MB Audiosystems, Fohhn, EAW, dB Techn. ea...
Collapse
X
-
-
Als ik het goed begrepen heb was de occ. UPA-2P-set net iets te duur, en de rest viel tegen omdat ze de achterkant van de zaal niet haalden.
Was een erg lastig zaaltje, met een aflopend plafond waar de zaal steeds breder werd.
De spraakverstaanbaarheid van de UPA's was imponerend, een spreker met de mike voor zn navel donderde door de zaal heen, wat ook werd toegegeven, maar het budget was daar net niet toereikend voor.
Ik weet ook niet welke SP het geworden is, maar alleen dat SP binnen het budget bleef, en daarmee de race gewonnen heeft.Comment
-
We hadden na alle set te hebben beluistert 2 opties: Meyer en SP.
Meyer was een set met 4 UPA-2P's en 4 USW-1P
SP was een set met 2 SP3-60 en 2 SP3-15's aangevuld met 2 X-acten als midfills, omdat de 60 graden net niet genoeg was voor de breedte van onze zaal. De SP3-60's hebben een 2 inch hoorn met 2 keer 12 inch driver.
We hebben uiteindelijk gekozen voor de SP set. SP had een mooi gedefinieerd geluidsbeeld, goede spraak verstaanbaarheid en heel belangrijk; de geluidsdruk wordt goed verdeeld over de zaal.
Wel moet ik zeggen dat de complete set nieuw 25.000 euro kost. We hebben de set binnen budget gekregen omdat de subs 2e hands zijn (wel met 1 jaar garantie).
Meyer sound was 2e best presteerende in onze zaal. Sound was echt formidabel en we hebben heel wat discussie gevoerd of we niet toch Meyer zouden kopen. Doorslaggevend om toch voor SP te gaan was een (klein) verschil de prijs (paar duizend euro); geluidsdruk spreiding, leeftijd van de set.
Deze set had moeite om achterin even hard te presteren als voorin bij lagere volumes. Bij hogere volumes verdween dit wel, maar wij draaien helaas niet altijd op 100dB of meer. Ik denk dat het komt, zoals ******** ook al zei, omdat we een aflopende zaal hebben die ook nog in de breedte uitloopt. Om dit met Meyer goed werkend te kunnen krijgen hadden we misschien beter een andere oplossing van Meyer moeten proberen. Misschien 2 1P's boven elkaar. Dan krijg je dezelfde constructie als we nu met SP hebben; 2x12 inch boven elkaar.
De set was geloof ik 7 jaar oud. Dit was voor ons ook een nadeel. Niet voor mij persoonlijk, maar ik moet een 7 jaar oude set verkoopbaar maken aan de leden van de Stichting die moeten betalen voor de set. Daar hadden we ook moeite mee, ook al weet ik zelf dat die sets wel 20 jaar mee gaan. Ik had er gegarandeerd commentaar op gekregen.
De dB Technology's (we hadden 6 topjes per kant) vielen af vanwege de slechte sound. Qua spreiding en geluidsdruk waren ze de beste, maar qua sound waren ze echt de slechtste. Dit komt denk ik vanwege de combinatie van drivers. 8 inch + 6,5 inch + 2 keer 1 inch. Het was scherp/scheeuwerig, weinig definitie in het midhoog en ook in het laag. Laag vond ik ook niet mooi van de subs. Daarom viel de dB DVA set af. Er zullen vast toepassingen zijn waarbij deze set beter uit de bus komt, maar in een zaal van ongeveer 30m bij 30m zou ik dit niet ophangen.Comment
-
Beste,De dB Technology's (we hadden 6 topjes per kant) vielen af vanwege de slechte sound. Qua spreiding en geluidsdruk waren ze de beste, maar qua sound waren ze echt de slechtste. Dit komt denk ik vanwege de combinatie van drivers. 8 inch + 6,5 inch + 2 keer 1 inch. Het was scherp/scheeuwerig, weinig definitie in het midhoog en ook in het laag. Laag vond ik ook niet mooi van de subs. Daarom viel de dB DVA set af. Er zullen vast toepassingen zijn waarbij deze set beter uit de bus komt, maar in een zaal van ongeveer 30m bij 30m zou ik dit niet ophangen.
Daar geloof ik nu echt niks van. Of de persoon die dit ingeregeld heeft kent er echt geen kl... van. Er zit eerder een probleemje in het laag mid, zeker niet in het hoog mid en hoog. Goed ingeregeld komt de klank van T4's redelijk dicht bij meyer m'elodie ('k heb al een paar gasttechneuten zien verschieten in positieve zin :-) )
De commentaar van de subs.. daar kan ik in komen... die vind ik ook niet super.Comment
-
Ik ken de M'elodie van Meyer niet, dus misschien kan hij daarbij in de buurt komen. Ze kunnen in mijn beleving niet in de buurt komen van een UPA of een SP set.Beste,
Daar geloof ik nu echt niks van. Of de persoon die dit ingeregeld heeft kent er echt geen kl... van. Er zit eerder een probleemje in het laag mid, zeker niet in het hoog mid en hoog. Goed ingeregeld komt de klank van T4's redelijk dicht bij meyer m'elodie ('k heb al een paar gasttechneuten zien verschieten in positieve zin :-) )
De commentaar van de subs.. daar kan ik in komen... die vind ik ook niet super.
Tja en ik ga niet zeggen dat we pro's zijn in het inregelen, maar we hebben de systemen oningeregeld en ingeregeld vergeleken en daarbij vonden we de T4's toch het minste definitie hebben en scherp uit de hoek komen en misten ze in het mid laag body. Maar goed het is een persoonlijke mening. Deze set op een andere plaats in een andere plek kan best een goede keus zijn. Bij ons viel hij om bovenstaande redenen af.Comment

Comment