Analoog v.s. Digi tafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Originally posted by DJ Antoon
    Ik ben in dat geval de bezoekende tech die met het bandje mee komt.
    Weet (vaak) niet wat er staat, en al helemaal niet hoe het gepatched is.
    Als ik de kans heb kijk ik de laatste nummers van de vorige band mee, zie wat er allemaal geinsert is. Wat er volgens mij aan de mix zo wie zo moet veranderen (drums bijv) etc. Bij digitaal mee kijken is niet zo makkelijk...
    Originally posted by Mike Manders
    jaja, digitaal alles al vantevoren voorbereiden per bandje, en werken met templates, hoe zie je dat voor je op festivals: van 1 band krijg de je de verkeerde priklijst, van de volgende krijg je geen priklijst, en een andere band gaat toch vandaag ineens alles anders doen.

gewoon 48 kanalen analoog, dan ben je klaar, dat heeft niks met ouderwets te maken, heeft ook niks te maken met "bang" zijn voor digitaal, want ik mix regelmatig op die gameboys.

okay, zo'n ding nullen kost wat tijd (hooguit paar minuten), maar het is het waard. op festivals een digitale tafel? dan moet die band 'm maar lekker zelf meenemen.
    Bovenstaande zou allemaal geen probleem moeten zijn voor bands die hun eigen tech meenemen, mits ze van te voren weten wat voor een digitafel er staat. Die zou namelijk van te voren prima een patch kunnen maken (ze kennen immers de band) voor de digitafel met alle inserts e.d. en je bent nog een stuk sneller geswitched als met een analoge tafel (geen insert spagetti uit te zoeken e.d.). Helaas zal lang niet iedere gast techneut z'n zaakjes zo netjes voorbereiden, maar in dat geval is dus toch echt de tech de beperkende factor, niet de tafel...

Je zou zelfs gewoon een laptopje met de bijbehorende offline software beschikbaar kunnen stellen bij de FOH of backstage oid, dat een tech ook een half uurtje van te voren nog z'n patch kan maken...

In andere gevallen zou ik inderdaad zeggen gewoon 48ch zonder inserts oid 1 op 1 naar l/r, en als de tech dan iets anders wil mag ie t vanuit daar gaan uitzoeken.... Indien je een tafel hebt met layers even de layers ook op het stageblock weergeven in die standaard patch en als er dan even snel iets bijgeprikt moet worden is dat ook meteen op een logische plaats te doen...
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

er is nog een groot verschil tussen de scheiding "gebruiker >10Keur"en de boel eronder.

Als je mag kiezen tussen een mixwizzard en een 01V96 dan weet ik zeker wat makkelijker werkt en beter klinkt. Terwijl het ruim goedkoper is.

Op het niveau 15000eur is het eigenlijk voorraad in magazijn en de smaak van de organiserende techneut aan het worden die beslist.

en in de hoek van de midassen XL is het m.i. nooit een probleem want de technicus krijgt gewoon wat hij wil...

mijn indruk is dat de digitafels snel terreinwinst boeken in het feestcircuit op basis van economie. Dat is inmiddels op een punt gekomen dat de digitafels gewoon gewonnen hebben.

Voor de setup van een individuele band. En in een jongerencentrum oid is dat punt nog niet bereikt. Zeker omdat er enorm veel tweedehands geweldige gear te koop is. Een spirit in case kost je 200euro. Die werkt. Die begrijpt iedereen. De eerste digitafel die hetzelfde kan kost 2000eur. Daarom zijn de behringers en phonics nu nog voornamelijk belangrijk om de kostenfactor te laten overdenken. Niet een slimme keuze.

Qua standaard zou de hele boel snel vlotgetrokken kunnen worden als er een soort midi standaard zou komen die voorschrijft wat er over de digitale multi zou gaan.
      voor de twee soorten aanpak : "remote surface mixers"en bij "stageblok"
      Dat je een oude yamaha mixer als processor voor een roland stageblok kan gebruiken EN als remote controller voor een ILive stageblok-mixunit.

Dan kun je als festival gewoon een processed stageblok neerleggen en de gast-bands hoeven alleen maar een kist met een mix surface of laptop mee te nemen.. Alles grijpt dan in elkaar. <zucht *doekje*>
      lekker belangrijk!

Comment

• joe
        • Jan 2003
        • 446

Qua standaard zou de hele boel snel vlotgetrokken kunnen worden als er een soort midi standaard zou komen die voorschrijft wat er over de digitale multi zou gaan.
        voor de twee soorten aanpak : "remote surface mixers"en bij "stageblok"
        Dat je een oude yamaha mixer als processor voor een roland stageblok kan gebruiken EN als remote controller voor een ILive stageblok-mixunit.
        [FONT=Verdana]Als ze eens beginnen om bij de EQ de "Q factor/frequentie/gain" in de zelfde volgorde te doen. Dan word ik al een beetje gelukkiger [/FONT]
        [FONT=Verdana]Als vaste tafel op een tourtje maakt het niks uit, je bent snel gewend aan zulke kleine details, maar als gast mixer op steeds een andere tafel moet je er vaak toch weer even aan wennen.[/FONT]
        Last edited by joe; 25-04-10, 12:40.

Comment

• nolsmit
          • Oct 2007
          • 87

digi versus analoog

ik begrijp die discussie wel en ik ben er ook van overtuigd dat we hier nooit
          uit zullen komen.
          er zullen altijd puristen onder ons blijven die liever een grote analoge tafel zien.
          opvallend is wel dat de nieuwkomers en de jongere mixmannen onder ons wel eerder overstag gaan.

ik heb zelf al heel vaak deze discussie gehad al meer dan 10 jaar geleden met gast technici die verbaast waren dat er een of meerdere o1v tafels lagen.

ik ben er van overtuigd dat ik gedurende de jaren ook wel eens een opdracht niet kreeg omdat er geen analoge tafel op mijn lijst stond maar dat kon mij niets schelen.
          ik heb er toen voor gekozen om zo te werken en wilde men mij boeken dan kwamen de digitafels ongeacht de technische wensen gewoon mee.

nu ,10 jaar later kan ik terugkijken op een heel aantal shows waar het aankwam op vakmanschap en niet of ik die ene super vintage analoge tafel bij me had.

ik zou niets anders meer willen dan mijn roland m380.
          er zullen echt wel betere soundcrafts of digicos zijn maar dat maakt me niet uit.
          ik werk alleen en dus ben ik het meest gebaat met snelheid en compactheid.

de tweede m380 is besteld.....

Comment

• Mike Manders
            • Aug 2006
            • 341

Originally posted by Big Bang
            Bovenstaande zou allemaal geen probleem moeten zijn voor bands die hun eigen tech meenemen, mits ze van te voren weten wat voor een digitafel er staat. Die zou namelijk van te voren prima een patch kunnen maken (ze kennen immers de band) voor de digitafel met alle inserts e.d. en je bent nog een stuk sneller geswitched als met een analoge tafel (geen insert spagetti uit te zoeken e.d.). Helaas zal lang niet iedere gast techneut z'n zaakjes zo netjes voorbereiden, maar in dat geval is dus toch echt de tech de beperkende factor, niet de tafel...

Je zou zelfs gewoon een laptopje met de bijbehorende offline software beschikbaar kunnen stellen bij de FOH of backstage oid, dat een tech ook een half uurtje van te voren nog z'n patch kan maken...

In andere gevallen zou ik inderdaad zeggen gewoon 48ch zonder inserts oid 1 op 1 naar l/r, en als de tech dan iets anders wil mag ie t vanuit daar gaan uitzoeken.... Indien je een tafel hebt met layers even de layers ook op het stageblock weergeven in die standaard patch en als er dan even snel iets bijgeprikt moet worden is dat ook meteen op een logische plaats te doen...
            insert spaghetti? die 3 gates en 4 compressors die ik gebruik, laat me niet lachen. misschien moeten de PA bedrijven dan eens de mengtafel bekabeling goed gaan organiseren? nou, ik stop met deze discussie hoor.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by showband
              Op het niveau 15000eur is het eigenlijk voorraad in magazijn en de smaak van de organiserende techneut aan het worden die beslist.
              Ik ben inderdaad toch ook wel eens ergens gekomen dat er een andere analoge tafel lag met ander effecten rek dan vantevoren via e-mail aangekondigd was...
              Bleek dat het bewuste bedrijf nog gelijktijdig een andere klus had en om een of andere reden de switch gemaakt had.

Ik ben flexibel en pas me makkelijk aan, het enige wat ik in de loop van de jaren geleerd heb is om ons eigen effectenrek mee te nemen. Een spx1000 + midiverb + spx90 is toch wel effe anders werken als een tc als effect.

Als iemand een priklijst heeft dan wil ik daar helemaal in meegaan, als de drums vol hangen met compressors en gates prima. maar hoeft niet van me. Als ik er last van heb (brushes bijv.) vraag ik de systeem tech wel om ze eraf te gooien.

Ben wel benieuwd hoe dat verschil in effecten is tussen bijv. een roland en een yamaha digi tafel. Vrees dat ik ook dan mijn eigen effecten wil.
              Tot op heden zie ik vaker een grote analoge tafel als systeem tafel en dan komen er digi tafels bij van de acts. Zeker de bandartiesten met in ear, en ik begrijp dat ook nog grotendeels.
              Last edited by DJ Antoon; 25-04-10, 22:35.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Uiteindelijk zal iedereen er aan moeten wennen om de simpele reden dat er op een bepaald moment geen analoge tafels meer gemaakt zullen worden.
                Denk dat het een utopie is te denken dat fabrikanten standaard protocollen gaan gebruiken voor de bediening en signaal overdracht, daarvoor liggen de ideeën van de verschillende fabrikanten te ver uit elkaar en hebben ze er juist belang bij om een eigen systeem te hebben. Heb je eenmaal een Digico, Roland of Midas dan kun je bijna niet anders dan de monitor tafel van hetzelfde merk kopen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Nouw, alle tafels zullen niet Digitaal worden hoor, er zullen altijd nog 'gewoon' analoge tafels gemaakt worden omdat daar gewoon vraag naar blijft.

De draaitafels werden ook naar de hemel geprezen, ze worden nog steeds zeer intensief geproduceerd.

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• JohanH
                    • Mar 2010
                    • 98

hmm... ik denk dat MADI daar nu toch wel zo een beetje de de-facto standaard aan het worden is. Zelfs Roland is aan het werk aan een REAC 2 MADI interface (heel waarschijnlijk wegens vraag voor interfacing met hun M48 systeem van één of andere "grote"). Al zou ik persoonlijk liever Dante als "global-standard" zien....

Originally posted by MusicXtra
                    Uiteindelijk zal iedereen er aan moeten wennen om de simpele reden dat er op een bepaald moment geen analoge tafels meer gemaakt zullen worden.
                    Denk dat het een utopie is te denken dat fabrikanten standaard protocollen gaan gebruiken voor de bediening en signaal overdracht, daarvoor liggen de ideeën van de verschillende fabrikanten te ver uit elkaar en hebben ze er juist belang bij om een eigen systeem te hebben. Heb je eenmaal een Digico, Roland of Midas dan kun je bijna niet anders dan de monitor tafel van hetzelfde merk kopen.

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by DJ Antoon
                      Ik ben inderdaad toch ook wel eens ergens gekomen dat er een andere analoge tafel lag met ander effecten rek dan vantevoren via e-mail aangekondigd was...
                      Bleek dat het bewuste bedrijf nog gelijktijdig een andere klus had en om een of andere reden de switch gemaakt had.

Ik ben flexibel en pas me makkelijk aan, het enige wat ik in de loop van de jaren geleerd heb is om ons eigen effectenrek mee te nemen. Een spx1000 + midiverb + spx90 is toch wel effe anders werken als een tc als effect.

Als iemand een priklijst heeft dan wil ik daar helemaal in meegaan, als de drums vol hangen met compressors en gates prima. maar hoeft niet van me. Als ik er last van heb (brushes bijv.) vraag ik de systeem tech wel om ze eraf te gooien.

Ben wel benieuwd hoe dat verschil in effecten is tussen bijv. een roland en een yamaha digi tafel. Vrees dat ik ook dan mijn eigen effecten wil.
                      Tot op heden zie ik vaker een grote analoge tafel als systeem tafel en dan komen er digi tafels bij van de acts. Zeker de bandartiesten met in ear, en ik begrijp dat ook nog grotendeels.
                      Zie vaak dat er toch externe effecten gebruikt worden en dan van b.v. 01V tot XL-8. Kwestie van smaak denk ik.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Bewuste keus

Heb zelf bewust voor digitaal gekozen.
                        Had hiervoor een A&H GL2 12/2 en GL3 24/4/2.
                        Had voor beide tafels te weinig werk en toen een van de mixers aan vervanging toe was heb ik bewust voor een LS9/16 gekozen.

Met deze tafel kan ik al mijn klussen doen en heb alles bij de hand.
                        De LS9 is wel eens overkill maar het bespaard me de aanschaf van een mixer, onderhoud en magazijnruimte.
                        Aan de andere kant, als ik verrast wordt door een plotseling optreden van een artiest heb ik toch meer tools bij de hand om iets leuks van te maken en een visitekaartje af te leveren.

Ik heb de LS9 gekozen ipv b.v. de M400 vanwege het rechtstreeks in kunnen prikken in de tafel en een multicore had ik. Ook het beschikbare budget speelde in de keuze een niet onbelangrijke rol.

Neem wel een externe reverb, M2000, mee als ik dit nodig acht.
                        Daarnaast een 8Pre aangeschaft voor extra kanalen.
                        Last edited by jans; 26-04-10, 07:49. Reason: Oh ja,
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• nolsmit
                          • Oct 2007
                          • 87

Digitaal mixen

Yes yes yes yes, hij is er
                          mijn tweede Roland m 380
                          hij komt net zo als nummer een in een
                          19 inch rack te zitten vergezeld met een
                          eindtrap, een lade , stroomvoorziening
                          en wat draadloos spul
                          echter zal deze rack verschillen doordat
                          hier ook een 19 inch pc in komt waarmee
                          ik liveopnames kan doen

ik kan dus nu alle kanten op
                          mixen met een rack in een Cafe en in een
                          grote zaal met 32 kanalen digitaal op
                          het podium
                          en met de tweede een monitormix maken
                          of een super liveopname
                          en alles past inclusief p.a en monitoring
                          in een vito en daar gaat het mij om

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1086

Originally posted by cobi
                            Een digitale tafel met analoge knoppen, hij is er al. De digitale Cadac. Ook de StageTec ziet er erg analoog uit, al kan je nog wel in layers werken (hoeft niet, koop je gewoon faderbanker erbij).
                            Maar heeft deze digi-tafel voor elke analoge knop op een vergelijkbare analoge tafel ook een knop zitten?

H3000: Uit de losse pols: 40 draaiknoppen voor pre-amp, eq, auxen, pan etc.), 40 drukknoppen en een fader?

Kan me niet voorstellen dat dit in de toekomst standaard gaat worden. Hebben we weer mixers die niet te tillen zijn en een vermogen koten aan onverkoopbare plaatsen in de zaal!

@lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by @lex
                              Maar heeft deze digi-tafel voor elke analoge knop op een vergelijkbare analoge tafel ook een knop zitten?

H3000: Uit de losse pols: 40 draaiknoppen voor pre-amp, eq, auxen, pan etc.), 40 drukknoppen en een fader?

Kan me niet voorstellen dat dit in de toekomst standaard gaat worden. Hebben we weer mixers die niet te tillen zijn en een vermogen koten aan onverkoopbare plaatsen in de zaal!

@lex
                              In afmetingen zal dit hetzelfde zijn, maar het gewicht is lichter.

Comment

• cobi
                                • Aug 2002
                                • 1083

Originally posted by @lex
                                Jazeker. Krijg je dus wel weer een enorme lerp van een tafel, dat is dat wel weer jammer.

per kanaal ja, dus x48 voor de tafel en dan komt er nog een mastersectie bij met een aantal knoppen.

@lex
                                Ik vind het ook niet handig. Ergonomisch gezien zou een mixer qua breedte tussen je armen moeten passen.

Maar goed, in de broadcast wereld zitten dit soort tafels ingebouwd in een wagens, en beide tafels (CADAC en Stagetec) worden bij mijn weten ook in meerdere frames geleverd. Waardoor je de tafel dus eigenlijk in meerdere etappes naar binnen kunt tillen (zoals je ook nog wel eens bij Midassen ziet).

Buiten de total recall functie en de ADDA conversie heb je verder alle voor en nadelen van een grote analoge tafel.
                                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

Working...