Geluidsversterking op hoog niveau in TENT

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

    Geluidsversterking op hoog niveau in TENT

    Ik weet niet of deze vraag al eerder gesteld en behandeld is hier, maar ik vroeg me af wat we vinden van geluidsversterking in feesttenten. Over het algemeen kunnen we stellen dat het gewoon K*T is. Maar waarom is dat, en wat kunnen we eraan doen en is het in alle situaties op dezelfde manier.

    Om deze vraag te onderbouwen beschrijf ik hieronder de sitiuatie waarin we afgelopen weekend verkeerd hebben;

    Het gaat hier om een festival in het Brabant. Een grote feesttent (70x40mtr.) met daarin een 7-tal coverbands die zo'n 10 uur lang muziek maken. Qua techniek en technici hadden we niet de minste staan, namelijk een 2x 6 V-Dosc PA (netwerk ge-amped en bekabeld) met fills van 2x 3 ARCS, daarbij een sub array van 4x 4 stuks SB218. Op zich een goede en dikke PA voor deze locatie en type muziek. De technicus achter de knoppen is al minstens 15 jaar bekend met V-Dosc (vanaf het prille begin in Nederland) en heeft inmiddels diverse stadiums of evenementenhallen al gedaan. Je zou zeggen dat de juiste instrumenten aanwezig waren.

    Toch blijft geluidsversterking in een tent altijd moeilijk. Bij de soundcheck (lege tent, normaal klimaat) staat de sound als een huis, alles is daar, ballen in de set en vanaf de eerste rij tot laatste meter tent een egaal beeld. Maar vanaf de aftrap van de bands lijkt het alsof elk uur het geluid anders klinkt en je noodgedwongen blijft trekken een moeilijke frequenties om de verstaanbaarheid erin te houden. Na 10 uur mixen en eruit trekken (volle tent, warm en vochtig klimaat) blijft er een sound over die wat 'dun' genoemd kan worden (naar smaak). In die tenten blijft er een hoop rommel ontstaan in het middengebied. Tevens om de set te verdedigen wat gebruikt is hadden wij vorig jaar op dezelfde klus in dezelfde tent een dV-Dosc set hangen van 9 kasten per kant, 12x SB218 eronder, en fill met 2x bi-amped XT112 kasten per kant. En eigenlijk was hier hetzelfde geval (ondanks dat die set een stuk minder midlaag produceert.

    Herkennen jullie deze problemen in tenten? Waar kan het aan liggen, die luchtvochtigheid en temperatuur verschillen tussen buiten en binnen? Hoe lossen jullie zulke problemen op, zijn er uberhaupt oplossingen voor? Hoe doe de Ampco's uit ons land dit oplossen? Allemaal vragen die bij me opkomen en wellicht een leuke en interessante discussie kunnen oproepen..

    Laat jullie horen!
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

    #2
    Aan de geluidsinstallatie verandert niets, de tent blijft ook hetzelfde, alleen zit er tijdens de optredens ook nog publiek in. Dat geeft een heel ander geluidsbeeld als een lege tent. Als het aan het begin van het festijn prima klinkt, dan zal dat aan het einde ook wel zo zijn. Ik denk dat het probleem in onze oren en hoofden zit. Er treedt gewenning op en dan lijkt het allemaal minder.
    Dat het aan de atmosfeer in de tent ligt, valt te betwijfelen. Ik heb daar geen oordeel over. De invloed kan nooit zo dramatisch zijn, anders zou een goede ventilatie in de tent een hoop van de problemen oplossen. Je zou een proef kunnen nemen door te starten in een nog droge tent en vervolgens het tentdoek nat te maken, om condens te simuleren, Het tentdoek wordt daardoor wat zwaarder en dat zou invloed op het reflecterend gedrag van het materiaal. Lijkt allemaal marginaal, anders zou tijdens een fikse regenbui de klank ook geheel moeten veranderen.

    Je zou in de tent een test-microfoonopstelling kunnen maken en opnames maken. Dat doe je op een later tijdstip weer. Vergelijken van de opnames zal uitwijzen, of het echt anders klinkt, of dat onze oren ons een loer draaien.

    Speakertech
    Last edited by moderator; 09-06-10, 18:54. Reason: zinlooskwooten.nl
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • jadjong
      • Oct 2003
      • 654

      #3
      Zeker die tent in Made van afgelopen weekend? Volgende keer een tent van molton aanvragen De ellende met tenten zijn de reflecties, tijdens soundchecken kan je met EQ hier een hoop aan doen, maar op de avond zelf heb je meestal al 95-100dB aan reflecties van pratende mensen, zie dat maar eens weg te EQ'en.

      Ik ben van mening dat een line-array in een tent niet de oplossing is, ouderwets boxen stapelen en hard zetten geeft een veel beter resultaat. De gemiddelde line-array zal door de brede afstraling op 10 meter al tegen de tentmuur aan kletteren, neem iets als EAW 700/900, EV X-array of Synco en je kan door de kleine afstraling in de kasten (30*30grd) de energie veel beter richten. Je mist nu nu vooraan en in de hoeken wel geluid, maar met een batterij frontfill, sidefill, infill en andere benamingen kan je dat weer opvullen. En die kunnen ook gelijk een stuk zachter want ze hoeven niet zo ver te komen.

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Er is al zoveel over geschreven en gezegd.
        Tenten blijven moeilijk, de hoogte is niet ideaal en dan heb je het schuine dak.
        Mijn ervaring is dat je met een 'stapelset' beter uit de voeten kunt dan met een line array. Indien nodig aangevuld met een delaystack(je). Meeste tenten zijn toch te laag voor een linearray.
        En hard zetten vind ik ook niet de oplossing.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Tenten reflecteren hogere frequenties alsof er een betonnen muur staat en het sub wordt doorgelaten alsof het openlucht is.
          Zou misschien wel mogelijk zijn dat je met publiek zomaar 6 dB harder moet om dezelfde geluidsdruk te krijgen als zonder publiek doordat de reflecties ineens wegvallen voor het onderste deel van de tent. Bovenin het dak blijven die reflecties net zo aanwezig als zonder publiek alleen staat het wel 6 dB harder waardoor je veel meer last hebt van die reflecties.
          Is maar een redenering, niet op waarheid gebaseerd.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Tenten reflecteren hogere frequenties alsof er een betonnen muur staat en het sub wordt doorgelaten alsof het openlucht is.
            Zou misschien wel mogelijk zijn dat je met publiek zomaar 6 dB harder moet om dezelfde geluidsdruk te krijgen als zonder publiek doordat de reflecties ineens wegvallen voor het onderste deel van de tent. Bovenin het dak blijven die reflecties net zo aanwezig als zonder publiek alleen staat het wel 6 dB harder waardoor je veel meer last hebt van die reflecties.
            Is maar een redenering, niet op waarheid gebaseerd.
            De aanwezigheid van publiek is zeker van grote invloed, maar TS zegt erbij dat naarmate de show vordert, het geluid per half uur minder wordt.

            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

              #7
              Dat het aan de atmosfeer in de tent ligt, valt te betwijfelen.
              Temperatuursverschillen kunnen mee werken aan het veranderen van de 'sound'. Dat is iets wat i in ieder geval heb ervaren op een vaste locatie! waar ik vrijwel elke week kom! In de winter mixed het lastiger dan in de zomer...Op een festival in een tent slaat de ene act beter aan dan de andere, als het publiek dus enthousiaster is gaat en de temperatuur en de luchtvochtigheid omhoog...Dan wordt de klank anders..

              Let maar eens op als je met een act ergens staat, als ze klaar zijn of pauze hebben, koelt het meteen af...
              Olaf Duffhuës

              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                #8
                Tenten blijven lastig, oa door :

                - Reflecties van het tentzeil + vloer
                - Luchttemperatuur en vochtigheid
                - Gebruikte geluidsset (afstraling en manier van plaatsen)

                Die eerste 2 punten veranderen continu dankzij het publiek.. Dus daar doe je nou eenmaal vrij weinig aan. Wat je kunt doen is een systeem als smaart laten draaien tijdens de avond en dan live aanpassingen doen aan je systeemEQ en evt delaytijden..
                There is no substitute for imagination

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Originally posted by speakertech
                  De aanwezigheid van publiek is zeker van grote invloed, maar TS zegt erbij dat naarmate de show vordert, het geluid per half uur minder wordt.

                  Speakertech
                  Absoluut, daarom regelt bijv. Tony Andrews (Funktion One) zijn systemen pas in als het publiek er al staat.
                  Al komt dat, even realistisch, niet altijd uit.

                  Mvg,

                  Teun
                  Last edited by 4AC; 21-01-12, 21:15.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • arie
                    • Feb 2003
                    • 550

                    #10
                    Denk dat de oplossing meer zit in de gebruikte tent. In een type alu tent (met zeg maar het punt dak) is het een heel ander verhaal dan in een type circus tent.

                    Ik ben zelf van mening dat je in het type alu tent beter afbent met een conventioneel systeem, dit komt met name om dat je minder hoogte hebt en je dak schuin loopt en je dus alleen de wanden/dak maar kunt meiden als je een smalle afstraling hebt, wel houd het in deze tenten eigelijk met elk systeem wel naar 40meter op (anders moet je het vooraan zo hardt zetten dat het niet prettig meer is).

                    Dit is overgens wel toepasbaar voor in de meeste van dit soort tenten, ik denk namelijk niet dat er zo veel van dit soort tenten staan die netto staan oppervlak van het publiek langer zijn dan 40/45meter. de rest van de tent wordt toch vaak gebruikt als gadarobe, bar, enz

                    In het type circus tent, heb ik zowel conventioneel als line array goed horen klinken, hier heb je meer hoogte en een vrijere doorgang naar je publiek(in een alu tent moet je je geluid als het ware door een hele kleine driehoek die ontstaat tussen publiek en tent dak persen). Ik kan me in deze tenten voorstellen dat het vliegen van een line array dan handiger/minder arbeids intensief is, en dus beter.

                    Groeten Arie

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Voordeel van een line-array is, als de array lengte groot genoeg is, dat je bijna geen geluid naar boven en naar beneden straalt, als je dus voldoende hoogte hebt en niet teveel spreiding is een line-array ook in een tent een goede optie.
                      Alleen zijn er weinig tenten hoog genoeg om een beetje array kwijt te kunnen dus ben je wederom aangewezen op hoorngeladen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Voordeel van een line-array is, als de array lengte groot genoeg is, dat je bijna geen geluid naar boven en naar beneden straalt, als je dus voldoende hoogte hebt en niet teveel spreiding is een line-array ook in een tent een goede optie.
                        Alleen zijn er weinig tenten hoog genoeg om een beetje array kwijt te kunnen dus ben je wederom aangewezen op hoorngeladen.
                        Inderdaad, hoe langer het array hoe nauwer de verticale spreiding ook in de lage frequenties aan de orde is. Maar horizontaal kan ook genoeg probleemveroorzaken helaas

                        Wat was het voor een tent eigenlijk waar we het hier over hebben? Want 40x70 is in verschillende uitvoeringen te krijgen elk met hun eigen voor/nadelen.
                        There is no substitute for imagination

                        Comment

                        • Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

                          #13
                          ik mix wekelijks feesttenten met een Limburgse band, en met een PA systeem van Ampco. een paar dingen moet je goed in de gaten houden:
                          - bouw veel PA
                          - richt je long-throw toppen zo dat ze geen wanden aanspreken.
                          - hecht geen enkele waarde aan het geluid in een lege tent. soundcheck niet te lang want het heeft geen enkele zin.

                          en de laatste, en dat klinkt misschien heel raar:

                          - mix niet te hard.

                          Comment

                          • showband
                            • May 2001
                            • 4524

                            #14
                            zeker dat stuk " mix niet te hard".

                            Maar dat zou eigenlijk sticky op het geluidsforum moeten.
                            "Alles wordt beter als je niet te hard gaat."

                            Als spelende artiest hoor je als een foute set te hard in de tent staat vaak steeds meer een droge echo terugkomen. Hoe harder de zaalstack, hoe harder die echo is. Tot een punt dat het heel moeilijk in de tel spelen wordt.

                            En hoe langer de tent hoe langer de delay (logisch). Ik heb nog wel hele avonden naast de drummer gestaan om te "richten" op het rechtstreekse geluid van de drumkit.
                            lekker belangrijk!

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Als je wil zien hoe het moet, moet je deze zomer naar Folkfestival Dranouter

                              Als je kunt meebepalen welke tent ze zetten, er zijn tenten waar rekening wordt gehouden met de accoustic. (polyester zijkanten met diamantkoppen)

                              Comment

                              Working...