tips voor nwe geluidsset theaterzaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Voor deze toepassingen geen geweldig setje.
    Het zal heus wel werken, maar wat heb je nou in vredesnaam aan vier 18" subs voor 150 man jazz? Dan zou ik eerder het geld besteden aan wat beters dan die 15"/2" top.

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by 4AC
      Voor deze toepassingen geen geweldig setje.
      Het zal heus wel werken, maar wat heb je nou in vredesnaam aan vier 18" subs voor 150 man jazz? Dan zou ik eerder het geld besteden aan wat beters dan die 15"/2" top.

Mvg,

Teun
      Dat je de toppen al op een hoogte kunt zetten.

En JBL SRX is een prima klinkend setje hoor voor die prijs.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by frederic
        Dat je de toppen al op een hoogte kunt zetten.
        Right!
        Lijkt mij dus de plank compleet misslaan.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Het gaat hier om een installatie in een theater, niet om een drive-in show.

Ik ken namelijk nog wel wat goedkopere oplossingen dan een stel subs om een top op hoogte te krijgen...

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by NesCio01

Sja Sander,
            degenen die hier een merk posten, zullen dit wss kennen
            en er tevreden over zijn?
            Maar die posten dat niet bij iedere discussie die over luidsprekers gaat.
            Zo heb ik zelf ook mijn voorkeur.
            On-topic nu: In een dergelijk theater met de soort muziek die er gespeeld zal worden is een dubbel 18" per kant natuurlijk onzin.
            Zou eerder gaan voor een deftig 15" subje per kant en het grootste deel van het budget aan kwalitatief zo goed mogelijke toppen besteden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• steed
              • Sep 2008
              • 68

Originally posted by MusicXtra
              Maar die posten dat niet bij iedere discussie die over luidsprekers gaat.
              Zo heb ik zelf ook mijn voorkeur.
              On-topic nu: In een dergelijk theater met de soort muziek die er gespeeld zal worden is een dubbel 18" per kant natuurlijk onzin.
              Zou eerder gaan voor een deftig 15" subje per kant en het grootste deel van het budget aan kwalitatief zo goed mogelijke toppen besteden.
              Idd..MX..kan me er helemaal in vinden...deftig 15" subje per kant en een top kast van 10", gevlogen of op statief..denk dat je er dan al bent.Jij hebt je voorkeur.....Je kent mijn voorkeur lol..

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by NesCio01

Sja Sander,
                degenen die hier een merk posten, zullen dit wss kennen
                en er tevreden over zijn?
                Dit is iig mijn referentie.
                Ik gebruik inmiddels zelf ook Svian en daarnaast mix ik er
                zeer regelmatig op.
                Dan is het idd voorspelbaar dat ik een ander dit adviseer?

Natuurlijk kan ik hier Cadenbach en LS aanraden, no prob at all.
                Alleen dat deed ik niet.

Verder denk ik dat ik kwa prijs t.o.v. de kwaliteit een
                aanrader geef die je eerst horen moet.

Als ik gebruiker van jouw sets zou zijn, en tevreden,......

grtz.

btw: weet je ook al wat ik als de ideale mike adviseer?
                tsja,,, volgens mij moet er een systeem in dat theatertje dat

a een bekende stabiele klankkleur heeft
                b een langere tijd mee moet gaan, dus aftersales garantie etc
                c door de gasttechneuten geaccepteerd moet worden.
                d niet de hoodprijs mag kosten
                e eventueel gemakkelijk uitbreidbaar is.

kortom : ff zoeken naar 2ehands Nexo, Meyer, Turbo, Martin etc zal beste een setje opleveren dat aan alle eisen voldoet.

de rest van de merken klinken allemaal stukken beter, zijn stukken goedkoper, staan hoog op de internationale riders, of kun je op iedere straathoek krijgen. Maar aan alle 5 de items voldoen wordt een uitdaging.

Comment

• mhw
                  • Mar 2011
                  • 5

Het is inderdaad absoluut niet mijn bedoeling om subs te gaan stapelen om topjes op hoogte te krijgen... Ze staan nu op palen op de subs maar wil bij live muziek liever de mogelijkheid hebben ze te vliegen.
                  Het gaat me bij het vinden van de juiste set niet in eerste instantie om het vermogen of de db's. Het gaat primair om het goed laten klinken van mooie (vaak akoestische) instrumenten, zang en spraak. Ik wil goede speakers niet speakers die alleen maar hard kunnen. En een set met drieweg topjes en twee subs heeft zeker mijn voorkeur. Tweedehands...ik twijfel daar toch over wil toch wel zeker weten dat het goed is en ergens op terug kunnen vallen als er wel iets stuk gaat (ben dan wel geluidstechnicus maar ga niet zelf speakers repareren...)
                  Iedereen heeft zijn eigen smaak/voorkeur is me al wel duidelijk. Ik ga in ieder geval proberen wat verschillende setjes te beluisteren in de zaal.

Merel

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

ik denk niet dat je je moet focussen op 3-weg topjes.
                    Er zijn tegenwoordig ook meer dan genoeg 2-weg topjes die erg goed klinken. 3-weg is in mijn ogen pas interessant voor grotere systemen.

2-weg, denk bijvoorbeeld aan Meyer UPA, D&B Q7, en de door mij gebruikte SoundProjects SPX60.

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Originally posted by mhw
                      Het is inderdaad absoluut niet mijn bedoeling om subs te gaan stapelen om topjes op hoogte te krijgen... Ze staan nu op palen op de subs maar wil bij live muziek liever de mogelijkheid hebben ze te vliegen.
                      Het gaat me bij het vinden van de juiste set niet in eerste instantie om het vermogen of de db's. Het gaat primair om het goed laten klinken van mooie (vaak akoestische) instrumenten, zang en spraak. Ik wil goede speakers niet speakers die alleen maar hard kunnen. En een set met drieweg topjes en twee subs heeft zeker mijn voorkeur. Tweedehands...ik twijfel daar toch over wil toch wel zeker weten dat het goed is en ergens op terug kunnen vallen als er wel iets stuk gaat (ben dan wel geluidstechnicus maar ga niet zelf speakers repareren...)
                      Iedereen heeft zijn eigen smaak/voorkeur is me al wel duidelijk. Ik ga in ieder geval proberen wat verschillende setjes te beluisteren in de zaal.

Merel
                      Super, ga zo door zou ik zeggen.
                      Laat je nog even weten wat voor setjes je allemaal op demo laat komen? Dan krijgen mensen ook nog de kans om ze van te voren af te kraken of toe te juichen.

Verder, nieuw moet ook wel mogelijk kunnen zijn. Maar dan zul je echt een compromis moeten sluiten en lever je dus in op bepaalde punten. Als ik bijvoorbeeld bij Dynacord blijf; die hebben de D15-3. 15"/6"/1" in een plastic behuizing, 100dB rendement, gewoon een leuk ding. Neem daar een subje of twee bij, wat goede versterkers... Moet wel te doen zijn in je budget geloof ik? Ongeveer?
                      Begrijp me niet verkeerd; dat zou mijn keuze nooit zijn. Mijn keuze heb ik al eerder genoemd.

Originally posted by MarkRombouts
                      Er zijn tegenwoordig ook meer dan genoeg 2-weg topjes die erg goed klinken. 3-weg is in mijn ogen pas interessant voor grotere systemen.

2-weg, denk bijvoorbeeld aan Meyer UPA, D&B Q7, en de door mij gebruikte SoundProjects SPX60.
                      Je bent me net voor. Waarom zou drie-weg pas interessant zijn voor grotere systemen?
                      Het is niet voor niets dat de betere hifi ook vaak 3-weg is. Wat zeg ik, 4-weg, 5-weg,- 6-weg, etc.

Mvg,

Teun
                      Last edited by 4AC; 03-03-11, 17:02. Reason: MarkRombouts was me net voor
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Originally posted by MarkRombouts

Akkoord maar dat zijn allemaal sets die je niet kunt kopen voor 5000€

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by 4AC
                          Je bent me net voor. Waarom zou drie-weg pas interessant zijn voor grotere systemen?
                          Het is niet voor niets dat de betere hifi ook vaak 3-weg is. Wat zeg ik, 4-weg, 5-weg,- 6-weg, etc.

Mvg,

Teun
                          Een drieweg systeem is per definitie duurder dan een tweeweg maar niet per definitie beter. Daar stemmen belangrijk zijn in dit geval zou ik eerder kiezen voor een tweeweg 10" of 12" met een 1 of 1,4" hoogdriver.
                          Ook bij de betere HIFI speelt marketing veelal een belangrijker rol dan technische redenen om een 'veelweg' systeem te verkopen.

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Het lijkt me toch niet meer dan logisch, dat als een luidspreker een kleiner frequentiegebied hoeft te weergeven, dat deze minder zwaar hoeft te werken. En een luidspreker die minder krijgt te verduren, klinkt wél per definitie beter.
                            Een drie-weg klinkt inderdaad niet per definitie beter dan een twee-weg, maar een 10" of 12" klinkt ook niet per definitie beter dan een 15", laat staan qua stemmen... Je kunt wel iets generaliseren, waardoor je wel weer gelijk hebt betreffende het 10/12" verhaal. Maar dan heb ik ook gelijk betreffende de drie-weg t.o.v. een twee-weg.

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by 4AC
                              Het lijkt me toch niet meer dan logisch, dat als een luidspreker een kleiner frequentiegebied hoeft te weergeven, dat deze minder zwaar hoeft te werken.
                              Dat klopt maar de verstaanbaarheid van een luidspreker is ook heel sterk afhankelijk van de afwezigheid van kamfilter effecten en het fasegedrag. Bij een drieweg topje is de kans erg groot dat er twee X-over frequenties precies in het stemmenbereik liggen. En juist die X-over punten zijn vaak de oorzaak van faseproblemen en kamfilter effecten.
                              Zeker omdat het hier om een beperkt budget gaat zou ik er voor kiezen om een kastje met twee goeie speakers te kopen in plaats van een kastje met drie iets minder goeie speakers.
                              Overigens generaliseer ik niks, wil ook zeker niet beweren dat een 10 of 12" per definitie beter is als een 15".

Comment

• 4AC
                                • Nov 2007
                                • 1791

"Daar stemmen belangrijk zijn in dit geval zou ik eerder kiezen voor een tweeweg 10" of 12" met een 1 of 1,4" hoogdriver"
                                Daar haal ik dat uit. Ik neem aan dat je dit zegt omdat het met een 10" of 12" beter zou klinken. Ik zie ook geen argumentering staan, dus laat je het aan de lezer over. Of bedoelde je hiermee dat het gewicht laag zou blijven? Dat lijkt me niet, aangezien dat niet echt van belang is voor de TS. En waarom zou je iets boven iets anders prefereren? Omdat iets beters is dan dat andere iets, toch? En je praat hier over een 10" en een 1,4". Dan generaliseer je dus wel degelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een slecht advies is hoor. Ik heb ook de ervaring dat de meeste 10" woofers beter kunnen klinken op het gebied van spraak ten opzichte van sommige 15" woofers (dat lijkt me politiek correct genoeg gezegd, haha).

Over het hele budget-verhaal zul je wel gelijk hebben. Wil je een drie-weg systeem goed willen laten werken dan heb je eigenlijk ook meer versterkers nodig. Minstens bi-amped aansturen. Al moeten alle frequenties gescheiden worden door een filter...

Mvg,

Teun
                                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...