Talent ellende op TV

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Originally posted by BvE
    het hoofdjury lid (die oudere man)
    Bedoel jeWillem Nijholt?

Nee, niet gehoord. Wel erger ik me (zoals veel meer mensen) aan de slechte verhouding zang/muziek. De band zelf zit meestal prima in mekaar, vocalen t.o.v. de muziek en t.o.v. elkaar is vaak bagger.

Aan de andere kant, als ik denk "*** wat vals" roept het panel doodleuk "je beste optreden ooit". Of dat betekend dat het vorige zo ruk was weet ik dan niet.

Ik moet wel vermelden dat ik meeluister als mijn vrouw kijkt. Mogelijk vallen de verschillen meer op als je niet kijkt, maar het wel hoort.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

tsja,
      nick en simon, kus, hind, borsato, intwine, tarzan (hoofdrol), joling, zelfs de nieuwe zanger van di-rect (tweede bij sterrenslag) allemaal geholpen door "die flutprogramma's"

lenny kuhr, teach inn, rob de nijs, andre van duin, Ria Valk vind ik niet echt beter of slechter van niveau. En die zijn "old school" talentenjacht deelnemers.

in de klassieke muziek zijn concoursen iets gewoons. En cabaretiers moeten zowat per definitie camaretten winnen om de theaters in te komen.
      Brigitte Kaandorp, Hans Teeuwen, Freek de jonge, Theo Maassen, Marc-Marie Huijbregts, Don quishocking enz. allemaal talentenjacht werk.

Natuurlijk zijn talentenjachten een industrie die zich schaamteloos voedt met het uitzuigen van ambitieuze artiesten en het publiek. Maar goed, als je naar de bioscoop gaat, bijvoorbeeld voor een disneyfilm. Of je hapt eens bij McDonlas DAN lijkt het mij tijd om niet te zeikerig over de idolsen te gaan doen....
      lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Originally posted by PeterZwart
        En zo hoog mogelijke kijkcijfers
        Dat is alleen een middel om hun doel (geld) te bereiken.

Toevallig zaten ze hier thuis ook weer te kijken afgelopen weekend. Het is werkelijk tenenkrommend om het resultaat van de sing-off the moeten horen; het meisje met de goede stem moet oprotten en het meisje dat ongeveer overal ernaast zat wordt juist doorgeloodst naar de kwartfinale.

Het geluid is vaak waardeloos: je zit naar de zaalmix te luisteren (klinkt ver weg) of de meiden staan te schreeuwen om het idee te krijgen dat ze boven de muziek uit kunnen komen.

Dat van de monitoring klopt ook wel: in musicals wordt daar vrijwel niet aan gedaan. Ook in de Theaterschool verbaas ik me er nog soms over dat al die meiden flinke eisen stellen aan de monitoring en regelmatig wordt hier nog aan meegewerkt. Slechts een enkele keer grijpen de docenten in: "Later krijg je ook geen monitoring, dus wen er maar aan!"

Comment

• vasco

• Oct 2003
          • 2568

Originally posted by BvE
          ...hij had daar namelijk ook over kunnen klagen in de repetitie tijd, waar hij vaak ook gewoon bij aanwezig is.
          Had jij er al over nagedacht dat het tijdens de repetitie misschien wel in orde was?
          Of zoals jij zelf zegt "vaak" maar misschien deze keer nu net niet bij de repetitie was?
          Ik weet het natuurlijk ook niet zeker maar kunnen zomaar redenen zijn dat Willem Nijholt niet eerder heeft geklaagd en pas tijdens de uitzending deze klacht had. Dan lijkt mij dat terecht als het inderdaad zo is.

Voor de rest wat dit soort programma's betreft, ik volg ze stuk voor stuk niet. Heb het wel eens gezien omdat ik nieuwsgierig was maar kon nou niet zeggen dat ik warm werd van Idols etc. Talentenjachten zijn al zo oud (zie bericht van Showband) alleen zijn de programma's nu stuk voor stuk melkkoeien.

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Originally posted by vasco
            Had jij er al over nagedacht dat het tijdens de repetitie misschien wel in orde was?
            Of zoals jij zelf zegt "vaak" maar misschien deze keer nu net niet bij de repetitie was?
            Ik weet het natuurlijk ook niet zeker maar kunnen zomaar redenen zijn dat Willem Nijholt niet eerder heeft geklaagd en pas tijdens de uitzending deze klacht had. Dan lijkt mij dat terecht als het inderdaad zo is.

Voor de rest wat dit soort programma's betreft, ik volg ze stuk voor stuk niet. Heb het wel eens gezien omdat ik nieuwsgierig was maar kon nou niet zeggen dat ik warm werd van Idols etc. Talentenjachten zijn al zo oud (zie bericht van Showband) alleen zijn de programma's nu stuk voor stuk melkkoeien.
            Ampco mixt digitaal voor dit programma, ik dacht dus gewoon aan de recall functie. De mixer zal zeker wel meeschuiven maar om die bassdrum ineens zo hard te zetten dat deze de zang gaat overstemmen? Lijkt mij niet, die repetities duren 6 uur lang, dan had die dat tegen die tijd al aangepast.

@Jurjen Barel: Geloof me, je zit thuis nooit naar een zaalmix te luisteren. Er komt veel meer bij een Tv-programma kijken dan slechts de microfoons die je in beeld ziet. Denk aan ambiance mics (heeft de zaalmix daar me te maken? nee), alle instarts vanuit de wagen, bumpers, etc... Ja misschien op een lokale omroep waar op low budget optredens van tape-artiesten worden uitgezonden.

Comment

• Rieske
              • Aug 2002
              • 544

Originally posted by BvE
              Iemand trouwens nog afgelopen keer opgevallen dat het hoofdjury lid (die oudere man) ontzettend zat te zeuren op het zaalgeluid, dat de bassdrum zo hard doordreunde dat hij de zang niet meer kon verstaan? Beetje slappe actie van hem, hij had daar namelijk ook over kunnen klagen in de repetitie tijd, waar hij vaak ook gewoon bij aanwezig is.
              Deze "Diva" mentaliteit is o.a. een van de redenen dat ik geen tv zaalversterking klussen meer wil.

Diva's doen vaak de moeite niet om tijdens een repetitie te komen kijken.

Originally posted by jurjen_barel

Het geluid is vaak waardeloos: je zit naar de zaalmix te luisteren (klinkt ver weg) of de meiden staan te schreeuwen om het idee te krijgen dat ze boven de muziek uit kunnen komen.
              Natuurlijk is het niet de zaalmix (zoals al eerder verklaard). Vergeet niet wat er met het audio gebeurd voordat het in je huiskamer aankomt. En dan vooral hoe de kabelexplotanten het vernaaien...
              Last edited by Rieske; 04-01-10, 19:39.
              Life is what you make it

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Rieske
                Natuurlijk is het niet de zaalmix (zoals al eerder verklaard). Vergeet niet wat er met het audio gebeurd voordat het in je huiskamer aankomt. En dan vooral hoe de kabelexplotanten het vernaaien...
                Maar die kan niets veranderen aan de verhouding van de diverse signalen....
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

In sommige gevallen denk je: was het maar de zaalmix die ze uitzenden ...

Inderdaad: al die trucjes die er worden uitgehaald met dat geluid voordat het bij jou op je TV aankomt... heeft vaak niks meer met muzikaliteit te maken... Maar daar is hier al heel vaak wat over gezegd.

Ik heb wel eens zo'n show gemixt met vooraanstaande talentenjacht deelnemers en winnaars en dat vond ik een van de lastigste klussen die ik gedaan heb.. zeker als de backingtracks van zeer wisselende en zeer slechte kwaliteit zijn, is het heel hard werken er nog iets van te bakken... en zo'n slechte track krijg je echt niet normaal klinkend op een serieuze PA (HMH) ... voor mij in ieder geval reden genoeg naast DJ's nu ook vriendelijk te bedanken voor tape-acts.

Tsja... ik verbaas me er steeds weer overnieuw over hoe groot het gat lijkt te worden tussen de 'main stream' en de mensen die wél voor kwaliteit gaan (om het maar lekker zwart/wit te stellen). Ik ben in ieder geval blij dat er ook veel mensen (publiek en artiesten) blijven die mooie muziek maken en er voor gaan die mooie muziek ook op een mooie manier over te brengen. Soms zitten er ook dit soort artiesten in talentenjachten, maar die zijn op 1 hand te tellen en je pikt ze er zo uit; misschien maar goed ook?

Maar om terug te komen op het beklag van Timo: ik kijk er niet naar, dus ik heb er geen last van ... maar ik ben het helemaal eens met de stelling dat je vaak denkt "jammer dat ze het niet gewoon GOED hebben aangepakt/ gedaan" als je naar de Nederlandse TV kijkt.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Ik heb inderdaad de opmerking van Willem Nijholt gehoord. Erg onprofessioneel om dit voor publiek te roepen, dat het ook nog eens op tv is maakt het alleen nog maar erger.

Ik zou als technicus iig aardig boos zijn. Wij weten natuurlijk de geschiedenis van dit voorval niet (als die er al is). Feit blijft wel dat de zaaltechnicus op een totaal andere plek in de zaak zit als de jury (vaak ergens achter een tribune of zo), de zaal anders klinkt met publiek.... affijn ik hoef het op dit forum niet uit te leggen denk ik. Als iemand dan een opmerking heeft, doe het dan een beetje discreet, er lopen zat mensen rond met een ASL op hun hoofd.

Van iemand als Willem Nijholt (die ook nog eens een voorbeeld funktie heeft voor de nieuwe musical steren) die zo wordt opgehemeld in de 'op zoek naar...' reeksen mag je toch beter verwachten lijkt mij...
                    Last edited by cobi; 05-01-10, 12:06.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• vasco

• Oct 2003
                      • 2568

Cobi, ben het geheel met jou eens dat het niet professioneel is wat/hoe hij heeft gereageerd/gedaan, ik heb de uitzending(en) niet gezien dus weet er verder ook niets over.

Mede dat wij de geschiedenis niet kennen van dit "voorval" haakte ik in op de opmerking van BvE. Het kon best een terechte klacht zijn, de manier van reageren/klagen heb ik niets over gezegd en had vast professioneler opgelost kunnen worden.

Comment

• bramm14
                        • Jun 2009
                        • 17

Originally posted by mhsounds
                        En zeker op sbs6 kunnen ze er wat van...zit je tv te kijken komt er vanuit het niks een veel te grote banner voor popstars tevoorschijn

Beetje (erg) jammer

Alleen de voor rondes zijn leuk om te kijken
                        Alleen dan zijn de jury leden weer softer geworden...
                        Bij Idols 1 kon Henk-Jan nog zo lekker tekeer gaan
                        Haha klopt ja! Maar bij alles is de 1e serie vaak t mooiste,, kijk maar naar Big Brother en De Bus en zo

Comment

• MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

En toch had vorige editie van X-factor veel talent:
                          Login | Facebook

FF uit de losse mouw gezongen.
                          Drummer en techniek freak.

Comment

• V.A.S.
                            • Jun 2005
                            • 3

Ik kan het niet laten even aan te haken,

Er is een ding wat ik mis in de hele discussie.. de factor tijd. Producenten kiezen ervoor om de meeste shows in 1 dag te repeteren en op te nemen / of live uit te zenden. Soms heb je nog een middag extra om door de nummers heen te jagen maar ook op die dagen is het tempo het belangrijkst. Tijd is geld.. 15 jaar geleden deden we rustig 3 of 4 dagen over een beetje show. Dat was heel prettig voor de muzikanten, kandidaten en alles ondersteunend hieraan. Alles in acht nemend worden er nu dan best knappe dingen gemaakt. T is snackbar TV, Jools heeft zijn michelin ster en daar is ie heel zuinig op en terecht. Heel misschien komt er ooit in NL ook wel zo'n show voorbij ( droom droom droom )
                            Waar minder consessies worden gedaan.

Comment

• BvE
                              • Oct 2004
                              • 385

Originally posted by V.A.S.
                              Ik kan het niet laten even aan te haken,

Er is een ding wat ik mis in de hele discussie.. de factor tijd. Producenten kiezen ervoor om de meeste shows in 1 dag te repeteren en op te nemen / of live uit te zenden. Soms heb je nog een middag extra om door de nummers heen te jagen maar ook op die dagen is het tempo het belangrijkst. Tijd is geld.. 15 jaar geleden deden we rustig 3 of 4 dagen over een beetje show. Dat was heel prettig voor de muzikanten, kandidaten en alles ondersteunend hieraan. Alles in acht nemend worden er nu dan best knappe dingen gemaakt. T is snackbar TV, Jools heeft zijn michelin ster en daar is ie heel zuinig op en terecht. Heel misschien komt er ooit in NL ook wel zo'n show voorbij ( droom droom droom )
                              Waar minder consessies worden gedaan.
                              Helemaal waar, zoals ik al een beetje zei over de Top2000 in de HMH.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

en ja hoor.
                                Noortje heeft gewonnen. (Mary Poppins ) whoehoeeee!

Last edited by showband; 25-01-10, 14:09.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...