Skybouncing of toch niet
Collapse
X
-
-
Maar om anderen ook een beetje in de goede richting te helpen is wat extra uitleg die ik blijkbaar niet kan geven wellicht op z'n plek.
Het koppelingsrendement is toch nooit maximaal deze situatie? (Tussen twee toppen)d&b AudiotechnikComment
-
Wanneer de lengte van de array groter is dan 1/2 lambda zal er bundeling in het verticale vlak optreden door uitdovingsverschijnselen tussen de onderlinge bronnen.
Nu is het enige probleem dat de array bij het VRX systeem niet recht is maar een curve vertoond. Hierdoor staan de laagweergevers van de onderlinge kastjes ten opzichte van de luisteraar enigzins uit fase met elkaar. Zolang de faseverschuiving kleiner is dan 120° zal er optelling plaatsvinden wat dus inhoudt dat juist bij de lagere frequenties rendement uit het extra kastje wordt gehaald omdat de faseverschuiving in ° gering is en dat rendement langzaam afneemt bij het stijgen van de frequentie.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Vrx
VRX heeft toch een rekentool, zou dit effect toch mee te zien moeten zijn.
Zijn meestal excel/VB tools. JBL heeft ook voor de line-arrays een EASE model. hiermee kun je het effect van een afwijkende plaatsing bekijken.
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de excel tools, deze geven vaak een voorkeur instelling, bij de EASE modules moet je zelf vaak aantal kasten en tilt ingeven.
@musicXtra maak je voor je array ook een calculator?
groet jurjenTrainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
Wanneer je een aantal bronnen verticaal boven elkaar stackt en de tussen afstand van die bronnen is kleiner dan 1/2 lambda zullen de bronnen akoestisch koppelen, ze gaan zich als één grotere bron gedragen.
Wanneer de lengte van de array groter is dan 1/2 lambda zal er bundeling in het verticale vlak optreden door uitdovingsverschijnselen tussen de onderlinge bronnen.
Nu is het enige probleem dat de array bij het VRX systeem niet recht is maar een curve vertoond. Hierdoor staan de laagweergevers van de onderlinge kastjes ten opzichte van de luisteraar enigzins uit fase met elkaar. Zolang de faseverschuiving kleiner is dan 120° zal er optelling plaatsvinden wat dus inhoudt dat juist bij de lagere frequenties rendement uit het extra kastje wordt gehaald omdat de faseverschuiving in ° gering is en dat rendement langzaam afneemt bij het stijgen van de frequentie.
(Bij dat laatste ging ik de fout in; ik dacht namelijk dat dit minder was en dus bepaald werd door de hoek van kast in de array. Aangezien deze bij VRX behoorlijk is dacht ik dat het koppelingsrendement verloren ging)
Dit weekend heb ik eens tijd om weer eens goed in het groene boek te duiken wanneer ik lekker op een bedje lig in een hoteld&b AudiotechnikComment
-
Comment
-
Geen idee of ruim 500 pagina's nog onder de noemer 'boekje' vallen...
Absoluut een aanrader, erg helder geschreven met veel illustraties.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Geen idee of ruim 500 pagina's nog onder de noemer 'boekje' vallen...
Absoluut een aanrader, erg helder geschreven met veel illustraties.
Groeten Hugo
hmm, jammer dat engels is, maar zeker het proberen waard...Werk je om te leven, of leef je om te werken....Comment
-
Comment
-
rekentool
VRX heeft toch een rekentool, zou dit effect toch mee te zien moeten zijn.
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de excel tools, deze geven vaak een voorkeur instelling, bij de EASE modules moet je zelf vaak aantal kasten en tilt ingeven.
@musicXtra maak je voor je array ook een calculator??
groet jurjen
Ik had gezien de reputatie van JBL, wel meer verwacht, maar ja geeft weer meer vraag naar een echte simulatie, positief bekijkenTrainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
als je de engels teaal niet beheerst kun je volgens mij beter een ander vak gaan zoken......
zeer veel boeken/handleidingen/seminars worden in het engels gegeven.
in in de praktijk is de voertaal op de werkvloer ook nog eens bij de helft van de producties engelsA&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixenComment
-
Lees je reactie terug en dan snap je dat je op deze wijze niet echt een statement maakt over iemands taalkundige vaardigheid....
Los daarvan: houdt aub met z'n allen de discussie on topic!Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Vind de hele discussie inderdaad wel humor, een paar jaar geleden werd de VRX ook aangeraden hier. Wel ff eigen ophangsysteem erbij lassen, werd erbij vermeld, want de standaard JBL-bevestiging was niet echt Line-idee-vriendelijk.Comment
Comment