MKE2 gold vs DPA 4066

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

MKE2 gold vs DPA 4066

Beste,

ik doe binnenkort een openluchtspel buiten op een veld van ca. 50 meter breed. Hierbij zullen 16 zenders gebruikt worden. De spelers hebben aangegeven graag een monitor te hebben zodat ze kunnen horen wanneer ze hun tekst moeten zeggen (gezien de afstand tussen spelers die ver weg staan lijkt me dat ook absoluut noodzakelijk).

Nu heb ik bij onze eigen zenders altijd MKE2 gold druppels in gebruik. Dat wil normaalgesproken prima, maar nu ik dus flink wat over de monitor moet gaan gooien begin ik me enigszins zorgen te maken. Ik kan eventueel eenvoudig DPA 4066 inhuren, wat is jullie ervaring daarmee? Voornamelijk betreffende feedback in combinatie met monitors...

Aangezien er buiten gespeeld wordt, zit ik met de mogelijke kans op wind... Hoe is jullie ervaring daarmee? Zit ik aan windkappen vast (staat ontzettend lelijk natuurlijk)?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Qua wind zal je idd vastzitten aan windkapjes. Niet mooi, maar lijkt mij enige oplossing.

Qua elkaar verstaan. Ik denk dat als je de prijs van monitors+DPA's afzet tegen één IEM zender en 16 ontvangers het iets duurder zal zijn, maar dat dat wel gelijk het feedbackprobleem wegneemt. Als het ook nog eens alleen gaat om spraak synchronisatie (ipv muzikaal gebruik) kan iedereen zijn eigen iPod dopjes gebruiken en hoef je hiervoor niets speciaals te laten maken/huren.

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

He hugo alles ok . Bevallen de setting nog steeds?
      Je zou eventueel een cardioide headsetje kunnen gebruiken hiervoor .
      Ik meen de 4088 uit mijn hoofd . Rond de 10 Khz kun je een beetje ellende verwachten maar verder vind ik (mening van mij geen reden tot discusie hier over) DPA hoe dan ook beter dan sennheizer .

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Originally posted by Timo Beckman
        He hugo alles ok . Bevallen de setting nog steeds?
        Je zou eventueel een cardioide headsetje kunnen gebruiken hiervoor .
        Ik meen de 4088 uit mijn hoofd . Rond de 10 Khz kun je een beetje ellende verwachten maar verder vind ik (mening van mij geen reden tot discusie hier over) DPA hoe dan ook beter dan sennheizer .
        4088 is inderdaad cardioid.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

Tijdens een musical vorig jaar, en een toneelstuk dit jaar bleek tijdens de repetitie en generale en de uitvoering dat er 1 speler van het podium door de zaal ging lopen, dit terwijl er gesproken werd door de speler.

Hierbij heb ik geen enkel probleem gehad om het rondzing vrij te houden met MKE2-EW-GOLD's.
          Ze kwam tot op +/- 2 meter voor de zaal speakers langs lopen, al sprekend. Een geluk was wel dat deze speler een luide stem had.

De PA bestond uit 1 EAW JF260 links/rechts en 2 JF260s als center.

De zaal had een capaciteit van +/- 300 man.

Het zou volgens mij wel moeten lukken als je een x-aantal monitors op front op 1 lijn neerlegd. Deze hoeven dan niet zo hard te staan uiteraard.
          Verder hoog en laag af filters gebruiken voor de frequenties die je niet nodig hebt voor spraak.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by Timo Beckman
            Rond de 10 Khz kun je een beetje ellende verwachten...
            Mijn ervaring met de 4088 is dat ook rond de 2Khz een beetje ellende kan zitten. Verder deel ik je mening.
            Originally posted by hugovanmeijeren
            Zit ik aan windkappen vast (staat ontzettend lelijk natuurlijk)?
            Bij het buitenspelen zit je inderdaad bij wind aan deze kappen vast. Ik gebruik ze soms ook binnen als ik last heb van gebruikers met een zware ademhaling.

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

Originally posted by hugovanmeijeren
              Beste,

ik doe binnenkort een openluchtspel buiten op een veld van ca. 50 meter breed. Hierbij zullen 16 zenders gebruikt worden. De spelers hebben aangegeven graag een monitor te hebben zodat ze kunnen horen wanneer ze hun tekst moeten zeggen (gezien de afstand tussen spelers die ver weg staan lijkt me dat ook absoluut noodzakelijk).

Nu heb ik bij onze eigen zenders altijd MKE2 gold druppels in gebruik. Dat wil normaalgesproken prima, maar nu ik dus flink wat over de monitor moet gaan gooien begin ik me enigszins zorgen te maken. Ik kan eventueel eenvoudig DPA 4066 inhuren, wat is jullie ervaring daarmee? Voornamelijk betreffende feedback in combinatie met monitors...

Aangezien er buiten gespeeld wordt, zit ik met de mogelijke kans op wind... Hoe is jullie ervaring daarmee? Zit ik aan windkappen vast (staat ontzettend lelijk natuurlijk)?

Groeten Hugo
              Ik zou voor de DPA's gaan. Buiten heb je altijd meer omgevingsgeluid dus je zal iets harder moeten dan in het theater om het goed verstaanbaar te krijgen. Ook zou ik qua monitors voor veel kleine kastjes kiezen, dan hoef je niet te hard maar heb je het toch overal goed verstaanbaar.

Windkapjes ga je niet aan ontkomen, dat is nou eenmaal een nadeel van buiten (en Nederland). Misschien heb je mazzel en kan je ze er toch op het laatste moment af laten, al heb je dan opeens toch weer een anders geluid, en dat wil je niet.

Als laatste zou ik een goede repetitie puur voor het geluid organiseren. Geen idee of de acteurs gewend zijn om met zendermic's te werken maar dan kunnen ze in ieder geval wennen aan het geluid en je kan eventueel nog problemen tackelen die je opeens buiten tegen komt.

Als je toch iets moet huren, Sennheiser HSP4 headsetjes klinken nog beter en duidelijker dan DPAtjes. Misschien is dat iets?

Succes.
              Last edited by cobi; 20-05-10, 16:16.
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Bedankt voor alle reacties!

Ik begrijp dat ik niet aan windkappen ga ontkomen (was ik zelf ook al bang voor), maar niet het grootste probleem. Enkel esthetisch wat minder natuurlijk.

Het gaat overigens om 3x een voorstelling voor ruim 800 man publiek (op tribunes), behoorlijk groot dus.

Wij hebben zelf 8x ew-100 G2 met MKE2 gold en ga dus 8 extra zenders inhuren. Ben zojuist nog even bij de verhuurder langs geweest, de verhuurder heeft enkel DPA 4066 (beugeltje) of 4061 (druppel). Ze hebben één zwarte 4088 dus daar schiet ik weinig mee op.
                Zij dachten dat het verschil tussen de 4066 en MKE2 gold erg klein zou zijn en dat inhuren van extra 4066's niet persé noodzakelijk zou zijn.

@cobi:
                De acteurs zijn gewend met zenders te werken, maar werd voorgaande jaren altijd met van die lelijke lompe zwarte 'aerobics' headsets gedaan (niet door ons).

Er zal zeker een technische doorloop en generale repetitie gehouden worden.

@ @lex:
                Van die IEM's vind ik een leuke oplossing, had ik zo snel nog niet aan gedacht. Nadeel is wel dat ik die oortjes niet mooi vind. Qua budget zal dat ook een héél stuk duurder worden, aangezien ik zelf niks met IEM doe maar wel voldoende wedges heb staan (uit eigen voorraad dus). Budgetair zou het wel mogelijk zijn, maar persoonlijk vind ik het jammer om zoveel extra geld in externe inhuur te gaan steken...

@Timo:
                Morgen heb ik een klusje met de RH kasten (helaas geen live muziek) op een wat grotere locatie dus zal dan eens even goed gaan luisteren.

Groeten Hugo

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Ik zou wel zeker kiezen voor het gebruik van één van beide types microfoons en niet beide door elkaar. Zeker als je ook nog wat monitoring moet geven kan het anders wel eens lastig gaan worden met de verschillen in karakteristiek en klank.

Ook met monitoren zo veel mogelijk de zelfde types gebruiken met gelijke amps om het allemaal zo overzichtelijk mogelijk te houden, aangezien de GBF bij het gebruik van monitoren bij dergelijke mic's altijd al vrij laag is.

Comment

• flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

beste,

Een tijdje geleden hebben wij een openlucht theater dingetje gedaan met fanfare en dergelijke. het speelvlak was behoorlijk groot toch maar één monitor en die lag redelijk ver van het speelveld. Wij hadden 8x Sennheiser 3000 en 8 shure U4 in de lucht met allemaal DPA4066F. het was een behoorlijk gepiel met frequenties! een hoop interreferentie en spiegeling. Nu lees ik dat jij ew100 gaat gebruiken en?? ik denk dat je je zenderplan ook eens goed moet overdenken want op een een groot speelveld is dat niet niks en vooral in de open lucht!

Qua mics zou ik zeker voor de DPA gaan. Klinkt open en duidelijk. wel windkapje doen. problemen zitten (Afhankelijk van de eigenschappen van je monitors) in het midlaag 200-250hz en mid-hoog tot hoog 2.5-4K. aldus mijn ervaringen met de DPA.

Succes!
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Qua frequenties maak ik me niet zo'n zorgen.

Ik gebruik inderdaad zelf 8x ew-100 in de D-band (786~822 Mhz). Dat is een rack dat ik zelf heb en regelmatig probleemloos gebruik.

Daarnaast huur ik 8x sennheiser 2000 in de A-band (516~558 Mhz) erbij in.

Alles uiteraard in combinatie met richtingsgevoelige vlaggen (A 2003).

Qua frequenties zal dat allemaal (uiteraard wel doorgerekend) wel in orde komen, met de 2000's kan ik een scan maken, verder zal ik gewoon wat interferentie-vrije frequenties achter de hand houden.

Als ik nu moet kiezen tussen de DPA 4066 en de 4061, waar zou dan jullie voorkeur naar uit gaan (even beugeltje versus druppel buiten beschouwing gelaten)?

Groeten Hugo

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

Ik heb geen flauw idee wat in jouw project het beste
                        uit de bus zal komen, de 4066 of de 4061.
                        Ze zijn beide omni. Verschil is dat de een low sense is.
                        Alles valt of staat natuurlijk met wat er nog meer aan je
                        set hangt on stage. Gevoeligheid van je monitoren zou ik
                        zeker voor mezelf in kaart krijgen.

Kijk sowieso bij inhuren ff goed of overal de juiste grid
                        op de mike zit (low- of high boost). Low is zowel
                        voor druppel als voor headband voldoende. (denk ik)

Als het echt stevig waait, dan heb je wss ook pech met de
                        plofkapjes en zul je eigenlijk naar windjammers over moeten.
                        Ik zal niet over het esthetische hiervan praten.......

Sterkte met je klus, koppel je nog ff terug?

tnx

btw. Sennheiser heeft leuke progs voor frequentiekeuze.
                        zo is er een freq. finder en je hebt WMS, die je met de EW 100
                        niet gebruiken kunt, meen ik.
                        Last edited by NesCio01; 20-05-10, 20:00.
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Ik zeg ook 4066!

Originally posted by flash-a-new-generation
                          beste,

Een tijdje geleden hebben wij een openlucht theater dingetje gedaan met fanfare en dergelijke. het speelvlak was behoorlijk groot toch maar één monitor en die lag redelijk ver van het speelveld. Wij hadden 8x Sennheiser 3000 en 8 shure U4 in de lucht met allemaal DPA4066F. het was een behoorlijk gepiel met frequenties! een hoop interreferentie en spiegeling. Nu lees ik dat jij ew100 gaat gebruiken en?? ik denk dat je je zenderplan ook eens goed moet overdenken want op een een groot speelveld is dat niet niks en vooral in de open lucht!
                          Niks mis met EW100; kun je er best 16 van naast elkaar gebruiken. Volg frequentietabellen en kijk via het Agentschap Telecom of via de online Sennheiser tool welke sterke stoorzenders (digitenne, GSM, etc) op welke frequentie er in de buurt zitten. Op sommige plaatsen in Nederland kun je nou eenmaal niet alle banden gebruiken omdat er een 20MW zender in buurt staat.
                          Zelfde geld natu Als je last had van spiegeling en harmonischen heb je geen goede tabel gevolgd. Natuurlijk geld bovenstaande ook voor de Shure systemen.
                          d&b Audiotechnik

Comment

• LuxProDeo
                            • Feb 2003
                            • 245

Ook mijn mening en ervaring is dat DPA 4061/4066 beter klinkt dan MKE-2. Jouw vraag gaat echter over feedback. Op dat punt verwacht ik niet dat een DPA sneller of minder snel rondgaat dan een MKE-2 op vergelijkbaar volume.

Wat je in ieder nodig hebt is voldoende EQ mogelijkheden op al je wedges. Liefst graphics, of andere parameten met voldoende bandjes.

Heb veel buiten gewerkt met zowel MKE-2 als 406x en die plopkapjes daar ontkom je niet aan. Bijkomend voordeel is dat ze je een extra laagje bescherming tegen regen bieden, ook iets waar je bij buiten projecten rekening mee moet houden.

Bij gebruik van de DPA 406x is inderdaad de keuze voor het grid van belang, ik zou gaan voor het gridje zonder de high boost.

LuxProDeo

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by LuxProDeo
                              Wat je in ieder nodig hebt is voldoende EQ mogelijkheden op al je wedges. Liefst graphics, of andere parameten met voldoende bandjes.
                              Waarom liever grafische EQ's? Persoonlijk ben ik totaal geen fan van grafisch voor dit soort doeleinden.

Ik was van plan op alle uitgangen XTA DP200's te zetten, dat zijn stereo 16 bands parametrische EQ's (oftewel méér dan genoeg mogelijkheden). Op de FOH-lijn ook nog even een compressor om het geheel wat rustiger te maken, op de monitor-lijn natuurlijk niet i.v.m. grotere kans op feedback.

Groeten Hugo

Comment

Working...