Mixen met tablet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

Dank voor jullie reacties allemaal!

Na een flinke periode van speculatie nu gewoon proberen en zien of het werkt. Woensdag op bezoek in Utrecht om het uit te proberen.

Over de gains en faders: lijkt me dat juist het gebruik van een tablet de niet-motorized faders van presonus onbelangrijk maakt. Mocht het stuk gaan en je wilt met de mengtafel verder, dan moet je de faders inderdaad eerst eventjes goed zetten, lijkt me geen heel groot probleem. De gains vind ik lastiger, daarom ook geen o2r96 of dm voor mij, al is er vast iemand die hier een robot voor kan maken

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Originally posted by frankvv
      Dank voor jullie reacties allemaal!

Na een flinke periode van speculatie nu gewoon proberen en zien of het werkt. Woensdag op bezoek in Utrecht om het uit te proberen.

Over de gains en faders: lijkt me dat juist het gebruik van een tablet de niet-motorized faders van presonus onbelangrijk maakt. Mocht het stuk gaan en je wilt met de mengtafel verder, dan moet je de faders inderdaad eerst eventjes goed zetten, lijkt me geen heel groot probleem. De gains vind ik lastiger, daarom ook geen o2r96 of dm voor mij, al is er vast iemand die hier een robot voor kan maken
      Klopt, is ook een beetje geneuzel! (Maar puur persoonlijk en wellicht ook van toepassing op anderen)

Echter laten we lekker door praten hier want ik ben er nog niet helemaal uit over het hoe en wat.

Ik kan er nu voor kiezen om een laptop aan de mixer te hangen en het over te nemen op een pad of tablet via een VPN of Remote Desktop maar ik zou graag een soort van USB Accespoint hebben waarmee ik een ad hoc/peer to peer connectie kan opzetten waarmee ik de mixer connectie direct heb.
      Hier is ooit een merk geopperd die dat soort gear leveren maar dat kan ik even niet terugvinden.
      Het zou in ons geval gaan om zowel een LS9 danwel M380/M400 combi
      d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by MusicSupport
        Desktop maar ik zou graag een soort van USB Accespoint hebben waarmee ik een ad hoc/peer to peer connectie kan opzetten waarmee ik de mixer connectie direct heb.
        Hier is ooit een merk geopperd die dat soort gear leveren maar dat kan ik even niet terugvinden.
        Het zou in ons geval gaan om zowel een LS9 danwel M380/M400 combi
        Deze gebruik ik zelf, voldoet prima.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Draad
          • Apr 2001
          • 122

Helemaal met MusicXtra eens.
          De Silex werkt perfect, maar plaats hem vrij hoog. Het liefst vrij zicht tussen beide apparaten.
          Maar ja, dat geldt voor de meeste draadloze dingen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Ik heb hem in een versterker rack zitten en gebruik hem om draadloos mijn processor te kunnen monitoren.
            Wat ik wel heb gemerkt is dat het veel uitmaakt welke laptop ik gebruik, bij de een heb ik een behoorlijk betrouwbare verbinding terwijl die bij de ander steeds wegvalt.
            Ik heb hem ook wel eens op mijn M400 gehad maar meer als gimmick, daar werkte het goed bij met een behoorlijke latency op de meters.

Comment

• Cake Music NL
              • Sep 2008
              • 60

Wat mij op valt is dat iedereen het hier heeft over VPC , RDP en VNC client software op een laptop/tablet. Voor de iLive is er gewoon een bestaande speciale App geschreven dedicated voor de besturing. Werkt prima op zowel de iPhone als de iPad ! Ze wisten mij in Utrecht te vertellen dat er zeer binnenkort een nog nieuwere versie uitkomt, speciaal voor de iPad, met multitouch.

Daarnaast heeft Allen & Heath ook een offline/online app geschreven op JAVA basis voor zowel laptops & tablets op OSX en Windows platform.

Frank, Laat je ons weten hoe het woensdag gegaan is ?

Comment

• frankvv
                • Jun 2007
                • 56

Dat zal ik zeker laten horen. Het lijkt er op dat het ilive systeem echt mooi is en steeds mooier zal worden. Vandaag is de expander gepresenteerd, waarmee je met je 16 in, 8 uit erbij krijgt, verbonden met een cat5 kabel. Mooi voor de andere kant van het podium. Straks de dante kaart zodat je kan direct kan opnemen op je laptop. De mogelijkheden zijn eindeloos

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Thnx, Silex dat was het.

Originally posted by MusicXtra
                  Ik heb hem in een versterker rack zitten en gebruik hem om draadloos mijn processor te kunnen monitoren.
                  Wat ik wel heb gemerkt is dat het veel uitmaakt welke laptop ik gebruik, bij de een heb ik een behoorlijk betrouwbare verbinding terwijl die bij de ander steeds wegvalt.
                  Ik heb hem ook wel eens op mijn M400 gehad maar meer als gimmick, daar werkte het goed bij met een behoorlijke latency op de meters.
                  Wij willen dit serieus en niet als gimmick gaan gebruiken en die latency willen we natuurlijk niet...
                  Maar ik zal eerst eens een USB Accespoint op de kop tikken en kijken wat het doet!
                  Last edited by MusicSupport; 11-09-10, 01:20.
                  d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Je kunt het ook wel serieus gebruiken, de latency is voor de bediening niet merkbaar alleen heb je niets aan je meters.

Comment

• frankvv
                      • Jun 2007
                      • 56

Je zult er ook aan moeten denken hoe je de PFL gaat doen. Ik zie een paar opties:

1. Geen PFL gebruiken, en als het echt nodig is even naar de mengtafel/mixrack op het podium lopen.
                      2. Een draadloos setje ala IEM300 gebruiken.
                      3. Via een laptop/iets anders de pfl bus omzetten naar een mp3/flac stream die via het WLAN wordt verzonden (moet je op je ipad of tablet kunnen ontvangen).

Meest gebruikelijke (voor zover mixen met tablet gebruikelijk is) lijkt me optie 2.

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by frankvv
                        Je zult er ook aan moeten denken hoe je de PFL gaat doen. Ik zie een paar opties:

1. Geen PFL gebruiken, en als het echt nodig is even naar de mengtafel/mixrack op het podium lopen.
                        2. Een draadloos setje ala IEM300 gebruiken.
                        3. Via een laptop/iets anders de pfl bus omzetten naar een mp3/flac stream die via het WLAN wordt verzonden (moet je op je ipad of tablet kunnen ontvangen).

Meest gebruikelijke (voor zover mixen met tablet gebruikelijk is) lijkt me optie 2.
                        Met een tablet in de zaal staand kan ik het geluid in de zaal waarnemen en kan ik dus ook de klank van de individuele stemmen of instrumenten er wel uithalen. Niet altijd een PFL of headphones nodig dus; Op deze manier mixen is bij ons bedrijf met de paplepel ingegoten; hierdoor ontwikkel je een getrainder oor.

Ik gebruik wel In Ears om te mixen als ik naast de band sta; maar dan kan ik gewoon bij. Ik zou de PFL uitgang gewoon kunnen routen naar de ingang van een In Ear systeem en een beltpackje om kunnen hangen.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• frankvv
                          • Jun 2007
                          • 56

Vandaag ben ik samen met een andere technicus op bezoek geweest bij Martijn (TMAudio) om te spelen met de IDR32 en de opties om deze te bedienen met een tablet. Na een zeer uitgebreide sessie (van bijna 3 uur) zijn er genoeg leuke dingen die ik ook graag met jullie deel. Het is een heel verhaal geworden, en de kans is groot dat er nog wat foutjes in zijn geslopen. Hier is het in ieder geval, volledig FYI.

Ten eerste is het natuurlijk super wanneer iemand echt de tijd neemt voor je en inhoudelijk in gaat op de zaken. Hij had een T112 (de grootste ilife-T surface met 28 vaders en dedicated knoppen voor de gehele channel strip), een IDR32 (32 ingangen, 16 uitgangen), een laptop met MADI (voor multitrack afspelen), een tablet met de editor software en een ipad met iTweak en de nog niet gereleasde mix software. In de lobby had ik de R72 (kleinste surface, 12 faders en de rest met touchscreen) en de T80 (tussenmaatje met 20 faders en pre-amp en eq knoppen) al kunnen bekijken. Zo'n ochtend geeft dus gelijk een mooi beeld van de gehele serie.

Om te beginnen de opzet van het systeem. Alle audio blijft in het mixrack (de IDR32 in dit geval, met 32 ingangen en 16 uitgangen). Dit mixrack heeft DSP voor 64 ingangen en 32 uitgangen, en kan dus in het geval van de IDR32 vrolijk iedere input splitsen naar twee kanalen met aparte processing mocht je dit leuk vinden. Zo'n mixrack heeft natuurlijk geen knopjes en moet dus worden bedient via externe dingen zoals een surface (R72, T80 of de T112). Deze surfaces verbinden met het mixrack via een CAT5 kabel waar het ACE protocol over heen gaat. Dit protocol bestaat uit een stuk controle en een stuk audio voor de inputs en outputs die op de surface zelf zitten (PFL, Talkback en een paar ingangen en uitgangen voor je effecten of een cd spelertje). Verder heeft het mixrack ook een normale netwerk interface voor alleen controle. Hier kun je dus ook de surface op aansluiten (maar dan heb je dus geen locale inputs en output), maar ook een laptop met de ilive editor software. Uiteindelijk gebeurt de controle van het mixrack via een netwerkje waar ieder component zijn eigen IP adress heeft. Middels TCP/IP verbindingen wordt het mixrack bestuurd en komt ook alle informatie terug (de meters etc).

Omdat het controle-stukje van zo'n mixrack dus bestaat uit een normaal netwerk, en omdat het mixrack is gemaakt om door veel verschillende systemen tegelijk te worden bestuurd, is het een ideale situatie om een wireless router in te zetten. Hierbij dan wel een fatsoenlijke router gebruiker (Linksys WRT54 bijvoorbeeld) omdat het opzetten van een verbinding best een tijd duurt (ongeveer een minuut) en je dit dus niet mid-show wil doen. Mocht de verbinding wegvallen, dan zal de audio gewoon door blijven lopen natuurlijk, maar kun je niets veranderen tot de verbinding weer terug is. De surfaces blijken trouwens gewoon linux te draaien met een java programma, en het schijnt dat je hier heen kunt telnetten (ze luisteren wel op een aparte IP adres voor telnet).

Het lijkt me een duidelijke zaak dat je iets van beveiliging wilt invoeren op dit draadloze netwerk, voordat een idioot in het publiek zijn iphone te voorschijn pakt en vrolijk mee gaat zitten mixen. Je kunt hier voor het draadloos netwerk beveiligen, maar er zijn ook password-opties mogelijk voor de controle over het mixrack.

Naast de surfaces is er dus ook de ilive editor. Dit is een stuk java dat draait onder windows, linux en mac os x (en waarschijnlijk dus alles waar je java op kunt draaien). Vanmorgen hebben we de controle zowel vanaf een windows laptop, windows tablet als macbook pro gedaan, tegelijkertijd zelfs. De meeste problemen zat hem in het zorgen dat de oude windows tablet het draadloze netwerk kon vinden, het is echt essentieel om het networking-aspect goed voor elkaar te hebben.

De editor bedienen met een muis is een optie, maar toch wel heel erg traag. De bediening via een tablet begint er al best aardig op te lijken. We hadden een multi-track meegenomen van onze band met 10 kanaaltjes (instrumentaal liedje met percussie, bas, gitaar, accordeon, trompet, klarinet en 3 violen). Het duurde even voor ik met een tablet hier een mix van had gemaakt, want het was wel even wennen om dit in de editor te doen. Selecteer een instrument, zet de gain, ga naar de EQ (een grafiekje waar je blokjes kunt slepen om je vorm te maken, best erg stoer), eventueel nog naar compressie, volgende kanaal etc. Dat duurt natuurlijk best wel lang, zoals we ook gewend zijn bij een normale soundcheck, en ging nu nog wel iets langzamer. Toen de mix stond was het verder een eitje om galmpjes etc toe te voegen met de tablet en solo's uit te lichten etc etc. Het grote werk is dan (in onze muziek) al gedaan.

Over de soundcheck was ik blij verrast dat Martijn vertelde dat hij de gains goed zetten, alles aanzette tegelijk en dan de band wat liedjes liet spelen terwijl hij de EQ etc gaat doen. Toevallig las ik vandaag op prosoundweb een artikel van Dave Rat die een vergelijkbare methode voorstelde (Live Sound: Backstage Class: Alternative & Effective Approaches To Sound Check - Pro Sound Web).

Naast de bediening via de tablet, liet Martijn ook de nieuwe app voor de ipad zien. Deze komt pas over een maand of 2 uit, maar omdat Martijn nauw samenwerkt met a&h voor de ontwikkeling van deze app, kon hij toch al een beta-versie laten zien. In deze app heb je een splitscreen in landscape modes. Je kunt kiezen voor 'mix', en dan kun je in de bovenkant PEQ etc selecteren en heb je onder 8 kanalen. Je kunt ook kiezen voor 'route', en dan heb je boven acht kanalen en onder acht kanalen. Per kant kun je dan selecteren of dit inputs, fx, mains, etc moeten zijn. Zoals gebruikelijk bij de ilive kun je bij een aux gewoon op 'mix' klikken en dan zijn alle faders ineens de sends voor deze aux. Het briljante van de ipad is dat je nu meerdere faders tegelijk kunt bedienen, omdat de ipad multi-input is (wat iets anders is dan multi-touch). Uiteraard is de app nog niet helemaal klaar, maar ook op de ipad was het mogelijk om gewoon een mix op te bouwen met een wat EQ etc. Wanneer deze app uit komt zal deze nog veel completer worden (ook compressie instellingen etc), maar het ziet er nu al veelbelovend uit.

Een ander voordeel van de ipad over de tablet is het gewicht. Je krijgt echt last van je arm als je een kwartier met een tablet rondloopt. Toch handig om zo iets een ochtend te proberen, dan kom je ook zulke praktische problemen tegen.

Dit is een hele interessante richting voor geluidstechnici. Het geluid blijft op het podium en met verschillende interfaces kun je dit bedienen. De komst van de ipad met multi-input en een gelikte interface over twee maand geeft ook aan dat hier nog veel te verwachten is. Voor ons is het duidelijk dat dit een manier is om met veel plezier deze band te versterken (IDR32 + tablet + ipad over 2 maand), waar we wel eerst een keer uitgebreid voor gaan soundchecken om alle instellingen al te hebben staan. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we er altijd nog een surface bij huren (omdat we bijvoorbeeld iets organiseren en hier een aantal andere bands bij uitnodigen). Ook zal ik dit systeem met regelmatig proberen in te zetten wanneer ik een klein bandje versterk, om zo het tablet-werken lekker in de vingers te krijgen.
                          Last edited by frankvv; 15-09-10, 22:43. Reason: plaatjes erbij

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Goede input Frank. Precies wat ik ook wil gaan doen maar dan met een Roland. (en met Yamaha)

Op de Plasa is voor de M7CL een stukje mixsoftware voor de iPad gelanceerd. Nu voor de LS9 nog
                            d&b Audiotechnik

Comment

• frankvv
                              • Jun 2007
                              • 56

Als je al een Roland en Yamaha systeem hebt kan ik me dat goed voorstellen, is allicht te proberen. Ik neem aan dat je altijd een mengtafel wilt hebben, dus dan kun je de tablet gebruiken voor de extra's (rondlopen in de zaal, op het podium, etc) met de mengtafel side-stage of gewoon in de zaal.

In ons geval gaan we de uitdaging aan zonder mengtafel, kijken of we het voor elkaar krijgen.

Comment

• frankvv
                                • Jun 2007
                                • 56

De IDR32 en PL10 zijn binnen. Tablet dit weekend gekocht (Dell Latitude XT). Erg mooi spul en het werkt ook nog eens

Voor wie het boeit, ik ben maar een blog (zie sig) begonnen met de dingen die we doen en proberen. Mocht iemand in een soortgelijke situatie komen/zitten, dan kan het handige informatie zijn.

Comment

Working...