aankoop speakers +- 20 jaar oud; waarop checken bij aankoop morgen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

aankoop speakers +- 20 jaar oud; waarop checken bij aankoop morgen?

Hallo mede-forumleden;

De titel zegt het al, het gaat om een mogelijke aankoop van een oude set speakers voor EUR 3000,-, die weinig gebruikt zou zijn. Ik zoek testmethodes of handigheidjes om te checken of het in goede staat is.
    Uiteraard luisteren, voor zover ik weet kunnen de t/s parameters met verloop van tijd verlopen door gebruik, wat vreemde pieken en een niet mooi strak verloop in het frequentiespectrum tot gevolg kan hebben. Tot zover ga ik er wel uitkomen. Zoals ik al zei, zouden ze weinig gebruikt zijn. De foto's bevestigen dat. Maar of ze in vochtige ruimtes zoals garages zijn opgeslagen met alle gevolgen.. Wie zal het zeggen.

Ik zie de mogelijkheid voor me dat het allemaal goed klinkt, maar na drie maanden intensief gebruik toch kapot gaat omdat het toch niet in goede staat was. Nou wil ik zo een aankoop graag voorkomen.

Dus waar zou ik dan extra aandacht aan kunnen besteden bij de bezichtiging?
    Ik hoop op een paar handige snelle reakties, want morgen is de luistertest namelijk al.
    Alvast bedankt voor de moeite. ik laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Emiel
    Last edited by emiel-r; 29-03-13, 00:39.
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Let op scheurtjes/beschadiging in de speakers zelf, en luister heel goed of je geen rare kraakjes of rateltjes hoort. Rateltjes wijzen op loszittende onderdelen aan de speakers zelf, zoals losgeraakte magneten.

Daarnaast wijzen eventuele verkleuringen op water/vocht-schade, al dan niet recent.

Ik kan me ook zo voorstellen dat na een jaar of 20 de (rubber) ophanging van de speakers flink uitgedroogd is....

Mijn advies: als je 3000 euro gaat uitgeven, doe dat dan niet aan speakers van 20 jaar oud. Zelfs als ze goed opgeslagen zijn blijft de leeftijd een factor die in mijn ogen teveel onzekerheid met zich meebrengt...
    Tim

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

niet doen, tenzij je goed bent in reconen.
      De rubbers zijn waarschijnlijk allemaal gaar, en de spreekspoelen zullen echt iets gecorrodeerd zijn, en gaan er bij de eerste serieuze test ( paar uurtjes draaien op vol vermogen) dan ook onherroepelijk aan.

Comment

• emiel-r
        • Mar 2006
        • 169

Ok, niet positief dus, en idd, ook waar ik me zorgen over maakte. De leeftijd en wat na een paar uurtjes draaien op vol vermogen?

Het gaat trouwens om een Stage Accompany Performer set. Ik dacht a/d hand van foto's waar ik een soort 'ribbelrand' zag dat die geen rubbers hadden, maar nu zie ik bij nader inzien dat ze wel degelijk een schuimrubberen ophanging hebben. Dat is een groot risico. Zeker als de set weinig gebruikt zou zijn lijkt me dat een extra minpunt. Valt er nog meer over te zeggen? Iets positiefs wellicht?

Dank voor de snelle replies!

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Hier een ruim 20 jaar oude SA set in gebruik. Kun je veel plezier aan hebben, maar je moet niet vies zijn van wat reparatie werk. Let ook even op het gewicht van het spul (je bus/aanhanger moet dat kunnen laden...).
          Mijn set klinkt nog steeds prima (doet niet onder voor bijv JBL SRX).

Waar moet je op letten bij SA:
          - Ribbons: niet gebobbeld? Liefst weerstand nameten. Welk type? De folies van de oudste types zijn niet meer leverbaard dacht ik. Nieuwer type 8535 wel.
          - 1502/1202 (toppen): net als elke speaker. Loopt niet aan? Geen losgelaten lijm? Ff weerstand meten. Mag geen foam rand hebben, want dan is ie verkeerd gereconed.
          - 1503/1513 (subs): idem, maar heeft foamrand. Deze moet heel zijn en een beetje plakkerig/soepel aanvoelen. Droog/hard is niet goed.
          - Sommige sets hebben ventilatoren op de ribbons en hebben dus voeding nodig. Daar hoort een speciaal patchpanel voor het amprack bij.

Succes!

edit: Vwb 2e hands setprijs reken ca 125euro per driver mits 100%. (0 voor de rest)
          Last edited by PvG; 29-03-13, 08:15.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by PvG
            edit: Vwb 2e hands setprijs reken ca 125euro per driver mits 100%. (0 voor de rest)
            En dat wordt dus nooit 3000 euro bij elkaar.....dus???
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Een 20 jaar oude set voor € 3000.-........
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Originally posted by MusicXtra
                Een 20 jaar oude set voor € 3000.-........
                als het een complete set is met Amps en processor etc, dan kan het wel.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by Hansound
                  als het een complete set is met Amps en processor etc, dan kan het wel.
                  2
                  Reken er wel bij dat je de speakers zult moeten reconen.
                  En het is ook geen set geschikt voor een mobile PA.

Het belangrijkste is: hoe klinkt die set.

Is het toevallig deze set? Voor een vaste installatie kune je daar nog veel plezier aan beleven. (als hij gerecoond is)

Last edited by frederic; 29-03-13, 11:14.

Comment

• emiel-r
                    • Mar 2006
                    • 169

Het gaat in dit geval niet om een complete set met amps, maar alleen speakers en bekabeling. In nieuwstaat.
                    Of dat geldt voor de drivers is nog maar de vraag straks. Maar zo gek is het toch niet? Als je naar de nieuwprijs kijkt tenminste. Ik heb een prijslijst van SA uit 2011 voorbij zien komen en daar is het ongeveer 3000,- euro per kast. De P26 en de P16 stonden daar gewoon nog op. En ooit was de complete set met amps ca. 100.000 gulden.
                    Last edited by emiel-r; 29-03-13, 15:16.

Comment

• emiel-r
                      • Mar 2006
                      • 169

Originally posted by frederic
                      2
                      Reken er wel bij dat je de speakers zult moeten reconen.
                      En het is ook geen set geschikt voor een mobile PA.

Het belangrijkste is: hoe klinkt die set.

Is het toevallig deze set? Voor een vaste installatie kune je daar nog veel plezier aan beleven. (als hij gerecoond is)

Juist, hier gaat het om En het zou inderdaad voor vaste installatie zijn

Comment

• emiel-r
                        • Mar 2006
                        • 169

Originally posted by PvG
                        Hier een ruim 20 jaar oude SA set in gebruik. Kun je veel plezier aan hebben, maar je moet niet vies zijn van wat reparatie werk. Let ook even op het gewicht van het spul (je bus/aanhanger moet dat kunnen laden...).
                        Mijn set klinkt nog steeds prima (doet niet onder voor bijv JBL SRX).

Waar moet je op letten bij SA:
                        - Ribbons: niet gebobbeld? Liefst weerstand nameten. Welk type? De folies van de oudste types zijn niet meer leverbaard dacht ik. Nieuwer type 8535 wel.
                        - 1502/1202 (toppen): net als elke speaker. Loopt niet aan? Geen losgelaten lijm? Ff weerstand meten. Mag geen foam rand hebben, want dan is ie verkeerd gereconed.
                        - 1503/1513 (subs): idem, maar heeft foamrand. Deze moet heel zijn en een beetje plakkerig/soepel aanvoelen. Droog/hard is niet goed.
                        - Sommige sets hebben ventilatoren op de ribbons en hebben dus voeding nodig. Daar hoort een speciaal patchpanel voor het amprack bij.

Succes!

Heb je daar ook 20 jaar oude drivers inzitten dan?

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Zonder versterkers en processor wordt dat moeilijk denk ik.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Originally posted by emiel-r
                            Heb je daar ook 20 jaar oude drivers inzitten dan?
                            Sommige drivers zijn volgens mij nog origineel/niet-gereconed. Van veel drivers weet ik het niet, omdat ik niet de eerste eigenaar ben (waarschijnlijk zelfs niet de tweede...)

Betreffende de set op de foto: mogelijk hebben deze toppen voeding nodig voor de koeling van de ribbons (zit dan in het amprack).

@frederic: Met andere amps en wielplaten is dit een prima set voor mobiel gebruik met bands! Die speakers zijn niet zwaarder dan sets van tegenwoordig hoor met flight-case. Ik heb SRX712's a 15kg/st, maar die moeten wel in een flight-case die meer weegt dan de speakers...
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

Ik zie het probleem niet, als de set verder goed is en je zou nog wat kosten krijgen voor recone's heb je een perfecte set.
                              ff goed kijken hoe je drivers er aan toe zijn dus.

ga nu eens een set kopen die dezelfde druk en klank geeft, dan ben je minstens 4 x zoveel kwijt.

Comment

Working...