Kanalen en layer indeling bij digitale mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

In overzicht weet ik niet of een M380 beter is dan een DM1000, maar in formaat zijn beide tafels identiek. Het hangt er alleen vanaf wat voor case je eromheen doet. heb je het over de multikabel die je moet meenemen, dan heb je wel een punt. Maar een DM1000 kan je ook van digimulti voorzien tot 32 input en 16 outputs.

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Omdat ik niet echt veel repeterende producties heb is mijn indeling eigenlijk nooit gelijk.
      Ben wel al bezig geweest met verschillende indelingen, voor LS9/16, maar ben er voor mezelf nog niet uit. Heb al wel een aantal standaard indelingen gemaakt maar wijzig deze eigenlijk altijd weer.
      Ga een aantal indeling die hier geopperd zijn zeker proberen dan wel combineren.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by jans
        Omdat ik niet echt veel repeterende producties heb is mijn indeling eigenlijk nooit gelijk.
        Dat is bij mij ook het geval en om die reden ben ik dus op de door mij beschreven indeling uitgekomen. Met die indeling hoef ik nauwelijks te wijzigen en als ik dat al moet doen beperkt het zich meestal tot maar een paar kanaaltjes.
        In plaats van gaffatape gebruik ik nu ook magneet tape om de kanalen te benoemen, die heb ik in stukken van 8 kanalen geknipt waarbij dus eigenlijk alleen de middelste wijzigen. En voor die middelste heb ik dan een aantal standaard strookjes passend bij een preset. Dus wanneer ik nu een gig heb zoek ik de preset die er het dichtst bij zit en plak het bijbehorende magneet strookje onder de middelste 8 kanalen en klaar is klara.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Originally posted by @lex
          In overzicht weet ik niet of een M380 beter is dan een DM1000, maar in formaat zijn beide tafels identiek. Het hangt er alleen vanaf wat voor case je eromheen doet. heb je het over de multikabel die je moet meenemen, dan heb je wel een punt. Maar een DM1000 kan je ook van digimulti voorzien tot 32 input en 16 outputs.

@lex
          Digimulti is alleen een beetje een dure hobbie op een yamaha. 32 in 16 out van yamaha of rocknet ben je 10.000 kwijt.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Ik merk ook dat ik steeds meer van de 'analoge' indeling af stap en meer een ergonomische indeling kies.

Op een volle m7 hoef ik mijn drums op de 1e kanalen te hebben. Die mogen van mij op kanaal 17 beginnen.

Op een tafel waarbij je tussen layer of banken schakelt ( sd8/9, m380/400) maak ik ook groepen van kanalen die bij mekaar horen. Bij de drums bijvoorbeeld plak ik vaak de drum fx erachter. Maar goed, het leuke van dat digitale spul is dat je het ook weer makkelijk en snel aanpast voor andere gebruikers.

Wat ik altijd wel probeer is mijn patch zo simpel mogelijk te houden. Digitaal is super flexibel maar als ik erbij neer val moet iemand anders ook nog snappen hoe ik de tafel heb ingedeelt.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Originally posted by cobi
              Digimulti is alleen een beetje een dure hobbie op een yamaha. 32 in 16 out van yamaha of rocknet ben je 10.000 kwijt.
              Dat is helemaal waar. Ik heb een stapel goedkope AD's en DA's voah wèhnug op de kop kunnen tikken. Voorts uit USA twee Audiorails laten komen. Wat mij betreft een prima combinatie om voor relatief weinig geld een digitale multi op te zetten. Enige nadeel is dat de Gains op toneel staan (heb het met het netwerk van Yamaha om de Head Amps remote aan te sturen nog niet aan de praat gekregen...). Maar de meeste van mijn voorstellingen lopen enkele maanden, dus stel ik dat bij met de Att in de EQ sectie.

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Nooit over nagedacht maar nu ik dit topic lees en op mijn indelingen let inderdaad niet echt de analoge "standaard" meer.

Werk tijdens een show vooral in user layer bij digi-tafels. Hierdoor zit ik niet vast aan de klassieke indeling van de tafel. In de user layer zet ik alles waar ik direct controle over nodig (denk) te hebben. Tien kanalen drums tijdens een show kan ik over het algemeen met één DCA af na een soundcheck.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Ik merk dat ik bij digi de priklijst en mijn tafelindeling regelmatig van elkaar loskoppel... niet 1-op-1 patchen dus. Mijn reden hiervoor is dat ook ik met veel verschillende bands werk en ik de kans op fouten voor anderen zo klein mogelijk wil houden. Voor de meeste prikkers is de analoge volgorde het meest voor de hand liggend, dus die houd ik dan aan... beginnend met de drums, eindigend met de vocals. Daarnaast patch ik sommige kanalen ook dubbel in de tafel (om verschillende redenen overigens), dus dan zit je toch al met een discrepantie tussen priklijst/ tafel kanalen.

Ik gooi het niet altijd zomaar door elkaar hoor, vaak volstaat het gebruik van de remote-layers natuurlijk. Het ligt er maar een beetje aan... vast ook afhankelijk van mijn humeur van de dag ... de ene keer is dat wat avontuurlijker dan de andere ...

Ik denk wel in instrument-groepen (ben dan ook blij met Midas), dus zo richt ik de layers ook in... trommels bij de trommels en de trompetters bij de trompetters en zo ... Ik werk ook graag met sub-groepen, dus mijn top-layer is vaak een combi van losse kanalen, groep-masters en aux masters (FX)... wel in de analoge volgorde met de vocalen/ FX liefst aan de rechtkant, dat dan weer wel... samen met je DCA's heb je dan alles zo bij de hand... lekker mixen en weinig navigatieknoppen duwen !

0,02
                  Last edited by berolios; 20-12-10, 17:11.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Valt me trouwens wel op dat de meesten geen FX direct bij de vocalen hebben, of lees ik nu scheel? Dat is toch juist super handig? Of gebruik je geen effecten ?
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

De AUX masters van de FX (of de returns van de FX) heb ik vrijwel direct naast de vox staan. Zitten alleen wat DCA's tussen. En de AUX master van de FX (of de returns van de FX) zit op de tweede laag ook op die plaats, dus voldoende directe controle. Misschien volgende keer eens de VCA's verder naar rechts plaatsen (is wel logischer)

@lex

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik heb de DCA voor de effecten op de uiterst rechtse fader zitten, direct naast de DCA voor de vocalen.
                        Dat patchen doe ik trouwens ook gewoon op de 'analoge' manier, is ook wel zo makkelijk om dat 'standaard' te houden dan begrijpen de meeste stagehands het ook.

Comment

• drummerke
                          • Oct 2006
                          • 432

bij yamaha zitte de effecten bij mij steeds apart op 2 extra stereo kanalen (rechtse hoek)

Comment

• bones2001
                            • Aug 2003
                            • 741

Originally posted by drummerke
                            bij yamaha zitte de effecten bij mij steeds apart op 2 extra stereo kanalen (rechtse hoek)
                            Ja, en dat zijn dus eigenlijk waardeloze dingen omdat ze erg slecht reageren op het draaien aan het knopje

Verders hou ik mijn Yammie eigenlijk ook meestal old school,
                            dus drums, bas, gitaar enz.
                            Nooit echt over nagendacht om het anders te doen, maar dat kan na dit topic mischien wel gaan veranderen,.
                            Mixen is net als schilderen.
                            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by bones2001
                              Nooit echt over nagendacht om het anders te doen, maar dat kan na dit topic mischien wel gaan veranderen,.
                              Kan het je aanraden, in het begin zat ik nogal eens te klooien met de verschillende layers en was steeds nieuwe presets aan het maken.
                              Nu hoef ik meestal slechts een paar kanaaltjes te wijzigen bij een andere act en daar heb ik dan ook weer een heel aantal presets voor gemaakt waarvoor ik op magneet tape heb geschreven wat waaronder zit. Dus een kwestie van de preset laden, magneet tape erop plakken en gaan met die banaan.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Hier ff een plaatje voor de duidelijkheid.

Comment

Working...