Hoe lang duurt opbouwen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Het is fijn dat je binnen een uur kan bouwen, maar als je dan een uur tijd vraagt heb je ook maar een uur.
    Een klein probleempje op welk vlak dan ook en je hebt in eens tijd te kort.
    Daarom kies ik er doorgaans voor wat meer tijd voor de opbouw te reserveren. Rustig aan en zorgvuldig (komt ook beter over op de klant), tijd om even te pauzeren of onverwachte storingen op te lossen. Gas geven kan dan altijd nog, ook met 4 uur tijd voor opbouw heb ik weleens een nare storing ondervonden zodat we het laatste halfuur letterlijk liepen te rennen, maar die tijd heb je dan gewoon.

Aan de andere kant: 3 uur een compleet festivalpodium (compleet licht, geluid) opbouwen heb ik ook al wel gedaan, maar dan met 6 man ipv 2
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

en met twee man weggaan voor een band in een cafe...Dan staat er toch een extra vent een paar uur uit zijn neus te eten. Daar betaalt toch niemand meer voor?
      Een uurtje langer vooraf en een half uurtje langer afbouwen in je eentje vind ik helemaal niet ongewoon.
      lekker belangrijk!

Comment

• keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

Originally posted by nolsmit
        De microfoons zijn draadloos en liggen met verse batterijen klaar in de lade
        Ook die van de drumkit, gitaren en bas?
        Alleen daarvoor heb je al een 10 minuutjes nodig om het te bekabelen, als alles meezit en er geen muzikanten of instrumenten in de weg staan en er het podium nog niet is volgegooid met gitaarkoffers en cases van de drumkit.
        Ik wil je graag eens met de stopwatch in de hand een BAND zien opbouwen...

Groet, Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• sn-partyservice
          • Jan 2011
          • 14

Hier een half uur tot 3 kwartier.
          Wel dan grote band. Inclusief FOH in de zaal. Drum en alle andere mic's en toebehoren.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

hangt in grote mate van je georganiseerdheid af.

Hier gaan eerst de toppen in de wagen, dan pas de subs. Bij het uitpakken komen eerst de subs dus uit de auto.
            Meteen wegstacken, en dan komen de toppen dus precies op tijd.

de kist waarop je menger moet liggen dus niet als laatste leegmaken, pak daarvoor liever een kist die al vroeger leeg is.

Principe is dan : alles één keer in de hand, en dan sta je idd in een half uurtje aan de koffie.
            Maar als je weinig ruimte hebt, en je moet iedere keer weer om die subs op de dansvloer heenlopen, sja, dan kan ik er zo maar 3 uur over doen.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
              hangt in grote mate van je georganiseerdheid af.
              En of de band een beetje georganiseerd is.....
              Een drummer die lekker in gaat spelen terwijl zijn koffers nog op het podium liggen en iemand met zijn hoofd naast de snare zit om microfoons aan te sluiten zijn nou niet bepaald snelheidsverhogende acties.
              Verder maakt het veel uit of band en techniek al vaker samen hebben gewerkt, al of niet in-ears, beetje discipline van de band met de soundcheck, etc.
              Ik neem zelf liever ruim de tijd zodat ik lekker ontspannen alles op kan bouwen en daarna op mijn gemak kan gaan eten.
              Een kleine tegenslag is dan niet gelijk een groot probleem en de ervaring leert dat er nogal eens wat dingen tegen zitten.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by MusicXtra
                Een kleine tegenslag is dan niet gelijk een groot probleem en de ervaring leert dat er nogal eens wat dingen tegen zitten.
                Dat is ook mijn ervaring, misschien niet zo als je een vaste band hebt en je spullen perfect onderhoud en voor elkaar hebt, maar de samenwerking met spullen van derden...
                Spanning uit een perilex waar geen goede nul op zit, een "akoestische" gitaar waar spontaan de batterij van leeg is, een jack kabel van de gitarist die niet ok is, een heel oud keyboard met een jack chassis waarvan de ring los hangt op 1 kanaal. Een drumstel met ingebouwde condensator microfoon(s) die het niet doet(n). Doorkoppelen naar een huis installatie wat zonder trafo's veel brom oplevert, maar met trafo's nog veel meer.
                Ik kan nog wel even doorgaan. Als ik in al deze gevallen niet wat tijd "over" had gehad was het vervelend geweest, en ja hun spullen waren allemaal ok.
                Ik heb gisteren bewust bij een "akoestische" gitarist zijn jack plug uit de gitaar getrokken toen deze het niet deed en hij mij aankeek waarom hij geen geluid had. Een flinke knal gaf toch wel aan dat de kabel en de rest erachter werkte.

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Om nu trots 3 kwartier als opbouwtijd te rekenen, en vervolgens zeggen dat het met 2 man is....
                  Zeg dan gewoon 1,5 manuren! Dta is heel wat realistischer naar de TS toe.

En inderdaad: Een feesttent rijd je gewoon met je bestelwagen tot naast het podium. Dat scheelt zeeen van tijd tov die kroeg met een vooringang in een voetgangersgebied waar je dus niet in kan, en een achteruitgang met drie drempeltjes, door het magazijn, langs de keuken, door de kroeg (met vroege vogels die niet opzij willen) tot het -nog neer te zetten podiumpje- vooraan!
                  En vervolgens moet je bus na het lossen onmiddelijk 200M verderop geparkeerd worden...
                  Breek me de bek niet open...en over een trap praten we dan maar niet......

Dus, zuivere opbouwtijd is iets geheel anders dan de totale doorlooptijd van aankomen en soundcheckklaar staan.
                  Enne, ik loop al een jaar of 25 mee in het zaaltjes/kroegencircuit als geluidsman.

Dus, als de band om 10 uur moet spelen, dan komen de muzikanten om 8 uur, en ik om 7 uur. Dan hebben we voldoende tijd.
                  Om 8 uur heb ik PA / monitors staan. Dan komen de muzikanten met hun handel, opbouwen, be-miken, 9 uur tot half 10 soundcheck/inspelen en een half uurtje voor koffie enz. Daarna relaxed om 10 uur van start (als er dan tenminste al publiek is in de kroeg....)

Paul
                  Last edited by SPS; 18-11-11, 19:08.
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

Wat bij mij de meeste tijd kost is gebrek aan ruimte,
                    Als het zo krap is dat je moet gaan prullen om het spul erin te krijgen knappen de uren erop.
                    En niet te vergeten de eetcafé's, altijd de eters die juist zitten te eten waar je moet zijn.
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

De discussie of dat mengpaneel niet ook op het podium kan staan in plaats van in de zaal is vaak ook een kwartier extra.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

helemaal eens met Mac, MusicXtra en som.
                        Zeker die laatste van de beschikbare 'tetrix-toneel' ruimte was ik straal vergeten.
                        Ik kende vroeger een chaoot van een 1e inspecient bij een grote NL-komiek (zeg maar "Arie van Kustzandbergen"),
                        die alles in een keer uit de trailers op het toneel wilde lossen.
                        En bij zalen als de Oude Luxor in R'dam kon je dan je kont niet meer keren...
                        en dus was het daarna een soort rangeer+sorteer instant stage
                        die bij de logistieke afdelingen van de NS of de ECT niet zouden misstaan.

Kortom: Er is geen éénheid in opbouwtijd te geven.
                        Er is een goede indicatie op basis van een aantal aannames.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoevaak je de set al hebt gebouwd, en hoe ervaren je zelf bent met bouwen en breken,
                          Als je goed vooruit denkt en er voor zorgt dat je alles maximaal ÉÉN keer in je handen hebt kun je snel staan,
                          Helemaal handig als je weet waar je terecht komt, dus even bellen met de lokatie en goed doorvragen hoe en waar er gelost moet worden, of er trappetjes zijn, of de zaal leeg is als je wilt bouwen etc...

Maar wat vooral er fijn is als je klaar bent met bouwen en je hebt tijd voor een bakkie koffie voor de band binnenkomt, dan kun je relaxed verder werken en dat heeft een zeer gunstige invloed op de band, en ook op bv. de zaaleigenaar (die wellicht een nieuwe opdrachtgever kan worden) .

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Zal ik ook maar een kleine duit in het zakje doen.

Bij een 'gemiddeld' feestje, setje, klusje waarbij het bandje om 20:30 of 21:00 speelt sta ik rond 17:00 met een collega binnen om op te bouwen waarbij we om 19:00 soundchecken en daarna gaan eten en ontspannen. We weten meestal van tevoren of er liften, trappen, drempels of honderden meters te lopen zijn en daar passen we dan onze aankomsttijd op aan.

En toch is er wel eens stress omdat de locatie niet echt evenementen proof is; cateraar die gelijktijdig dezelfde lift of doorgang wil gebruiken, etc, etc.

Goed voorwerk over de locatie, toegang, voorzieningen en afspraken met de betrokkenen is dus het halve werk wat betreft opbouwtijden.
                            Last edited by MusicSupport; 27-11-11, 14:59.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Het is ook veel relaxter werken als je een uurtje ruimte in je planning hebt, ff op je gemak de boel inregelen, zorgen dat het podium helemaal speelklaar is voor de band arriveert, enzovoort.
                              Mijn ervaring is dat ik dan veel meer lol in mijn werk heb dan wanneer ik steeds weer een race tegen de klok moet houden.

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

+1 (met name die onderste regel)

Daan
                                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...