Hoe lang duurt opbouwen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

Hoe lang duurt opbouwen?

Binnenkort doe ik weer het geluid in een cafe (100 - 150 man?) voor een popbandje met drums, gitaar, bas, toetsen en 3 x zang. Zelf heb ik natuurlijk een (kleine) PA op te bouwen met alles er op en eraan, waaronder drie monitors en een in ear systeem. Wat vinden jullie nu een redelijke termijn vanaf dat we de eerste spullen naar binnen mogen sjouwen totdat de band echt klaar staat om op te treden (natuurlijk inclusief sound check en wat spare tijd voor onvoorziene probleempjes)? Hoe korter de periode, hoe blijer de cafebaas

Natuurlijk hebben we zoveel tijd nodig als dat er gewoon nodig is, maar ik heb wel een inschatting gegeven. Ik zal die inschatting later (morgen of zo) wel even posten maar ben erg benieuwd wat jullie nu een redelijke opbouwperiode vinden in zo'n situatie.

NB Dan weet ik ook gelijk ofdat ik voortaan wat harder door moet werken
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Bij een kleine PA in een kroeg ga ik uit van 2 uur opbouwtijd inclusief soundcheck plus een uur voor onvoorziene zaken, totaal dus 3 uur.
    Maar, op het moment dat je op een podium elkaar steeds in de weg loopt, je een paar flinke drempels tegenkomt en je kunst en vliegwerk uit moet halen om alles passend te krijgen loopt de benodigde tijd al snel op.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Licht er allemaal net aan:
      - heb je bv alles netjes op multi zitten, of moet je los steken.
      - Alles in flightcase of de spullen klaar om direct op het podium te slingeren.

Mijn eigen set heb ik bv binnen 1 uur na aankomst staan (als er geen trappen/drempels/enorme afstanden zijn)
      Dan staat de mengtafel, liggen de multi's, staan de versterkers op hun plek, evenals de luidsprekers. Als dan de eerste muzikanten komen kunnen hun de positie bepalen op het podium en begin ik met de podium infra. Hopelijk komt de drummer als eerste, dan worden de micro's op de kit geklikt.
      Als dat allemaal staat is het aan de band hoelang ze willen soundchecken/repeteren.
      Normaliter heb ik binnen 2 uur een band + apparatuur staan.
      (Set bestaat uit M400 digitale tafel, subje/2 topjes per kant, 4 groepen monitor.)

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Als we op een bestaande setup mogen inprikken en geen licht mee hoeven nemen kunnen we 20 minuten na het parkeren met 9 man het eerste nummer spelen.

Voor een zangset neem ik een extra uurtje.
        Voor een PA twee uurtjes.
        En met wat licht extra en twijfels over de bereikbaarheid / stroom meer.

Dat het zo snel zo veel meer wordt is eigenlijk omdat de hoeveelheid kleine dingetjes die gebeuren exponentieel toenemen met meer spullen.

Je hebt net meer stroom nodig, net meer kisten door een gebouw te halen, net meer kabels te prikken, net meer ruimte nodig enz enz
        lekker belangrijk!

Comment

• theo
          • Nov 2001
          • 503

Wij bouwen op met onze vaste bands die we doen met zijn 2en.
          We praten over drums 2 gitaren basgitaar en 3 stemmen binnen een half uur op.
          Of andere band drums gitaar toetsen basgitaar 4x monitor ook binnen een half uur.
          Rollen t rack naar binnen, waarin een 4 kanaals amp in zit inears en draadloze shures en een ls9.
          2 x een multi eraan,16 kanalen slof en een 4 parige speakon.
          4 monitoren te plek.
          Basje topje variline.
          klikken onderwijl de band opbouwt de micrfoons op t drumstel en gitaarcabs.
          Zetten de draadloze shures klaar en leggen de in ears klaar muzikanten pakken zelf packje en doen m in.
          Pak de preset uit de ls9 bij de band.
          Doe een linecheck als ze hun apparatuur aanzetten stemmen.
          En kunnen dan per direkt aftrappen dit is binnen een half uur.
          mocht er geen voldoende licht zijn zetten we nog een 4 barretje op.
          Gr theo

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Zijn er - splitlevels?- trappen?- smalle deuren?- lage deuren?- lange of bochtige gangen?- valse honden?- veel mooie meiden?- stagehands?Hebben we het over - alleen de backline? - en de monitors?of ook - PA? - Licht?Hoort het lossen van de wagen er ook bij? Bestaat de band uit 3 of 10 man?Is er een "groot ego" op percussie of toetsen? Een cafebaas heeft soms niet in de gaten dat ie zelf voor een beperkende factor zorgt.Een ideale losplaats blokkeren door voor die deuren of in die gang net een opslag van tafels/stoelen barkrukken en rolcontainers vol kroegtroep te zetten.En in "De Vriendschap" in Wadway werd in de jaren ~ 75-85 van vorige eeuw elk jaar wéér toegezegd dat "je volgend jaar tegen het podium kunt lossen"... [[ zoiets als: "morgen gratis bier!" ]]Maar telkens moest weer álles door de voordeuren, door de zaal en een kort gangetje. Grrrrrrrrr!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Regie staat meestal in 1 uur, + muziekje
              uit de speakers.
              Dan nog een uurtje voor stage en afwerking.

Ik kan in 2 uur wel staan denk ik, maar neem
              voor de rust altijd 3 uur. Dan is er iig tijd
              voor een bakkie en hoef ik niet zo te rennen,
              vliegen en draven.

grtz
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• SH1000
                • Dec 2009
                • 220

Smalle of lage deuren, valse honden en mooie meiden??? vragen, vragen, vragen... De antwoorden weet ik achteraf.

Gewoon een band van 4 man + 3 zang in een cafe. PA, 2 subs, 2 toppen, 3 monitors en 1 in-ear & alle dingetjes die erbij horen...

Voor opbouwen van de PA, opbouw band en sound check heb ik 1 tot 1,5 uur opgegeven. Dat is voor mij best wel doorwerken, meestal is het dan toch iets meer dan een uur. Maar ja het kan ook even tegenzitten (valse honden, mooie meiden??). Gezien de reacties lijkt dat helemaal niet zo gek. Ik weet dat de cafe-baas het eigenlijk te lang gaat vinden maar het lijkt dus zeker niet onredelijk.
                Good is the enemy of Great
                [Jim Collins]

Comment

• nolsmit
                  • Oct 2007
                  • 87

Hoe lang duurt het opbouwen?

Ik bouw in een cafe op in 15 minuten in vrijwel alle omstandigheden ( muziek uit de speakers en monitors)
                  Daarne komt de band en hier hangt natuurlijk veel af hoe snel zij zijn
                  Daarna even 10 min soundcheck en gaan

Als de band alopgebouwd is dan kom ik binnenvallen met geluid en dan spelen ze binnen 20 min
                  Ook na het optreden ben ik veel eerder weg dan de band,altijd

Ik maak gebruik van een rack met daarin een m380,draadloze mics,twee vierkanaals versterkers met luidsprekermulti,een meyer upa usw set een eindversterkerrack en kleine monitors.

Alles is op snelheid berekend,alleen zo ben je eerder binnen en eerder weg,ik ga echt geen twee tot drie uur in een cafe bouwen .
                  Desnelheid zit natuurlijk ook in je voorbereiding

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Geluid opbouwen gaat meestal relatief snel. 20 minuten haal ik zelf niet en ik geef doorgaans voor een volledig setje ook ongeveer 1,5 uur op (kun je het een beetje rustig aan doen).
                    Wat veel tijd kost is licht. Twee T4'tjes niet natuurlijk, maar trussjes, effecten, DMX, ingewikkelde stroomverdeling om toch alles op een 32A/400V te krijgen... dat kost uren.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• mrVazil
                      • Mar 2010
                      • 330

Originally posted by nolsmit
                      Alles is op snelheid berekend,alleen zo ben je eerder binnen en eerder weg,ik ga echt geen twee tot drie uur in een cafe bouwen .
                      Desnelheid zit natuurlijk ook in je voorbereiding
                      Welke voorbereiding heb je dan gemaakt dat je op 20 minuten tijd alles uit je bus, op de plaats, uit de kist en spelensklaar hebt?

Comment

• nolsmit
                        • Oct 2007
                        • 87

Originally posted by mrVazil
                        Welke voorbereiding heb je dan gemaakt dat je op 20 minuten tijd alles uit je bus, op de plaats, uit de kist en spelensklaar hebt?
                        Heel simpel,
                        Mijn kabels liggen klaar in de kisten gesorteerd,alles loop zo veel mogelijk op multikabels,
                        De microfoons zijn draadloos en liggen met verse batterijen klaar in de lade
                        Ik heb dan al alle gegevens van de band bij me en weet wie waar staat en wat ik nodig heb
                        Ik heb dan al gekeken hoe de cafe bereikbaar is en op streetvieuw de bereikbaarheid bekeken.
                        Als dt niet duidelijk is dan bel ik de cafehouder om te vragen hoe groot de cafe is en of er een podium is
                        Ook weet ik dan al of de bereikbaarheid ok is
                        Ik informeer ook naar de stroomvoorziening.

Deze voorbereidingen zorgen ervoor dat alles veel sneller gaat en je dus veel beter weet wat je kunt verwachten

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

als ik een cafe binnenloop, dan stel ik mij meestal beleefd even voor. "de baas van de muziek" moet opgesnort worden en mij vertellen waar de band wat gaat doen. En waar de stroom / sleutel van de aansluitkast / welke tafels van welk stukje zaak weg gaan enzovoort geregeld is.

Van die 20 minuten opbouwen die jij noemt heb ik er normaal gesproken in nederland 10 nodig om te kunnen beginnen.

Je kan natuurlijk bot al je spullen de zaak in gaan rijden en er op rekenen dat ondertussen vast iemand je gaat vertellen hoe alles zit. Maar dat werkt m.i. zeer contraproductief. Kort gezegd, je komt dan erg lomp over en zo zullen ze jou en de rest van de avond ook gaan behandelen.

met een zangsetje is het n principe mogelijk als band in een kwartier prima geluid te hebben. De tijd die de drummer nodig heeft om op te bouwen is eigenlijk bepalend voor de totale opbouwtijd.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Trooper
                            • Aug 2006
                            • 90

natuurlijk afhankelijk van uitladen zoals al gezegd, is het opstellen van een standaard PA voor bandje in club/cafe/jeugdhuis
                            op een 2u perfect haalbaar.
                            Digitaal rackje uitnemen, multi aansluiten. Subs/tops en versterkers op podium, muziekje,
                            monitors klaarleggen en aansluiten,
                            micro(statieven) plaatsen en lijncheck
                            monitors uitfluiten

eventueel licht erbij (2x T4 LED, Blinders, strobo, rookmachientje, ....) ook snel een uur kwijt

soundcheck met de band

en spelen maar.......

Comment

• Breur
                              • May 2007
                              • 80

Verbaasd me ergens hoeveel tijd sommige nodig hebben (niet verkeerd bedoeld!). Het bedrijf waar ik regelmatig mee klus is voor een band bestaande uit 6 man zo ongeveer een uur kwijt van binnenkomst met voorstellen tot alles klaar. Hierin zit dus voorstellen, uitladen, bouwen (GB8+FX-rack, Cobra2 of Madras), bekabeling en twee T4's. Het is doorpezen maar wel prettig! Afbraak hiervan tot en met het inladen zit op een half uur. Dit alles met 2 man. Ik zit liever thuis een half uur eerder dan dat ik een half uur langer doe over de afbraak. Gelukkig denkt mijn baas hier ook zo over ;-).

Een andere band die wij lang hebben gedaan speelde redelijk vaak in feest-tenten in de Achterhoek. Daar was de bouw van een dubbele XA2, bekabeling en mengtafel+FX-rack gebeurd in 1/2 uur. Afbraak lukte soms in een kwartier.

Toegegeven, ergens is het gekkewerk en even hard doorpezen maar het is o zo fijn om lekker in de bus op weg terug naar huis te zitten ;-)!

Comment

Working...