Rappers en microfoons...
Collapse
X
-
De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :DComment
-
enne , PL20 in de handjes, kunnen ze nooit omheen komen..Comment
-
-
Comment
-
-
'k heb nog ff rondgekeken op 't internet en heb weer m'n twijfels gekregen over of het nasale geluid te maken zou hebben met dat je er een omni van maakt. Zou het nasale geluid niet eerder iets te maken hebben met het zogenaamde 'proximi' effect? klik hier!
Zo zou volgens de wiki een omni er weinig mee te maken hebben.De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :DComment
-
'k heb nog ff rondgekeken op 't internet en heb weer m'n twijfels gekregen over of het nasale geluid te maken zou hebben met dat je er een omni van maakt. Zou het nasale geluid niet eerder iets te maken hebben met het zogenaamde 'proximi' effect?http://www.sengpielaudio.com/WhyDoesProximityEffectOccur.pdf
Zo zou volgens de http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio) er weinig mee te maken hebben.Comment
-
Het nasale geluid heeft niets met de omnigevoeligheid te maken. Als je hetzelfde doet met je handen zonder microfoon hoor je ook een nasaal geluid. Het is gewoon de filterwerking van je handen. Dus als rappers de microfoon "cuppen" dan heb je met beide effecten te maken.Maar het is ook zo dat een rapper zo ong. de mic opvreet en dus de geluidsbron heel dicht bij de mic zit krijg je ook dat de lage geluidsgolven zichzelf (van 2 kanten van het membraam) er gaat versterken (ondanks het ingebouwde filter in de mics om alles 'flat' te krijgen) en de hoge freqenties niet. (zie links in de voorgaande post van mij
)
Last edited by Stevengos; 23-05-10, 17:24.De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :DComment
-
Goed punt!Maar het is ook zo dat een rapper zo ong. de mic opvreet en dus de geluidsbron heel dicht bij de mic zit krijg je ook dat de lage geluidsgolven zichzelf (van 2 kanten van het membraam) er gaat versterken (ondanks het ingebouwde filter in de mics om alles 'flat' te krijgen) en de hoge freqenties niet. (zie links in de voorgaande post van mij
)
Comment
-
In deze post wou ik nog wat duidelijk uiteenzetten rondom het maken van een omni als je de microfoon 'cupt'. (aangezien het me toch nog even bezig hield)
Na wat rondzoeken op het internet ben ik er eindelijk achter waarom de mic. zo gevoelig voor feedback wordt als je je de mic. cupt. (daar zat ik nog wel een beetje mee te worstelen, ookal zei ik dat het weer helder voor me zou zijn, zat het me nog steeds dwars)
Waar ik niet uitkwam was de reden waarom het membraam dan geen onderscheid mee zou kunnen maken van waar het geluid vandaan kwam.
Wat de microfoon zo gevoelig maakt heeft te maken met het 'oor'-effect dat je hand heeft. Leg maar is je hand half achter je oorschelp. Je zult merken dat je nu ook geluid hoort dat door je hand gereflecteerd wordt. Je hebt hiermee dus je oorschelp 'groter' gemaakt, waardoor je meer geluid hoort.
Hetzelfde gebeurt als je de microfoon 'cupt'. Dan reflecteerd je hand het geluid dat in de capsule van de mic. binnenkomt, waardoor de microfoon 'gevoeliger' voor het geluid wordt en veel makkelijker gaat rondzingen. Hierdoor kun je ook bijvoorbeeld een hypernier geluid van achteren laten oppikken als je je hand op de top van de mic. plaatst.
Dus de anderen hadden het me wel goed uitgelegd, alleen kon ik de link nog niet echt maken. (iig bedankt voor de moeite! :P)
Voor de rest wordt het nasale geluid bij het 'cuppen' alsnog veroorzaakt door de in de voorgaande posts beschreven effecten.Last edited by Stevengos; 22-06-10, 20:37.De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :DComment
-
In deze post wou ik nog wat duidelijk uiteenzetten rondom het maken van een omni als je de microfoon 'cupt'. (aangezien het me toch nog even bezig hield)
Na wat rondzoeken op het internet ben ik er eindelijk achter waarom de mic. zo gevoelig voor feedback wordt als je je de mic. cupt. (daar zat ik nog wel een beetje mee te worstelen, ookal zei ik dat het weer helder voor me zou zijn, zat het me nog steeds dwars)
Waar ik niet uitkwam was de reden waarom het membraam dan geen onderscheid mee zou kunnen maken van waar het geluid vandaan kwam.
Wat de microfoon zo gevoelig maakt heeft te maken met het 'oor'-effect dat je hand heeft. Leg maar is je hand half achter je oorschelp. Je zult merken dat je nu ook geluid hoort dat door je hand gereflecteerd wordt. Je hebt hiermee dus je oorschelp 'groter' gemaakt, waardoor je meer geluid hoort.
Hetzelfde gebeurt als je de microfoon 'cupt'. Dan reflecteerd je hand het geluid dat in de capsule van de mic. binnenkomt, waardoor de microfoon 'gevoeliger' voor het geluid wordt en veel makkelijker gaat rondzingen. Hierdoor kun je ook bijvoorbeeld een hypernier geluid van achteren laten oppikken als je je hand op de top van de mic. plaatst.
Dus de anderen hadden het me wel goed uitgelegd, alleen kon ik de link nog niet echt maken. (iig bedankt voor de moeite! :P)
Voor de rest wordt het nasale geluid bij het 'cuppen' alsnog veroorzaakt door de in de voorgaande posts beschreven effecten.
Het heeft te maken met de de wijze waarop de geluidsdruk wordt opgepikt.
Een rondom gevoelige microfoon heeft aan één zijde contact met de omgeving. Elke verandering van de luchtdruk veroorzaakt een beweging van het membraam. We hebben te maken met een drukopnemer.
Bij een richtinggevoelige microfoon heeft het membraam aan twee zijden contact met de omgeving. Aan de achterzijde wordt deze weg zo aangepast dat een bepaalde karakteristiek wordt gecreëerd met een bepaalde frequentiekarakteristiek. We hebben te maken met een drukverschilopnemer.
Je kunt het verschil bij condensatormicrofoons goed zien aan de sleuven aan de achterzijde van het membraam.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
Comment