Het zou soms handiger zijn om op ingangskanalen de delay enkel post fader te hebben, dan kun je monitors wel zonder delay doen. Nu moet je dan al vaak 2 kanalen gebruiken. Tenmiste bij de tafels die ik gebruik.

Latency in de geluidsketen

Collapse

X
- 

Voor de grap eens een paar metingen gedaan in de woonkamer met smaart met een Roland M400 setup:
 1. M400 in console 1 <> out console 1: Delay: 1.79 msec
 2. (stagebox)0816 in 1 <> M400 <> out 1: Delay: 2.75 msec
 3. 0816 in 1, HP switch in haspel <> HP switch onder M400 <> M400 <> HP switch onder M400 <> HP switch in haspel <> 0816 out 1: Delay: 2.90 msec
 4. 0816 in 1, HP switch AMP rack <> HP switch in haspel <> HP switch onder M400 <> M400 <> HP switch onder tafel <> HP switch in haspel <> HP switch in amprack <> 0816 out 1: Delay: 3.04 msec
 5. 0816 in 1, HP switch AMP rack <> HP switch in haspel <> HP switch onder M400 <> M400 <> HP switch onder tafel <> HP switch in haspel <> HP switch in amprack <> 0816 out 1 <> Xilica 8080 in 1 <> Xilica 8080 out 1: Delay: 4.42 msec

(waarbij de delay Xilica in/out 1.48 msec is)

Een kleine tekening...:

Waarom zoveel switches......:
 Allereerst: Het REAC signaal welke gebruikt word tussen de Stageboxen en de Mxxx mixers is een ethernet compliant protocol. Dit houd in dat het RAEC audio signaal via een switch/hub te transporteren is.
 Tussen de switch onder de mengtafel, en de switch in haspel is een LACP geconfigureerd (klik), waarover respectievelijk het REAC A en REAC B signaal als VLAN getransporteerd kan worden. (de gebruikte multikabel is een combi kabel met 2 * UTP, 1 * DMX en 3 * 1.5 mm2). Indien er een breuk op zou treden in een van de twee UTP kabels, gaat middels LACP het ethernet signaal gewoon door.
 In kleine setups gaat alleen de haspel en de M400 mee, met een S1608 in een 6 HE rack met een quad versterker, waarbij de S1608 op de haspel aangsloten word. Bij grotere setups (EAW set, meerdere monitor groepen enz) gaat het versterker rack mee. Daar zit een Roland S0816 stagebox in. De outputs daarvan zijn direct op de Xilica's gepatched. Tussen de haspel en het versterker rack kan dan met 1 UTP kabel middels een trunk de REAC A en REAC B poort, en een ethernet signaal gekoppeld worden. Op de switch in het versterker rack komen de REAC A en REAC B poorten weer beschikbaar voor de stageboxen. Hier worden vervolgens weer de Roland S1608's aangesloten.
 Netto heb ik dan met 1 multikabel (met multiconnector), 1 combi utp/stroom kabel tussen amp rack en haspel, 2 combi utp/stroom kabels naar beide S1608's een systeem aan staan waar 32 inputs op zitten, 16 outputs in het versterker rack, 8 outputs op 1 van beide S1608's en management voor de Xilica processors.... meer dan voldoende voor mij voorlopig...  Comment
- 

Op een regenachtige zondagmiddag... ;-)

Heb je gecontroleerd dat de gemeten delay zonder enige apparatuur 0 is? (Zodat er niet stiekem een delay van een audio interface in de meting zit.)

Leuke config btw!
 Het enige jammere aan AES50 (X32): het is geen routeerbaar ethernet, wat dus wel kan met REAC. Een X32 heeft echter wel een lagere latency (~1ms inclusief S16). Dit is tevens ook de minimaal instelbare delay. Nu komt bij mij de vraag op in hoeverre de X32 software (en ook de Roland software) rekening houdt met deze minimale delays...As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
- 

Het regent hier niet, maar had niet iets beters te doen...
 Er zit geen delay in de audio interface...., is gemeten, en komt netjes op 0.00 msec.

Heb je de delay gemeten met een X32 en een S16? ben wel benieuwd... Dus S16 in <> AES <> X32 <> AES <> S16 outComment
- 

Op een regenachtige zondagmiddag... ;-)

Heb je gecontroleerd dat de gemeten delay zonder enige apparatuur 0 is? (Zodat er niet stiekem een delay van een audio interface in de meting zit.)

Leuke config btw!
 Het enige jammere aan AES50 (X32): het is geen routeerbaar ethernet, wat dus wel kan met REAC. Een X32 heeft echter wel een lagere latency (~1ms inclusief S16). Dit is tevens ook de minimaal instelbare delay. Nu komt bij mij de vraag op in hoeverre de X32 software (en ook de Roland software) rekening houdt met deze minimale delays...
 Dat voordeel van REAC is meteen ook het nadeel, Ethernet is namelijk geen protocol ontwikkeld voor low latency transport wat duidelijk te zien is aan die ROLAND opstelling. Meet maar bv eens de delay op een DANTE signaal, dat op Layer 3 (IP level) zit, die is garantie nog hoger dan de Layer 2 waar de ROLAND in zit.Comment
- 

As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
- 

Als ik de latency getallen van jakkes zijn niet-zo-simpele setup zie (~3ms voor mixer+snake), dan valt de schade van de extra functionaliteit wel mee: +2ms tov een X32 met AES50. In de praktijk geen enkel probleem, zolang je als tech de latency van je systeem weet.Dat voordeel van REAC is meteen ook het nadeel, Ethernet is namelijk geen protocol ontwikkeld voor low latency transport wat duidelijk te zien is aan die ROLAND opstelling. Meet maar bv eens de delay op een DANTE signaal, dat op Layer 3 (IP level) zit, die is garantie nog hoger dan de Layer 2 waar de ROLAND in zit.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
- 

De metingen die ik gedaan heb zijn altijd met een AD en DA conversie door een Roland stagebox, en de mengtafel. Voor mezelf wou ik weten wat de invloed is van de diverse switches die ik in gebruik heb.Dat voordeel van REAC is meteen ook het nadeel, Ethernet is namelijk geen protocol ontwikkeld voor low latency transport wat duidelijk te zien is aan die ROLAND opstelling. Meet maar bv eens de delay op een DANTE signaal, dat op Layer 3 (IP level) zit, die is garantie nog hoger dan de Layer 2 waar de ROLAND in zit.
 Als ik ga kijken naar de latency in een normale koppeling (S1608-M400) is dat voor een AD - DA conversie 2.75 msec. De extra latency welke door de switches erbij komt is met alleen de haspel (S1608 - Switch - Switch - M400) 2.90-2.75 is 0.15 msec.
 Volgens de Q&A van Dante is de latency in een 100Mbit netwerk 800msec. <quote> For example, the lowest latency the Dante-MY16-AUD card can achieve is 150µs when used in a single switch application. The lowest the Lab.gruppen PLM can achieve is 800µs (as it is a 100Mbit/s product).</quote>.
 Wat ik een beetje flauw vind op de site van dante is dat er verondersteld word dat het niet uitmaakt hoeveel switches je in je keten plaatst, echter heeft iedere switch een bepaalde latency bij het doorsturen van een ethernet/IP pakket.
 Overigens ben ik van mening dat per definitie een Laag2 protocol (Ethernet) sneller is dan een standaard Laag3 (IP/UDP) protocol.

Ik kan 1-2-3 niet een latency vinden van een dante systeem met een A-D <> Verwerking in mixer <> D-A conversie.Last edited by jakkes72; 25-11-13, 09:04.Comment
- 

Ik zeg niet dat die latency sowieso een probleem is, ik zeg enkel dat ze hoger is.
 In een kleine opstelling zal het zeker geen punt vormen, bij grotere opstellingen daarentegen zou er wel eens hoorbare latency kunnen optreden.

DANTE is al veel verbeterd met zijn virtual soundcard, maar nog geen 2j geleden was bij mij de latency zo hoog dat ik het niet kon gebruiken om een extern FX rack op te draaien.Comment
- 

Een extern FX rack met veel latency is al snel onbruikbaar omdat je het weer mixt met de droge signalen.
 Een paar ms latency op de FOH is nooit storend, meestal delay ik zelfs de FOH gelijk met de kick bij live optredens.
 Daarentegen is latency op in-ears al snel zo hinderlijk dat er niet meer mee te werken is, zelfde geldt voor DJ monitoren, die krijgt moeite met de juiste timing.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment

Comment