podium mixer aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

podium mixer aansluiten

Ik zou graag willen weten hoe een podium mixer eigenlijk aangesloten wordt, aangezien we er aan denken om ziets te gaan gebruiken.
    Momenteel gaan de mics nog via een stageblok naar de mixer en gebruiken we de auxen voor de podium monitors
    Moeten we dan splitterkastjes oid gaan gebruiken, mics op ingang en één uitgang naar stageblok, andere uitgang naar podium mixer?
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Wat versta je onder een podiummixer? Monitortafel denk ik (mengtafel voor de monitors aan te sturen dus) Maar dan kan je alle signalen het makkelijkste splitten met de Direct Out op je monitortafel of een simpel Y-kabeltje bij je stageblock/multi/patch/hoe je het wilt noemen. Blokken met harting hebben nog wel eens twee uitgangen, één voor FOH en één voor monitor bijvoorbeeld, dat kan ook makkelijk zijn. Heb je al een idee wat voor een 'podiummixer' je wilt? er zijn namelijk mengtafels die echt gericht zijn op monitormixen, die zien er (meestal) dan ook net wat anders uit. Deze bijvoorbeeld: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-58...mon-mixer.aspx
    Jeroen van Geffen

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De makkelijkste manier is door op het stageblok een extra harting te monteren waar van elke input een aftakking op aangesloten zit.
      Op de monitortafel monteer je dan een soortgelijke Harting met een spin die op de mengtafel aangesloten zit waarna je met een korte multi eenvoudig de mengtafel aan kunt sluiten.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nak
        • Dec 2010
        • 104

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik niet weet wat een Harting is, ken alleen zo'n gietijzeren stekker met veel contacten.
        Maar goed, we willen idd een simpel monitor mixertje.
        Ik zat eerst te denken om een klein zelfbouw stageblokje van zes xlr's naast de oude te monteren en dan paralel aan aansluitingen 1 t/m 6 te maken.
        Zelfde principe als een splitterkabel maar dan mooi weggewerkt in een doosje en vanaf daar met een kleine multikabel naar een monitor mixer(tje).
        De mixer van DMiXed is wel heel heftig, ik ga nog even op zoek naar wat kleiners.

Comment

• Koen De Paepe
          • Nov 2009
          • 52

dit is een Harting. Afhankelijk van het aantal geleiders heb je versies met meer of minder pinnetjes. Zo kunnen de Xlr's in de tafel blijven zitten en heb je maar 1 (of in het geval van een extra monitortafel 2) kabels aan te sluiten.
          Zorg er wel voor dat beide mengtafels op dezelfde fase zitten.

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Als het gaat om slechts een 6-tal inputs dan werkt de oplossing van een paar extra chassisdelen in je blok zetten prima. Een multiconnector (zoals de Harting) is dan wel heel erg overkill.
            Qua mixertje kun je alles gebruiken dat minimaal 6 kanalen heeft en voldoende auxen.

Heb je (veel) meer kanalen nodig dan werkt een split met multiconnector veel sneller en fijner. Daarnaast zou ik dan veel liever voor een digitale tafel kiezen (doorgaans veel meer auxen en de mogelijkheid om al je favoriete settings op te slaan).

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Hoi,

Ik las de optie van het gebruik van de direct outs. Het is idd ook een mogelijkheid
              maar let wel op dat je dan een tafel koopt waarop je de direct outs kunt instellen
              op pre-fade.

Naast Harting wordt ook LK als multiconnector veel gebruikt. Deze is imo
              iets degelijker en betrouwbaarder. Al gaat het maar om 6 XLR lijnen, dan moet je
              ook nog met je aux lijnen terug. Bij 6 heen en 6 x aux retour, toch nog 12 lijnen.
              De LK 37 is dan wel een hele leuke oplossing?

Verder nog een hele belangrijke note: Let op je fantoom. Spreek duidelijk
              af wie de fantoom aanzet. Indien beide tafels fantoom leveren, dan gaat het
              ergens wel een keer fout. Dus of FOH of Monitors levert de fantoom.
              Het is niet standaard voorgeschreven, maar meestal levert dan de Monitors de
              fantoom en staat deze dus bij FOH uit.

sterkte met frøbelen.

grtz

Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by NesCio01

Verder nog een hele belangrijke note: Let op je fantoom. Spreek duidelijk
                af wie de fantoom aanzet. Indien beide tafels fantoom leveren, dan gaat het
                ergens wel een keer fout. Dus of FOH of Monitors levert de fantoom.
                Voor zover ik weet (ook uit ervaring) geeft dit geen problemen, mocht op beide tafels de fantoom staan ingeschakeld.

Bij digitale tafels die één rack delen zie je in de praktijk vaak dat alleen FOH over de fantooms kan beslissen.

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Hoi,

Ik las de optie van het gebruik van de direct outs. Het is idd ook een mogelijkheid
                  maar let wel op dat je dan een tafel koopt waarop je de direct outs kunt instellen
                  op pre-fade.

Naast Harting wordt ook LK als multiconnector veel gebruikt. Deze is imo
                  iets degelijker en betrouwbaarder. Al gaat het maar om 6 XLR lijnen, dan moet je
                  ook nog met je aux lijnen terug. Bij 6 heen en 6 x aux retour, toch nog 12 lijnen.
                  De LK 37 is dan wel een hele leuke oplossing?

Die direct outs moeten dan ook prè gain zijn, dus echte direct outs.
                  De auxen hoeven niet persé retour naar het stageblok, de monitortafel staat immers al op het podium en vaak wordt het monitor amp rack ook nog als onderstel voor de monitortafel gebruikt. Paar korte XLR kabels en je hebt je monitors van signaal voorzien.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by MusicXtra
                    De auxen hoeven niet persé retour naar het stageblok, de monitortafel staat immers al op het podium en vaak wordt het monitor amp rack ook nog als onderstel voor de monitortafel gebruikt. Paar korte XLR kabels en je hebt je monitors van signaal voorzien.

Ik ging ff uit van een vaste installatie met amps ergens ingebouwd.
                    Monitors kunnen net zo goed aktief zijn, dan gaat mijn redenering ook niet op
                    (aannamen blijven killing)

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Verder nog een hele belangrijke note: Let op je fantoom. Spreek duidelijk af wie de fantoom aanzet. Indien beide tafels fantoom leveren, dan gaat het ergens wel een keer fout. Dus of FOH of Monitors levert de fantoom. Het is niet standaard voorgeschreven, maar meestal levert dan de Monitors de
                      fantoom en staat deze dus bij FOH uit.
                      Ook wij hebben nog nooit (praktijk)problemen ondervonden als (per ongeluk) fantoom bij FOH en monitor aanstaan. Er is inderdaad geen standaard maar in het analoge tijdperk deden wij het altijd al vanaf FOH en nu we digitaal werken nogsteeds. Mede dat sommige digitale master/slave combi's inderdaad enkel vanaf de master, welke ook meestal je FOH is, toestaat fantoom te beheren op de stageunit. Daar geeft dan ook de stageunit werkelijk de fantoom en niet de mengtafels zelf.

Comment

• nak
                        • Dec 2010
                        • 104

Ik ben ff op een ander spoor beland mbt het hele harting gebeuren.
                        Heb nogal wat post bekeken en ik denk dat dit ook wel wat voor ons is.
                        Nu hebben we een 24/8 snake, met allemaal losse xlr pluggen. Nogal een gedoe en uitkijken met trekontlasting.
                        Aangezien de mengtafel in een flightcase zit zou vaste xlr pluggen die naar een kastje gaan waar een harting plug op zit wel heel handig zijn.
                        Nu zijn er hartings met verschillende contactjes maar uitgaande van een 24/8 kabel wat van plug hebben we dan minimaal nodig.
                        Worden de massa's afzonderlijk of samen gebundeld zodat je met een harting met minder contactjes uit kan.
                        Aangezien het audio is zijn goudcontactjes nodig of niet?

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Je hebt daar een 108 polige harting voor nodig.
                          Alle afschermingen hebben een eigen pin, handigst is om de Ampco norm te gebruiken voor het bedraden.
                          De female connectors komen meestal aan de kabel, de male op het stageblok en de mixer. Dit omdat bij de male kant de pinnen makkelijk kunnen beschadigen.

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

......................
                            Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 12:36.

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Harting 108p wordt/werd het meest gebruikt. "Standaard" zilver contacten werken prima (en zijn al duur genoeg). Als je een storing krijgt, is het niet het materiaal van pen of bus. Je hebt eerder een pen of bus die uit de insert is geschoten of een losse draad. Beste is inderdaad Ampco norm aanhouden: 3 pinnen per kanaal, alle grounds gescheiden. Mijn soldeerwerk van enkele maanden terug: http://forums.presonus.com/posts/list/15/14434.page
                              Elk Harting kabel- of chassisdeel kostte mij een avond solderen... Veel plezier!
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...