Presonus Studiolive

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

Nu de tafel hopelijk wat meer ingeburgerd is had ik er een vraag over mbt remote mixen.

Het gaat mijn om de combinatie Ipad/laptop & StudioLive 16.0.2
    Nadat ik las dat de StudioLive tafels geen gemotoriseerde fader hebben begon ik me dus af te vragen; hoe gaat dit met een remote?

Geeft de tafel een merkpunt waar de fader staat en springt de fader weer aan zodra deze over dit punt komt?
    Of zet ik een kanaal zachter/dicht via de remote en springt deze weer open zodra ik de fader op de tafel aanraak?

Verder was ik benieuwd of de "firewire chipset moeilijkheden" ook van toepassing zijn op het connecten met StudioLive op een laptop voor remote control.
    Of zijn deze eisen alleen van toepassing op opname doeleinden? (een mixer kopen is leuk, maar nog een laptop kopen omdat een fw chipset niet voldoet voor remote control gaat wel wat ver)
    Last edited by Leks; 07-06-11, 09:48. Reason: toevoeging
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by Leks
      Nu de tafel hopelijk wat meer ingeburgerd is had ik er een vraag over mbt remote mixen.

Nadat ik las dat de StudioLive tafels geen gemotoriseerde fader hebben begon ik me dus af te vragen; hoe gaat dit met een remote?

Geeft de tafel een merkpunt waar de fader staat en springt de fader weer aan zodra deze over dit punt komt?
      Of zet ik een kanaal zachter/dicht via de remote en springt deze weer open zodra ik de fader op de tafel aanraak?

Verder was ik benieuwd of de "firewire chipset moeilijkheden" ook van toepassing zijn op het connecten met StudioLive op een laptop voor remote control.
      Of zijn deze eisen alleen van toepassing op opname doeleinden? (een mixer kopen is leuk, maar nog een laptop kopen omdat een fw chipset niet voldoet voor remote control gaat wel wat ver)
      Een FW PCI expreskaartje kopen met TI chipset is voldoende hoor.

Comment

• Roeltej
        • May 2001
        • 761

Idd, de echte problemen met opnames los je op met een TI chipset kaartje... volgens mij was het probleem dat het geluid weleens over wilde slaan bij een goedkoper firewire chipsetje... maar weet niet of dat alleen aan de opnamekant gebeurd. Anders lijkt het me geen probleem?
        Vitality Show

Comment

• djyellow
          • May 2003
          • 83

Ik ga dit weekend deze setup uitproberen:

Studiolive 24.4.2
          13"Macbook pro 2,53 GHz Core 2 duo 4GB Ram
          Ipad 1 16 GB

Ik moet een bandje mixen en opnemen. Ik ga kijken hoe het werkt om de monitor mix en EQ via de ipad te fine tunen. Ook zal ik wat expirimenteren met mixen in de zaal. Maar ik sta gewoon op de FOH.

Ik zal na dit weekend mijn bevindingen posten.

Comment

• Rieske
            • Aug 2002
            • 544

Een Macbook Pro zal geen problemen geven. Op de site van Presonus staat een hele lijst van goed werkende chipsets. Ik heb zelf de StarTech EC13942A2 PCMIA card besteld die door Presonus o.a. wordt geadviseerd.
            Life is what you make it

Comment

• djyellow
              • May 2003
              • 83

Originally posted by Rieske
              Een Macbook Pro zal geen problemen geven. Op de site van Presonus staat een hele lijst van goed werkende chipsets. Ik heb zelf de StarTech EC13942A2 PCMIA card besteld die door Presonus o.a. wordt geadviseerd.
              Als je kijk naar welk deeltje ik had gequote, dan zie je dat ik me op de ipad studiolive combinatie ga richten.

Comment

• Rieske
                • Aug 2002
                • 544

@djyellow: hoe kom je erop dat ik op jou reageerde Ik regageerde op Leks.
                Last edited by Rieske; 11-06-11, 15:17.
                Life is what you make it

Comment

• Roeltej
                  • May 2001
                  • 761

Als je verbinding tussen Mac en iPad voor elkaar krijgt... kan je even doorgeven hoe?
                  Paar weken geleden aan het pielen geweest, kregen het niet voor elkaar. Nieuwste firmware/software voor de Studiolive en iPad
                  Vitality Show

Comment

• djyellow
                    • May 2003
                    • 83

Gister avond heb ik met veel genoegen de presonus studio live 24 en de ipad in actie gehad.

Op mijn macbook had ik een netwerk aangemaakt, maar dit ga ik de volgende keer veranderen met een router die een beetje power heeft. Op de locatie waar ik moest zijn zag mijn macbookje 32 ( ja echt, 32 ! ) wifi netwerkjes.

Los daarvan had mijn macbook en ipad genoeg vermogen om tijden de soudcheck en een lege zaal van de FOH naar het podium te komen. Metertje of 15 a 20.

Het verbinden van de ipad met de studiolive ging direct en automatisch op het moment dat de ipad op het zelfde wifi netwerk zat. Je moet nog even verbinden en dan gaan met die banaan. Op het moment dat je de VU metertjes op je ipad ziet bewegen heb je toch wel het idee dat dit niet zomaar een in elkaar geflanste oplossing is, maar een echte integratie.

Na de line check van af de FOH en de gains in geregelt te hebben ben ik met mijn ipad naar het podium gelopen en de monitor mixen gaan maken.

Puntje van kritiek hier:
                    In de software VSL kun je namen geven aan je kanalen. Dit zie je dan terug op je ipad, maar geen namen aan je auxes. Dit is een MUST voor het inregelen van je monitoren. Anders zie je enkel aux 1 ,2 ,3 ... en geen Monitor Drum of monitor Lead Voc.

Dit heb ik opgelost voor even een witte streep gaffa op mijn ipad te dien en hier de aux met de betekenis er achter.

Wat ook nog jammer is, is dat je het volume van de aux uitgang niet via de ipad kunt regelen. Maar omdat dit een fysieke potmeter is, is dat natuurlijk wat moeilijker.

Het liep als een zonnetje. Band gevraagd wat willen jullie, vervolgens 3 nummertjes spelen om te fine- tunen en klaar is kees. Deze nummers had ik ook laten opnemen door Capture op mijn macbook en heb ik naderhad nog een of twee keer terug gespeelt om een beetje de FOH mix te maken, maar de echte mix moest toch in de eerste 2 nummers tot stand komen.

Ik heb vervolgens tijdens het optreden enkele aanpassingen nog gemaakt vanaf het podium aan de monitor mix, echter had het wifi netwerkje het hier moeilijker mee. ( meer waterzakker tussen macbook en ipad )

Dan hebben we nog het punt van de besturing van het faders. Dit werkt eigenlijk precies zoals je zou denken. Op de ipad bestuur je de fader en dus het volume. Op het moment dat je op de studio live je fader schuift word DAT het actuele volume. Opzich vind ik dit een erg logische keuze want als je mics gaan fluiten of iets dergelijks wil je niet eerste je fader verschuiven naar de huidige waarde om hem actief te laten worden.

Maar hoe los je dan het probleem op dat de faders weer correct staan ?
                    Bij presonus hebben ze hier een knop voor geplaatst. De zogenaamde Locate knop. Als je die indrukt veranderen de ZEER MOOIE EN HANDIGE led barren in een soort van positie feedback. De faders op de studiolive worden dan op non-actief gezet en als je de fader schuift veranderd de ledbalk. Als alleen nog maar het middelste ledje brand staat de fader exact op de juiste plaats. De balken werken logaritmisch en zijn dus zeer nou keurig.

Puntje van kritiek hier:
                    Presonus zou nog een of andere melding van mogen maken dat je fader een " andere waarde heeft". Of dat er iets veranderd is vanaf de ipad. Dit kan door bijvoorbeeld de solo button te laten knipperen of misshien de led bar te inverteren of iets dergelijks. Nu weet je alleen of je faders goed staan als je op de lokate knop drukt.

Verder is het een ERG geslaagde avond geweest en ga ik dit systeem vanaf nu zeker altijd gebruiken. Ik heb gelezen op het presonus forum en er zijn ook nog meerder mensen met de zelfde kritiek puntjes die ik al had genoemd en ik kan mij haast niet voorstellen dat dit niet opgelost gaat worden.

Comment

• Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

Dat klinkt goed DjYellow, nog even uit nieuwsgierigheid; was het een Ipad 1 of 2?

En ik zou er inderdaad een los wifi accespoint gebruiken ( en dan draadloos of bekabeld naar je laptop)
                      Dit lijkt mij een stuk meer bereik geven, zeker als hier verlengde antennes gebruikt worden.

En ik zag dat de StudioLive 24 geen faders heeft voor auxen, maar dat ze hier subgroep faders van hebben gemaakt. Deze kan je neem ik aan wel besturen vanaf de ipad?

( dus op een 16.0.2 met aux faders zou ik de aux masters wel remote kunnen regelen?)

En tjah gemotoriseerde faders blijft een beetje een gemis, maar zo te horen blijft het goed werkbaar met de Locate optie.

Verder was ik benieuwd hoe netjes Presonus is met het regelmatig leveren van nieuwe firmware met updates en of bugfixes; ik kan hier op hun website niets over vinden.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Firmware en updates zijn gewoon te downloaden op hun site?

Comment

• djyellow
                          • May 2003
                          • 83

Firmware updates worden vanzelf weergegeven als je je presonus aan je laptop hebt hangen en verbonden bent met internet.

16.0.2 heb ik geen ervaring mee. Enkel de 16.4.2 en 24.4.2.

Wat betreft : "geen faders heeft voor auxen, maar dat ze hier subgroep faders van hebben gemaakt"

Dit kan ik niet helemaal volgen. Er zijn 4 subgroepen en 10 auxen. + 2 auxen voor de interne effecten.

Enkel het output volume van de aux kan niet geregeld worden, wel de aux mix.

En wat betreft motor faders .... Als ik zo hier en daar hoor dat deze van de LS9 hard aan het verslijten zijn weet ik zo net nog niet of dat direct beter is.

Comment

• Roeltej
                            • May 2001
                            • 761

Presonus is wel goed bezig met firmware... hebben de 16.4.2 nu een jaartje en iig al 2 of 3x een firmware update erop kunnen zetten, zonder verder in de gaten te houden of er tussendoor updates waren. Grote kans dat het wat vaker bijgewerkt wordt en te hopen dat ze er zo op blijven zitten.
                            Vitality Show

Comment

• Leks
                              • Oct 2007
                              • 330

Volgens de Presonus site bestaan er van de studiolive 3 modellen:

16.0.2 -> 16 in -> geen subgroep faders -> 4 aux faders
                              16.4.2 -> 16 in -> 4 subgroepfaders -> geen aux faders
                              24.4.2 -> 24 in -> 4 subgroepfaders -> geen aux faders

en gezien jij zegt dat je op een 24.4.2 geen aux masters remote kan besturen lijkt me dit daarentegen wel te kunnen op een 16.0.2
                              (omdat ze hier 4 faders aan hebben gewijd)
                              (en dan geen remote bedienbare subgroep masters)

Remote bedienbare aux masters is wel een must voor mij

hier vind je alle 3 de types:

Ziet iemand afgezien van dit punt en het missen van een "faderbrugje" rechtsboven nog meer verschillen?

Comment

• w00Dy
                                • May 2006
                                • 257

Vrijdag nog even een tweede 16.4.2 besteld

Volgend weekend een optreden waar ik minstens 20 kan. nodig ga hebben. Bedoeling is dat ik beide ga linken. Iemand hier ervaring mee?

Overigens is de "koppel" plaat om beide toestellen fysiek te verbinden wel overdreven duur! 90 Euro ex BTW
                                Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

Working...