Heb even getwijfeld of deze niet in het "Ergernissen" topic hoorde, maar het heeft ook wel weer met geluidstechniek te maken:
Toegegeven, het ziet er enorm cool, true, gangsta en wat-al-niet-meer uit:

Maar hebben die rappers nu echt niet in de gaten hoe bezopen een SM58 klinkt als je je hand er omheen legt? En hoeveel problemen het met de monitoren oplevert?
Ik herinner me nog een optreden lang geleden van Postmen in Groningen. Vette live-band erbij, groot podium, dikke PA, destijds mocht het ook nog harder dan 85 dB, etc. Alle ingrediënten voor een leuk feestje waren dus aanwezig. Bandje begon te knallen, de heren rapperts kwamen het podium op, vier vuisten gingen stoer rond de kop van de microfoon en daar begon de ellende...
Vier schreeuwende gasten die samen een frequentiegebied tussen de 1 en 2 khz delen. Een telefoon klinkt verdorie beter!
Ik ben zelf in eerste plaats muzikant en zit heel af en toe achter een mixer. Zoveel rappers maak ik dus niet mee en al helemaal geen profs. Ik vraag me echt af of deze debiele microfoontechniek bij de echt professionele producties überhaupt bespreekbaar is. Het is daar immers ook zichtbaar en hoorbaar eerder regel dan uitzondering. Kijk alleen al naar die live-dingetjes op MTV van Eminem en soortgelijke rap-iconen.
In het voorbeeld van Postmen hierboven vraag ik me echt af of er in al die tijd niet één persoon (techneut, manager, oma, zaalhouder) het aangedurft heeft om tegen de artiest in kwestie over de belabberde geluidskwaliteit te beginnen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Toegegeven, het ziet er enorm cool, true, gangsta en wat-al-niet-meer uit:

Maar hebben die rappers nu echt niet in de gaten hoe bezopen een SM58 klinkt als je je hand er omheen legt? En hoeveel problemen het met de monitoren oplevert?
Ik herinner me nog een optreden lang geleden van Postmen in Groningen. Vette live-band erbij, groot podium, dikke PA, destijds mocht het ook nog harder dan 85 dB, etc. Alle ingrediënten voor een leuk feestje waren dus aanwezig. Bandje begon te knallen, de heren rapperts kwamen het podium op, vier vuisten gingen stoer rond de kop van de microfoon en daar begon de ellende...
Vier schreeuwende gasten die samen een frequentiegebied tussen de 1 en 2 khz delen. Een telefoon klinkt verdorie beter!
Ik ben zelf in eerste plaats muzikant en zit heel af en toe achter een mixer. Zoveel rappers maak ik dus niet mee en al helemaal geen profs. Ik vraag me echt af of deze debiele microfoontechniek bij de echt professionele producties überhaupt bespreekbaar is. Het is daar immers ook zichtbaar en hoorbaar eerder regel dan uitzondering. Kijk alleen al naar die live-dingetjes op MTV van Eminem en soortgelijke rap-iconen.
In het voorbeeld van Postmen hierboven vraag ik me echt af of er in al die tijd niet één persoon (techneut, manager, oma, zaalhouder) het aangedurft heeft om tegen de artiest in kwestie over de belabberde geluidskwaliteit te beginnen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Comment