikt kan worden als het crossover op 500Hz of lager zit. Dat betekent dat de drivers alles er boven moeten doen.....
                  15" + wat er tussendoor komt qua hoog = 20" hart-hart, daarbij hoort een afkap frequentie (bij Meyer tenminste) van 228 hz. Bij 500 zie je dus geen 2 drivers, maar 1.

Echt mooi HIFI top hoog heb ik nog nooit uit een driver gehoord met een 4" diafragma.
                  sja, dan moet je toch je eigen ingenieurs de schuld geven. Of toch iets vaker buiten komen spelen.

Comment

• Bazeman
                    • Apr 2004
                    • 112

Ik wens allen vrede en goeds toe, het leven is kort. Ik heb helaas gisteren mijn lieve schoonmoeder verloren, ik hoopte even hier wat positieve afleiding te hebben, helaas.
                    Ook al ken ik je niet persoonlijk. Bij deze mijn oprechte medeleven. Sterkte ermee.

Comment

• Bazeman
                      • Apr 2004
                      • 112

Om ******** tegemoet te komen en de vrede te bewaren heb ik mijn bewering over MAPP iets aangepast. Hoop dat het gewaardeerd wordt.

De gegevens in mapp zijn "naar mijn mening" / "ervaring" niet direct afkomstig van high-res metingen of in ieder geval gesmooth / aangepast.

Comment

• teunos
                        • Feb 2008
                        • 352

Symmetrisch uitziende plot oke. Het idee daarachter is dus; Stel ze gebruiken 2 15'' woofers, 1 links van de hoogdriver en 1 rechts van de Hoogdriver (heb geen idee hoe Leo eruit ziet van binnen maar dat zal het dan wel zijn) en die moeten het gebied 60-900 dekken o.i.d.
                        Dan kunnen ze dus één 15'' woofer met bijv niets meer dan een serie spoel affilteren vanaf pak hem beet 350Hz. Dan doet dus effectief(de andere is +- -7 tot -8db verzwakt) het hoogste gedeelte van de bandbreedte die ik poneerde. op 350Hz zijn de twee woofers dus 45 graden uit fase, nog steeds optelling dus. Rond het hoogste gedeelte van het bereik (700-900Hz) echter staan de woofers verder uit fase.
                        Desondanks dat dit on-axis geen directe problemen zal geven (want in ieder geval geen uitdoving door slechts 1e orde filter), of-axis i.c.m. het weglengteverschil kan ervoor zorgen dat het spreidingspatroon links en rechts van elkaar verschilt, omdat de woofer die het meeste doet dichterbij resp. verderweg staat. Dit levert dus een asymmetrisch spredingspatroon op.

Maar; en daar komt de maar; Meyer kasten staan niet voor niets bekend om hun lineaire fase gedrag. De meeste kasten staan helemaal stijf van de processing, dat is ook een van de redenen waarom meyer (alles? (Gerard?)) actief heeft.

Dus als ze elke 15'' individueel aansturen met een processor en versterkerkanaaltje, is die fasedraaiing tgv het filter op de ene 15'' volledig weg te compenseren met all-pass filters en een beetje delay.

Kijkend naar het afstralingspatroon, suggereert echter dat dit niet is gedaan (want symmetrisch). Het plotje van 500Hz vertoont duidelijk een smallere bundel, wat duidt op cancellation off-axis.
                        EDIT: of er is zoveel smoothing gebruikt dat het niet zichtbaar is, daar doe ik verder geen uitspraak over aangezien de exacte gebruike meetmethoden van deze plots nergens vermeld staan.
                        Puur en alleen het formaat van een 15'' gaat er niet voor zorgen dat het geluid zo sterk gebundeld wordt op 500Hz, vandaar de enige mogelijke conclusie (met als enige info de plotjes van Bazeman) dat het ''gewoon'' een simpel 2x15'' is met daarboven een hoogdriver.

Eindconclusie van dit stukje tekst; het is (waarschijnlijk) gewoon een simpel kastje, niets aparts. Maar houdt in je achterhoofd, Meyer zal heus wel weten hoe ze een setje moeten ontwerpen. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze net als iedereen gebonden zijn aan de wetten der natuur.

Vraag het overigens aan mij en ik zal je vertellen dat principieel (fundamenteel natuurkundig gezien) ik ook geen fan ben van line-arrays van L'acoustics (te simpel). JBL heeft het wat mij betreft beter voor elkaar.
                        Last edited by teunos; 22-06-13, 10:31.
                        ''diamonds are forever''

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Wat misschien interessanter is om deze discussie te sussen, 1 driver vs 2 drivers, is; wat is de x-over frequentie en hoe ziet de afstraling eruit net onder de x-over frequentie.

Even als toevoeging, dit is het afstralingspatroon van een jbl 2226, lijkt me wel een vrij typische 15'' om representatief te zijn.
                          Last edited by teunos; 22-06-13, 10:38.
                          ''diamonds are forever''

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by DJ Antoon
                            Jammer dat het er wederom zo hard aan toe moet gaan op het forum.

Er zijn in las vegas ook diverse shows die het kunnen zonder meyer. En dat heb ik niet uit pers publicaties van de meyer site, maar gewoon omdat ik er zelf geweest ben.
                            Dat SP daar misschien niet hangt, heeft zeker niet alleen met de kwaliteit te maken.
                            Er hangt trouwens wel ergens een ander nederlands merk maar dat is off topic.

Ook is de kans groot dat er meer nederlands fabrikaat geluid op airports wereldwijd hangt als van meyer.
                            En als john het met die uitlating niet eens is en mij voor het gerecht wil halen, laat hem maar komen.
                            Ook ik hou niet van intimidatie.

En ik ben het verder wel voor een gedeelte met bazelman eens.
                            Als het geen meyer systeem was geweest met die speaker bezetting dan was het hier al lang neergesabeld als niet kunnen werken door de gebruikte componenten.

Dus als je mij daarom nu ook wil aanvallen prima, ik reageer de laatste tijd al een stuk minder, dat word op die manier dan ook niet beter. Als bazelman er dadelijk ook genoeg van heeft, ben je die ook weer kwijt op het forum. Wie wordt dan de...

Sja, lezen is ook een vak, ik zou eerst ff met die openingspost beginnen. Daar staat iets over aangepaste plotjes. Ik zou dat niet doen. Als dat intimidatie is: mijn adres staat hier gewoon op het forum. Koffie is klaar.
                            Verder ben ik vrij eerlijk over systemen, ook niet-M trouwens, zo hebben we onlangs in Frankfurt weer gehoord dat nexT (met een t) zijn eigen naam waarmaakt, en dat TW_Audio het truukje weer prima snapt -- hetgeen ook alhier duidelijk vermeld is...

Maar Bazelmannetje had z'n openingspost ook anders kunnen beginnen. Denk aan :

" goh, zit ik me daar de specs van Meyer LEO te bekijken, en dat is dus wel erg eng wat dat ding doet. Zijn de specs overdreven, of zitten we hier in Almere een beetje te slapen?"
                            Dan had ik geantwoord : " nee, de spec's zijn niet overdeven - Ja, Almere slaapt. "

Comment

• Bazeman
                              • Apr 2004
                              • 112

Eindconclusie van dit stukje tekst; het is (waarschijnlijk) gewoon een simpel kastje, niets aparts. Maar houdt in je achterhoofd, Meyer zal heus wel weten hoe ze een setje moeten ontwerpen. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze net als iedereen gebonden zijn aan de wetten der natuur.
                              Mee eens. Maar er denkt ook een hele grote groep gebruikers dat alleen meyer in staat is om een "setje" te ontwerpen en de rest complete bull*** is... Helaas.. En dit dan ook vaak alleen aanvallend verdedigt kan worden, terwijl ik gewoon om voor "iedereen" duidelijk technische uitleg heb gevraagd in mijn TS.

Vraag het overigens aan mij en ik zal je vertellen dat principieel (fundamenteel natuurkundig gezien) ik ook geen fan ben van line-arrays van L'acoustics (te simpel). JBL heeft het wat mij betreft beter voor elkaar.
                              Dat moet je eens verder onderbouwen... Volgens mij is de heer Heil, de grondlegger van de "echte" Line-Source arrays (Citaat van patent te vinden op google : New Line Arrays

The mathematical model for the cylindrical waveguide is evident in a commercial loudspeaker system sold under the trade name of “V-DOSC” produced by L-Acoustics of France. The wavefront emerging from this waveguide is said to be cylindrical. The required phasing plug mentioned by Geddes has been developed by Heil and is disclosed by Christian Heil in U.S. Pat. No. 5,163,167 and in French Patent 2,627,886.)

Hele tekst van dit patent wat adamson op reactie tov van L'Acoustic heeft ingediend is hier te lezen: http://www.google.com/patents/US6581719

Gebaseerd op deze informatie is hetgene wat jij zegt precies andersom... JBL heeft een "te simpele" oplossing om ervoor te zorgen dat er een "echte" curved ribbon gecreëerd wordt. JBL gebruikt namelijk een "simpele" lange hoorn met weinig verticale spreiding om tot een soort van ribbon te komen. Door de afwezigheid van een of ander fase plug zullen daarmee helaas de kortere golflengtes niet hetzelfde uit de exit komen en daardoor geen "richtings" controle meer hebben, wat resulteert in een uiteen spatting van de energie boven een bepaalde frequentie (formaat gedicteerd) en dus "cancelations" indien er meerdere van deze units tegen elkaar gebruikt worden. Bij L'acoustic ligt deze grens van verlies in richtings controle veel hoger. Dat er uit beide systemen gewoon goed geluid "kan" komen, zal ik niet weerleggen, maar technisch/natuurkundig heeft de L'acoustics de betere/mooiere/meer verfijnde oplossing dan in vergelijking met JBL.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by teunos
                                Dan kunnen ze dus één 15'' woofer met bijv niets meer dan een serie spoel affilteren vanaf pak hem beet 350Hz. Dan doet dus effectief(de andere is +- -7 tot -8db verzwakt) het hoogste gedeelte van de bandbreedte die ik poneerde. op 350Hz zijn de twee woofers dus 45 graden uit fase, nog steeds optelling dus.

Dus als ze elke 15'' individueel aansturen met een processor en versterkerkanaaltje, is die fasedraaiing tgv het filter op de ene 15'' volledig weg te compenseren met all-pass filters en een beetje delay.
                                kijk, wat die koffie aan de virulyweg al niet aan kennis oplevert (LOL)

oh, afkappen bij 300Hz, betekent dat je hem niet ziet op de 500hz -plot. DIT IS FRAUDE!

Originally posted by teunos

Maar; en daar komt de maar; Meyer kasten staan niet voor niets bekend om hun lineaire fase gedrag. De meeste kasten staan helemaal stijf van de processing, dat is ook een van de redenen waarom meyer (alles? (Gerard?)) actief heeft.
                                Klopt, alleen de antieke systemen - die nog wel naleverbaar zijn, maar niet meer gepromoot worden- kunnen nog passief zijn.
                                De rest is aktief, ze willen niet afhankelijk zijn van die idioten die een mid-kast in polariteit wisselen, of versterkerbouwers die de fout ingaan, en ze wilden de processing ( wat overigens voornamelijk geheel analoog met filtertjes gebeurt) daarom ook in de speaker hebben.
                                Voordeel: alle speakers die je verkoopt zijn altijd hetzelfde, waar ook ter wereld. Verder maakt dit systeem dat je ze onderling naar hartenlust kunt koppelen, omdat ze uiteindelijk allemaal weer dezelfde fase-respons hebben.
                                Last edited by Gast1401081; 22-06-13, 11:08.

Comment

Working...