Digitaal is het helemaal!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #16
    Originally posted by BJD
    Uiteraard staan de beste stuurlui aan wal.
    Als je een netwerk setup met MADI splits of een digitaal audio net hebt liggen met op verschillende posities de inputs dan is het niet een kwestie van even omprikken.
    Mocht dat wel relatief makkelijk zijn dan is het nog maar de vraag wat er op dat moment voorradig is op de betreffende locatie en hoeveel tijd er was tussen start programma en begin storing.
    Amen.
    Het lijkt misschien makkelijk, maar het is een heel andere manier van werken als met bandjes / disco. Kan me voorstellen dat de technieker een kwartier voor het begin er pas achter kwam, dan heb je geen tijd meer als je alles? moet vervangen en nauwelijks iets hebt liggen. Het is geen ouderwetse NOS meer waar bergen apparaat voorhanden was. Nu komt het in het nieuws, maar hoeveel mensen hadden het programma anders echt gemist, de wereld vergaat echt niet... (Liever hierbij als iemand zijn bruiloft!)

    Comment

    • Lynx
      • Nov 2010
      • 94

      #17
      Ik heb geen verstand van TV audio maar vertel mij waarom er zulke uitgebreide tafels nodig zijn?

      Kan me herinneren dat het licht van That's the question en al dat soort spel programma's op een Compulite Spark of Micron 4d draaiden.
      Dit was dan wel 6 jaar geleden maar toch. Draaien die nu op een Grand MA full size??

      Dit is niet om kritiek te leveren maar ik ben gewoon benieuwd wat er allemaal bij komt kijken bij zo'n show en dat je zo'n tafel nodig heb.

      Comment

      • stainz
        • Sep 2009
        • 609

        #18
        Waar ik ook nu pas aan denk, het verschil tussen mensen die met een complex systeem kunnen werken en mensen die echt het hele systeem door en door kennen.
        Het wordt natuurlijk weer speculatief op deze manier maar ik kan me voorstellen dat met vaste studio's een vaak doordacht en complex systeem opgezet wordt waar veel manuren in gaan zitten van de beste technische.
        Deze studio's kunnen dan indien goed ingericht en opgebouwd door minder gespecialiseerde of doorgewinterde technici bediend worden. 99,99% van de gevallen kan deze kleine storingen oplossen tot het een keer wel mis gaat.

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #19
          sinds ooit mijn 200B-voedingsbroodje uitfikte op een 200.000 man regatta op de maas ( r'dam / boompjes) heb ik altijd een antiek dom goedkoop ding ergens zwerven.
          Hetzij een monitor tafel, hetzij een behringer 4x2 dumdum, maar altijd een spare kabaaltje.

          Kan me indenken dat alles na de A/D tegenwoordig digitaal is, ( en dat begint dus op het beltpack?) maar ik meen me te herinneren dat er ook nog audiolijnen bij KPN te huren zijn, waarover monio signaal te sturen is.

          Die Studer wordt wss voor het hele complex gebruikt, met een centrale regie ( was net op NTR te zien btw), mnaar een ouwerwetse 421 op een tafel plakken, en dat richting Hillywood doorbellen kan toch geen al te groot probleem zijn?

          Comment

          • Rieske
            • Aug 2002
            • 544

            #20
            Originally posted by MacGyverSounds
            mnaar een ouwerwetse 421 op een tafel plakken, en dat richting Hillywood doorbellen kan toch geen al te groot probleem zijn?
            Zo simpel werkt het echt niet. Jammer dat jullie onderschatten hoe complex audio bij tv werkt, namelijk veel retourverbindingen, deco instellingen en veel digitale in- en outputs. Playouts komen digitaal binnen en die prik je niet zo maar om naar een ander systeem. Gewoon dome pech. Dit had ook met een Grass Valley beeldmixer kunnen gebeuren. Dan lig je ook plat.
            Life is what you make it

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #21
              Originally posted by BJD
              Uiteraard staan de beste stuurlui aan wal.
              Als je een netwerk setup met MADI splits of een digitaal audio net hebt liggen met op verschillende posities de inputs dan is het niet een kwestie van even omprikken.
              Mocht dat wel relatief makkelijk zijn dan is het nog maar de vraag wat er op dat moment voorradig is op de betreffende locatie en hoeveel tijd er was tussen start programma en begin storing.
              En over redundantie gesproken: hoeveel tech's hier nemen een spare mengtafel, spare FX rack, spare amprack, spare multi of spare PA mee?
              Een kistje spare wapperlampen gaat nog eens mee, maar voor de rest kun je helaas niet alles dubbel uitvoeren. In ieder geval niet tegen concurrerende prijzen.
              En daarom is het belangrijk om je zooi op orde te hebben waarna er altijd nog iets mis kan gaan. Jammer, maar de wereld vergaat daardoor niet.
              Tot slot: als zo een tafel niets meer doet door het crashen van een niet-ssd schijf dan valt er mogelijk wat aan te merken op het ontwerp, want schijven gaan stuk, de vraag is alleen wanneer.
              Sorry maar dit is onmogelijk. Bij extreem grote klussen OK, maar bij der rest is alles controleren na elke klus de beste optie.
              En ook het onderhoud respecteren.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #22
                Originally posted by Rieske
                Zo simpel werkt het echt niet. Jammer dat jullie onderschatten hoe complex audio bij tv werkt, namelijk veel retourverbindingen, deco instellingen en veel digitale in- en outputs. Playouts komen digitaal binnen en die prik je niet zo maar om naar een ander systeem. Gewoon dome pech. Dit had ook met een Grass Valley beeldmixer kunnen gebeuren. Dan lig je ook plat.
                Sorry, maar in de broadcast sector op dit niveau mag je wel backup verwachten.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #23
                  Originally posted by Rieske
                  Zo simpel werkt het echt niet. Jammer dat jullie onderschatten hoe complex audio bij tv werkt, namelijk veel retourverbindingen, deco instellingen en veel digitale in- en outputs. Playouts komen digitaal binnen en die prik je niet zo maar om naar een ander systeem. Gewoon dome pech. Dit had ook met een Grass Valley beeldmixer kunnen gebeuren. Dan lig je ook plat.
                  das het leuke van techniek,
                  als je auto het niet doet heb je 2 mogelijkheden
                  1 thuis blijven
                  2 ander vervoer pakken.

                  en dat optie 2 dan niet van het comfort en luxe is, en snelheid, etc etc maakt niet uit, je komt er tenminste.

                  Optie 1 is voor losers.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #24
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    das het leuke van techniek,
                    als je auto het niet doet heb je 2 mogelijkheden
                    1 thuis blijven
                    2 ander vervoer pakken.

                    en dat optie 2 dan niet van het comfort en luxe is, en snelheid, etc etc maakt niet uit, je komt er tenminste.

                    Optie 1 is voor losers.
                    Je bent professioneel of je bent het niet.
                    Zo simpel is het.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #25
                      ik ga volledig mee dat ik geen idee heb van de opzet van de huidige techniek op een TV praatprogramma.
                      Ook al vermoed ik dat met 6 werkende hengelmicrofoons en een mixer er wel degelijk geluid was geweest.
                      Maar goed. Dat je dan geen fragmenten kan instartten, gasten bandjes, live feeds e.d. hebt snap ik wel.
                      Maar je houd dan een praatprogramma over.... zet een kaarsje op het bureau en leg het uit?

                      Ik ben echt benieuwd om hier wijzer over te worden dus Rieske leer ons wat! Graag!

                      als het een crashende harddisk was overigens dan heb ik daar qua backup wel degelijk mijn vraagtekens bij.
                      Misschien bij de leverancier / fabrikant van de setup overigens en niet de techneut ter plaatse.
                      Een systeem met harddisks in de lucht houden wordt vaker gedaan. Dat deden we met unix 32 bits systemen al in de jaren tachtig op op spoelen geheugens al!
                      Last edited by showband; 20-10-11, 08:02.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • stamgast
                        • Feb 2010
                        • 253

                        #26
                        Ah! Mijn werkgebied!
                        Wij werken met digitale tafels als de Studer Vista8 en de Lawo MC2 66. Dit zijn bij ons specifiek als broadcasttafel ingestelde tafels met veel masters, groepen en auxen.
                        Bij een gemiddelde eredivisie voetbalwedstrijd gebruiken wij zo'n 70 ingangen, 16 auxen, 10 groepen en 8 masters.
                        Uiteraard hebben wij geen spare audiomixer of een spare videomixer bij ons maar heel veel laten we niet aan het toeval over.
                        In het geval camera's gaan er spare body's, lenzen en Camera Controle Units (CCU's) mee.
                        Qua audio heb je altijd meer dan genoeg microfoons, kabels, trafo's, socapex, statieven, magic arms & superklemmen mee.
                        En het belangrijkste is goed doortesten en aannames niet accepteren maar zelf controleren.

                        Als je ons ergens tegenkomt (witte reportagewagens met rode logo) en je vraagt naar mij (Martijn) is de kans aanwezig dat ik er ben en je een kleine rondleiding kan geven.

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #27
                          Waar haal jij 70 audio inputs voor een voetbal match?

                          Op het veld zie ik maar 6 microfonen staan voor het publiek, 1 a 2 commentaarmicrofonen.

                          Comment

                          • salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

                            #28
                            Nee joh, de meeste microfoons staan opgesteld in de kleedkamers....
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                            Comment

                            • stamgast
                              • Feb 2010
                              • 253

                              #29
                              Originally posted by frederic
                              Waar haal jij 70 audio inputs voor een voetbal match?

                              Op het veld zie ik maar 6 microfonen staan voor het publiek, 1 a 2 commentaarmicrofonen.
                              Op het veld gebruik ik zo'n 15 microfoons tbv balcontactgeluid, cameramicrofoons en stadionstereo's.
                              Redelijk veel inputs zijn teruggehaalde groepen, verder maak je een mix voor de live-afnemer en gaat commentaar en stadiongeluid los weg naar de tweede afnemer.
                              En aangezien we alles spare hebben moet je dus in totaal 4 commentaarmicrofoons en 4 interviewmicrofoons uitvoeren.
                              4 sporen weergave X 4 machines X 2 afnemers levert dus ook al 32 inputs op.
                              Ik treed voor de rest niet verder in details maar, nogmaals, kom eens langs. We staan ook regelmatig in Kerkrade (voor de zuiderburen onder ons).

                              Comment

                              • cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

                                #30
                                Allemaal mooi, nieuwe technieken die 3x uitgebuit worden maar in geval van nood zou je toch verwachten dat er een aftak van de zaaltafel/monitortafel wordt gepakt? (sterker nog, ik heb vaak een zaalmixje klaar als ik monitors doe). Een uitzending afzeggen lijkt me iig geen optie, dan maar iets minder mooi geluid via een auxje oid.

                                Of zal er toch stiekem iets anders aan de hand zijn geweest en kreeg 'het geluid' de schuld?
                                Spelingvouten onder voorbehout...

                                Comment

                                Working...