Trillingen basversterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ejvb
    • Feb 2013
    • 4

Trillingen basversterker

Goedemorgen,

Ik verzorg het geluid voor een muziekteam bij ons in de kerk. De kerkzaal zelf heeft een houten vloer. Het podium voor in de kerk heeft een houten skelet. De vloer van het podium is voor 1/4 afgewerkt met vloerbedekking en voor de rest met stenen vloertegels. De apparatuur staat zowel op de vloerbedekking als op de tegels.
    Het mengpaneel staat op ongeveer 15 meter van het podium.
    Nu heb ik een probleem met de versterker(staat op stenen gedeelte) van de basgitarist. Als ik bij het mengpaneel sta heb ik het idee dat ik hem meer voel dan hoor. De trillingen gaan door de hele kerk.
    Nu weet ik dat je een basinstrument ook moet 'voelen', maar niet zoals het nu is.

Wat kan ik doen om dit op te lossen of te verminderen?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Enige dat je daaraan kunt doen is de houten vloer vervangen door een betonnen vloer.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drbeat
      • Jun 2012
      • 671

De frequentie zoeken waar de constructie het meest mee resoneert en die er uit draaien. Moeilijk te zeggen welke frequentie dit is omdat dit gerelateerd is aan de totale constructie. Een voorbeeld van de ideale resonantie frequentie van een constructie is bij het oversteken van een brug door een peloton soldaten waarbij de brug dusdanig gaat resoneren dat bij de ideale frequentie het elkaar versterkt met alle gevolgen van dien.

Ik heb in dit soort gevallen de bassist volledig door de tafel laten lopen en hiermee zijn versterker overnam met een extra monitor lijntje. Op die manier kon ik een 31 band eq tussen de versterker en de basgitaar zetten en die zo instellen dat je de beschreven problemen kwijt bent en toch nog relatief een prettig geluid op de bassversterker hebt.

als er tienregelig op de basgitaar zit die wat breder is dan bass en high dan kun je het zo ook proberen maar vaak haal je dan te veel frequenties weg..succes
      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Na 3 x lezen snap ik nog niet wat je bedoelt Dr Beat...
        Heerlijk die stilte

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Rubber- en/of foamtegels onder de basversterker lossen je probleem wellicht deels op. Ik denk bijvoorbeeld aan MoPads van Auralex, of zelfs de rubber 'speelplaatstegels' die je vaak onder speeltoestellen ziet liggen.

Anders is er nog de optie om de bassist direct (dus alleen via DI) te laten spelen en via een (in-ear) monitorlijntje z'n eigen geluid terug te laten horen. Dit zou echter wel je laatste redmiddel moeten zijn, want alleen een DI-geluid klinkt vaak niet al te prettig - laat staan dat je bassist er blij mee zal zijn...
          Tim

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Zoals al geschreven:
            - bas uiteraard via een DI binnen laten komen
            (ik hoop dat je een goede PA hebt)
            - iets regelen waarbij de bassist enkel een monitorgeluid heeft
            - onder de monitor zo goed als mogelijk isoleren.

Ik heb jaren mogen werken met een bassist die een monitor bij zich
            had van slechts 25 watt. 'de rest komt uit jouw PA' was steevast zijn
            (en idd ook mijn) redernatie.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Hitvision
              • Jun 2003
              • 388

Originally posted by timmetje
              Anders is er nog de optie om de bassist direct (dus alleen via DI) te laten spelen en via een (in-ear) monitorlijntje z'n eigen geluid terug te laten horen. Dit zou echter wel je laatste redmiddel moeten zijn, want alleen een DI-geluid klinkt vaak niet al te prettig - laat staan dat je bassist er blij mee zal zijn...
              Ehh niet om het een of ander. Bij mij komt vrijwel altijd de Bassist rechtsreeks via DI binnen. Alleen de (solo / slag) gitarist gaat bij mij via een sm57 voor de versterker.
              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Basgitaar gaat prima via DI, vooral als je een post-preamp output hebt. Een microfoontje erbij is fijn, maar hoeft niet perse.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Het probleem zit niet in de basversterker maar in de vloer, een houten vloer gaat door het geluid in zijn geheel trillen.
                  Je zult het misschien wel iets kunnen verminderen door de basversterker te isoleren en zachter te zetten maar daarmee verplaats je het probleem alleen maar.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

buiten het verschil als je hem ontkoppelt van de vloer.
                    (plankje met vier of vijf tennisballen is voldoende)

denk er aan dat een basversterker ook kan koppelen met de muren. Dus de wanden ernaast/erachter.
                    In een hoek kan een miezerig ampje ineens een donderende dreun geven door koppeling met de muren.

Met een SWR 12 inch (reflexopening in de achterkant) snap je niet waar het donderende sub vandaan kan komen als je hem 10 cm voor de achterwand op de grond zet. Dat is er in designed

Het is niet voor niets dat bij speakers meestal "halfspace" metingen staan.
                    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Klopt, in een hoek plaatsen levert al snel 3 tot 6 dB winst op.
                      Maar het probleem wanneer je in dit geval de basversterker zachter zet is dat het publiek dus ook minder bas hoort wat er dus bij de FOH bijgedraaid moet worden en die staat op dezelfde houten vloer. Het probleem is dan dus verplaatst van bas-amp naar FOH en per saldo dus nog steeds evenveel aanwezig.
                      Zelf had ik laatst een vergelijkbaar probleem met de line-array, deze hing in een zaal met een houten vloer, deze vloer zat aan de buitenmuur en zorgde zo voor een perfecte overdracht naar buiten. Lager crossen van de line-array waardoor de op de grond geplaatste subs zachter konden leverde slechts heel weinig winst op. De vloer wordt vooral in trilling gebracht door het geluid en niet door mechanische koppeling van de basversterker. Zie de vloer als een heel groot membraan, laat er geluid op los en het totale membraan wordt in trilling gebracht, ongeacht waar de bron zich bevindt.

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

Originally posted by MusicXtra
                        in een hoek plaatsen levert al snel 3 tot 6 dB winst op.
                        = frequentie afhankelijk en afhankelijk van de bouw van je kast .
                        In het geval van PA doeleinden eventueel de kast omdraaien (met de speakers naar de muur toe dus) en zo de invloed van het kamfilter wat ontstaat door de reflectie van het laag en de muur beperken .

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Originally posted by MusicXtra
                          ...........Maar het probleem wanneer je in dit geval de basversterker zachter zet is dat het publiek dus ook minder bas hoort wat er dus bij de FOH bijgedraaid moet worden en die staat op dezelfde houten vloer. Het probleem is dan dus verplaatst van bas-amp naar FOH en per saldo dus nog steeds evenveel aanwezig.
                          Ik lees de tekst van TS net anders.
                          De kerkzaal heeft een houten vloer, waarvan niet wordt vermeld of dit hout direct op de
                          balken ligt of op beton.
                          Verder heeft de kerk een Liturgisch Centrum (door TS podium genoemd).
                          Dit LC is een resonerend geraamte, met deels een tapijtafwerking en deels stenen tegels.

Op het LC staat de band, de PA staat op de houten kerkvloer.

Zelf heb ik een vergelijkbare situatie gehad, waarbij de kerkzaal niet van hout,
                          maar van steen was. Het Liturgisch Centrum was ook een houten geraamte,
                          dit echter met tapijt was afgewerkt.
                          Het LC was een hele grote resonerende klankkast.

Op die locatie heeft het enorm geholpen dat het LC met 1 verdieping werd verhoogd,
                          dit rechtstreeks op het tapijt aangebracht en de ontstane holte afgevuld met steenwol.
                          Hierna ipv 1 x een laag van 18mm, 2 x een laag van 18 mm hout erover.
                          Hierop dik, rubber ondertapijt en daaroverheen vloerbedekking.

In de situatie van TS is het wellicht mogelijk dat de trillingen van het LC
                          doorgaan in/over de houten kerkzaal vloer, waarop de PA staat die ook
                          haar eigen trillingen veroorzaakt.

Of de oplossing van 'mijn' locatie ook hier kan helpen kan het best eerst
                          uitgemeten worden of aan een acoustisch architect worden gevraagd.

Kerken werden in de regel (na de 15e eeuw) nu eenmaal gebouwd
                          vanuit de visie dat er een orgel in werd geplaatst. Sinds een jaar of
                          25 tot 30, zien we steeds meer dat combo's/bandjes met daarin ook
                          drums en basgitaar de gemeentezang begeleiden en/of ondersteunen.
                          En dit met alle resonerende gevolgen van dien.......

grtz

Nes
                          Last edited by NesCio01; 09-04-13, 07:32. Reason: synoniem bandje aan combo toegevoegd
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Wanneer het podium de trillingen veroorzaakt zal het idd helpen de basversterker zachter te zetten en dit op de FOH te compenseren. Maar ook hier heb ik niet al te hoge verwachtingen van, sub is omni dus het sub van de FOH zal ook op het podium terecht komen.
                            Om dat op te lossen moet je met cardoide opstellingen met het sub gaan werken.

Comment

• marczeebregts
                              • Dec 2009
                              • 71

Het feit dat het een BASgitaar heet wil niet zeggen dat je heel veel laag erbij moet draaien. Op de amp bedoel ik dan vooral. Leg de situatie uit aan je bassist, en vraag of hij de meest lage frequenties uit zijn amp wilt draaien. Tot het probleem een stuk minder is. Laag van de basgitaar kun je als technicus er wel bij draaien op een PA. En sub heb je gewoon niet nodig voor een basgitaar, zeker niet in een kerk.
                              Ik draai bij de bas vaak genoeg de HPF tot zo'n 170Hz. Zoek de energie van de basgitaar hoger op.En het geluid uit de amp moet vooral alleen goed bruikbaar zijn. Laat het laag lekker zitten.
                              Marc Zeebregts Geluidstechniek
                              Freelance geluidstechnicus

Comment

Working...