Rappers en microfoons...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Rappers en microfoons...

Heb even getwijfeld of deze niet in het "Ergernissen" topic hoorde, maar het heeft ook wel weer met geluidstechniek te maken:

Toegegeven, het ziet er enorm cool, true, gangsta en wat-al-niet-meer uit:

Maar hebben die rappers nu echt niet in de gaten hoe bezopen een SM58 klinkt als je je hand er omheen legt? En hoeveel problemen het met de monitoren oplevert?

Ik herinner me nog een optreden lang geleden van Postmen in Groningen. Vette live-band erbij, groot podium, dikke PA, destijds mocht het ook nog harder dan 85 dB, etc. Alle ingrediënten voor een leuk feestje waren dus aanwezig. Bandje begon te knallen, de heren rapperts kwamen het podium op, vier vuisten gingen stoer rond de kop van de microfoon en daar begon de ellende...

Vier schreeuwende gasten die samen een frequentiegebied tussen de 1 en 2 khz delen. Een telefoon klinkt verdorie beter!

Ik ben zelf in eerste plaats muzikant en zit heel af en toe achter een mixer. Zoveel rappers maak ik dus niet mee en al helemaal geen profs. Ik vraag me echt af of deze debiele microfoontechniek bij de echt professionele producties überhaupt bespreekbaar is. Het is daar immers ook zichtbaar en hoorbaar eerder regel dan uitzondering. Kijk alleen al naar die live-dingetjes op MTV van Eminem en soortgelijke rap-iconen.

In het voorbeeld van Postmen hierboven vraag ik me echt af of er in al die tijd niet één persoon (techneut, manager, oma, zaalhouder) het aangedurft heeft om tegen de artiest in kwestie over de belabberde geluidskwaliteit te beginnen. Hoe gaan jullie hier mee om?
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Oh, ik ben 3 weken geleden nog naar een rapper toegestapt op het podium dat ie zijn microfoon normaal moest houden, of dat anders de schuiven dicht gaan. Dan doen ze het wel...

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

WAT precies zorgt nou voor dat belabberde geluid? Het 'kommetje' dat hij met zijn hand maakt? Wat doet dit?

Ik ben van mening als je iemand zegt dat hij 'normaal' moet doen niet zo goed werkt dan wanneer je uitlegt waarom!

En dat wil ik nu dus leren .
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

heb ik nog een leuke voor je: rappers die op het podium staan met een bepakking aan alsof ze op de noordpool staan, en uiteraard het klagen dat ze het warm hebben
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

Wat er gebeurt als je een kom om de microfoon korf maakt is dat de karakteristiek van de microfoon veranderd
          van een nier naar een omni directionele mic, oftewel rondom gevoelig.
          Dit leverd dus problemen op met de monitoren en mogelijk ook op de zaal pa.
          Tevens gaat de mic erg wollig klinken ipv openen is er van presence geen sprake meer.

Comment

• AJK1337
            • Apr 2010
            • 13

Volgens mij is dit gewoon een kwestie van het juiste gereedschap voor het juiste doeleinde gebruiken. Een sm58 is leuk voor algemeen gebruik en altijd makkelijk bij de hand. Net zoals je voor goede vocalisten een condensator microfoon pakt moet je ook rekening houden met artiesten met een mindere techniek.

In het beste geval duw je een Sennheisser MD421 in hun handen, maar die krijg je waarschijnlijk direct terug met een opmerking over scheren op het podium. Dat werkt niet helemaal dus.

Dan is er ook nog de Audix OM7, met de volgende kenmerken:
            Lage gain (handig tegen schreeuw neefjes bij on aangekondigde microfoon wissel)
            Hypercardioide patroon (niet al teveel last van de omgeving, handen , enz)
            een "normaal" uiterlijk

Maar het alle beste is het volgende
            "super small pick up patern" oftewel als je de microfoon niet gewoon vlak bij je mond houd en er in zingt/schreeuwt/rapt vang de microfoon dus ook echt niks op. Daarnaast is de microfoon hierdoor dus redelijk ongevoelig voor de rare kom techniek.

Audix schrjft er zelf het volgende over: Klik.

Maar ik vermoed dat er behalve deze microfoon (en de MD421) vast nog veel meer geschiktere microfoons zijn als de SM58.
            Had ik de VM85 van Phonic al genoemd? Behalve dat het ding letterlijk nog geen 3 tientjes kost, klinkt het ding in een kommetje nauwelijks slechter als zonder. (o wacht de Vm85 klinkt onder ideale omstandigheden al niet zo goed )
            Last edited by AJK1337; 12-05-10, 17:13.

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Hoe ga ik ermee om? Heb laatst nog 12 rap groepen mogen mixen op 1 dag. Bij 1 gaf de hand van de rapper problemen, heb de microfoon gewoon zachter gedaan. Hij was niet meer te verstaan, eigen schuld. Als de boel gaat rondzingen heb ik het ook gedaan, dus dan maar liever te zacht.

Bij die rappers zit die houding van de hand er gewoon in geprogrammeerd, dat verander je niet zomaar even door een opmerking erover. Ze hebben meestal ook geen idee hoe erg de problemen zijn die er optreden door hun toedoen.

Overigens werd de avond afgesloten door 2 acts die wel professioneel waren. Voldoende power in hun stem, goede houding van de handen, goede kwaliteit beats met een DJ die ook wist wat die deed. Dat was genieten.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Bij rockgitaristen ga je toch ook niet zeuren als hun (bas)gitaren zo ongeveer op de grond hangen?

Dat je spel daardoor zowat onmogelijk een serieuze vorm kan aannemen is toch echt minder belangrijk dan dat ze dan meer lijken op "die foto van slash".

Dit hoort in de hoek thuis van de marshallkasten op tien in een kroeg. Als je als geluidsman je eraan gaat storen wordt je niet oud. Je legt het ze een keertje uit en verder is het dopjes in de oren en een krantje pakken.

JA, rappers houden hun microfoon verkeerd vast. Ja dat werkt voor geen meter. NEE, dat is jouw zorg niet. Goedkope omnidirectionele mike geven en pilletje valium slikken...
                lekker belangrijk!

Comment

• Radar
                  Moderator
                  • Jul 2002
                  • 890

SM58 is gemaakt om op te vreten:

Ik snapt het probleem niet.
                  Ik doe niet aan bijgeloof.
                  Dat brengt ongeluk.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Gewoon zo'n ding: http://www.fanssite.be/images/polsband%20big.jpg
                    onder de kop van je SM58 schroeven?

Soms zijn oplossingen eenvoudig.

Even zonder gekkigheid: volgende keer een SM57 in de hand drukken? Kapsel is identiek aan een 58 alleen zit er geen bolletje op dat makkelijk in de hand te houden is. (Karakteristiek is daardoor ook iets anders, maar zou geen problemen mogen opleveren).

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Waveform
                      • Dec 2009
                      • 321

Originally posted by AJK1337
                      Dan is er ook nog de Audix OM7 Klik
                      Mijn "Get out of jail free" kaart

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by Radar
                        SM58 is gemaakt om op te vreten:

Ik snapt het probleem niet.

Het probleem zit hem in de richtingsgevoeligheid/opnamepatroon/polarpattern (die verandert bij de SM58 van nier naar omni als je je hand voor het onderste deel van de korf houd, en de klank word er ook niet beter op)

Dit is overigens wel een van de redenen waarom ik een SM58 heb liggen

Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• JanD
                          • Jun 2008
                          • 36

Als ik echt niet kan voorkomen dat ik rappers mag schuiven, dan krijgen ze een mooie SM 57A Beta.
                          1e ik heb er voldoende van in m'n koffertje liggen.
                          2e het bevalt prima als microfoon voor mensen met veel dinamiek en helpt m.i, goed tegen schreeuwerds.
                          (een gewone 57 heeft dezefde plus punten voor vocalisten..)

Comment

• dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

Originally posted by djspeakertje
                            Het probleem zit hem in de richtingsgevoeligheid/opnamepatroon/polarpattern (die verandert bij de SM58 van nier naar omni als je je hand voor het onderste deel van de korf houd, en de klank word er ook niet beter op)
                            Daan

Dat zei ik op de 1e pagina ook al

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

Verder gebeurt dit niet alleen bij rappers maar ook bij hardcore en punk bands. Waar ik me meer aan irriteer zijn van die bands die mijn mic na hun optreden gewoon op de grond keilen of van die loze figuren die de mic gaan rondslingeren aan de kabel en het dan vreemd vinden dat ie halverwege het optreden het niet meer doet.

Comment

Working...