Off topic maar kon het niet laten.
Als je dan weet dan een spaanplaatschroef 4x40 goed gemonteerd 75 kilo aan kan, zie ik het probleem niet.
Ik verbaas me wel eens vaker over het feit dat bevestigingen voor vaste installaties vaak vergeleken worden rigging werkzaamheden.
Heb in een manege wel eens luidsprekers( 25 kg) aan de spanten gehangen met een beamclamp(SWL 450 kg). Werkt perfect en ik durf er voor in te staan dat het blijft hangen.
Vision Acoustics, een tipje van de sluier
Collapse
X
-
-
Zie zwarte tekst.Echter een enkele conventionele top met dezelfde VA looks kan marketing technisch en line up technisch ook goed uitpakken!
Dit kastje maakt het juist enorm flexibel om een systeem op maat samen te stellen, op een kleine locatie volstaat één kastje, wil men meer dan kunnen er twee of meer opgehangen worden. Het is inderdaad een afwijkend ontwerp maar juist daarmee is Vision Acoustics onderscheidend. Overigens zit er nog een systeem aan te komen wat afwijkt van het gebruikelijke maar dat is nog niet productierijp.
De d&b E8 die ik hier heb staan komt een eind om dit klusje te klaren denk ik. Laat ik dan 10" zeggen; wel eens een Synco 10" wedge gehoord; komt genoeg laag uit hoor! En ook al wenst de opdrachtgever het dan is het toch de taak van de verkoper om te adviseren? Juist dit maakt het wel een interessante discussie. Okey ik begrijp je standpunt en de beperkte kennis van 'onwetende' klanten en snap dat hierover verder lullen niks toevoegd!
Maar gezien jij die DJ monitor hebt uitgevonden acht ik je creatief genoeg een 10" / 8" compacte 'sealing' wedge uit te vinden die toch ballen levert en onopvallend genoeg blijft!
De Xtreme zitten 4 8" speakers in en is ontworpen om vanaf 60Hz weer te geven, een enkel 8" kan toch echt niet op tegen een 12" waarbij vermeld moet worden dat de FL122 vanaf zo'n 50 Hz echt krachtig genoeg is om bas op stevige niveau's weer te geven.
Ik kom ze tegen hoor op feestjes; de lomperiken die alles voor elkaar krijgen. Als het ergens op valt (via piano op iemands voet of been) is elke kilo teveel! Nogmaals; houtrot; slechte of verkeerde schroeven, te dun hout, en nog wat redenen kan zelf voor een halve kilo genoeg zijn om de boel naar beneden te laten komen.
Kom helaas ook genoeg in tenten waar de parren met parkers in het plafond geschroefd zijn en waar een hoop niet in orde is; neemt niet weg dat jij je spullen in orde moet hebben. Je kunt verantwoordelijkheid wegleggen bij de 'aannemer' die het zwikje in het plafond heeft geschroefd maar weet hij veel wat de regelgeving voor onze branche is? Jup het gaat hier om een vaste installatie dus weer anders maar ik zou me er zo niet veilig bij voelen als ik er als verkopende partij bij betrokken was.
Je kunt het ook overdrijven, nogmaals, ik ben geen bouwkundige maar qua mechanica en krachtenleer niet helemaal een leek. Zoals ik het zie hangt dit allemaal sterk genoeg, de aannemer heeft dat zelfs gedemonstreerd door met zijn 96 kg aan één van de stangen van een monitor te gaan hangen.
Nogmaals een mooi project en erg tof voor je dat het lekker loopt met VA maar service, veiligheidsadvies en aftersales maken je tot een echte topper! Ik zeg niet dat je dit niet doet maar je moet nu elke stap die je maakt goed zetten! (Daarom hebben veel PA fabrikanten een dealer die zich dan over dit soort zaken mag bekommeren; wat ook zij regelmatig nalaten)
Wij houden echt wel in de gaten of onze producten op een veilige manier worden opgehangen en hebben ook in dit geval kritische vragen gesteld die naar onze tevredenheid zijn beantwoord. En qua service durf ik wel te stellen dat we dat super doen, onze klanten tot nu toe zijn meer dan tevreden en vertellen dat heel graag rond waardoor er steeds meer opdrachten binnen komen druppelen.
Leave a comment:
-
of een line array achtige PA hier optimaal is durf ik te betwisten; daarom mijn insteek tot een conventioneel kabinet met 100 of meer graden spreiding.
Het ziet er misschien uit als een line-array kastje, het is echter een conventioneel kastje.
Alright my bad; daar het twee kastjes zijn lijkt het zo en werkt het gedeeltelijk ook zo; ik heb de 20 graden verticale spreiding gelezen dus snap dat de werking niet helemaal zo is. Echter een enkele conventionele top met dezelfde VA looks kan marketing technisch en line up technisch ook goed uitpakken!
Wat betreft de monitoren stel ik de vraag; zou ik het zelf ook zo doen als het mijn podium was? Dan zou ik daarop nee moeten antwoorden. Waarom geen compacte 8" monitor ontwikkelen die wel op de grond of op een compacte custom made statief kan? Een 8"monitor zou hier volkomen onbruikbaar zijn daar de 'pianisten' beiden ook bas spelen welke ze graag op de monitor horen. Daarbij neemt een statief zelfs meer vloeroppervlak in beslag dan een 12" monitor op de vloer dus ook dit is geen optie. En het was de wens van de opdrachtgever om ze op te hangen dus is hierover discussiëren eigenlijk zinloos.
Het is nooit zinloos om te discussiëren; dat willen je toekomstige klanten ook graag als ze iets willen
Gezien de reactie die je uit naam van de klant voert; het moet dus toch hard(er)?
De d&b E8 die ik hier heb staan komt een eind om dit klusje te klaren denk ik. Laat ik dan 10" zeggen; wel eens een Synco 10" wedge gehoord; komt genoeg laag uit hoor! En ook al wenst de opdrachtgever het dan is het toch de taak van de verkoper om te adviseren? Juist dit maakt het wel een interessante discussie. Okey ik begrijp je standpunt en de beperkte kennis van 'onwetende' klanten en snap dat hierover verder lullen niks toevoegd!
Maar gezien jij die DJ monitor hebt uitgevonden acht ik je creatief genoeg een 10" / 8" compacte 'sealing' wedge uit te vinden die toch ballen levert en onopvallend genoeg blijft!
Je hangende DJ monitor vind ik een gouden greep en hoop er veel tegen te gaan komen! Super! Maar deze oplossing hier is gewoonweg te lomp om aan te zien.
(Harde kritiek stimuleert innovaties
) Het is zeker niet de meest elegante oplossing, wel de meest praktische.
Als de ophanging nou met M6 in metaal (aan de constructie van het pand) vastzat dan had ik deze ophanging geloofd maar nu hangt het hele gewicht aan houtschroeven die onder spanning staan die weer in een plaatje hout zitten die ook weer zo in het plafond geschroefd zitten. Hard ertegenaan lopen, vallen (dronken bezoeker) en de boel 'kan' naar beneden vallen. Hut zet uit en krimpt en met een beetje rot hout ligt die monitor zo weer beneden. De monitoren wegen slechts 18 kg wat dus nog geen 5 kg per schroef is dus zo bang ben ik daar niet voor, verder hangen de monitoren niet boven het publiek maar boven de vleugels dus een dronken klant moet heel erg gek doen wil hij ertegenaan lopen.
Ik kom ze tegen hoor op feestjes; de lomperiken die alles voor elkaar krijgen. Als het ergens op valt (via piano op iemands voet of been) is elke kilo teveel! Nogmaals; houtrot; slechte of verkeerde schroeven, te dun hout, en nog wat redenen kan zelf voor een halve kilo genoeg zijn om de boel naar beneden te laten komen.
In NL is het dan altijd maar raden waar de schuldvraag op dat moment wordt weggelegd; ik zou er nog even naar kijken als ik jou was.
Theoretisch is dit boven mensen gevlogen en zou er een valbeveiliging aan moeten! (Ask Rinus!) (Zelfde geld voor de topkasten van de PA) De TL armaturen, plafond decoraties, kabelgoten, enzovoort hangen ook boven de mensen zonder valbeveiliging dus vraag ik me af waarom je die vraag slechts stelt voor de monitoren en de topkasten. Het betreft hier een vaste installatie waarbij de aannemer mij heeft gegarandeerd dat dit voldoende sterk is en aangezien ik geen bouwkundige ben neem ik dat van hem aan. Net zoals ik aanneem dat de elektrische installatie waarmee ook het geluid gevoed wordt aan de veiligheidseisen voldoet.
Kom helaas ook genoeg in tenten waar de parren met parkers in het plafond geschroefd zijn en waar een hoop niet in orde is; neemt niet weg dat jij je spullen in orde moet hebben. Je kunt verantwoordelijkheid wegleggen bij de 'aannemer' die het zwikje in het plafond heeft geschroefd maar weet hij veel wat de regelgeving voor onze branche is? Jup het gaat hier om een vaste installatie dus weer anders maar ik zou me er zo niet veilig bij voelen als ik er als verkopende partij bij betrokken was.
Nogmaals een mooi project en erg tof voor je dat het lekker loopt met VA maar service, veiligheidsadvies en aftersales maken je tot een echte topper! Ik zeg niet dat je dit niet doet maar je moet nu elke stap die je maakt goed zetten! (Daarom hebben veel PA fabrikanten een dealer die zich dan over dit soort zaken mag bekomeren; wat ook zij regelmatig nalaten)
Leave a comment:
-
Zie rode tekst.of een line array achtige PA hier optimaal is durf ik te betwisten; daarom mijn insteek tot een conventioneel kabinet met 100 of meer graden spreiding.
Het ziet er misschien uit als een line-array kastje, het is echter een conventioneel kastje.
Wat betreft de monitoren stel ik de vraag; zou ik het zelf ook zo doen als het mijn podium was? Dan zou ik daarop nee moeten antwoorden. Waarom geen compacte 8" monitor ontwikkelen die wel op de grond of op een compacte custom made statief kan? Een 8"monitor zou hier volkomen onbruikbaar zijn daar de 'pianisten' beiden ook bas spelen welke ze graag op de monitor horen. Daarbij neemt een statief zelfs meer vloeroppervlak in beslag dan een 12" monitor op de vloer dus ook dit is geen optie. En het was de wens van de opdrachtgever om ze op te hangen dus is hierover discussiëren eigenlijk zinloos.
Je hangende DJ monitor vind ik een gouden greep en hoop er veel tegen te gaan komen! Super! Maar deze oplossing hier is gewoonweg te lomp om aan te zien.
) Het is zeker niet de meest elegante oplossing, wel de meest praktische.
Als de ophanging nou met M6 in metaal (aan de constructie van het pand) vastzat dan had ik deze ophanging geloofd maar nu hangt het hele gewicht aan houtschroeven die onder spanning staan die weer in een plaatje hout zitten die ook weer zo in het plafond geschroefd zitten. Hard ertegenaan lopen, vallen (dronken bezoeker) en de boel 'kan' naar beneden vallen. Hut zet uit en krimpt en met een beetje rot hout ligt die monitor zo weer beneden. De monitoren wegen slechts 18 kg wat dus nog geen 5 kg per schroef is dus zo bang ben ik daar niet voor, verder hangen de monitoren niet boven het publiek maar boven de vleugels dus een dronken klant moet heel erg gek doen wil hij ertegenaan lopen.
In NL is het dan altijd maar raden waar de schuldvraag op dat moment wordt weggelegd; ik zou er nog even naar kijken als ik jou was.
Theoretisch is dit boven mensen gevlogen en zou er een valbeveiliging aan moeten! (Ask Rinus!) (Zelfde geld voor de topkasten van de PA) De TL armaturen, plafond decoraties, kabelgoten, enzovoort hangen ook boven de mensen zonder valbeveiliging dus vraag ik me af waarom je die vraag slechts stelt voor de monitoren en de topkasten. Het betreft hier een vaste installatie waarbij de aannemer mij heeft gegarandeerd dat dit voldoende sterk is en aangezien ik geen bouwkundige ben neem ik dat van hem aan. Net zoals ik aanneem dat de elektrische installatie waarmee ook het geluid gevoed wordt aan de veiligheidseisen voldoet.
Leave a comment:
-
Thnx voor je snelle antwoord; dat geeft meer kijk op de zaak! Ik snap dat de toppen zo dicht tegen het plafond hangen omdat het zo laag is; of een line array achtige PA hier optimaal is durf ik te betwisten; daarom mijn insteek tot een conventioneel kabinet met 100 of meer graden spreiding.De set-up is inderdaad door mij bedacht waarbij er, gezien het gebrek aan ruimte en hoogte, weinig anders mogelijk was.
De monitoren zijn ook weer vanwege ruimtegebrek aan het plafond gehangen, de podiumopstelling is vast met twee vleugels dus flexibiliteit is hier niet nodig. De monitoren zo dichtbij levert geen feedback problemen op want dichterbij betekent ook zachter.
De toppen hangen inderdaad ver naar achteren, dit is met opzet zo gedaan om te zorgen dat midden vooraan het podium geen gat valt. Dat de openings hoek over het podium valt is in dit geval geen probleem omdat de positie van de vocal microfoons door de vleugels nooit in die openingshoek terecht kunnen komen.
Als je mijn post goed had gelezen had je gezien dat het 20° vertikaal 120° horizontaal toppen zijn. De ruimte onder de toppen is nu 2,35 meter en dat is eigenlijk 5 cm te weinig om aan de voorschriften te voldoen. Er is dus geen andere mogelijkheid dan zoals het nu gebeurd is.
Het ophangen van het systeem is door een aannemer verzorgd, hij garandeerde ons dat het stevig genoeg hangt.
Voor zover mij bekend hoef je bij een vaste installatie geen valbeveiliging aan te brengen. Overigens is alles geïnspecteerd door de plaatselijke overheden en goedgekeurd.
Wat betreft de monitoren stel ik de vraag; zou ik het zelf ook zo doen als het mijn podium was? Dan zou ik daarop nee moeten antwoorden. Waarom geen compacte 8" monitor ontwikkelen die wel op de grond of op een compacte custom made statief kan?
)
Als de ophanging nou met M6 in metaal (aan de constructie van het pand) vastzat dan had ik deze ophanging geloofd maar nu hangt het hele gewicht aan houtschroeven die onder spanning staan die weer in een plaatje hout zitten die ook weer zo in het plafond geschroefd zitten. Hard ertegenaan lopen, vallen (dronken bezoeker) en de boel 'kan' naar beneden vallen. Hut zet uit en krimpt en met een beetje rot hout ligt die monitor zo weer beneden.
Theoretisch is dit boven mensen gevlogen en zou er een valbeveiliging aan moeten! (Ask Rinus!) (Zelfde geld voor de topkasten van de PA)Leave a comment:
-
bij een vaste "duelling piano" opstelling zou ik misschien gekozen hebben voor twee hot-spots en een buttkicker op de pianokruk.
meestal werken ze met mock-up piano's waar plek zat is voor twee hot-spots inbouw boven de ingebouwde electrische roland / yamaha.Leave a comment:
-
De set-up is inderdaad door mij bedacht waarbij er, gezien het gebrek aan ruimte en hoogte, weinig anders mogelijk was.
De monitoren zijn ook weer vanwege ruimtegebrek aan het plafond gehangen, de podiumopstelling is vast met twee vleugels dus flexibiliteit is hier niet nodig. De monitoren zo dichtbij levert geen feedback problemen op want dichterbij betekent ook zachter.
De toppen hangen inderdaad ver naar achteren, dit is met opzet zo gedaan om te zorgen dat midden vooraan het podium geen gat valt. Dat de openings hoek over het podium valt is in dit geval geen probleem omdat de positie van de vocal microfoons door de vleugels nooit in die openingshoek terecht kunnen komen.
Als je mijn post goed had gelezen had je gezien dat het 20° vertikaal 120° horizontaal toppen zijn. De ruimte onder de toppen is nu 2,35 meter en dat is eigenlijk 5 cm te weinig om aan de voorschriften te voldoen. Er is dus geen andere mogelijkheid dan zoals het nu gebeurd is.
Het ophangen van het systeem is door een aannemer verzorgd, hij garandeerde ons dat het stevig genoeg hangt.
Voor zover mij bekend hoef je bij een vaste installatie geen valbeveiliging aan te brengen. Overigens is alles geïnspecteerd door de plaatselijke overheden en goedgekeurd.Leave a comment:
-
Je timmert goed aan de weg! Heb je deze setup op deze locatie zelf bedacht of is dit een wens van de klant?
Ik heb wederom wat kritiek vrees ik; waarom gevlogen monitors? De microfoon nog dichter bij een monitor is meer kans op feedback. De zichtlijnen worden er echt niet beter op. Los van het prachtige ontwerp is het gewoon een lompe klomp hout aan het plafond die daar niet hoort. Ook niet handig voor lichtplaatjes. Je bent ook de flexibiliteit kwijt in situaties die anders zijn dan anders...
Hangt de PA (toppen) niet erg ver naar achteren waardoor de openingshoek toch nog over het podium strijkt? Niet altijd wenselijk lijkt me. En het sub moet daardoor goed gedelayed. (Daar is uiteraard door je aan gedacht) Ook hangt de bovenste top erg dicht tegen het plafond. Dat betekend dat je voor ongeveer 5 graden vert. opening toch reflecties tegen het plafond aan het creeren bent en de koppeling tussen de kasten onderling anders wordt dan beoogd.
Waarom geen conventioneel gevlogen topje; dat maakt de VA line up ook flexibeler!
En laat Rinus maar geen kijkje nemen naar de foto's want als mijn oog dat goed spot zie ik daar gewoon houtschroeven in hout en geen enkele vorm van valbeveiliging bij die monitor.Leave a comment:

Leave a comment: