Live digitaal opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Ik heb inmiddels gebeld met verschillende partijen, als ik 16 kanalen wil hebben zou ik uit dew volgende 2 kunnen kiezen:
    M-Audio Fast Track Ultra 8R USB +/- 400 euro, M-Audio profire 2626 +/- 600 euro of de Presonus AudioBox 1818VSL +/- 700 euro of de tascam US 1800, helaas even geen prijzen omdat iedereen aan het uitzoeken is of ze leverbaar zijn voor a.s. vrijdag.
    Wat zou jullie keuze zijn?
    Last edited by Podium Verhuur; 15-04-13, 15:28.

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Ik dacht dat je 16 kanalen wilde kunnen opnemen? Dan valt de M-Audio Fast Track Ultra 8R al af, want daarmee heb je maximaal 8 inputs (je kunt maar één tegelijk aan een computer hangen).

Van die M-Audio Profire 2626 die ik eerder al noemde kun je er wel meerdere linken, dus dat gaat wel werken.

Of je meerdere van die Tascam units kunt linken weet ik niet, volgens mij lukt dat ook niet, met dat apparaat heb je dan 8 mic preamps, 6 lijningangen en nog 2 digitale inputs. Dus in principe 14 analoog in...

Als het allemaal op zo'n korte termijn moet zou ik gewoon een complete rig huren. Genoeg professionele aanbieders die de spullen uitstekend voor elkaar hebben.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

Een mac heeft toch wel meerdere usb inputs? Of herkent logic maar 1 externe geluidskaart?
        Als ik units moet gaan linken, wordt het lijstje wel weer wat korter. Dat scheelt weer in de keuze.
        Inhuren gaan we niet doen. Ik wil er even mee oefenen (even zoeken wie er een apple laptop heeft) en bovendien weet je bij inhuur nooit of het werkt. Vorig weekend nog ellende gehad met een verkeerd update op een pearl. Een paar weken eerder een digico, die niet door de opstart heen kwam (hij: Ja dat doet hij wel vaker, dat moet je hem een paar keer opnieuw proberen op te starten....) Dus inhuur alleen als het echt niet anders kan. Voor dit relatief kleine bedrag ga ik geen risico lopen.
        Wel weer bedankt voor de tip, had ik toch bijna het verkeerde gekocht.
        Last edited by Podium Verhuur; 15-04-13, 15:38.

Comment

• FOHje
          • Mar 2013
          • 60

Of x behringer ada8000, met een adat geluidkaart.
          als je dan 2 optische kabels er tussen knoopt, heb je ook een digitale snake. (moet je wel 2 ada`s er bij)

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Voor zover ik kan zien zijn die nog niet leverbaar, bovendien durf ik geen geld te vragen voor een behringer. Wel heel erg goed trouwens.
            Edit excuses, ze zijn niet meer leverbaar, ik dacht dat met 38 weken men nog zat te wachten op de eerste lading.
            Last edited by Podium Verhuur; 15-04-13, 15:44.

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Ik zou dit op deze manier echt nooit doen.
              Je kunt niet vooraf testen of het werkt, met haar laptop en software. Als het niet werkt dan heb je een hoop gezeur achteraf. Ook als de laptop van de opdrachtgever het halverwege niet meer trekt....

Verder heb je een aantal slechte ervaringen met inhuur, erg vervelend, maar zeker niet de normale werkwijze dit ik ervaar. Ik werk voor erg veel projecten voor een heel groot deel op basis van inhuur. en dat verloopt eigenlijk altijd vlekkeloos. Kwestie van goede leveranciers zoeken en daarmee een relatie opbouwen.

Als de opdrachtergever graag wil opnemen met haar laptop, dan zal ze ook moeten zorgen voor een werkend systeem in mijn ogen. Anders zou ik in ieder geval een compleet werkend systeem leveren (en doorberekenen) en de opnames later op een harddisk aan haar overhandigen.

Comment

• Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

Zo werken wij helaas niet, ik verdien die software nooit terug, bovendien krijg je dan dat elke klant andere software keuzes heeft. Als haar laptop het niet trekt is dat haar probleem, ik lever immers aan waar ze om vraagt.
                Ik zit nu ongeveer 15 jaar in het vak en ik heb gewerkt met verschillende leveranciers, maar ook grote partijen als AED laten regelmatig steken vallen. Ik huur daarom ook zo min mogelijk dingen in die je niet van te voren kan checken. Het blijft dan beperkt podiumdelen, kabels, takels en trussen. Het blijft vervelend als dingen niet werken en je dus voor schut gaat bij je opdrachtgever en je dus geen enkel zinnig antwoord kan geven, behalve dat je het hebt ingehuurd en dat je voor een oplossing gaat zoeken. Dit kun je voorkomen door je spullen te checken, iets dat bij inhuur vaak een stuk moeilijker is. Maar dat is nu niet helemaal van de orde. Dit soort kleine bedragen moet je gewoon zelf uitgeven. Dat verdient zichzelf wel weer terug.
                Iemand nog tip voor de suggesties die ik heb gegeven=

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij je bittere reacties hier...

Toch nog een poging om je op weg te helpen: ik had even gemist dat je van een computer en software van je opdrachtgever afhankelijk bent, dat maakt de zaak allemaal wel heel erg lastig en ik zie een enorme kans op mislukking opdoemen.

Alles op een rijtje:
                  -Je wilt 16 kanalen opnemen.
                  -Je zoekt hiervoor een interface die kan samenwerken met een computer die (één) opdrachtgever gaat leveren.
                  -Je wilt een paar duizend euro investeren en verwacht dit door verhuur terug te verdienen, maar je gaat je aanschaf baseren op een incompleet systeem, dat met een computer en software van willekeurige opdrachtgevers moet gaan samenwerken..?
                  -Je kennis van opnameapparatuur en alles wat daarbij komt kijken is beperkt.
                  -Je hebt het voor aanstaande vrijdag nodig...
                  -Je wilt niet huren, want onbetrouwbaar..?

Ik kan je vertellen dat geluidskaarten en/of audio-interfaces een boel problemen kunnen geven, wanneer je één vaste setup gebruikt (dus interfaces + computer + software) en je hebt dit getest dan gaat dit zeker werken, maar ik kan je garanderen dat je tegen een boel ellende aan zult lopen wanneer je verschillende computers en verschillende software zult gaan uitwisselen.

En nu komt het (niet) leuke: audio-interfaces die met firewire werken, werken alleen met één bepaalde firewire chipset samen (Texas Instruments). In verreweg de meeste laptops zit geen chipset van Texas Instruments en dan werkt de interface ook niet. Apple is één van de zeer weinige fabrikanten die wel gebruik maakt van een TI chipset in hun laptops, dus opnemen met een Macbook gaat wel lukken, maar met vrijwel geen enkele PC gebaseerde laptop.

Dus als je een serieuze opnamesetup wilt gaan kunnen verhuren, moet je er eigenlijk ook een Macbook bij leveren. Qua software ben je met Protools bijvoorbeeld wel het meest universeel (is tegenwoordig 'vrij' beschikbaar, onafhankelijk van hardware).

Als ik je een goede raad mag geven: denk nog even héél goed na hoe je dit alles wilt gaan aanpakken, daarmee voorkom je dat je straks zelf bij je klant te boek staat als 'verhuurder die steken laat vallen'.

Groeten Hugo

Comment

• Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie. Je aannames kloppen bijna helemaal. Ik zat alleen te denken aan een investering van 700 a 800 euro voor de 2 interfaces.
                    Ik zou het zonde vinden om deze opdracht mis te lopen alleen maar omdat we het signaal niet kunnen leveren. Maar ik begrijp dat het gebruik van firewire de mogelijkheid tot verhuur tot een minimum beperkt omdat mensen dan altijd een apple nodig hebben. Zelf heb ik geen apple en zal die ook niet snel kopen.
                    Wat zou jij dan nog als tip kunnen geven? Een digital mengtafel kopen en die linken met de analoge tafel (de gast technicus wil niet op een digitale werken).

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Originally posted by Podium Verhuur
                      Een mac heeft toch wel meerdere usb inputs? Of herkent logic maar 1 externe geluidskaart?
                      Je kunt niet zomaar meerdere interfaces aan een laptop gaan hangen. Dat gaat grote problemen geven.
                      Bovendien zal de software maar met één geluidskaart tegelijkertijd kunnen samenwerken.

Je zult dus één geluidskaart moeten hebben die voldoende inputs voor jouw toepassingen heeft, of een interface (zoals de genoemde M-Audio) gebruiken die ondersteuning biedt om meerdere units te linken, zodat je meer kanalen krijgt. (Uiteindelijk hang je er dan nog steeds maar één aan je computer, de andere units kun je onderling met elkaar verbinden...)

Groeten Hugo

Comment

• Podium Verhuur
                        • Mar 2012
                        • 480

Had je mijn reactie gezien? We hebben namelijk op hetzelfde moment gepost.
                        Last edited by Podium Verhuur; 15-04-13, 17:12.

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Als ik de situatie zo inschat zou ik het volgende doen: ga lekker een HD24 gebruiken. Klankmatig niet het allerbeste, maar werkt prima.

Optie 1: een HD24 kopen.
                          Optie 2: een HD24 huren, in jouw geval: bel een verhuurder die er nog minstens 2 beschikbaar heeft voor vrijdag en vraag of je er één alvast een paar dagen eerder kunt komen ophalen. Kun je lekker thuis even testen of en hoe het werkt, en heb je echt dikke problemen, dan heeft hij nog een tweede unit staan.

De HD24 heeft 24 lijningangen. Dus die kun je op je direct-outs aansluiten.

Groeten Hugo

Comment

• Podium Verhuur
                            • Mar 2012
                            • 480

Ok dank je wel, deze zijn ongeveer dezelfde prijs, wat geef ik dan aan de klant, gewoon de harde schijf? En kan zijn die dan gewoon inlezen in haar laptop?
                            Sorry weet niet wat er aan de hand is maar de vraagtekenknop werkt nu niet meer op dit forum. Wel als ik het ergens anders probeer. edit opnieuw opstarten van ie was de truc.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Originally posted by Podium Verhuur

Zelf heb ik geen apple en zal die ook niet snel kopen.

Da's wel erg jammer, want bijna de hele professionele geluidswereld werkt
                              met Apple. Je hebt dan iig firewire ter beschikking op een behoorlijk betrouw-
                              baar systeem. (Reaper is vrij verkrijgbaar en neemt uitstekend op).

PM me ff als je 2 HD 24's zoekt. Er staan er hier vlakbij 2!
                              (ook een HDD kan trouwens vastlopen).

grtz

Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• FOHje
                                • Mar 2013
                                • 60

of dan toch een us-2000 met een krachtige laptop.

Comment

Working...