Trillingen basversterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

In de kerk staan vandaag de dag wel meer dan drums en een bascombo. Zet daar maar nog een piano, akoestische en electrische gitaristen en niet vergeten fluit of sax, nog wat violen of cello's en een rij zingende dame's naast

Good luck. Ik zeg altijd ... less is more en dan kom je al heel ver met minder geld.

Tip 2 de ene bas versterker is de andere niet

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

Sonde dat je op een basgitaar alles onder de 170Hz weghaalt, dat is nu net het gebied waar die basgitaar voor bedoelt is.
      En dat is ook net het gebied waar de drive van de hele band zit. Ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel
      aan een band waar bijna geen basgitaar in zit en een giga lading van kickdrum op 40 a 50Hz.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Vooral onderin is het vaak handig om dingen een plek te geven in je mix. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om het als volgt te doen:
        Bassdrum: 50 á 60 Hz
        Basgitaar: vlak dr boven (het gebied van de bassdrum een dB of wat cutten)
        Floortom: wordt niet zo vaak gebruikt, dus kan eigenlijk precies waar ie uitkomt.
        Toetsen: iets minder vanaf 100Hz, tenzij het een bas-synth is heb je niet zoveel aan het stuk onder de 100Hz.

Bovenstaande werkt natuurlijk niet altijd, maar het helpt wel om de boel uit elkaar te houden.

Basgitaar HP op 170Hz lijkt me nogal overdreven (is meer voor een gitaarversterker weggelegd), maar het zou een oplossing kunnen zijn.

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by djspeakertje
          Basgitaar HP op 170Hz lijkt me nogal overdreven (is meer voor een gitaarversterker weggelegd), maar het zou een oplossing kunnen zijn.
          Als het podium het resonerend probleem is, dan helpt het af filteren van
          de gitaaramp of monitor wel degelijk. Althans zo las ik de tip van Marc,
          weghalen in de basamp, niet weglaten uit de PA.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de set waarmee wordt gewerkt
          in deze kerk.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• marczeebregts
            • Dec 2009
            • 71

Originally posted by NesCio01
            Als het podium het resonerend probleem is, dan helpt het af filteren van
            de gitaaramp of monitor wel degelijk. Althans zo las ik de tip van Marc,
            weghalen in de basamp, niet weglaten uit de PA.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de set waarmee wordt gewerkt
            in deze kerk.

grtz

Nes

Dat bedoelde ik inderdaad. Zo ook vaak op hele kleine podia oid. Heb je alleen maar last van. Alleen is het weleens lastig om de bassisten daarvan de overtuigen. Wat dan ook best wel te begrijpen is ;-)
            Marc Zeebregts Geluidstechniek
            Freelance geluidstechnicus

Comment

• stamgast
              • Feb 2010
              • 253

Originally posted by dexter
              een giga lading van kickdrum op 40 a 50Hz
              Ik vind heel veel klik (2,5 kHz) wat veel collega's erin draaien juist niet mooi. Da's een kwestie van smaak.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Moet je voor de grap die klik eens rond de 10kHz zoeken, dan krijg je wat meer een metal-bassdrum achtig geluid, maar als je dat gedoseerd toepast prikt je bassdrum heel fijn door de mix. Persoonlijk heb ik een hekel aan bassdrums die je alleen maar voelt en niet hoort.

Misschien tijd om een "hoe mix jij?" topic te gaan maken om dit soort dingen te bespreken?

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...