MB Audiosystems, Fohhn, EAW, dB Techn. ea...
Collapse
X
-
-
Er zijn meer facetten die meespelen. Je moet de kasten op een bescheiden manier vast kunnen monteren in de zaal, ook zonder dat ze storen, of in de weg staan.
En in een historische theaterzaal moet je niet afkomen met zware topkasten van 70x120. Zeker niet om ze te laten vliegen.
Pas op sommige EAW speakers komen wel in aanmerking. maar Meyer en D&B audio heeft volgens mij meer ervaring in theaterzalen dan EAW. Maar dat kost een grote hap in het budget.Comment
-
Ieder A-merk heeft wel ƩƩn of meer systemen die heel geschikt zijn voor theaters.Er zijn meer facetten die meespelen. Je moet de kasten op een bescheiden manier vast kunnen monteren in de zaal, ook zonder dat ze storen, of in de weg staan.
En in een historische theaterzaal moet je niet afkomen met zware topkasten van 70x120. Zeker niet om ze te laten vliegen.
Pas op sommige EAW speakers komen wel in aanmerking. maar Meyer en D&B audio heeft volgens mij meer ervaring in theaterzalen dan EAW. Maar dat kost een grote hap in het budget.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik heb al veel interessante opmerkingen gelezen.
Als ik iets meer over onze situatie mag vertellen: we huren een vaste zaal waar max 450-500 man in kunnen. Podium is ongeveer 12 meter breed en 4 meter hoog. Voorin is de zaal 15 meter breed en achterin 25 meter. De hoogte loopt af van 4 meter voorin naar 3 meter achterin (zal even kijken of ik een plattegrond kan uploaden, als me dat lukt). De zaal wordt gehuurd dus we bouwen iedere keer op en af. De speakers vliegen we met Wind-ups (deze kunnen wel behoorlijk wat gewicht hebben; 500Kg totaal voor 2 stuks) en truss (Prolite x30 geloof ik).
Ik vraag me af of we budget hebben voor D&B en Meyer. Wij hebben ongeveer 15.000 euro te besteden.
Luisteren en demo“s houden is inderdaad de beste oplossing. Dat gaan we ook zeker doen. MB Audio, D&B Technologies met een DVA en Delta Lousspeakers staan al gepland. SoundProjects uit almere heeft al een offerte uitgebracht. Fohhn en EAW moet nog gepland worden.
Bij EAW heb ik inmiddels de vraag neergelegd: welke set zouden jullie bij ons ophangen? Want bij EAW zie ik door de bomen het bos niet zoveel speakers die op de markt hebben; zelfs de importeur heeft hier soms last van aldus hem zelf.
De Fohhn importeur noemde als eerste hun zuilen (Linea_series) die 1000W kunnen produceren. Dat lijkt mij nou helemaal niks. Volgens mij zijn die zuilen een nieuwe hype ofzo ik zie ze bij veel meer merken in het assortiment komen, net als line array's dat een poos in is geweest en iedereen die moest hebben (heb ik me laten vertellen). Ik den kdat wij in onze zaal toch het beste af zijn met een conventioneel systeem.
MB is relatief nieuw in de markt, maar ik heb het een aantal keren gehoord en ik moet zeggen dat mijn indruk zeer goed is. Heb het in een theather gehoord, in de open lucht-tent en in een zaal.
Ook heb ik gehoord van een dealer dat het verhaal rond MB Audio dat ze op zouden houden te bestaand niet waar is. Ze zouden het gewoon moeilijk hebben gehad met de crisis maar dat zou nu weer over zijn. Maar goed Hof zal altijd ontkennen natuurlijk, dus wat de waarheid is....Ik denk dat het wel zal blijven bestaan. In iedergeval zal Hof wel blijven bestaan en ze hebben zelf in de verhuur ook grote aantallen MB-Audio. Dus voor mijn reparaties ben ik niet zo bang. Alleen wanneer we naar een grotere zaal gaan en uitbreiding nodig hebben en het merk bestaat niet meer....
Maar ik ben benieuwd naar jullie reacties.
- Toch nog een kijken naar Meyer en D&B? Welke serie dan en past dat in ons budget?
- Is iemand nog bekend met Delta Loudspeakers (importeur Boerema Geluidstechniek en www.deltaloudspeakers.cn ) maar ik kom het niet zo veel tegen.
- Is iemand bekend met SoundProjects? Ik kwam ze voor het eerst tegen op de ProLight en Sound in Frankfurt. Deze jongens komen heel proffesioneel over. Hebben inmiddels 2 offertes neergelegd. 1 van 14.000 euro en 1 van 12.000 euro ex BTW. Meer zit het bij hun ook niet in omdat ze ook vrij prijzig zijn.
- Weet iemand het echte verhaal van MBAudio? Veel goeie berichten, maar bestaan ze over een jaar nog?Last edited by herbie; 12-05-10, 12:40.Comment
-
ik heb veel en erg goede ervaring met SoundProjects. Maar niet als theatersystemen. Ze zullen denk ik wel een demo voor je zaal kunnen organiseren als je ze serieus overweegt. Dat is wel het voordeel als je niet zo ver weg zoekt.
Het bedrijf is solide en timmert al behoorlijk lang aan de weg.
Je kan ook misschien een luisterafspraak maken in een van de theaters waar spul van hun hangt. Musis sacrum in arnhem bijvoorbeeld.
Hun X-act monitortje is trouwens een van de fijnste stukken audio die ik ken.
prijs/prestatie/bouwkwaliteit/afmetingen enz in ogenschouw genomen.lekker belangrijk!Comment
-
Goede info!Ik heb al veel interessante opmerkingen gelezen.
Als ik iets meer over onze situatie mag vertellen: we huren een vaste zaal waar max 450-500 man in kunnen. Podium is ongeveer 12 meter breed en 4 meter hoog. Voorin is de zaal 15 meter breed en achterin 25 meter. De hoogte loopt af van 4 meter voorin naar 3 meter achterin (zal even kijken of ik een plattegrond kan uploaden, als me dat lukt). De zaal wordt gehuurd dus we bouwen iedere keer op en af. De speakers vliegen we met Wind-ups en truss (deze kunnen wel behoorlijk wat gewicht hebben).
Ik vraag me af of we budget hebben voor D&B en Meyer. Wij hebben ongeveer 15.000 euro te besteden.
Luisteren en demo“s houden is inderdaad de beste oplossing. Dat gaan we ook zeker doen. MB Audio, D&B Technologies met een DVA en Delta Lousspeakers staan al gepland. SoundProjects uit almere heeft al een offerte uitgebracht. Fohhn en EAW moet nog gepland worden.
Bij EAW heb ik inmiddels de vraag neergelegd: welke set zouden jullie bij ons ophangen? Want bij EAW zie ik door de bomen het bos niet zoveel speakers die op de markt hebben; zelfs de importeur heeft hier soms last van aldus hem zelf.
De Fohhn importeur noemde als eerste hun zuilen (Linea_series) die 1000W kunnen produceren. Dat lijkt mij nou helemaal niks. Volgens mij zijn die zuilen een nieuwe hype ofzo ik zie ze bij veel meer merken in het assortiment komen, net als line array's dat een poos in is geweest en iedereen die moest hebben (heb ik me laten vertellen). Ik den kdat wij in onze zaal toch het beste af zijn met een conventioneel systeem.
MB is relatief nieuw in de markt, maar ik heb het een aantal keren gehoord en ik moet zeggen dat mijn indruk zeer goed is. Heb het in een theather gehoord, in de open lucht-tent en in een zaal.
Ook heb ik gehoord van een dealer dat het verhaal rond MB Audio dat ze op zouden houden te bestaand niet waar is. Ze zouden het gewoon moeilijk hebben gehad met de crisis maar dat zou nu weer over zijn. Maar goed Hof zal altijd ontkennen natuurlijk, dus wat de waarheid is....Ik denk dat het wel zal blijven bestaan. In iedergeval zal Hof wel blijven bestaan en ze hebben zelf in de verhuur ook grote aantallen MB-Audio. Dus voor mijn reparaties ben ik niet zo bang. Alleen wanneer we naar een grotere zaal gaan en uitbreiding nodig hebben en het merk bestaat niet meer....
- Toch nog een kijken naar Meyer en D&B? Welke serie dan en past dat in ons budget?
- Is iemand nog bekend met Delta Loudspeakers (importeur Boerema Geluidstechniek en www.deltaloudspeakers.cn ) maar ik kom het niet zo veel tegen.
- Is iemand bekend met SoundProjects? Ik kwam ze voor het eerst tegen op de ProLight en Sound in Frankfurt. Deze jongens komen heel proffesioneel over. Hebben inmiddels 2 offertes neergelegd. 1 van 14.000 euro en 1 van 12.000 euro ex BTW. Meer zit het bij hun ook niet in omdat ze ook vrij prijzig zijn.
- Weet iemand het echte verhaal van MBAudio? Veel goeie berichten, maar bestaan ze over een jaar nog?
Een belangrijk punt; laat je niet gek maken door wie dan ook. Allemaal pretenderen ze het gouden ei voor jou locatie te hebben. Mocht je zelf niet de kennis hebben haal die dan in huis en kijk goed naar specs en dan met name de techniek in de kast; de opbouw van de elementen, aanwezigheid van CD horns, spreiding, en rendement.
Hoeveel watt een kast is zegt geen hol!
Kijk wat je fysiek kwijt kan en eventueel toegestaan is om gevlogen te installeren.
Bedenk je ook dat het in huis halen van een A-merk je locatie geliefder maakt dan de installatie van een B of C merk waarbij sommige gasttechneuten kunnen denken; ach dan neem ik mijn eigen setje wel mee!
Gezien het feit dat je zaal in de breedte toeneemt kan een line array uitkomst bieden maar de hoogte is weer erg mager en niet toereikend!
Wel zijn er opties met uitgeklede line-array configuraties (zie hieronder)
Wat betreft d&b kan je met verschillende systemen uit de voeten hier maar ik vermoed dat dat je budget van 15K gaat overschreiden.
D&B T10 (3 kastjes per kant in een beugel) op een windup paaltje met 3 Q-subs per kant kan een goede optie zijn maar dan ga je echt over budget. Een tweedehands C4 sets kan een optie zijn; maar is erg lomp en groot. (Jah Sparky je leest het goed m.b.t. je gemouw over C4 vs 850)
Dan kun je nog denken aan een Q7 set met dubbel sub.
Voor Meyer geldt denk ik hetzelfde.
dBTech heeft best een aardig systeem gemaakt met de DVAT4, dit zou het wel eens kunnen worden... Ook deze line-array kastjes kunnen met 3 op elkaar op een windup statief op de subs worden gemonteerd...
Succes met je keuze!d&b AudiotechnikComment
-
Voor 15.000€ kun je zeker geen D&B of meyerset kopen. Je zal meer dan het dubbele nodig hebben in die merken.Ik heb al veel interessante opmerkingen gelezen.
Als ik iets meer over onze situatie mag vertellen: we huren een vaste zaal waar max 450-500 man in kunnen. Podium is ongeveer 12 meter breed en 4 meter hoog. Voorin is de zaal 15 meter breed en achterin 25 meter. De hoogte loopt af van 4 meter voorin naar 3 meter achterin (zal even kijken of ik een plattegrond kan uploaden, als me dat lukt). De zaal wordt gehuurd dus we bouwen iedere keer op en af. De speakers vliegen we met Wind-ups (deze kunnen wel behoorlijk wat gewicht hebben; 500Kg totaal voor 2 stuks) en truss (Prolite x30 geloof ik).
- Weet iemand het echte verhaal van MBAudio? Veel goeie berichten, maar bestaan ze over een jaar nog?
Wat je eens moet bekijken is RCF TT series .
Als je er +/- 8.000 kunt bij doen, zou ik eens een test met 4 TT25A toppen en 4 TT28A subs. Je kunt dit zeker hebben voor 23.000€.
Als de frontset alleen op die locatie wordt gebruikt, zou ik op die locatie (volgens foto en plan) eergelijk gezegt niet gaan voor Line Array. De hoogte is denk ik te beperkt en de ruimte te klein. Het zijn zotte kosten.Last edited by frederic; 12-05-10, 13:11.Comment
-
[FONT=Verdana]Als je niet in staat bent, de topic te lezen en een deftige discutie te voeren, quote dan geen nonsens.[/FONT]
[FONT=Verdana]Als je zegt dat de EAW850 krachtiger is dan meyer? [/FONT]
[FONT=Verdana]Kan zijn, maar beter en zuiverder klinken, naar mijn mening zeker niet. En geloof me, ik ken de 850 zeer goed! Bovendien, hebben we het over theater. Daar moeten speakers niet "blazen" maar moeten goed natuurlijk en strak klinken. Ga jij daar dan 850's zetten? I dont think so![/FONT]
Grappig ook dat je het over begrijpend lezen hebt, ik zeg duidelijk dat deze vergelijking losstaat van het soort set dat nu gezocht wordt.
C4 ken je blijkbaar ook minder goed, dat is van D&B, niet van Meyer
goedendagHere today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
RCF TT Series, nog niet aan gedacht. Hoe zou je de klank karakteriseren? Kun je dit een heldere trasparante open set noemen? Of is het meer een 'beuk/rock en roll set'. Wij zijn echt opzoek naar het eerste, maar het moet wel body hebben, zeg maar de Toto sound. Als je die wel eens in een kleine zal hebt gehoord danweet je wat ik bedoel.
Trouwens kun je uitleggen waarom je 4 tops aanraad? Ze hebben een spreiding van 90 Graden. Dus met 2 naast elkaar kom je op meer dan 180 graden. Dat hebben we onze zaal niet nodig om de zaal te dekken. Denk je dat we qua vermogen voor deze zaal om de druk achterin goed te krijgen 3000W per kant (dus 136 dB SPL per speaker) nodig hebben?
De offerte van SoundProjects heeft 2 SP-3 tops en 2 SP3-15 subs. De tops hebben 60x40 spreiding met een vermogen van 1000W. Ik vroeg hun, omdat we nu een set hebben met 80 graden spreiding, of 60 graden wel voldoende is. Volgens hun houd het bij 60 graden niet direct op. In het midden waar je dan te weinig zou hebben krijg je een verval van x dB. Maar volgens hun was dat geen probleem en misschien wel niet merkbaar. Maar dan hebben we lijk me zeker geen 2 topjes per kant nodig toch? Want de specs van RCF TT zijn veel ruimer. Of zie ik iets over het hoofd?Comment
-
Ik heb inmiddels best spijt dat ik uitgerekend dit voorbeeld heb gekozen.
Ja, 850 klinkt krachtiger. Maar ik had alleen beter wat anders kunnen verzinnen om aan te geven dat D&B niet per definitie ver boven EAW verheven is! Want dat is namelijk het punt dat ik wilde maken!
Ik heb nooit willen zeggen dat C4 geen goede keus zou zijn, dat kon op dat moment zelfs niet eens, want er was nog niet voldoende bekend om zo'n specifiek advies te geven.
En nu is er dus wel meer info..
Als ik de zaaltekeningen en fotoos zie, dan denk ik aan een stevig hoorngeladen 4-wegsysteem van een graad of 60 met daarbij nog infills. Als ik dan ook weet wat het soort klank is dat wordt gewenst en weet dat er geen oneindig budget is, dan is een 2e hands C4 set eerlijk gezegd ook het eerste dat in mij opkomt...
Kortom, ik heb die set nooit af willen zeiken, ik kon er simpelweg niet tegen dat EAW -bijzonder onterecht!- als inferieure fabrikant werd weggezet!Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Frederic: Als je nu mijn info ziet, wat zou je dan zeggen? Geen EAW KF850 begrijp ik? We hebben trouwens geen balkon. Geen vaste installatie dus, we huren de zaal. Ben heel benieuwd naar je reactie.[FONT=Verdana]Kan zijn, maar beter en zuiverder klinken, naar mijn mening zeker niet. En geloof me, ik ken de 850 zeer goed! Bovendien, hebben we het over theater. Daar moeten speakers niet "blazen" maar moeten goed natuurlijk en strak klinken. Ga jij daar dan 850's zetten? I dont think so![/FONT]
[FONT=Verdana]Bovendien missen we elke info over de zaal.[/FONT]
[FONT=Verdana]Moet het een vaste installatie zijn? Moet ze mobiel zijn? enz...[/FONT]
[FONT=Verdana]Hoe groot is de zaal? Zijn er balkonnen waardoor er extra speakers nodig zijn in delay?[/FONT]
[FONT=Verdana]Toch wel essentiƫle zaken die je moet weten.[/FONT]

Comment
-
Als ik het zo lees, gaat je voorkeur uit naar MB..Momenteel starten we met de evaluaties van verschillende merken voor onze zaal. We zijn opzoek naar een set die open, helder en transparant klinkt (geen rock en roll of DJ set). Het is een set om bands, spraak en theater op te draaien en wordt in 1 zaal gebruikt (het wordt wel op en afgebroken).
Mijn vraag is:
Zijn er mensen die ervaring hebben met MB Audio en dit willen delen?
MB audiosystems > Home
Verder gaan de volgende sets evalueren:
MB-Audiosystems, Fohhn Xpierience (XT 5 met XS-4), dB Technologie DVA en Delta Loudspeakers. Misschien nog een setje van EV en EAW we weten nog niet welke.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen naar MB en andere sets.
maar je zit met de gedachten mocht er ooit uitbreiding komen etc..zal dan ook zeker eens naar LAN luisteren..kijken e.d. prijstechnisch lager en wellicht ook interessant. Alle specs zijn op deze site free space over de gehele range gemeten t.o. half space MB..
zou zeggen, lekker luisteren en offertes naast elkaar leggen. Je kunt ze bellen misschien demo?Comment
-
Neen, want de KF850 zijn hoorngeladen kasten (voor die locatie dus al niet erg geschikt) En ze zijn zeer groot en zwaar.
het zijn wel beukkasten.
Comment
-
Als het puur voor theater en nu en dan een band is, kom je met 1 RCF TT set wel toe indat zaaltje.RCF TT Series, nog niet aan gedacht. Hoe zou je de klank karakteriseren? Kun je dit een heldere trasparante open set noemen? Of is het meer een 'beuk/rock en roll set'. Wij zijn echt opzoek naar het eerste, maar het moet wel body hebben, zeg maar de Toto sound. Als je die wel eens in een kleine zal hebt gehoord danweet je wat ik bedoel.
Trouwens kun je uitleggen waarom je 4 tops aanraad? Ze hebben een spreiding van 90 Graden. Dus met 2 naast elkaar kom je op meer dan 180 graden. Dat hebben we onze zaal niet nodig om de zaal te dekken. Denk je dat we qua vermogen voor deze zaal om de druk achterin goed te krijgen 3000W per kant (dus 136 dB SPL per speaker) nodig hebben?
De offerte van SoundProjects heeft 2 SP-3 tops en 2 SP3-15 subs. De tops hebben 60x40 spreiding met een vermogen van 1000W. Ik vroeg hun, omdat we nu een set hebben met 80 graden spreiding, of 60 graden wel voldoende is. Volgens hun houd het bij 60 graden niet direct op. In het midden waar je dan te weinig zou hebben krijg je een verval van x dB. Maar volgens hun was dat geen probleem en misschien wel niet merkbaar. Maar dan hebben we lijk me zeker geen 2 topjes per kant nodig toch? Want de specs van RCF TT zijn veel ruimer. Of zie ik iets over het hoofd?
Het is geen "beukset voor rockmuziek" alhoewel ze zeer zuiver en strak klinken. Ze kunnen zeker wel hun mannetje staan. En met een dubbele set zeker.
Alles hangt af van uw budgetaire mogelijkheden.
Met 1 set blijf je wel binnen de 15.000€.
Het zijn ook zeer lichte kasten om te tillen. (uitgenomen de sub, maar die staat toch op wieltjes, en kan op de grond blijven staan)
Soundprojects ken ik zo goed niet.
Maar een equivalent in meyer D&B en zelfs EAW kost minimum het dubbele.
- In Meyer zou ik een CQ1 kiezen. http://www.meyersound.com/products/concertseries/cq-1/
Maar 2 CQ1 toppen kosten waarschijnlijk meer dan een volledige RCF set met subs. Maar die klinken wel geweldig.
- Bij D&B zou ik voor een Q7 set gaan (2 toppen en 4 subs) maar zelfde als hierboven, is al zeer ver boven uw budget.Last edited by frederic; 12-05-10, 16:11.Comment

[/FONT]
[/FONT]
Comment