Analoog v.s. Digi tafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

marktplaats feitje. ik zag vorige maand nog een OK yamaha 40 kanaals PM4800 in case voor 450euro.... Tot mijn verbazing was ik eigenlijk niet in het minste geinteresseerd...

de markt is aan het veranderen.
    lekker belangrijk!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

yamaha pm4800???
      De 3000 / 3500 / 4000 ken ik . 4800 nooit van gehoord eigenlijk of ben ik nou gek .

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

Nou jah al aardig wat reacties zo leuk om is de meningen van anderen te horen.

Maar vroeger was je een dj als je goed platen kon draaien..je stond puur te mixen op gehoor en over je platenbak gebogen ..daarna kwamen de simpele cd spelers maar ook daar ging het nog niet vanzelf.

Tegenwoordig staan er dj sets waarbij alles automatisch gaat, computers met tracklisten die automatisch de beat opzoeken, mixen en noem alles maar op...je platenkeus staat voor geprogrameerd op een sticky en elke boerenlul kan het bijna. ( tegen woordig heeft ook elke tiener wel zń set op zń kamer staan)

Maar ook met live geluid....krijgen we straks bands die niet meer hoeven te sounchecken...sticky in je tafel en klaar...en is dat ook wat je wil als technicus??. Ik ben dan zelf niet zń computer techneut...maar als ik sommige tafels zie denk ik dat je dat wel bijna moet zijn. Of dat we door de bomen het bos niet meer zien...te veel poes pas in zń tafel?

Ze zeggen techniek staat voor alles...Maar word het er ook leuker op?

Dat straks een grappenmaker met een iphone in de zaal staat en jouw mix stiekem aan het verkloten is of gewoon je tafel hackt?

groeten jens

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by jens
          Nou jah al aardig wat reacties zo leuk om is de meningen van anderen te horen.

Maar vroeger was je een dj als je goed platen kon draaien..je stond puur te mixen op gehoor en over je platenbak gebogen ..daarna kwamen de simpele cd spelers maar ook daar ging het nog niet vanzelf.

Tegenwoordig staan er dj sets waarbij alles automatisch gaat, computers met tracklisten die automatisch de beat opzoeken, mixen en noem alles maar op...je platenkeus staat voor geprogrameerd op een sticky en elke boerenlul kan het bijna. ( tegen woordig heeft ook elke tiener wel zń set op zń kamer staan)

Maar ook met live geluid....krijgen we straks bands die niet meer hoeven te sounchecken...sticky in je tafel en klaar...en is dat ook wat je wil als technicus??. Ik ben dan zelf niet zń computer techneut...maar als ik sommige tafels zie denk ik dat je dat wel bijna moet zijn. Of dat we door de bomen het bos niet meer zien...te veel poes pas in zń tafel?

Ze zeggen techniek staat voor alles...Maar word het er ook leuker op?

Dat straks een grappenmaker met een iphone in de zaal staat en jouw mix stiekem aan het verkloten is of gewoon je tafel hackt?

groeten jens
          Een mengtafel is, net als een CD speler, een stuk gereedschap.
          De kwaliteit van een mix is nog steeds afhankelijk van wie het gereedschap hanteert.
          Dus wat dat betreft veranderd er echt niets, iemand die niet op een analoge mixer kan werken zal dat ook echt niet kunnen op een digitale mixer.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by DJ Antoon
            Ik zie niemand meer rondslepen met analoge dimmers aangestuurd met 0-10V, dus het is al ruim meer dan 95% digitaal. (Misschien ergens oud theater / vaste installatie)

Echter er zijn bergen dmx tafeltjes die er absoluut niet digitaal uit zien. En stukken goedkoper in aanschaf/gebruik als de analoge oude broeders.
            Puur een hoop schuiven / schakelaars. Ik verwacht dat ook voor audio.
            Ik had het over digitale geluidstafels Antoon.

Voor analoge lichttafels moet je inderdaad zo onderhand naar het museum.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Speelman
              • Jan 2009
              • 21

Welke vraag er bij snel opkomt bij de goedkope digitale tafels is hetvolgende: Wat als er stukken zijn? Want als het net zoals bij laptops ed. gaat, je kan beter een nieuwe kopen want als we dit moeten herstellen zal dit bijna even duur uitkomen... dan lijkt mij dit toch een groot nadeel.

hopelijk zie ik dit helemaal fout want ben er zelf nog niet uit welke tafel ik binnenkort wil kopen

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by @lex
                Dus je bedoelt alle funkties onder een eigen knop? Geen menu's in schermen meer? Nou dat lijkt me echt niet.

Een digitale tafel heeft een heel duur aspect tov een analoge: er moet een complexe computer inzitten (al dan niet met touchscreen/LCD). Waarom is digitaal uiteindelijk dan goedkoper ondanks die computer? Precies: vanwege het feit dat een hele hoop knoppen kunnen vervallen omdat die in menu's terug te vinden zijn (beschikbaar gemaakt door die computer).

Daarnaast heeft een processor een aantal ingangen voor digitale (of soms nog analoge signalen), met andere woorden encoders als faders, schakelaars/toetsen/knopjes hoe je het wilt noemen. Als je ziet hoe zwaar de huidige processors zijn (mogelijk aantal inputs/outputs) en hoeveel knoppen er dan op de GUI zitten dan kan je je wel voorstellen dat een 1:1 kopie van een XL4 (dus kwa aantallen knoppen/faders etc) zonder scherm interface een financieel onmogelijk te produceren ding wordt!

@lex
                Een digitale tafel met analoge knoppen, hij is er al. De digitale Cadac. Ook de StageTec ziet er erg analoog uit, al kan je nog wel in layers werken (hoeft niet, koop je gewoon faderbanker erbij).
                Last edited by cobi; 22-04-10, 20:05.

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

de markt veranderd zeker, en digitale tafels gaan steeds beter klinken. dat is een feit. en op een dag komen we er niet meer onderuit. ik ben benieuwd waar al die goed klinkende midassen en yamaha's gaan blijven tegen die tijd?
                  ik denk dat ze nog jaren meegaan namelijk.

Comment

• SM
                    • Oct 2004
                    • 129

Originally posted by Mike Manders
                    de markt veranderd zeker, en digitale tafels gaan steeds beter klinken. dat is een feit. en op een dag komen we er niet meer onderuit. ik ben benieuwd waar al die goed klinkende midassen en yamaha's gaan blijven tegen die tijd?
                    De beste DiGiCo stagebox is een XL4.
                    S.

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Originally posted by Mike Manders
                      Ook een goedklinkende tafel wordt na een tijd onbetrouwbaar (net als alle andere apparaten/auto's/vliegtuigen/computers...).

Zo heb ik bijvoorbeeld altijd graag op een Crest LMX gewerkt van een van mijn opdrachtgevers, maar op een gegeven moment was die tafel toch echt onbetrouwbaar en als dan elke keer op dezelfde inear sends een kantje weg valt of de tafel begint zonder aanwijzbare reden te brommen (ook naar herhaaldelijk TD bezoek van de importeur) dan heb je het wel gehad met zo'n tafel. Ook Yamaha en Midassen worden na veel vlieguren minder betrouwbaar, helaas.

Comment

• joe
                        • Jan 2003
                        • 446

2 weken geleden nog een Midas H2000 + een siena gekocht, dus ik hoop nog zeker dat ze een tijd mee gaan
                        Maar je hebt gelijk de digitale tafels gaan steeds beter klinken.
                        Morgen een a/b vergelijking met de sd8 / m7cl / profile / sc48.

Ik denk dat analoog nog wel even blijft, maar digitaal zeker de overhand gaat nemen.
                        Alleen je digitale mixer moet je wel veel sneller afschrijven, omdat hij te snel verouderd is, ik verwacht dus dat de verhuurprijs in verhouding met de aanschafprijs omhoog gaat.

Comment

• w00Dy
                          • May 2006
                          • 257

Het analoge verhaal gaat nooit helemaal verdwijnen, net zoals met LP's. Ik hoor dat heel wat tech's graag een digitaal platform hebben. Copy past van je instellingen zeg maar, maar daarbuiten graag nog een analoge compressor/gate hebben. De vergelijking met dat het allemaal lichter en kleiner wordt gaat dan niet meer op.

Laatst kreeg ik een rider met daarop, ANALOGE geen digitale tafel. Er zullen altijd fanatici zijn die het analoog willen houden.

Bovendien -en dat lijkt me een heel sterk argument- is het allemaal wat zoekwerk als je een digitale tafel voor je krijgt. Bij een analoge tafel was alles simpel, auxen, groepjes etc het zat allemaal op een bekende plaats. Er is geen standaard bij de digitale tafels, iedere fabrikant heeft wel een ander idee wat nu juist de makkelijkste en snelst werkende layout is...
                          Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

voor de liefhebber. Een snelle inventarisatie met digi tafels.
                            Ik heb in-ear stations meegenomen. En I/O modules waar mogelijk ook.

Let op dat ik de >10Keur markt niet goed ken. Immers daar zit ik niet in.
                            Studiograde tafels kom ik weer wel soms tegen.

op en aanmerkingen zijn welkom.

lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by w00Dy
                              Laatst kreeg ik een rider met daarop, ANALOGE geen digitale tafel. Er zullen altijd fanatici zijn die het analoog willen houden.
                              OF die "bang" zijn voor een digitale tafel.
                              Als ik op een festivalletje snel moet wisselen na een andere band zonder eerdere soundcheck, doe mij dan maar analoog. Hoef ik niet bang te zijn dat er ergens in een menutje iets gekloot is.
                              Bij analoog valt dat toch veel sneller op...

Comment

• Outline
                                • Feb 2006
                                • 1434

Originally posted by w00Dy
                                Er is geen standaard bij de digitale tafels, iedere fabrikant heeft wel een ander idee wat nu juist de makkelijkste en snelst werkende layout is...
                                Da's het grote nadeel van digitaal: elke fabrikant heeft een eigen menu-structuur met eigen namen en dus ook een eigen manier hoe je de tafel moet benaderen.

Dat zie je ook met lichttafels en dat vind ik persoonlijk het grootste nadeel van digitaal: Elke tafel zit anders in elkaar. Zelfs binnen een merk: neem bv. de O1V en LS9. Zijn ook qua bediening verschillende tafels.

Dus een standaard daarin zou welkom zijn. Scheelt je weer een berg bezoekjes aan de 'HELP'-functie. En natuurlijk de 'verborgen' instellingen die het voor je kunnen verneuken...

Comment

Working...