Brooklyn audio presenteert een nieuwe top.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Hoi, beoordelen op klank is uiteindelijk ook waar het om gaat, maar dan eigenlijk naast luisteren naar een geluidsdrager ook een live-band.

En is het dan een idee om de top te vergelijken met een beproefd ontwerp zoals bijvoorbeeld de Sound Projects SP4D top wat ook een 3-weg long throw ontwerp is ?
    Alleen bij de SP4D geen 2" op mid maar een hoorngeladen 10"er die vanaf 320 Hz zijn werk doet.
    Vervelende is wel dat de SP4D een hoorngeladen 15"er heeft wat de top van Sander niet heeft.
    Misschine zijn er andere, betere vergelijken mogelijk?

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

........................
      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:37. Reason: nutteloos toppic

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

De vraag om een luistertest wordt dus met de dag groter.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by purplehaze
          En is het dan een idee om de top te vergelijken met een beproefd ontwerp zoals bijvoorbeeld de Sound Projects SP4D top wat ook een 3-weg long throw ontwerp is ?

Misschine zijn er andere, betere vergelijken mogelijk?
          Er is een andere top, met ook 15" en zeer waarschijnlijk ook dezelfde driver:

De fabrikant geeft keus uit meerdere tuningen met verschillende crossover settings.
          Ik heb ze alleen nog niet in het wild gezien in nederland.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Is het niet te riskant om een hoogdriver te beschadigen door hem zo laag te crossen?

Comment

• Michel van de Beek
              • Oct 2000
              • 283

Originally posted by Timo Beckman
              knip ... Ergens in dit toppic vroeg iemand zich af of 400Hz niet te laag was en ook waarom andere merken niet zo laag een 2" 1" driver daar laten beginnen .
              De precieze berekeningen weet ik niet maar een hoorn die 400Hz aan kan is van een behoorlijk formaat en maakt de kast een stuk groter . Je krijgt te maken met acoustische weerstand en een hele vracht aan andere factoren
              die het noodzakelijk maken de afmeting van je hoorn groter te maken ... knip .
              De acoustische weerstand en daaraan gerelateerd excursie zijn inderdaad erg belangrijk. Versimpeld gezegd: hoe kleiner de hoorn hoe meer uitslag je driver moet maken lage freqs weer te geven. Hierdoor neemt je belastbaarheid af. Er zijn verschillende formules, maar de maten van de hoorn moeten eigenlijk minimaal 1/4 golflengte (in beide richtingen !) zijn. Daaronder heeft de hoorn geen werking meer. Je zou dan uitkomen op 21cm. Als sander werkt met FIR-filters zou ie dus prima deze hoorn kunnen gebruiken. Doet ie dat niet, kunnen wellicht belastbaarheidsproblemen ontstaan. Dit is dan ook een reden voor veel speakerbouwers om minimaal 1 octaaf boven de onderste freq van de hoorn te crossen. (hier zou je dan uitkomen op zo'n +/- 700-800Hz).

Op en onder de grensfrequentie van de hoorn krijg je idd wat aparte dingen te zien in het faseverloop. Dit maakt het aansluiten op een andere driver niet makkelijker, nog een reden om het x-over punt hoger te leggen.

Een andere factor is het afstraalgedrag. Dit is heel erg bepalend voor de stabiliteit van het geluid over de ruimte en dus de toepasbaarheid. Je wil daarom eigenlijk een zo constant mogelijke afstraling. Als je dan goed opgelet hebt bij bv McCarthy dan kan je (bijna) iedereen hetzelfde geluid geven.

Een hoorn van zo'n 21cm (hoogte) kan de vertciale afstraling pas bij hoge frequenties 'controleren'. De 20 graden die hier aangegeven wordt, zal pas vanaf zo'n 3k2 constant zijn. Hieronder verdubbelt de verticale afstraling met minimaal zo'n factor 2 per octaaf. Oftewel zo'n 160 graden bij 400Hz. Omdat we bijna niet gevoelig zijn in het verticale vlak, is het hier een (denk ik) goed gekozen compromis. Horizontaal zijn we veel gevoeliger. Als ik de hoorn zo zie, wordt de horizontale spreiding redelijk strak gecontroleerd vanaf zo'n 500Hz. Of ie in het hoog gaat beamen, dat kan ik niet goed inschatten omdat ik het binnenwerk niet kan zien.
              Groeten,
              Michel

Comment

• soundsystem
                • Aug 2011
                • 73

Originally posted by frederic
                Is het niet te riskant om een hoogdriver te beschadigen door hem zo laag te crossen?
                De BMS coax driver heeft een zeer hoog rendement, hierdoor zal je er ook niet zoveel vermogen hoeven op te zetten. Dit zal wel een goede reden zijn om deze driver te gebruiken en zo laag al in te zetten.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

........................
                  Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 18:42. Reason: zelfde reden als voorheen

Comment

• Overdrive
                    • Feb 2002
                    • 717

Originally posted by MusicXtra
                    Op een passief filter kun je bijvoorbeeld niet even makkelijk een extra 15" kastje parallel aansluiten.
                    Daarom kun je vaak zowel Bi-amp alsmede passief kiezen op kasten.
                    Een kast zonder filter op de low-driver waarbij je van de natuurlijke roll-off gebruik maakt is geen optie, een basreflex waar we het hier over hebben moet een laag-af filter hebben omdat anders de conus ongecontroleerde uitslagen gaat maken onder de afstemfrequentie.
                    Daarbij moet het laag-af filter bij gebruik met subs een andere frequentie hebben als bij full-range gebruik. Aan de bovenkant wil ik niet dat de 15" tot 2 kHz doorloopt wat hij zonder filter wel doet waarbij ik ook nog eens geen enkele controle heb over het fasegedrag en de afstraling.
                    Electro-Voice heeft dit al succesvol toegepast bij de RX series.
                    Je kunt natuurlijk oeverloos over ieder detail gaan discussiëren en allerlei oplossing bedenken voor problemen waar ik de keuzes tijdens het ontwerpen al reeds voor heb gemaakt, en die ik ook kan onderbouwen zoals ik hier laat blijken.
                    Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je alleen wat input te geven en je evt. wat te triggeren, wat je ermee doet is natuurlijk aan jou. Ik vraag me alleen af voor welke doelgroep dit exact is, en als ik je zo begrijp is het voor een medium sized systeem met max 2 toppen per kant. En dat zijn nou vaak systemen die ook OOK passief aan te sturen zijn om zo een bredere doelgroep aan te spreken (cost efficient). Ik geef alleen mijn mening hoe de markt zou kunnen denken over je kast. Keuzes kunnen altijd nog veranderen zolang je kast nog niet in de markt staat toch? Zie bv al je naam ))

Comment

• Michel van de Beek
                      • Oct 2000
                      • 283

Originally posted by Timo Beckman
                      Het proportional Q verhaal dus . En idd dit hele verhaal bedoel ik dus . Jij kan het een stuk beter verwoorden dan ik .......
                      Zat jij ook bij dat mcCarthy seminar ?
                      Ben een regelmatig lezer van het groene boekje (ahum). Helaas niet op het seminar geweest.

Luidsprekers en vooral hoorns ontwerpen is een interessante mengeling van wetenschap, kunde en kunst. Zoals Mac al eerder in dit draadje aangaf, er moeten altijd compromissen gesloten worden. De wetenschap / natuurwetten bepalen de 'problemen', de kunde en kunst van de juiste compromissen kiezen, bepalen hoe goed het eindresultaat is. En in dit geval geldt ook: "the proof is in eating the pudding" ... oftewel, er zal toch echt geluisterd (en gemeten ?) moeten worden.
                      Groeten,
                      Michel

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Overdrive
                        Daarom kun je vaak zowel Bi-amp alsmede passief kiezen op kasten.
                        De enige keer dat je de kast passief zou gebruiken is wanneer deze als full-range ingezet wordt. Om daarvoor alleen een duur filter te ontwikkelen waardoor de top minstens 15% duurder wordt lijkt me niet zinvol.

Electro-Voice heeft dit al succesvol toegepast bij de RX series. Ik ben nooit onder de indruk geweest van de klank van de RX toppen....

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je alleen wat input te geven en je evt. wat te triggeren, wat je ermee doet is natuurlijk aan jou. Ik vraag me alleen af voor welke doelgroep dit exact is, en als ik je zo begrijp is het voor een medium sized systeem met max 2 toppen per kant. En dat zijn nou vaak systemen die ook OOK passief aan te sturen zijn om zo een bredere doelgroep aan te spreken (cost efficient). Ik geef alleen mijn mening hoe de markt zou kunnen denken over je kast. Keuzes kunnen altijd nog veranderen zolang je kast nog niet in de markt staat toch? Zie bv al je naam ))
                        De hobby drive-inn zal deze top te duur vinden, stadions zijn wat te groot voor deze top. Blijven over de bedrijven die voornamelijk evenementen verzorgen tussen de 50 en 2000 man publiek en daarbij kwaliteit, uitstraling en kosten efficiënt werken belangrijk vinden. Dat is dus al snel zo'n 80% van de markt voor wie dit systeem interessant kan zijn.
                        Wat mij vooral opvalt is hoe conservatief de PA wereld is, alles wat dit systeem anders maakt dan de 'standaard' zwarte kasten waarvan er 13 in een dozijn passen worden in dit topic suggesties voor gedaan om het zo te maken dat het de 14e kast in dat dozijn gaat worden. Een topmerk heeft een driver ontwikkeld die vanaf 300 Hz inzetbaar is; iedereen roept alleen maar dat dit te laag zou zijn voor een 2" driver, ik geloof niet, inmiddels gesteund door behoorlijk wat ervaring met deze driver, dat de fabrikant dit zou specificeren als het inderdaad te laag zou zijn.
                        Speakon aansluitingen gesoldeerd of met kabelschoentjes en handgrepen die niet sterk genoeg zouden zijn? Kom op zeg, met 25 jaar ervaring in PA techniek en technisch breed onderlegd kun je er echt op rekenen dat ook dit gewoon een degelijk product is afgestemd op het gebruik waarvoor het ontwikkeld is.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by soundsystem
                          De BMS coax driver heeft een zeer hoog rendement, hierdoor zal je er ook niet zoveel vermogen hoeven op te zetten. Dit zal wel een goede reden zijn om deze driver te gebruiken en zo laag al in te zetten.
                          Dat niet alleen, hij geeft het hele spectrum nagenoeg recht weer met een subliem fase gedrag.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Overdrive
                            • Feb 2002
                            • 717

De enige keer dat je de kast passief zou gebruiken is wanneer deze als full-range ingezet wordt. Om daarvoor alleen een duur filter te ontwikkelen waardoor de top minstens 15% duurder wordt lijkt me niet zinvol.
                            ??? Simpel top/sub setje dan met x-over/processor? Maar het is inderdaad een afweging, en die keus heb je al gemaakt zo te horen, niets mis mee.

Wat betreft RX, daar geef ik je gelijk in, maar toch is dit een zéér succesvolle serie geworden in de markt. Ik snap dat jij op een doelgroep daar net iets boven mikt dus.
                            Heb je verder nog markt analyse gedaan mbt je visie en doelen?

Ik vind je insteek verder top, kleuren erg gaaf en inderdaad je wilt je onderscheiden en dat doe je ))
                            De 14e in het dozijn mogen de chinezen mooi invullen

Ben wel benieuwd hoe de kast nou daadwerkelijk klinkt, want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om!

Comment

• e-sonic
                              • Aug 2004
                              • 329

Zag gisteren en reclame met een HP? notebook met een beats audio systeem, moet dan ook wel goed klinken.....

groet jurjen
                              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• purplehaze
                                • Jul 2004
                                • 692

Originally posted by Overdrive
                                Ben wel benieuwd hoe de kast nou daadwerkelijk klinkt, want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om!
                                Inderdaad er is inmiddels al genoeg geschreven over het een en ander..
                                Er moet geluisterd en gemeten worden en vergeleken worden met A merken die producten maken die zich op het zelfde marktsegment richten.

Daarna kan een ieder die toe is aan wat nieuws bij aanschaf een keuze maken voor bv de MusicXtra top met een weleenswaar verwachte lagere prijs dan een A-merk maar wel weer een hogere afschrijving.
                                Daarnaast nog het dilemma levert de keuze voor een onbekend nederlands merk problemen op in het verwerven van opdrachten..
                                En service: Hoe snel is een set weer on the road bij brokken, is er makkelijk in te huren bij Sander of andere gebruikers etc. etc.

Kortom vragen genoeg waar Sander ook vast over nagedacht heeft.

Comment

Working...