aankoop speakers +- 20 jaar oud; waarop checken bij aankoop morgen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Originally posted by Hansound
    Ik zie het probleem niet, als de set verder goed is en je zou nog wat kosten krijgen voor recone's heb je een perfecte set.
    ff goed kijken hoe je drivers er aan toe zijn dus.

ga nu eens een set kopen die dezelfde druk en klank geeft, dan ben je minstens 4 x zoveel kwijt.
    Dat was dus ook mijn gedachte...

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Ja maar ik zou wel uitkijken naar de originele PPA 1200 versterkers met de juiste processing modules.
      Indien niet, SA contacteren of er anderee procesoren kunnen gebruikt worden.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by frederic
        Ja maar ik zou wel uitkijken naar de originele PPA 1200 versterkers met de juiste processing modules.
        Hmm. Ik zou die 34kg zware bakbeesten met slechts 2x600W en een hoop kans op storingen in de stuur-/processingelektronica lekker laten staan. De "processing" in de PPAs stelt weinig voor (naar huidige maatstaven) en is met elke moderne processor te doen. Voor exacte settings (waarschijnlijk niet veel meer dan x-over frequentie en filter type) inderdaad even contact opnemen met SA. Ik weet uit ervaring dat de service prima is; ook voor dit soort vragen.

Stond zojuist nog in een zaaltje met 2x dubbel SA 15" subs en 2 SA 12" toppen. Ik had een brede grijns bij het horen van de bassdrum ;-) Die subjes gaan mooi diep.
        Last edited by PvG; 30-03-13, 03:18.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Stel dat je alles reconed/ vervangt. Reken daar 1500 euro voor,
          Dan de amps -uitgaande van de behringer EP-series, nog een -1500 erbij op.

Wat bekabeling , processortje, kabels etc.. Maak het af op 6000 euro turnkey.
          Heb je een lompe set die de 130 dB/ 1m net niet haalt ...

Ik heb ooit Marillion / Steve Hogarth band op deze set gehoord.
          Geweldig qua klank, maar te zacht voor 300 man, en continu tegen vervorming, en dus rondzingen aan.

Wil je domme dicso: no worries , lukt best, kleine tentjes, 200 man.
          Moet het echt gebeuren: eaw850 oid. Zit er qua prijs niet ver vanaf, en je hebt iets meer lucht.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Originally posted by MacGyverSounds
            Moet het echt gebeuren: eaw850 oid.
            ??? Totaal andere set voor andere toepassing (longthrow).
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Originally posted by MacGyverSounds
              Stel dat je alles reconed/ vervangt. Reken daar 1500 euro voor,
              Dan de amps -uitgaande van de behringer EP-series, nog een -1500 erbij op.

Wat bekabeling , processortje, kabels etc.. Maak het af op 6000 euro turnkey.
              Heb je een lompe set die de 130 dB/ 1m net niet haalt ...

als dat dan echte db's zijn en geen Chinese
              Ik neem aan dat voor dat geld de Amps er wel bijzitten, anders is het toch niet zo'n goede deal.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by frederic
                Die dingen wil je echt niet meer meeslepen....
                Een andere processor zal geen probleem zijn, zou dan gelijk vanaf 0 nieuwe settings bouwen, de SA settings zijn gemaakt rondom de beperkingen van de PPA amps.
                Los van dit alles sluit ik me aan bij Mac, een KF850 set is echt een veel betere keus, gaat een heel stuk harder en ziet er qua design ook een heel stuk deftiger uit.
                Dat laatste is uiteraard ook een smaak kwestie.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

Een KF850 set is natuurlijk niet te vergelijken met deze set. Ze zijn alle 2 voor totaal andere toepassingen ontworpen.
                  De SA set wil ook naar huidige maatstaven nog prima, alleen de versterkers moetje vervangen die kunnen
                  deze set niet aan het werk zetten.

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Ik weet niet wat je ermee wil gaan doen...Als je elke week van huis bent zou ik het niet aandurven...Maar goed dat is een keuze...850 is wel wat zwaar en lomp, maar dat is met de MX processor aan en gaan...Misschien is 650 met een 850 sub een optie, of een Sound Projects SP4. Persoonlijk, zeker als je weekelijks van huis bent zou ik voor iets anders kiezen, iets jongers..
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Volgens de TS is het voor een vaste opstelling.
                      Gewicht is niet echt van belang.

Natuurlijk EAW is een ander verhaal.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by dexter
                        alleen de versterkers moetje vervangen die kunnen
                        deze set niet aan het werk zetten.
                        Volgens mij kunnen de ribbons niet heel veel meer hebben....
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

@TS
                          Als je van je gear op aan moet kunnen, dan is iets nieuw(ers)
                          en iets dat meer gangbaar is, wellicht een betere optie?

Omdat MusixXtra niet zelf zijn BA-sets kan aanprijzen, doe ik
                          dat dan maar. Stuur eens een pb naar MusicXtra, wie weet
                          kan hij wat voor je betekenen?

grtz

Nes
                          Last edited by NesCio01; 09-04-13, 20:52.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Hansound
                            • Apr 2006
                            • 832

Originally posted by NesCio01
                            @TS
                            Als je van je gear op aan moet kunnen, dan is iets nieuw(ers)
                            en iets dat meer gangbaard is, wellicht een betere optie?

Omdat MusixXtra niet zelf zijn BA-sets kan aanprijzen, doe ik
                            dat dan maar. Stuur eens een pb naar MusicXtra, wie weet
                            kan hij wat voor je betekenen?

grtz

Nes

wat koopt ie dan voor 3000.-

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by Hansound
                              wat koopt ie dan voor 3000.-
                              Op dit niveau: niets

Let wel, in dit geval mag de TS nog wel 5000€ versterkers en processing bijtellen, en eventuele herstellingen.

Comment

• emiel-r
                                • Mar 2006
                                • 169

Ik heb ooit Marillion / Steve Hogarth band op deze set gehoord.
                                Geweldig qua klank, maar te zacht voor 300 man, en continu tegen vervorming, en dus rondzingen aan.

Wil je domme dicso: no worries , lukt best, kleine tentjes, 200 man.
                                Moet het echt gebeuren: eaw850 oid. Zit er qua prijs niet ver vanaf, en je hebt iets meer lucht.
                                Ik lees nu precies wat ik zelf ook had bedacht. het is ook voor een vaste installatie in een club van ca 200 man
                                En de performetset is ook niet longthrow. Moet ook juist niet. Dat is juist de reden dat ik geen KF850/SP4 oid wil.

Hij werd vroeger wel ingezet in situaties waar je nu liever longthrow types zou willen hebben, maar volgens mij kon je dat dan ook goed merken aan het verschil in dB's dichtbij en veraf. Als het veraf goed klonk, was het van dichtbij niet te doen lijkt me.

En juist dat strakke, goed volgen van het signaal vind ik belangrijk. En de prijs uiteraard. Ik denk dat ik hem in ga zetten als 4 puntsopstelling. Oorspronkelijk niet zo bedoeld, maar gezien bovenstaande juist goed te doen.

Wat krijg je als je een longthrow 2-puntsopstelling in een betonnen bak van 20 x 16 neerzet? Aan de ene kant van de zaal hoor je meer muur dan speaker. Wat krijg je als je een 4-puntsopstelling met een brede afstralingshoek neerzet? Overal hoor je meer direct dan reflectie. Daarnaast zijn die ribbons gewoon bijzonder. En dat strakke helpt goed bij het geluid overeind houden. Ik verwacht meer kick/punch/definitie met deze set in zo een zaal dan met elke andere set voor die prijs.

Ik vraag me alleen af of originele PPA's een goede keuze is, gezien de leeftijd van de elektronica. Ok, het houdt dat strakke overeind dat wel, maar zou ik het niet net zo strak kunnen laten klinken met moderne D-klasse amps? Uiteraard kan een moderne processor veel meer dan wat toen mogelijk was. Die komt er sowieso tussen. Ook met PPA1200's.

Overigens is de oorspronkelijke koopoptie niet doorgegaan. Ik twijfelde omdat al de originele speakers er in zaten. Zo oud. beter een die gebruikt is door de jaren heen en gereconed dacht ik. Ik was daar niet zeker over, maar die set is nu toch verkocht...

Nu ben ik in de tussentijd gaan luisteren naar een andere set in die te koop staat, maar ik mistte daar mid. Daar zat zeker iets niet lekker. Maar man, de bas... Waar andere sets klinken als een klap met een bokshandschoen op een bokskussen (ook lekker, daar niet van), klonk dit als een hamer op een ijzeren plaat. Door merg en been. ik schrok er zelfs van toen ik dichtbij stond en de kick er weer in kwam. Ik zie zoiets als een betere mogelijkheid om het geluid zo te kunnen kneden als je wilt.

Dus, ik heb maar een paar advertenties geplaatst dat ik naar zo een set op zoek ben. Nu is de truc een goedklinkende te vinden die ook heel gaat blijven. En uiterlijk.. haha, als het allemaal klinkt zoals ik verwacht, ga ik het blauw uitlichten :P

Goed dat jullie me gewezen hebben op het feit dat 3000 echt te veel is zonder amps!

Comment

Working...