Rappers en microfoons...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het is niet alleen een kwestie van veranderende karakteristiek. Hoor nu gewoon eens wat er met je stemgeluid gebeurt als je een toeter van je handen maakt en daardoorheen praat, klinkt bekend he! Hoe dichter je handen naar elkaar toe beweegt, hoe erger het wordt! Ik had vorige week nog een coverbandje (!) waarbij ik de zanger er tot 2x toe op moest wijzen. (nadat ik ook nog de gitarist al 3x zo zacht heb laten zetten en tijdens de show de bassist ook 3x heb gevraagd gas terug te nemen... en dan heb je nog 1,5 dB over waarin je een "mix" moet maken )

Het is irritant, en ik probeer al dit soort problemen meestal bij de bron aan te pakken door dus de heren muzikanten maar weer eens op proberen te voeden.

Die OM7 moet ik toch ook weer eens proberen, de keren dat ik ermee werkte beviel het eigenlijk wel.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Stevengos
      • May 2010
      • 106

Originally posted by sparky
      ......Ik had vorige week nog een coverbandje (!) waarbij ik de zanger er tot 2x toe op moest wijzen. (nadat ik ook nog de gitarist al 3x zo zacht heb laten zetten en tijdens de show de bassist ook 3x heb gevraagd gas terug te nemen... en dan heb je nog 1,5 dB over waarin je een "mix" moet maken ).....
      Stond je gain toen al in de max?
      De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

OFF TOPIC

Neuh, ik had zat over, maar toen zat ik al op 99 dBA en het was een kroeg.
        Last edited by sparky; 14-05-10, 18:34.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Originally posted by JanD
          SM 57A Beta
          SM 57 BETA? Heb ik iets gemist?

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

deze volgens de site van shure:
            klik

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by jakkes72
              deze volgens de site van shure:
              klik
              Dat is de welbekende Beta 57A, daarnaast heb je de SM57
              SM 57A Beta (of alles waar SM en Beta tegelijk in voorkomt) bestaat niet, dat bedoeld 'Outline'.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• GKO
                • Jan 2009
                • 11

Originally posted by Whitefarmer
                WAT precies zorgt nou voor dat belabberde geluid? Het 'kommetje' dat hij met zijn hand maakt? Wat doet dit?
                Het is niet zozeer het kommetje, omdat je de achterkant van de microfoon afsluit en er een omni van maakt blokkeer je ook de werking van de resonantie kamers achter het capsule. Dit fungeert bij normaal gebruik om de frequentie respons vlak te maken aangezien ongecorrigeerd de output van een dynamisch capsule wat voor een nier microfoon wordt gebruikt een enorme mid piek heeft. Wat je dus hoort als dat enorm nasale geluid.

De sugestie van Showband om dus een omni te geven is dus niet zo raar. Bij een gecupde sm58 heb je immers ook een omni, alleen klinkt die 58 ruk.

Of op de een of andere mannier die nasale piek er radicaal uit eqen.
                Aangezien het echt ingeprogrammeerd zit bij een hoop rappers en punk zangers, beginnen ze goed maar na een paar nummers word er weer gecuped. Hopelijk hebben ze dan genoeg output in hun stem zodat het niet gaat rond zingen.

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Allemaal leuk en aardig...

Misschien moeten we gewoon een nieuwe 'linke gangster' manier vinden van microfoon vast houden en daarmee een nieuwe trent zetten.... Uiteraard een manier waarbij er nog wel geluid in de microfoon komt.

Een MD421 kan je inderdaad heel stoer vasthouden, en zo'n beta52 of beta56 ziet er ook wel cool uit!
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• AJK1337
                    • Apr 2010
                    • 13

Originally posted by cobi
                    Allemaal leuk en aardig...

Misschien moeten we gewoon een nieuwe 'linke gangster' manier vinden van microfoon vast houden en daarmee een nieuwe trent zetten.... Uiteraard een manier waarbij er nog wel geluid in de microfoon komt.

Een MD421 kan je inderdaad heel stoer vasthouden, en zo'n beta52 of beta56 ziet er ook wel cool uit!
                    Ik vraag me toch sterk af wat een beta 52 (kwa geluid) in de handen van een rapper doet...

Comment

• Stevengos
                      • May 2010
                      • 106

Originally posted by GKO
                      Het is niet zozeer het kommetje, omdat je de achterkant van de microfoon afsluit en er een omni van maakt....
                      Uhm, ik hebt daar wel zo m'n twijfels bij, aangezien je het ten eerste niet een omni maakt (eerder een soort van halve nier), want dat zou die ook geluid moeten oppikken van achter de mic. wat die dus niet doet, omdat de rapper dat achterste deel met zijn hand afsluit. (of zie ik dit nou verkeerd)

Tegen dat nasale geluid (en met name de pieken) kan een compressor ook wonderen doen... (wel in combo met het EQ-en)
                      Last edited by Stevengos; 17-05-10, 22:44.
                      De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• w00Dy
                        • May 2006
                        • 257

Ze stem wordt er een stuk zwaarder van, en als ze gaan brullen krijg je overspraak.

Helaas pikt de jeugd het ook allemaal op, en die nemen nog minder aan dan een rapper die van muziek zijn kost moet verdienen.
                        Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Originally posted by Stevengos
                          Tegen dat nasale geluid (en met name de pieken) kan een compressor ook wonderen doen... (wel in combo met het EQ-en)
                          Tegen niveau-problemen wel, maar ik had afgelopen weekend een zanger met een dergelijke microfoontechniek. Hij zei dat hij zichzelf dan beter hoorde... man had in-ears, dus hoezo beter horen? Geef gewoon ff een seintje, dan komt het goed.
                          Maar goed, hij zong een SM58 dus helemaal dicht (wat ik an-sich knap vindt). Dan kun je compressen wat je wilt, maar het gaat er echt niet beter van klinken.

Heb het later zelf geprobeert... als ik zo hard mogelijk schreeuw gaat die 58 niet over de zeik, als ik m'n hand om de achterkant van de korf houd lukt me dat met gemak.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Originally posted by Stevengos
                            Uhm, ik hebt daar wel zo m'n twijfels bij, aangezien je het ten eerste niet een omni maakt (eerder een soort van halve nier), want dat zou die ook geluid moeten oppikken van achter de mic. wat die dus niet doet, omdat de rapper dat achterste deel met zijn hand afsluit. (of zie ik dit nou verkeerd)
                            Dit zie je inderdaad verkeerd. Je maakt van een drukverschilopnemer ( die een hypercadiod patroon creeerd )e en drukopnemer ( die een omnipatroon heeft).
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

Ik heb me erbij neergelegd. De 'grote jongens' doen het, ik heb ze allemaal voorbij zien komen. En alles wat daaronder zit aapt het na. En dat zal zo blijven.
                              Ik zet gewoon de fader omhoog, zorg ervoor dat het niet te hard is en vervolgens drink ik mijn colaatje op mijn gemak op.
                              De 'grote jongens' prikken in of hebben een eigen technicus, dan is het helemaal hun 'pakkie an'.
                              Heerlijk die stilte

Comment

• Whitefarmer
                                • Oct 2003
                                • 1244

Ik stond afgelopen weekend met mijn bandje, kwam er ook een 'gast'-zanger (was mij onbekend), met diezelfde geweldige microfoontechniek.

Het klonk 'ruk', en ik heb de schuif nog wat naar BENEDEN getrokken (hij zong met de mic van de lead zangeres, verder heb ik ook maar niet geprobeerd er iets van te maken.

Inderdaad zoals Raym zegt, even rustig alle tijd gehad om van mijn spaatje rood te drinken....
                                Groeten John
                                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...