D&B C7 vs D&B Q7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

D&B C7 vs D&B Q7

Voor een rockrally hier in het schooltje achter ons deur, willen we een PA set huren. De verhuurfirma heeft zowel een Q7 als een C7 set te huur.
    we gaan 2 toppen en 4 subs huren.
    De huurprijs is hetzelfde. Is er veel verschil? de Q7 set is een nieuwere serie.
    de C7 set ken ik, heeft er iemand ervaring met de Q7 ?
  • @ndrew
    • Jun 2005
    • 220

ik zou gewoon voor c7 gaan stapelen stekker erin en gaan! die q7 toppen moet je volgens mij ook in speciale beugels hangen dacht ik en c7 staat bekend als rock en roll set.
    <laat het maar draaien>

Comment

• geluidsmaker
      • Jul 2007
      • 7

De C7 set is groter en zwaarder dan de Q7.
      De Q7 kan ook gewoon gestacked op de beide QSubs.
      Voor de Q-set worden uitsluitend D12 versterkers gebruikt.
      Voor de C7 set wordt vaak de P1200's gebruikt, maar D12 kan ook.
      Het vermogen van de D12 versterker is vele malen hoger dan de P1200.
      Sommige vinden de P1200 mooier (of warmer) klinken, anderen zweren weer bij de multifunctionele D12.

De klankkleur van de C7 is warmer c.q. voller (of wolliger) dan de Q7.
      Deze is directer, maar zeker net zo mooi als de C7. Beide hoeven weinig gecorrigeerd te worden.
      De C7 heeft een 15" laag/mid speaker met daarvoor een 1,25" driver gemonteerd.
      De Q7 heeft 2 x een 10" speaker, met in het midden een hoorn.
      De afstralingshoek van beide kasten zijn gelijk, namelijk 75 graden.

Veel plezier van de set.

De Geluidsmaker
      "En dat wilde ik nu even kwijt"

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

De Q7 set ken ik, de Q-sub is een erg lekker klinkende sub, dat is het probleem niet, maar het topje is totaal niet mijn smaak. Het lijkt alsof er uit de Q7 top gewoon totaal geen hoog komt. Het geluid klinkt dan ook erg dof en niet sprankelend.

Ik heb een Q7 top naast onze SR5 (Renkus-Heinz) gehad en dan is het verschil ontzettend duidelijk te horen, bij de SR5 hoor je namelijk direct een heel stuk meer hoge tonen.

Diverse collega's alsmede D&B gebruikers bevestigen mijn ervaring. Ik heb verschillende negatieve dingen over de Q7 gehoord, in tegenstelling tot de C7 (waar ik zelf dan weer geen ervaring mee heb).

Ik zou dus in jouw geval zeker voor de C7 set kiezen en de Q7 set mooi laten staan.

Dit alles is natuurlijk wel mijn eigen mening, misschien zijn er mensen die wel fan zijn van de Q7 set, maar ik vind dat een top ook definitie nodig heeft en dat heeft de Q7 in mijn ogen niet.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by geluidsmaker
          De C7 set is groter en zwaarder dan de Q7.
          Fysiek bedoel je? Q7 met een dubbele sub per kant is verder een vergelijkbare config afgezien van de klank en de meest gebruikte toepassing.

De Q7 kan ook gewoon gestacked op de beide QSubs.
          Voor de Q-set worden uitsluitend D12 versterkers gebruikt.
          Voor de C7 set wordt vaak de P1200's gebruikt, maar D12 kan ook.
          Het vermogen van de D12 versterker is vele malen hoger dan de P1200.
          Sommige vinden de P1200 mooier (of warmer) klinken, anderen zweren weer bij de multifunctionele D12.

De klankkleur van de C7 is warmer c.q. voller (of wolliger) dan de Q7.
          Deze is directer, maar zeker net zo mooi als de C7. Beide hoeven weinig gecorrigeerd te worden.
          De sets behoeven allebei wel op wat kleine zere plekjes wat EQ; echter voor beide anders maar het is minimaal.
          C7 is inderdaad wolliger; maar dit is puur de 15" die midlaag/mid toevoegd waardoor deze meer body en rock geluid krijgt.
          De C7 heeft een 15" laag/mid speaker met daarvoor een 1,25" driver gemonteerd.
          De Q7 heeft 2 x een 10" speaker, met in het midden een hoorn.
          De afstralingshoek van beide kasten zijn gelijk, namelijk 75 graden.

Veel plezier van de set.

De Geluidsmaker
          Originally posted by hugovanmeijeren
          De Q7 set ken ik, de Q-sub is een erg lekker klinkende sub, dat is het probleem niet, maar het topje is totaal niet mijn smaak. Het lijkt alsof er uit de Q7 top gewoon totaal geen hoog komt. Het geluid klinkt dan ook erg dof en niet sprankelend.
          Dat laatste moet je echt terug nemen en je oren uit laten spuiten.....

Als de Q7 ergens in uitblinkt dan is het de hoogweergave. Echter is de Q7 niet overal even vergeeflijk inzetbaar en dat maakt het wel een topje die je smaak moet passen! Q7 is een van de D&B systemen waarbij spraakverstaanbaarheid makkelijk gegarandeerd is zonder al te veel moeite.

Ik heb een Q7 top naast onze SR5 (Renkus-Heinz) gehad en dan is het verschil ontzettend duidelijk te horen, bij de SR5 hoor je namelijk direct een heel stuk meer hoge tonen.

Diverse collega's alsmede D&B gebruikers bevestigen mijn ervaring. Ik heb verschillende negatieve dingen over de Q7 gehoord, in tegenstelling tot de C7 (waar ik zelf dan weer geen ervaring mee heb).

Ik zou dus in jouw geval zeker voor de C7 set kiezen en de Q7 set mooi laten staan.
          Als verstokte d&b gebruiker wil ik dit noch bevestigen noch ontkrachten. Q7 is echt een heel goed systeem (hoge rider acceptance, veeeel gebruikt in Duitsland (minder in NL overigens) en betrouwbaar en multifunctioneel dankzij de D12's en kantelbeugels voor de toppen en draaibare hoorn met uitstekende spreiding. Echter Q7 is meer voor theater, jazz, pop en disco en niet voor de rock, metal, en ander soortige heftigere muziek.
          C7 schikt zich juist heel erg naar het laatstgenoemde soort muziek maar schuwt zeker het eerder genoemde jazz en pop werk niet. Alleen moet je op C7 harder je best doen voor een subtiel geluidsplaatje.

Dit alles is natuurlijk wel mijn eigen mening, misschien zijn er mensen die wel fan zijn van de Q7 set, maar ik vind dat een top ook definitie nodig heeft en dat heeft de Q7 in mijn ogen niet.

Groeten Hugo
          Ik denk dat je je toch moet nuanceren Hugo! Kom een keer luisteren zou ik zeggen; we hebben zowel C4, C7, Q7, Q1, T10 en E12. Of heb je zelf een set staan?
          Last edited by MusicSupport; 13-02-10, 04:40.
          d&b Audiotechnik

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Ik ken C7 goed en Q7 een beetje, maar goed genoeg om te zeggen dat C7 beter uit gaat pakken. De argmenten zijn zo'n beetje wel gegeven: Q7 is transparanter, maar C7 heeft meer de vettigheid die je voor deze klus goed kunt gebruiken. Naar mijn smaak moet er overigens toch wel wat ge-eq'd worden aan de set hoor. Ik maak meestal een brede dip rond de 3K5. En het is ook jammer dat de set niet heel diep gaat. Ik hou toch wel van het dubbele 18" geweld bij rockbands.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by sparky
              Ik ken C7 goed en Q7 een beetje, maar goed genoeg om te zeggen dat C7 beter uit gaat pakken. De argmenten zijn zo'n beetje wel gegeven: Q7 is transparanter, maar C7 heeft meer de vettigheid die je voor deze klus goed kunt gebruiken. Naar mijn smaak moet er overigens toch wel wat ge-eq'd worden aan de set hoor. Ik maak meestal een brede dip rond de 3K5. En het is ook jammer dat de set niet heel diep gaat. Ik hou toch wel van het dubbele 18" geweld bij rockbands.
              Precies goed gezegd. Meeste D&B heeft een beetje EQ nodig bij 3K15. Je kunt altijd B2's onder je C7 set parkeren!
              d&b Audiotechnik

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Originally posted by MusicSupport
                Als de Q7 ergens in uitblinkt dan is het de hoogweergave. Echter is de Q7 niet overal even vergeeflijk inzetbaar en dat maakt het wel een topje die je smaak moet passen! Q7 is een van de D&B systemen waarbij spraakverstaanbaarheid makkelijk gegarandeerd is zonder al te veel moeite.

Ik denk dat je je toch moet nuanceren Hugo! Kom een keer luisteren zou ik zeggen; we hebben zowel C4, C7, Q7, Q1, T10 en E12. Of heb je zelf een set staan?
                Zoals ik al zei is dit mijn persoonlijke ervaring met de Q7. Ik heb de set 2x gehoord waarvan 1x naast onze eigen RH set. Ten opzichte van de SR5 kwam er totaal geen hoog uit de Q7. Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis was met de desbetreffende kasten, maar dat lijkt mij bijzonder sterk, gezien het beide keren om dezelfde set ging (mee op tour met een landelijk bekende act) met een aantal maanden er tussen.

Vanwege het (naar mijn idee) enorme verschil in hoogweergave heb ik het met diverse collega's besproken, waaronder een bedrijf uit Engeland die net volledig overgestapt was op D&B, ook zij vertelden mij dat ze de hoogweergave van de Q7 duidelijk minder goed vonden.

Maar nogmaals, dit is mijn ervaring in de paar keer dat ik de Q7 tijdens een klus ben tegengekomen, ik werk zelf verder niet met D&B.

Groeten Hugo

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Zoals ik al zei is dit mijn persoonlijke ervaring met de Q7. Ik heb de set 2x gehoord waarvan 1x naast onze eigen RH set. Ten opzichte van de SR5 kwam er totaal geen hoog uit de Q7. Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis was met de desbetreffende kasten, maar dat lijkt mij bijzonder sterk, gezien het beide keren om dezelfde set ging (mee op tour met een landelijk bekende act) met een aantal maanden er tussen.

Vanwege het (naar mijn idee) enorme verschil in hoogweergave heb ik het met diverse collega's besproken, waaronder een bedrijf uit Engeland die net volledig overgestapt was op D&B, ook zij vertelden mij dat ze de hoogweergave van de Q7 duidelijk minder goed vonden.

Maar nogmaals, dit is mijn ervaring in de paar keer dat ik de Q7 tijdens een klus ben tegengekomen, ik werk zelf verder niet met D&B.

Groeten Hugo
                  D&B heeft het niet aan de grote klok gehangen maar er zijn wat kleine driver issues geweest met een eerste fabrieksserie van de Q7 en Q1. Wellicht behoorden deze er ook toe en verklaard dat je ervaringen. De SR5 is een prima top maar qua klank niet te vergelijken inderdaad.

Smaak en wat je gewend bent spelen hier duidelijk mee. In ieder geval hebben we een leuke discussie/slowchat hier op het forum en weet de topicstarter dat hij in zijn geval voor C7 moet gaan...
                  d&b Audiotechnik

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Precies goed gezegd. Meeste D&B heeft een beetje EQ nodig bij 3K15. Je kunt altijd B2's onder je C7 set parkeren!

Ik heb er wel vaker B2's onder gehad, maar op de een of andere manier sluit het niet zo mooi aan als dat het op C4 doet. Hoe pak jij dat meestal aan?
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

D&B heeft het niet aan de grote klok gehangen maar er zijn wat kleine driver issues geweest met een eerste fabrieksserie van de Q7 en Q1. Wellicht behoorden deze er ook toe en verklaard dat je ervaringen. De SR5 is een prima top maar qua klank niet te vergelijken inderdaad.

Smaak en wat je gewend bent spelen hier duidelijk mee. In ieder geval hebben we een leuke discussie/slowchat hier op het forum en weet de topicstarter dat hij in zijn geval voor C7 moet gaan...
                      Hier zijn een week of wat geleden van 2 Q7's ook de drivers dood gegaan. Waren een van de eerste sets die in NL geleverd is, dus dat zou het wel verklaren. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik nooit verschil heb gehoord tussen deze set en de nieuwere. Overigens ligt dat probleem nu in Amsterdam, samen met een E-Pac met voedingsproblemen.

Verder sluit ik me aan bij Musicsupport wat betreft het advies voor TS. Een Q7 kun je overal vrij straffeloos voor gebruiken, behalve rock. Hier zijn we er iig blij mee, op die klote-beugels na dan. Daarom hebben wij hier de enigste Q7's in NL die je zo zonder beugel op een paaltje kan prikken.

Ik wil nog wel aantekenen dat rock met Q7 niet helemaal onmogelijk is maar dat je dan wel van goede huize moet komen... Nog een tip: neem een rack met P1200's. Klinkt een C7-set net wat lekkerder bij, zeker met rock!

@Hugo: laat je gehoor 'ns checken. En welk gezelschap tourt er dan mee waar jij het niet van vond klinken?

@Musicsupport: Niet om te spammen, maar weet jij nog iemand voor en setje met 2 E3's en een E12-sub per kant? Aangestuurd door de oude, analoge E-Pac's.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Ondertussen hebben we gisteren de set gehuurd. We hebben ze allebij meegekregen voor de prijs van 1 omdat we niet konden kiezen
                        We hebben de 2 systemen dan naast elkaar gebruikt.
                        Dat was wel een vette klank

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Originally posted by Outline
                          @Hugo: laat je gehoor 'ns checken. En welk gezelschap tourt er dan mee waar jij het niet van vond klinken?
                          Nou nog 1x een reactie dan... Ik zou niet weten wat het met mijn gehoor te maken zou kunnen hebben, zoals ik al zei ging het in eerste instantie om 2 sets naast elkaar.

Gezelschap was trouwens 'Helemaal Hollands', tape spul dus, niet mijn ding, maar je komt wel eens wat tegen.

Groeten Hugo

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Nou nog 1x een reactie dan... Ik zou niet weten wat het met mijn gehoor te maken zou kunnen hebben, zoals ik al zei ging het in eerste instantie om 2 sets naast elkaar.

Gezelschap was trouwens 'Helemaal Hollands', tape spul dus, niet mijn ding, maar je komt wel eens wat tegen.

Groeten Hugo
                            Misschien dat het dan toch serieus an de tech ligt? Wij hebben echt nooit klagen en ik neem aan dat dat bij Musicsupport ook zo is. Net als bij HVR en alle andere bedrijven die er mee werken...

Kan iemand aanvullen?

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Originally posted by frederic
                              Ondertussen hebben we gisteren de set gehuurd. We hebben ze allebij meegekregen voor de prijs van 1 omdat we niet konden kiezen
                              We hebben de 2 systemen dan naast elkaar gebruikt.
                              Dat was wel een vette klank
                              Een verhuurbedrijf die met carnaval geluid over heeft? En ook nog 'ns gratis een 2de set mee geeft? Volgens mij doen ze daar iets niet goed...

Comment

Working...