e945 niet geschikt voor klein podium?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by stainz
    @musicXtra

Ergens heb je wel gelijk met die muzikanten, maar geen muzikant die jou één of meerdere XLR lijnen aanbiedt vanaf zijn apparatuur (hooguit een toetsenist die in zijn instrument een ingebouwde DI heeft of soms een Bass-versterker met deze mogelijkheid)

Als ik als vocalist op een podium zou staan zou ik zeker een eigen mic meenemen, net als eigen in-ears (wat overigens dan weer wel een standaard is om mee te nemen voor artiesten)
    Dat een muzikant geen XLR aanbiedt komt ook omdat ze vaak onversterkt spelen in kleine gelegenheden.
    Persoonlijk zie ik een microfoon toch wel een beetje als het instrument voor een vocalist en inderdaad zou ik er niet aan moeten denken in een microfoon te zingen waar de avond ervoor anderen in hebben zitten spugen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Sennie
      • Sep 2007
      • 12

Originally posted by stainz
      @musicXtra

Ergens heb je wel gelijk met die muzikanten, maar geen muzikant die jou één of meerdere XLR lijnen aanbiedt vanaf zijn apparatuur (hooguit een toetsenist die in zijn instrument een ingebouwde DI heeft of soms een Bass-versterker met deze mogelijkheid)
      Ha, ik wel: ik heb het signaal vanaf de ontvanger van de draadloze mic gesplit: 1 naar mijn eigen mixer voor in-ear, de andere naar FOH. Voor mijn gitaar: een POD Xt, links naar mijn eigen mixer, 1 met een verloop van (gebalanceerd) jack naar XLR voor FOH....

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by showband
        *** denkt niet dat ie geluidstechnicus is.

Maar een vocalist die niveau KM105 gewend is geraakt adviseren dan maar een SM58 te gebruiken is...is... in mijn ogen zoiets als een F1 coureur bij regen maar een VWgolf mee te geven in plaats van de bandjes te wisselen.

Heb je niet op zijn minst een sportwagen?
        Chris; jij weet toch net zo goed als ik dat microfoons als een 105 echt niet voor alle bandjes gezet kunnen worden. Gelukkig kiezen zangers en zangeressen hun eigen mics wel bij de soort muziek die ze doen! De 105 is een bom van een microfoon in zowel de positieve als negatieve zin van het woord. Kun jij mij een stevige rock(cover) band noemen waar een de leadzanger(es) een 105 heeft? (Gelukkig komt die niet altijd voor maar het ging even om het principe )

En nee; dan zou ik ook geen SM58 aanraden; op z'n minst een 58A maar liever een 87A of KSM9 (die laatste is wonderbaarlijk rock en roll proof overigens!)
        d&b Audiotechnik

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by MusicSupport
          Kun jij mij een stevige rock(cover) band noemen waar een de leadzanger(es) een 105 heeft? (Gelukkig komt die niet altijd voor maar het ging even om het principe )
          Hansi Kürsch van Blind Guardian (Duitse powermetalband) gebruikt een KMS 105.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by hugovanmeijeren
            Hansi Kürsch van Blind Guardian (Duitse powermetalband) gebruikt een KMS 105.

Groeten Hugo
            Kak! (Ik wist dat er hier iemand was die me dit wist te vertellen haha)

Maaruh, met monitors en volle bak drums erachter?

Neee, ff alle gekheid. Tuurlijk kan het, maar het is mijns insziens (en ook de fabrikant insziens) niet echt waar de 105 voor is gemaakt:

Last edited by MusicSupport; 24-05-10, 22:50.
            d&b Audiotechnik

Comment

• Noobie
              • Dec 2007
              • 223

die 105, Is dat niet dezelfde neumann kop die je op een sennheiser 5000 Handheld kunt krijgen? Die klinkt overigens als een dijk. En is niet extreem feedback gevoelig.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Tja was natuurlijk een erg gevaarlijke uitspraak.

YouTube - Blind Guardian Wacken - Otherland Live

Overigens géén monitors (wedges), wel een behoorlijke bak drums erachter. (En inderdaad op een SKM5000...)

Maar goed, ik begrijp natuurlijk ook wel dat dit een uitzondering is (hoewel ik ook nog wel een metalband ken die met KSM9 werkt).

Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Muse ook Maar die staan met IEM op grote podia.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Waveform
                    • Dec 2009
                    • 321

Ik snap nog steeds niet waarom een SM58 beter zou zijn met "volle bak drums erachter". Op kleine podia vangt dat meestal meer drums en gitaar op dan zang, het is dan ook maar een gewone cardioid. Wil iemand mij AUB eens uitleggen wat deze microfoon net zo goed maakt voor rock 'n' roll?

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Wat betreft het opnemen van de drums heb ik betere ervaringen met een super/hyper cardioide mic dan met een cardioide.

Dus de SM58 is vanwege het cardioide karakter zeker niet de ideale rock en roll microfoon met een heftig drumsstel en veel monitorherrie eromheen. Maar hij is weer wel makkelijk. Kwa EQ moet wel wat hoog bij en wat wolligheid uit. Vervolgens is de SM58 juist vanwege dat cardioide karakter makkelijk om hard op de monitor te zetten en makkelijk mee te 'zingen' en daarom geliefd op festivals! Maar doordat tie juist weer teveel oppikt van het podium kan dit ook weer een nadeel zijn op een klein en compact podium...

Doe mij maar een Beta58 of een Audix OM5/6. De genoemde E945 komt hierdoor dus ook beter uit de bus wat dat betreft.
                      Ook de KSM9 schakel ik bij normaal gebruik ook naar supercardioid.
                      Supercarioid heeft nou eenmaal een strakker 'oppak' gebied dan de bredere en voorkantgevoeligere cardioide mic.

De KMS105 (ook supernier) is wat dit betreft, vanwege de gevoeligheid, een beetje een uitzondering; hij staat vanwege z'n 'eerlijke/open' weergave bekend om z'n niet zo hoge gain before feedback+ het is niet onmogelijk om hem voor een rockband of stevige band weg te zetten maar hij laat zich dan minder makkelijk bedienen. (Inderdaad Hugo, het was dan ook een gewaagde uitspraak; gelukkig leidt dit vaak tot leuke reacties)
                      Last edited by MusicSupport; 25-05-10, 01:54.
                      d&b Audiotechnik

Comment

• Mach Facilities
                        • May 2009
                        • 109

Bijvoorbeeld Gino Vanelli doet zo'n beetje ALLES met en 105, dus ja, OOK live op een groot podium, maar bijvoorbeeld ook live op radio, met publiek, in de Bullit Sound Studio's, enneh, ja, daar zat dan toch Hans Eijkenaar op drums bij, EN een wedge voor zijn neus.
                        Dan mag het dus ook niet echt hard, vanwege live op radio, maar toch....
                        En Krezip had standaard een KSM9 bij, ook overal waar ze kwamen en wat ze deden.
                        Showband heeft in deze dus mijns inziens volledig gelijk, als vocalist heb je de keuze waardoor je wil zingen, als je daar als techneut niet mee kan leven, ben ik bang dat je toch voor de gemakkelijkste weg kiest.
                        De enige keer dat ik NIET met een 105 uit de weg kon, was live op radio vanuit Wisseloord, met de Kaiser Chiefs, bleek achteraf door een gevallen microfoon te komen, dat ding pakte zo'n beetje alles op wat je waar dan ook in de studio zei......en daar hebben we toen een SM57Beta voor genomen......
                        Overigens, al die studiogevalletjes die ik als voorbeeld gaf, was MET volledige band, MET publiek, MET aparte monitormix, MET wedges, dus de gewone band setup.
                        Chris

Ik ben zelf ERG gecharmeerd van de BK1 van EV, maar ja, wordt ook niet meer gemaakt.

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Originally posted by Mach Facilities
                          Bijvoorbeeld Gino Vanelli doet zo'n beetje ALLES met en 105, dus ja, OOK live op een groot podium, maar bijvoorbeeld ook live op radio, met publiek, in de Bullit Sound Studio's, enneh, ja, daar zat dan toch Hans Eijkenaar op drums bij, EN een wedge voor zijn neus.
                          Dan mag het dus ook niet echt hard, vanwege live op radio, maar toch....
                          En Krezip had standaard een KSM9 bij, ook overal waar ze kwamen en wat ze deden.
                          Showband heeft in deze dus mijns inziens volledig gelijk, als vocalist heb je de keuze waardoor je wil zingen, als je daar als techneut niet mee kan leven, ben ik bang dat je toch voor de gemakkelijkste weg kiest.
                          De enige keer dat ik NIET met een 105 uit de weg kon, was live op radio vanuit Wisseloord, met de Kaiser Chiefs, bleek achteraf door een gevallen microfoon te komen, dat ding pakte zo'n beetje alles op wat je waar dan ook in de studio zei......en daar hebben we toen een SM57Beta voor genomen......
                          Overigens, al die studiogevalletjes die ik als voorbeeld gaf, was MET volledige band, MET publiek, MET aparte monitormix, MET wedges, dus de gewone band setup.
                          Chris

Ik ben zelf ERG gecharmeerd van de BK1 van EV, maar ja, wordt ook niet meer gemaakt.
                          De KSM9 wil ik ook uitsluiten van de discussie want daar is echt veel makkelijker mee te werken.

Jouw 'gewone' band setup is zo gewoon niet! Dat is ook de reden dat ik het een beetje opneem voor de collegatechneuten en het niet helemaal met showband eens ben.

De meeste bandjes/acts/optredens draaien vanaf 1 tafel. Er is geen budget voor aparte monitormixer of tafel; dus dat beperkt de mogelijkheden enigszins. Ik denk dat dit bij zo'n 70% van de evenementen het geval is. Ook zijn ze niet allemaal voorzien van 4 bands parametrische EQ's en 31 bands EQs op de wedges en ook is de gebruikte apparatuur verschillend!

Daarnaast staan de meeste bandjes in kroegen en feestzaaltjes te spelen en is Gino al een wat bekendere artiest met een serieuzere rider en eisen. Ik kan zo indenken dat dhr. Eijkenaar achter een drumscherm zat?

M.a.w; in sommige omstandigheden en op sommige locaties onder bepaalde voorwaarden is een KMS105 echt niet de meest ideale microfoon. Tuurlijk wel in de ogen van de zanger(es) die hem aandraagt. Soms kan preventief acteren in deze een beetje wind uit de zeilen nemen.

Tuurlijk moet elke techneut er mee kunnen werken (dit zal ik dan ook zeker niet tegenspreken) en moet hij niet altijd voor de makkelijkste weg kiezen, en mocht hij er om wat voor reden dan ook niet aan willen dan moet er wel een fatsoenlijk alternatief worden aangedragen (dus geen SM58)
                          d&b Audiotechnik

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Originally posted by MusicXtra
                            Dan zou ik eerder kiezen voor een soort 'aanwezigheids sensor' die ik ooit ergens tegen ben gekomen, simpel een IR sensor in de XLR connector die de microfoon uitschakelt wanneer je deze niet voor je mond houdt.
                            Andere oplossing is de drummer zachter laten drummen of niet recht voor het drumstel gaan staan.
                            Optogate Products

Zoiets?
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• EL_Loco
                              • Nov 2009
                              • 87

Originally posted by Sennie
                              Ik heb nu twee weken achter elkaar opmerkingen van verschillende geluidsmensen dat mijn E945 (draadlos EW100) wel mooi is, maar niet geschikt voor de kleine podia waar wij 90% van de tijd op spelen. De ene liet mij horen hoeveel de mic van de drums oppakt als ik even wegstap van de mic (op statief). Inderdaad: veel.
                              De andere klaagde dat hij mij niet hard genoeg kreeg, omdat hij anders rond ging zingen.
                              Hebben jullie die ervaring ook?

Eén van de geluidsmannen raadde mij een sm58 aan. Hij besefte dat het (zeker omdat ik in-ear zing) dat het dan veel neuziger zou klinken. De andere gaf mij een OM2.
                              Ik heb zelf ook nog een beta 58. Ik had altijd het idee dat die mic het hoge in mijn stem een beetje te schreeuwerig weergaf. (voor een idee van mijn stem: YouTube - Kanaal van BigDealCoverband

Gaat die beta 58 helpen? Of zijn er andere alternatieven?
                              Hi Albert,
                              leuk je hier tegen te komen.
                              Inderdaad is de E945 redelijk gevoelig voor omgevingsgeluid, zoals eerder al in dit topic gezegt is, ga proberen, luisteren, etc.
                              Ik ben het er zeker mee eens dat de SM58 (en ook de beta) niet de juiste mic voor jou stem is.
                              Je zou eens een 545 kop kunnen gebruiken. (die is namelijk uit te wisselen met de 945 die nu op je handheld zit) Dit is een hypernier, dit betekend dat deze het gevoeligst is recht voor de mic, en een stuk minder aan de zijkanten dan de 945. Zeker zijn de locaties waar jullie speelden/spelen zeer uitdagend, klein podium, dicht op elkaar, en toch een stevig volume. Toch moet daar zeker met de juiste mic een goede oplossing voor te vinden zijn.

Roald Gluvers

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Originally posted by EL_Loco
                                Hi Albert,
                                leuk je hier tegen te komen.
                                Inderdaad is de E945 redelijk gevoelig voor omgevingsgeluid, zoals eerder al in dit topic gezegt is, ga proberen, luisteren, etc.
                                Ik ben het er zeker mee eens dat de SM58 (en ook de beta) niet de juiste mic voor jou stem is.
                                Je zou eens een 545 kop kunnen gebruiken. (die is namelijk uit te wisselen met de 945 die nu op je handheld zit) Dit is een hypernier, dit betekend dat deze het gevoeligst is recht voor de mic, en een stuk minder aan de zijkanten dan de 945. Zeker zijn de locaties waar jullie speelden/spelen zeer uitdagend, klein podium, dicht op elkaar, en toch een stevig volume. Toch moet daar zeker met de juiste mic een goede oplossing voor te vinden zijn.

Roald Gluvers
                                Wat is dit nou voor advies? De 545 en 945 zijn gewoon identiek. Verschil zit hem in de handheld en Sennheiser marketing. Die 545 is net als de 945 die de TS al heeft een supernier.

Laat de band maar eens beginnen met het podiumvolume omlaag te brengen!

En wat heeft de TS zo speciaal aan zijn stem dat een Beta58A niet de oplossing kan zijn?

Audix OM6 denk ik nog steeds. Goed open en helder karakter met waanzinnige dynamiek en niet feedback gevoelig!
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...