kleine vraag inregelen processor,

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

kleine vraag inregelen processor,

op een kleine lokatie is een flinke jbl set gehangen,

het klonk voor geen donder omdat het bedrijf er geen weet van had,

nu moest de lokatie open en heb ik uit nood even snel wat erin gezet, de basis is goed, er was geen tijd voor het fijn afstemmen, even een paar vraagjes waar ik mee zat,

het is een nieuwe DAP processor, eigenlijk een 1 op 1 kopie (qua uiterlijk) van de dbx drive rack..

de set speelde volledig fullrange, klonk voor geen donder, niks was ingesteld, ook de limiters/gain waren niet ingesteld en alles was net nieuw, de eigenaar apen trots.. en vond het zonde om deze set binnen 1 avond kapot te horen spelen,
    daarom de subs even in LPF snel gecrossed tot 105 hz, en toppen in HPF niet lager als 95 met een 'butterway' als crossover type.. vreemd genoeg kon je in deze processor niet instellen tot hoe laag de subwoofer mocht gaan.

nu kwam ik in verschillende menu's de optie tegen: 6/12/24 OCT wat doet deze optie? met het verschil van 12/24? fabrieks-instelling stond op 12, daar heb ik deze op laten staan.. je kan voor deze instelling wel pushen tot +20 db signaal, deze optie stond er achter.

en bij de EQ sectie heb je verschillende manieren van EQ'en, waaronder een Highpass en Lowpass en een PEQ, waarmee je naar mijn weten een 'groter' gebied kan mee pakken en minder 'hoekig' kwa vorm.

hier kan je de 'band' instellen van 0.01 tot 3, nu is mij dit een keer uitgelegd, weet alleen niet meer of nu de 0.01 een groot gebied mee pakt, of dat dit de 3 was.. hoe lager het getal hoe groter het gebied of andersom?

ik was hier als bezoeker maar ken de eigenaar goed, en eigenlijk vond ik het 'te zot' dat het bedrijf niet wist hoe dit moest, en dus eigenlijk net op tijd waren de set even snel in te regelen.

hele avond aanwezig gebleven om een misvormde speaker te herkennen voordat de boel ging limiten, dus was niet het geval.
    de basis klinkt goed, vervorm niet. Klinkt op hoog volume iets Schel en het laag mag wat meer duwen. Omdat ik niet precies wist wat deze db OCT instelling inhield, en de club al open was heb ik de EQ even gelaten voor wat het was.
    versterkers en speakers zijn goed in verhouding, versterkers spelen niet harder dan -3db, daar gaat de limit erop. setje speelt netjes rustig.
    was alleen even benieuwd wat deze 12/24 db OCT menu opties inhielden

al doende van jullie leert men
    Last edited by Tummy; 12-05-11, 05:38.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • oxidizer
    • Feb 2011
    • 30

daarmee bepaal je de steilheid van het gebruikte filter.
    de meest gebruikte is de 12 en 24 db linkwitz-riley.

en je hebt 3 soorten filters bessel, butterworth en linkwitz-riley.

hier een linkje naar wikipedia (in het engels weliswaar)

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

de 24 is dus steiler als de 6 ?
      oke, daar kan ik me wel een beeld bij vormen,

en dan mijn vraag nog over de PEQ, hoe lager de waarde (richting de 0) hoe smaller het gebied dat je pakt, of juist andersom?

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

[FONT=Verdana]Nou weet ik niet met welke processor van DBX je dit hebt vergeleken, maar in ieder geval heeft geen enkele van de huidige reeks enige gelijkenis.[/FONT]

[FONT=Verdana]Het zou goed zijn als je eens zou kunnen beginnen te vermelden welke JBL speakers je gebruikt.[/FONT]
        [FONT=Verdana]En als het JBL is, zou ik naar een originele DBX processor gaan. (presets)[/FONT]

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Als je op de top een 12dB Butterworth high-pass gebruikt en op je sub een 12dB low-pass loop je een dikke kans dat je sub 180gr uit fase staat . Dus polariteit draaien op 1 van de 2 . Of op het sub of de top .
          let wel kan hoeft niet daar sommige merken er rekening mee houden (of in de processor settings of de sub staat +/- andersom aangesloten . Jammer alleen dat het hier een eigen setting betreft en geen JBL preset . Zoals al aan gegeven kom met type nummers van de speakers en dan kan de een of ander hier sneller antwoord op geven .
          Zelf kun je dit checken door een toon generator te gebruiken . Zet een sinus van 100Hz op beide . Eerst de top laten spelen daarna de sub dan allebei . Als het level wat eerst ok was (op een top of sub) opeens duidelijk merkbaar vermindert staat het sub of de top 180gr uit fase .
          Het gebruik van filters is prima maar het fase gedrag verandert per filter daar filters group delay introduceren .
          Suc6
          Last edited by Timo Beckman; 12-05-11, 09:19.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Als je zoveel van dit soort vragen hebt kun je het inregelen beter overlaten aan iemand die er meer kennis van heeft....
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Originally posted by MusicXtra
              Als je zoveel van dit soort vragen hebt kun je het inregelen beter overlaten aan iemand die er meer kennis van heeft....
              Lijkt mij ook maar ja die kosten wel het e.e.a.

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Originally posted by Tummy
                ...en dan mijn vraag nog over de PEQ, hoe lager de waarde (richting de 0) hoe smaller het gebied dat je pakt, of juist andersom?
                Goed dat je je bewust bent van meerdere eenheden bij deze parameter. Kijk even hier naar:

Ik denk dat je nu zelf het antwoord kunt geven op je vraag.

Comment

• rdreiers
                  • Nov 2009
                  • 407

Alweer een rare combinatie.

Flinke JBL set kost nog altijd flink geld.

Processing, wat zwaar bepalend is voor de geluids kwaliteit en behoud van de speakers mag dan niets meer kosten.

Voor bijna iedere jbl set zijn basis settings te vinden op jblproservice.com

De rest is meten en luisteren.

Maar goed, geef maar eens wat type nummers dan kunnen we je wel helpen met op weg te komen.

Richard

Comment

• Tummy
                    • Nov 2008
                    • 324

de set gaat om 4 mrx515 toppen, en mrx528S sub in een KLEINE club,

@ timo, de setting heb ik inderdaad ook gezien, 'polarity' bij de sub stond deze uit mijn hoofd op +, hier heb ik verder niks mee gedaan.

de processor 'weet' niet welke set erachter speelt,

@gert:
                    dan had ik het toch goed, hoe kleiner de waarde, hoe breder de band
                    Last edited by Tummy; 12-05-11, 16:19.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Dat de sub polarity + heeft zegt op zich niet zoveel maar goed daar het geen fabriekspreset betreft maar iets wat je er zelf in hebt gezet .

Mischien is het beter om op de sub een 24dbLR (linkwitz/riley) low pass te zetten en op de top een 24dB LR high pass allebij op +/- 100Hz (wederom meten is beter maar als uitgangspunt kom je een heel eind hiermee) .

De reden voor het gebruik van een 24dB LR op beide is dat de optelling rond het x-over punt vanuit de x-over 0db is terwijl bij een 12 db butterworth op beide er mits de fase matched er 3dB optelling plaats vindt .

Comment

• dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

Daarom worden Butterworth filters vaak toegepast als er gevlogen toppen zijn, de drivers liggen tever uit elkaar waardoor je dus geen 3db optelling hebt op het crosspunt.
                        Zou je in dat geval L-R filters gebruiken creeƫr je een gat rond de cross frequentie.

Maar wil je het zeker weten wederom meten is weten in jouw geval.

Comment

• Tummy
                          • Nov 2008
                          • 324

Toppen zijn inderdaad gevlogen, hangen +- 3 meter boven het publiek, en de sub staat op de grond

ik zal met beide crossovers wel eens spelen, of ik er verschil in hoor.
                          op wikipedia ben ik wel wijzer geworden van deze verschillende manieren van crossen,

als ik het goed heb: als ik een frequentie lijn in gedachten trek, en ik wil een bepaald EQ gebied gaan versterken.. over een bredere lengte.. is het dan zo als je een 6 db oct pakt, deze versterkt.. je een groter gebied pakt omdat deze minder Stijl is? (meer een Boog dan een Punt, visueel gezien)
                          Last edited by Tummy; 13-05-11, 04:46.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                            De reden voor het gebruik van een 24dB LR op beide is dat de optelling rond het x-over punt vanuit de x-over 0db is terwijl bij een 12 db butterworth op beide er mits de fase matched er 3dB optelling plaats vindt .
                            Als het goed is heb je bij een ingestelde X-over frequentie van 100 Hz op die 100 Hz het -3dB punt te pakken, die optelling van 3 dB heb je dan ook nodig om weer op 0 uit te komen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

Bij butterworth 12 dB /oct heb je een amplitude response op het x-over gebied van + 3db en een fase verschil van 180 gr .
                              Dit is de reden om 24 dB l/r te gebruiken daar de amplitude response uiteindelijk 0 dB is en de fase matched . Verder ligt het aan de spec's van de speakers af welk filter je gebruikt . Dus METEN IS WETEN

Comment

Working...