Geluidsversterking op hoog niveau in TENT

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #16
    Originally posted by Mike Manders
    ik mix wekelijks feesttenten met een Limburgse band, en met een PA systeem van Ampco. een paar dingen moet je goed in de gaten houden:
    - bouw veel PA
    - richt je long-throw toppen zo dat ze geen wanden aanspreken.
    - hecht geen enkele waarde aan het geluid in een lege tent. soundcheck niet te lang want het heeft geen enkele zin.

    en de laatste, en dat klinkt misschien heel raar:

    - mix niet te hard.
    Een bedrijf uit Ruislede heeft heeft accoustische tenten. Ze kunen zelfs demping voorzien aan het plafond.

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #17
      Originally posted by frederic
      Een bedrijf uit Ruislede heeft heeft accoustische tenten. Ze kunen zelfs demping voorzien aan het plafond.
      Zeg dat even tegen die organisatoren van die boeren zuipfeesten. Daar gaat het toch alleen maar om de baropbrengst.

      Comment

      • Waveform
        • Dec 2009
        • 321

        #18
        Volgens mij is het aan te raden om een RTA mee te namen en een setje meetmicrofoons bij de FOH te zetten. Dan kan je toch enigszins zien welke frequenties er juist veranderen. Als je dan nog eens een 2de RTA aansluit op het uitgestuurde signaal van de mixer, kan je het al helemaal vergelijken en naargelang EQ toepassen.

        Een goede hoofdtelefoon kan ook al helpen om die verschillen weer te geven.

        Comment

        • qvt
          • Oct 2009
          • 721

          #19
          Originally posted by Waveform
          Volgens mij is het aan te raden om een RTA mee te namen en een setje meetmicrofoons bij de FOH te zetten. Dan kan je toch enigszins zien welke frequenties er juist veranderen. Als je dan nog eens een 2de RTA aansluit op het uitgestuurde signaal van de mixer, kan je het al helemaal vergelijken en naargelang EQ toepassen.

          Een goede hoofdtelefoon kan ook al helpen om die verschillen weer te geven.
          Zoals bv. Sim3 van Meyersound Forumlid Timo Beckman kan hier mischien wel wat tips over geven?!
          There is no substitute for imagination

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #20
            Originally posted by qvt
            Zoals bv. Sim3 van Meyersound Forumlid Timo Beckman kan hier mischien wel wat tips over geven?!
            Smaart werkt hier ook goed bij, je vergelijkt continu het signaal dat je naar de amps stuurt met het signaal wat de microfoon opvangt.
            Ik heb het standaard ook altijd meelopen (linker klapjap op de foto en helemaal links zie je nog net het statief voor de meetmic.), ook makkelijk wanneer er iets rondzingt, je ziet in één oogopslag welke frequentie het is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • qvt
              • Oct 2009
              • 721

              #21
              Precies! Met die 2e laptop bedien je je processor zeker?
              There is no substitute for imagination

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #22
                Originally posted by qvt
                Precies! Met die 2e laptop bedien je je processor zeker?
                Klopt, daar heb ik zo'n draadloos Silex USB servertje ingebouwd waarmee ik dus draadloos mijn processor kan monitoren en bedienen.
                Overigens is op het Smaart scherm goed te zien hoe referentie en meetsignaal overeenkomen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • jack
                  • Apr 2002
                  • 1090

                  #23
                  welke processor gebruik je eigenlijk?
                  heeft deze usb?
                  JVM sound de NEXO specialist

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #24
                    Originally posted by jack
                    welke processor gebruik je eigenlijk?
                    heeft deze usb?
                    Voor de FOH gebruik ik een Apex intelli-X processor, deze heeft idd USB.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • M'Elodie
                      • Oct 2006
                      • 148

                      #25
                      Originally posted by MusicXtra
                      Voordeel van een line-array is, als de array lengte groot genoeg is, dat je bijna geen geluid naar boven en naar beneden straalt, als je dus voldoende hoogte hebt en niet teveel spreiding is een line-array ook in een tent een goede optie.
                      Alleen zijn er weinig tenten hoog genoeg om een beetje array kwijt te kunnen dus ben je wederom aangewezen op hoorngeladen.
                      Niet helemaal waar. Ja als je lijn langer wordt, dan projecteert de array meer cilindrisch (lees nauwer/rechter) in de lagere frequenties (lees hoe langer de array hoe meer frequenties te beginnen bij hoog en toenemend in lage frequenties cilindrisch worden).
                      Het feit dat je hierdoor geen spikes naar boven en naar beneden hebt hangt meer af van de akoestische eigenschappen van de line array luidspreker zelf.
                      1 speaker geeft al eigenaardige spike.



                      Met drie wordt het dan nog slimmer: dit geeft gelijk aan waarom hoog koppeling niet goed werkt als deze niet voldoen aan de criteria (of 1/2 lambda koppeling of cylindrische afstraling).

                      Last edited by M'Elodie; 11-06-10, 22:29.

                      Comment

                      • metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

                        #26
                        dit weekend een JBL systeem in de feesttent in Harderwijk, en het was wederom niet om te vreten dit jaar.
                        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                        Comment

                        • RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

                          #27
                          Originally posted by Waveform
                          Volgens mij is het aan te raden om een RTA mee te namen en een setje meetmicrofoons bij de FOH te zetten. Dan kan je toch enigszins zien welke frequenties er juist veranderen. Als je dan nog eens een 2de RTA aansluit op het uitgestuurde signaal van de mixer, kan je het al helemaal vergelijken en naargelang EQ toepassen. Een goede hoofdtelefoon kan ook al helpen om die verschillen weer te geven.
                          9 van de 10 keer ben ik gasttechnicus en dan ga je geen complete RTA met alles erop en eraan meeslepen. Als je al in het bezit bent van zoiets.
                          En ik denk dat dat voor veel technici van toepassing is. Dus is het roeien met de riemen die je hebt.
                          Heerlijk die stilte

                          Comment

                          • SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

                            #28
                            Originally posted by RayM
                            9 van de 10 keer ben ik gasttechnicus en dan ga je geen complete RTA met alles erop en eraan meeslepen. Als je al in het bezit bent van zoiets.
                            En ik denk dat dat voor veel technici van toepassing is. Dus is het roeien met de riemen die je hebt.
                            RTA is imo niet iets wat de gasttechnicus hoort te verzorgen / gebruiken.
                            Is toch veel meer iets voor de systeemtech. De gasttechnicus is er om een band te schuiven, niet om een systeem in te regelen.

                            Uiteraard is het iets anders als je zelf alles moet doen, maar dan nog kijk ik niet de hele tijd naar de RTA (voornamelijk als ik rare dingen hoor die ik niet thuis kan brengen). Je sleutelt toch ook niet de hele tijd aan je processorsettings?
                            Last edited by SoundOfSilence; 14-06-10, 09:28.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                            Comment

                            • Waveform
                              • Dec 2009
                              • 321

                              #29
                              Klopt 100%, daarom de term "system engineer". Als gastmixer zou je in principe op een blank canvas moeten kunnen schilderen. Dwz op een systeem met een vlakke respons.

                              Jammergenoeg is dat vaak niet het geval en moet je je wenden tot de grafische eq.

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                #30
                                Als gast tech zou ik me ook niet echt druk maken over de systeem afregeling, wordt meestal toch niet gewaardeerd wanneer je daaraan gaat zitten en heb je meestal ook geen tijd voor.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...