nieuwe multikabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

nieuwe multikabel

Hallo,

Wij willen een nieuw multikabel systeem gaan aansluiten.

We beginnen helemaal opnieuw met de multikabels, dus kunnen we alle kanten op.

Ik heb in de bijlage een idee getekend zoals ik denk dat het zou moeten kunnen.

Het eq rack krijgt alleen inserts (6 x eq), het effectenrack een combi van inserts en XLR in/out (8 gates, 2 x multi-effect, 2 x delay)

HEt stageblock krijgt een koude split naar de monitor. Ook de 2 kleine blokken worden opgesplitst.

De kabel wordt een 48 polige kabel.

Als merk zit ik te denken aan LINK van TM Audio of TEN 47 van Maas electro (voorkeur)

Graag jullie reacties.

• MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zo te zien is het de gebruikelijke manier om een multikabel systeem op te zetten.
    Alleen zit volgens mij het EQ rack bij de verkeerde mengtafel....
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

Scherp

Op dit moment hebben we nog geen monitor tafel, maar je hebt gelijk, bij de FOH hoeven er maar 2 eq's.

Tegelijk bedenkend dat dit dan niet meer in het effecten rack past vanwege de 37 aders. Dus die dan maar los in een kist met een apart 4aderige kabel.

Last edited by Podium Verhuur; 30-10-12, 17:57.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by Podium Verhuur
        Het eq rack krijgt alleen inserts (6 x eq), het effectenrack een combi van inserts en XLR in/out (8 gates, 2 x multi-effect, 2 x delay)
        Bij gebruik van een Mon-tafel, is het aan te raden om een zaal eq in je FX
        erbij te stoppen.
        8 gates (8x 3) = 24 aders
        2 Mult eff (4x3) = 12 aders
        2 delay (4 x 3) = 12 aders
        1 EQ (4 x 3) = 12 aders
        Totaal: 60 aders. Ik zou dan kiezen voor 1 rack,
        met een LK 85 (je hebt dan 24 lege pinnen)
        Omdat ik m'n EQ niet insert kom ik op 12 aders, bij inserten is het 6.
        Je kunt dan evt. ook de LK 54 gebruiken.

I.p.v. snakes met 12 XLR op LK 37, kun je evt. ook denken aan
        snakes met 8 XLR op een LK 25.

Ga je alles zelf maken of bestel je alles kant en klaar?
        Bij zelf maken is het te overwegen om je stageblock uit
        1 plaat te maken en deze te laten laseren.
        Naast iedere 8 XLR's kun je dan bijvb een LK 25/37 plaatsen.

Ik zou m dan in een flightcase plaatsen met in de bovenrand een
        ledstrip, da's echt een uitkomst.

Verder ook nog een scherpe? LK 12 = LK 13.......

Als merk zit ik te denken aan LINK van TM Audio of TEN 47 van Maas electro (voorkeur)

Gfi wat de verschillen zijn. Zelf heb ik Ten 47 en die bevalt mij zeer goed.
        Heb ook gewerkt met LINK, maar herinner me echt geen noemenswaardig verschil.

Verder nog een opmerking off topic.
        Heb je al berekend wat dit systeem je gaat kosten?
        Misschien wegen de kosten op tegen de aanschaf van een
        digitale mixer met Cat 5 mulikabelsysteem?

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

Hoi Zie dat ik mijn lijstje verkeerd heb overgetikt.
          Het effectenrack bestaat uit 8 gates, 1 multieffect en 1 delay in totaal dus 16 x 3 is 48 kanalen met een eq erbij wordt dat 50 kanalen.
          Dus dat wordt dan de LK 54

Ik had begrepen dat de LK 37 redelijk standaard is, dus vandaar deze keuze. Mar als de LK 25 meer standaard is dan kunnen we ook die maken.

Als het goed is is Link en Ten 47 bijna hetzelfde, alleen heeft de TEN 47 (touring) een ijzere behuizing en een dikkere rubbere rand.

Maar het is even afhankelijk van de offertes. Ik laat denk ik het hele systeem bouwen, scheelt een hoop tijd en het is ook vaker netter.

Wij gaan niet met een digitale mixer werken, als mensen dat perse willen huren we hem in. Maar op een analoge tafel kan iedereen werken. Bovendien net 2 GB2 tafels gekocht.

Ik had wel zitten kijken naar een digitale multikabel, vooral vanwege het gewichtsverschil, maar vond het erg duur, vooral als je dan 2 van die blokken moet hebben.
          Ik heb nog niet gekeken wat dit systeem gaat kosten, maar een multistekker kost ongeveer 200 euro dit is dan de lange touringline plug met rubberen ring.

Last edited by Podium Verhuur; 30-10-12, 19:24.

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Ik weet niet wat je verder nog aan analoge tafels in de verhuur hebt, maar als je voorlopig nog niet naar digitaal gaat (of digitaal met analoge multi, dat bestaat ook...) zou ik niet voor 1 hele dikke multi gaan, maar voor 2 multi's met LK85 (24 in 4 uit per multi). Voor de kleinere tafels trek je 1 multi, voor de grotere 2. Bovendien heb je niet het geklooi met een dikke, niet flexibele, moeilijk(er) op te rollen kabel. Als je een kist met een haspel hebt voor elke multi (met losse stageboxen uiteraard) is het oprollen net zo snel als 1 kabel, en afrollen is een kwestie van 2 stekkers vasthouden in plaats van 1.

Afhankelijk van wat je met die snakes op LK37 wilt doen kan je ze gewoon koud doorverbinden (1-12, 13-24). Wat ik persoonlijk zou doen is dit:

Deze is in elkaar geklust door Hugo van Meijeren (hier op het forum), de 4 LK's onderin zijn verbonden met de XLRren bovenin. Op die manier kan je patchen wat je nodig hebt, de rest gewoon direct in je stagebox prikken en kan je nooit dingen dubbel patchen (2 signalen op hetzelfde kanaal prikken, 1 in de stagebox, 1 in de snake).

Daan
            Last edited by djspeakertje; 30-10-12, 20:39.
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

We hebben alleen geen kleine tafels alleen 12 kanalen en 32 kanalen. En bovendien zijn 2 kabels wel een heel stuk duurder en zwaarder dan 1 kabel. En een dubbele hoeveelheid stekkers.

Ik wil gewoon een grote kist laten maken waarin je de kabel als een acht oprolt in de 2 gaten die ontstaan kun je mooi je stageblokken kwijt.
              En als mensen niet willen tillen moeten ze een andere job zoeken ;-)

Wel heel erg bedankt voor je het meedenken.

edit: sorry had je foto niet eerder gezien, mooi setje, maar zal wel wat gekost hebben.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

H2o1,

Of er een stage standaard is met of LK 25 of LK 37, weet ik niet.
                Ligt er wss ook aan wat je zelf ambieert. Leg je bijvb bij de
                drums een blok van 8 of van 12 neer.
                Een overweging is om evt. je blokken uit te voeren met een doorvoer
                chassisdeel.

Ik zou er zeker wel beschermkappen en spiraalwartels op plaatsen.

Verder ben ik benieuwd naar je stageblok.
                Ondanks een dubbele LK 150 uitvoer (FOH / MON ) vind ik het
                toch fijn om van iedere input ook een output te hebben, gewoon voor
                het gemak als er eens iets extra prikt moet worden.

Ik vraag me wel af of je je tekening kunt realiseren voor €3000,=
                incl. alle blocks, kabels en connectoren?

grtz

Nes

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Ik wil gewoon een grote kist laten maken waarin je de kabel als een acht oprolt in de 2 gaten die ontstaan kun je mooi je stageblokken kwijt.
                  Mss is dan een zijvak een overweging. Om in de gaten
                  en een 8 of 12 voudig blok en 10 mtr. multi die er aanhoort
                  kwijt te kunnen, is natuurlijk de vraag.

In een 8 is leuk, maar ik zou een 48 parige toch
                  liever op een haspel hebben, denk ik

grtz

Nes

Comment

• Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

Een haspel is en blijft finest voor kabel. Onze 63A kabels worden ook in een kist vervoerd. Werkt prefect.

Ik verwacht niet voor 3000 euro klaar te zijn, maar dat hoeft ook niet.

De dubbele uitvoer vind ik niet echt nodig en best wel zonde van het geld, een verloopplugje werkt net zo goed. We hebben dit ooit bij een vaste installatie bij een poppodium gebouwd, maar het werd eigenlijk nooit gebruikt.
                    Daarnaast is de kabel 48 kanalen en gebruiken er hooguit 40. dus heb je 4 inputs en 4 outputs over.

Comment

• PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

Hmm. Waarom vraag je niet rond naar een 2e hands set die aan je eisen voldoet? Volgens mij zijn er voldoende bedrijven die graag van hun dure analoge multi afwillen. Aan hobbyisten raken ze die al niet meer kwijt, want die kopen een digitale Behringer X32...
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Podium Verhuur
                        • Mar 2012
                        • 480

Ideeen? Zonder uit te komen bij de veilingsites, want meestal betaald je dan net zo veel voor een nieuwe en weet je niet eens of hij werkt.

Er zijn er hier in de regio een hoop falliet gegaan, maar niemand had een degelijk multikabel.

Het heeft aan de andere kant ook geen haast, het buitenpodium seizoen is toch bijna voorbij.

Comment

• PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

Er zijn diverse pro-audio forums zoals deze waar je 2e hands spullen kunt aanbieden of een gezocht oproep kunt plaatsen. Je zou ook de grotere verhuurders direct kunnen benaderen. Analoog wordt massaal gedumpt...
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Originally posted by djspeakertje
                            Grappig dat je deze foto aanhaalt, dit systeem heb ik inderdaad in elkaar geklust. Het leuke is dat binnenin dit rack eigenlijk een DiGiCo D-Rack zit, en wordt dus gebruikt in combinatie met onze digitale setup. Op de achterkant zitten ook nog 32 outputs (parallel aan de inputs), heel handig voor als je even snel een split van iets nodig hebt. Daarnaast zit er nog een 108 polige Harting op voor (eventueel) gebruik in combinatie met een analoge monitortafel.

Het mooie van de vrij patchbare LK's is dat je alles helemaal naar eigen wens kunt indelen. Je bent ook geen kanalen 'kwijt' als je op je 1e LK 10 kanalen drums hebt en op de 2e LK de backline zet.

Wij stonden een aantal jaren geleden voor dezelfde keus, maar in plaats van te investeren in een nieuwe analoge multikabel hebben wij toen voor digitaal gekozen, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
                            Als je multikabelsysteem aan vervanging toe is zou ik toch eens serieus gaan overwegen of je analoge tafels dat inmiddels niet ook zijn en of het niet een veel verstandigere keus is om alles de deur uit te doen en voor digitaal te kiezen. Voor mij zijn de voordelen in ieder geval véél groter en persoonlijk werk ik liever op een digitale tafel (minder gewicht, geen zware multikabel nodig, kleiner formaat, geen effectenrack meer nodig, minder transport volume, mogelijkheden om tafel te programmeren/settings op te slaan, moet ik doorgaan?).

Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Podium Verhuur
                              • Mar 2012
                              • 480

Misschien is het voor de geluidsboeren inderdaad verstandig over te stappen op digitaal, maar voor ons totaal niet. Elke geluidsman zo ervaren of onervaren als wij ze krijgen kan werken op een analoge tafel. Op een digitale tafel zal dit niet het geval zijn.
                              En ik voel er weinig voor om het te gaan uitleggen of zelf een cursus te gaan volgen met een digitale tafel.
                              De voordelen die je noemt zijn zeker waar, maar voor ons gaan er een hoop niet op. Gewicht is zeker een voordeel, maar podia en trussen zorgen er toch al voor dat je het niet in een auto kwijt kan. Formaat is altijd een voordeel dat is voor ons ook een groot voordeel, effectenrack zullen we toch nodig blijven hebben, de minder ervaren technici kunnen het vaak toch niet vinden op een digitale tafel. En programeren doen we toch nooit, dat is voor de technicus.

Daarom hebben we een half jaar geleden nog besloten onze analoge tafels te vervangen voor nieuwe. Nu dit nog met gemak kan. Alleen was het multikabelsysteem wel aan een behoorlijk update toe. Nu werken we nog met losse multikabels zonder multiconnectoren. Maar om kosten te besparen moet alles sneller en eenvoudiger kunnen. En wat is makkelijker dan een multikabel inprikken ipv 40 stekkers in een mengtafel.

Mijn complimenten zijn wel op zijn plaats voor dit rackje, ziet er superstrak uit.

Comment

Working...